Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hvad gik fel med struktur og valla? La Diagonela


bit

Recommended Posts

Hej forum,

 

Jeg har et par spørgsmål vedrørende min struktur og valla til La diagonela. 

 

Det var ca. -13 til start og "knarsnö". Kom vel op på maks -6 under dagen... 

 

Jeg havde en atomic redster carbon 207 medium som jeg for har haft godt glid på, dog aldrig prøvet i så lave temperaturer. 

 

Jeg gjorde struktur efter anvisninger fra skimateria (sickling+struktur+pink polerpapper) til gældende temperaturer, derefter skimaterias HF valla (universel 0/-30) "gnugvalla"med 2 lag, alt sammen pudset med roterende børster af både stål og nylon, fin og fin/fin. Vallan skal ikke varmes ind ift. skimaterias anvisninger. 

 

Fæste med V40 varmet ind, derefter 3-4 tynde lag i pyramide form. 

 

Jeg testede ski og fæste aftenen før, gled efter team sagde testerne på en bakke nedover flere gange og stoppede ikke langt bag dem, så tænkte vel at det var fint. Da jeg kom hjem på hotellet så jeg til min forskrækkelse at de små 2 km test havde gjort skiene lidt hvide i belaget. Jeg tænkte at det nok går og gjorde ikke noget ved det. 

 

På selve løbsdagen, mærkede jeg hurtigt at det ikke var hurtige ski og der var meget modstand i. Jeg tænkte at det nok havde meget med den kolde sne at gøre... 

 

Da jeg så var færdig med la diagonela ser jeg under skien og synes den er ekstremt hvid/grå... Har haft lidt tendens til det på Vasaloppet også, men ikke så meget. 

 

Så mine spørgsmål er:

 

Er det ikke meningen at alt det hvid/grå skal gå væk med sickling? 

 

Ville det have givet nogen forskel hvis jeg havde afsluttet sickling med Poler sicklen  istedet for anvisning som skimateria siger med R sicklen...? 

 

Kan vallan have været forkert? 

 

Bifogat er efter sickling/struktur og polering. Samt 2 billeder efter la diagonela. 

 

Takker på forhånd for input :-) 

 

 

 

post-19736-0-27605800-1548445359_thumb.jpg

post-19736-0-60662800-1548445379_thumb.jpg

post-19736-0-86999500-1548445430_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det gråa kan vara för att skidan inte är helt plansicklad och det är alltså är kvar gammalt belag i kanterna på en del ställen. Ser nästan  ut så. Är sicklingen bra så blir det inget grått oavsett hur rivig snön är. Kontrollera planingen genom att ställa sickeln på högkant över belaget och vicka på den. Ska inte komma igenom nåt ljus då.

Link to comment
Share on other sites

Det gråa kan vara för att skidan inte är helt plansicklad och det är alltså är kvar gammalt belag i kanterna på en del ställen. Ser nästan  ut så. Är sicklingen bra så blir det inget grått oavsett hur rivig snön är. Kontrollera planingen genom att ställa sickeln på högkant över belaget och vicka på den. Ska inte komma igenom nåt ljus då.

Tak for svar! Har sicklet den 5 gange totalt. Synes der er blevet taget reelt med belag af. Kunne være at jeg måske en gang har brugt et vallajärn med for høj temperatur...?! Netop derfor at jeg vil undgå vallajärn med skimaterias gnug valla. Sidste gang jeg sicklede var med helt ny R, den tog godt med belag af, men måske ikke nok....

Link to comment
Share on other sites

Atomic är är kända för att vara svårsicklade med en stenhård yta. Jag har både Atomic och Fischer och det är stor skillnad. När man kommit igenom den hårda ytan blir det lättare. Att du sicklat 5 gånger säger ju inte så mycket då vi inte vet hur mycket du sicklat varje gång. För det är väl inte fem drag med sickeln du menar? Är belaget inte plant vilket ofta är fallet kan man behöva sickla ganska mycket för att få det plant. Utifrån bilderna ser det även ut som om belaget skulle vara lite vågigt på längden. Och som nämnts brukar det inte bli något vitt om skidorna är sicklade på rätt sätt. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Låter väldigt likt min upplevelse av förra vinterns Vasalopp. Atomic world cup som sicklats många gånger, men som har spann för runt 0 och inte kallföre och nysnö som loppet var (runt 0 glider jag oftast likvärdigt med andra led-åkare). Rejält slitet belag belag både fram och bak efter preparing med en Kuzmin+ som börjar bli sliten, ingen valla. Uselt glid hela vägen.

