Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gammal burkvalla användbar?


senmathal

Recommended Posts

Jag undrar om burkvalla försämras på ett eller annat sätt när den blir gammal? Jag sökte lite på valla för kall nysnö och fann att många gillar Rode Blå Super i det föret. När jag letade igenom vallalådan hittade jag en burk med okänd ålder som det stod Rode Blue Super på. Burken är utseendemässigt inte lika de som säljs idag men innehållet kan ju vara detsamma. Jag hittade även en del andra Rodeburkar. Bland annat en lite nyare Rode lila och en Lila multigade som var lite äldre. 

 

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Man kan undra om det sker utveckling eller om det var bättre förr. Det senare verkar aktörer på tradera tro när de försöker kränga urgamla vallaburkar som bättre hör hemma på muséum (eller kanske miljöstationen?), till hutlösa priser. Kan tänka mig, utan att ha belägg, att det var mindre restriktivt ur miljösynpunkt på Mora-Nisses tid. I min pappas vallalåda finns det några "rariteter". Vissa verkar vara gjorda av tjära och något hokus-pokus.

Som liten skulle ju träskidorna, som förvarats under sommaren med en klots i spannet, behandlas med grund av tjära inför varje säsong. Sedan fästvallade man hela skidan. Undra på att man gav upp skidkarriären i tidiga år och att det tog 40 år innan man började intressera sig igen. Tankarna far iväg när man tänker på gammal burkvalla. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo vem minns inte den tiden men riktigt så gammal är nog inte vallan. Det är ju trots allt en burk som säljs än idag. Jag vet inte riktigt när jag kan ha köpt den. Det är mera snö och kyla framöver så jag får helt enkelt testa om den fungerar. 

 

Jag undrade lite då jag var iväg för att inhandla lite skidpryttlar idag och funderade på att köpa en ny. Nu var det inte så lätt att hitta några Rode vallor i allmänhet och i synnerhet inte Blå super. Det verkar som om Swix har nästan monpol på burkvallor i sportaffärerna. I alla fall på Birsta utanför Sundsvall. Rode Rossa klister lyckades jag i alla fall hitta.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har en del valla som är runt 15år, dessa är inga bekymmer att använda. Har även testat lite av de gamla vallor som jag ärvt av farsan. Dessa gissar jag är tillverkade på 70-80 talet. Även de går bra att använda. Så det är bara att testa Rode Supern. Troligen står det väl minus 1-3 på burken, gör det på min ca 10 år gamla burk. Den går dock betydligt kallare än så.
Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av gamla vallor är att ju "varmare" vallan är ju kortare hållbarhetstid. Hittade en Lindex gul special som säkert var 15 år gammal, den hade inget "klet" kvar utan var riktigt hård. Även kallare vallor typ -8 och kallare blir lite hårdare, men där tror jag inte att effekten blir lika påtaglig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hjemme hos min gamle mor har vi en del gammel smurning fra 70-, 80- og 90-tallet, både burk og klister. Alt fungerer helt fint, bortsett fra noen bokser med gul klistervoks, som hadde tørket ut. Kan også huske at vi en gang måtte kaste en gammel klistertube fordi klisteret hadde skilt seg.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...