 

Däremot fick jag jättebra fart på samma par på Nordenskiöldsloppet med liknande förhållandet men såklart natursnö i botten. Då hade jag köpt en ny muliticut-sickel och borstade betydligt mer med roto - nylon. Skidorna var blanka och fina efter loppet.

 

Vet inte riktigt hur mycket slutsatser man kan dra. Men tyvärr verkar det som att Atomic och sickling på vissa par inte fungerar i aggressiv nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Atomic är är kända för att vara svårsicklade med en stenhård yta. Jag har både Atomic och Fischer och det är stor skillnad. När man kommit igenom den hårda ytan blir det lättare. Att du sicklat 5 gånger säger ju inte så mycket då vi inte vet hur mycket du sicklat varje gång. För det är väl inte fem drag med sickeln du menar? Är belaget inte plant vilket ofta är fallet kan man behöva sickla ganska mycket för att få det plant. Utifrån bilderna ser det även ut som om belaget skulle vara lite vågigt på längden. Och som nämnts brukar det inte bli något vitt om skidorna är sicklade på rätt sätt. 

 

/Mats

Hej Mats! Har sicklet den 5 gange til 5 forskellige løb, dvs. meget belag er allerede væk, nok i gennemsnit 15-20 drag pr. gang med både R og P cut. Børstet med stål altid, samt pink paper. Har desuden prøvet med kuzmin universel et par gange udover skimateria. Skien er blevet plan en gang ihvertfald under stenslip. 

 

Sender hermed også et andet billede på mine helt nye Atomic rester stakskida, sicklat 1 gang fra skistart samt valla på fra deres side. Jeg har selv fjernet valla med plast sickel og børstet efter med stål + nylon. Jeg har ved fotoet her kørt 50km på dem over 2 gange.... Så i mener denne ski heller ikke er plan!? 

Link to comment
Share on other sites

Kan nog bara instämma med de tidigare. Skidorna verkar inte plana så det måste först åtgärdas. Finns viss risk att man förstärker vågigheten om man inte vinklar sickeln rätt. Men en variant kan ju vara att låta planslipa skidorna innan man sicklar.

 

Hej Utter! Har sicklet i 7 sæsoner nu totalt på 6-8 par ski alle Atomic, startede med kuzmin og er derefter gået på skimateria og jeg mener at jeg er blevet en del bedre på teknikken end i starten jeg testede det :-) 

 

Kan det helt enkelt være således at visse ski (som Atomic) bare skal stenslibes før de overhovedet kommer sneen og derefter eventuel sickling, t.eks. med P cut for at få de sidste mikrohår væk? 

 

Forsøgte at lægge et billede ud af mine stakskidor som nævnt ovenfor (måske det har fungeret nu...?post-19736-0-26033100-1548532549_thumb.jpg), men det fungerede ikke. Totalt grå/hvidt belag efter bare 50km på to dage. Som skrevet ovenfor var de sicklat fra skistart samt havde grundvalla på, som jeg selv har plastsicklet væk samt børstet med rotor stål og nylon.  

 

Jeg har givet op og lämnat alle mine atomic redster til stenslip idag, orker simpelthen ikke stå og spendere så meget tid på så dårligt resultat med sicklingen. Det eneste jeg kommer at gøre nu er evt. sickla med P cut bare lidt let samt pink paper. Derefter gældende struktur og valla for dagen... 

 

Til diagonela var første gang jeg prøvede med skærende struktur, jeg er dog begyndt at tvivle på dette specielt i så kolde forhold. Så tror at jeg i fremtiden kommer til at lægge en redcreek struktur på (efter valla) istedet for at fifle med skærende... 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har bara provat rosa väldigt dyrt sandpapper en gång och fick för mig att ytan blev matt. Det kan väl inte vara bra att slipa när man stålsicklar just för att undvika slip och dess mikrohår?
 
Här är bilden:

 

Nej måske ikke, jeg gik bare efter skimaterias anbefaling... 

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara glidvallan? Plastsicklade du bort överflödet efter inkorkningen? Skimaterias instruktioner är ju enbart handkork med locket till burken och sedan stålborstning. Kanske underförstått att man sicklar men själv gjorde jag inte det första gången jag använde den (peak glide s) och även om jag stod länge med både korken och borstningen så att den bäddades in fint så låg ju vallan där och bromsade som sirap sen när jag åkte och samlade smuts. Bild 3 med den där vågigheten som du laddat upp ser precis ut som när jag har korkat in peak glide s. Igår använde jag vallan på nytt och då körde jag endast ett tunt lager som rotokorkades in samt handsicklades och borstades bort i flera omgångar. Nu var skidan fin både efter vallning och efter tävlingen (40km).

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara glidvallan? Plastsicklade du bort överflödet efter inkorkningen? Skimaterias instruktioner är ju enbart handkork med locket till burken och sedan stålborstning. Kanske underförstått att man sicklar men själv gjorde jag inte det första gången jag använde den (peak glide s) och även om jag stod länge med både korken och borstningen så att den bäddades in fint så låg ju vallan där och bromsade som sirap sen när jag åkte och samlade smuts. Bild 3 med den där vågigheten som du laddat upp ser precis ut som när jag har korkat in peak glide s. Igår använde jag vallan på nytt och då körde jag endast ett tunt lager som rotokorkades in samt handsicklades och borstades bort i flera omgångar. Nu var skidan fin både efter vallning och efter tävlingen (40km).

Hej! Jeg tog overflødig valla væk med plastsickel. Dernæst rotor stål, rotor nylon til skien blev helt brilliant... :-) Men da jeg gnuggade vallan ind var det ikke med rotor kork.... Havde du godt glid med den valla?  

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jeg tog overflødig valla væk med plastsickel. Dernæst rotor stål, rotor nylon til skien blev helt brilliant... :-) Men da jeg gnuggade vallan ind var det ikke med rotor kork.... Havde du godt glid med den valla?  

Jag var nöjd med glidet ja. Gled lätt ikapp flera som körde ovallat trots att jag gick med fäste. Och då har jag inte upplevt något kanonglid med detta skidpar förut. Jag köpte peak glide s i både cold och warm så körde cold igår men kommer fortsätta laborera med dem åtminstone på seedningslopp. Tyckte det var svårt att korka in den med burklocket. Mycket bättre med rotokork.

Link to comment
Share on other sites

Jag var nöjd med glidet ja. Gled lätt ikapp flera som körde ovallat trots att jag gick med fäste. Och då har jag inte upplevt något kanonglid med detta skidpar förut. Jag köpte peak glide s i både cold och warm så körde cold igår men kommer fortsätta laborera med dem åtminstone på seedningslopp. Tyckte det var svårt att korka in den med burklocket. Mycket bättre med rotokork.

Jeg tænker nu at sickla lidt med P cut efter stenslip, ikke anvende pink paper men kun rotor stål og nylon. Derefter et hårdt lag glidvalla varmet ind med vallajærn, sickla/borsta bort, dernæst et sidste lag med skimaterias kolde valla kørt ind med rotorkork... Til sidst red creek struktur ift. dagen... Kommer nok at være mellem -10/-6 grader næste weekend. Så må vi se :-) 

Link to comment
Share on other sites

Har själv bara ett par Atomic men kan instämma att de är hyfsat svåra att sickla. Det behöver kanske inte vara vågigt belag men jag tror du gör rätt. En annan sak kan ju vara att skidornas spann inte passar för de förhållandena.

 

Körde själv tävling i -19 idag i väldig kärv snö men skidorna fungerade utmärkt och gled bättre än de flesta konkurrenterna. Primateria + skärande rill.

Link to comment
Share on other sites

Har själv bara ett par Atomic men kan instämma att de är hyfsat svåra att sickla. Det behöver kanske inte vara vågigt belag men jag tror du gör rätt. En annan sak kan ju vara att skidornas spann inte passar för de förhållandena.

 

Körde själv tävling i -19 idag i väldig kärv snö men skidorna fungerade utmärkt och gled bättre än de flesta konkurrenterna. Primateria + skärande rill.

skien er mere end rent 0 graders ski, samt for en som er tungere end jeg selv, da jeg vil minimere fæste som giver modstand i stakningen... Så jo, dom är nog inte er bäst for kallföre da glidzonen er kort, men ändå! Stakskidan på vedhæftet bild ovan, er ligeså hvid/grå som min ski fra la diagonela, men den er helt ny... Summasumarum tror jeg bare at man skal have Atomic stenslibbede fra början, derefter kan man fifle med stålsickling. Eventuelt en stenslib i sæsonen derefter for at få plan skida. Jeg har indtrykket at skimateria avverker ekstremt meget ifht. kuzmin som jeg har brugt en del år, derfor ser jeg personligt større risiko for at "göre bort sig" med skimateria. 

 

En anden ting som jeg er lidt mistroisk til, er at børste modhårs mod åkriktning før man børster medhårs i "åkriktning"... Måske er det for aggressivt at gøre, specielt efter man jo har stålsicklat og dermed taget væk alle microhår...? 

Link to comment
Share on other sites

skien er mere end rent 0 graders ski, samt for en som er tungere end jeg selv, da jeg vil minimere fæste som giver modstand i stakningen... Så jo, dom är nog inte er bäst for kallföre da glidzonen er kort, men ändå! Stakskidan på vedhæftet bild ovan, er ligeså hvid/grå som min ski fra la diagonela, men den er helt ny... Summasumarum tror jeg bare at man skal have Atomic stenslibbede fra början, derefter kan man fifle med stålsickling. Eventuelt en stenslib i sæsonen derefter for at få plan skida. Jeg har indtrykket at skimateria avverker ekstremt meget ifht. kuzmin som jeg har brugt en del år, derfor ser jeg personligt større risiko for at "göre bort sig" med skimateria. 

 

En anden ting som jeg er lidt mistroisk til, er at børste modhårs mod åkriktning før man børster medhårs i "åkriktning"... Måske er det for aggressivt at gøre, specielt efter man jo har stålsicklat og dermed taget væk alle microhår...? 

Var har du fått den instruktionen? På Skimaterias sida står att man ska borsta i åkriktningen men först med bortstens pil åt ena hållet och sedan med den åt andra hållet--men i åkriktinignen båda gångerna. Iofs går det att tolka anda borstnigen då riktning är utelämnad men det är väl underförtått att det är åkritkning.

 

https://skimateria.se/skimateria-metoden/

 

F.ö. tycker jag en vass sickel är mindre riskabel än en slöare. Med en slöare blir det att man trycker och så tappar man kontrollen på vad man gör, förstärker ojämnheter och kanske vinglar till då och då. Men en vass sickel kan man lägga koncentrationen på att hålla den rätt.

Link to comment
Share on other sites

Var har du fått den instruktionen? På Skimaterias sida står att man ska borsta i åkriktningen men först med bortstens pil åt ena hållet och sedan med den åt andra hållet--men i åkriktinignen båda gångerna. Iofs går det att tolka anda borstnigen då riktning är utelämnad men det är väl underförtått att det är åkritkning.

 

https://skimateria.se/skimateria-metoden/

 

F.ö. tycker jag en vass sickel är mindre riskabel än en slöare. Med en slöare blir det att man trycker och så tappar man kontrollen på vad man gör, förstärker ojämnheter och kanske vinglar till då och då. Men en vass sickel kan man lägga koncentrationen på att hålla den rätt.

Jeg fik blandet det sammen... Før sickling: børste mod åkriktning for at rejse mikrohår. ;-) Bagefter sickling med åkriktning... Det var også således jeg gjorde og altid har gjort. Men er lidt i tvivl om det egentlig er en så god idé! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...