Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När jag ska förbättra fästet så blir det - sämre


patflemming

Recommended Posts

Nybörjare här som vill lära sig valla själv.

 

Igår var jag på Borås Skidstadion och åkte. Vi var först på plats så pga snöfall fick vi spåra i början. Hade OK fäste de första varven och tänkte at jag skulle förbättra fästet inför varv 4.

 

La på lite mer Toko röd burk, korkade och for iväg. Då högg skidan efter typ 10 meter och sen när jag kom till första riktiga uppför så var liksom allt fäste som bortblåst. Bakhalt så ini helvete.

 

Var med om samma sak i Ulricehamn för några veckor sedan på seedningsloppet där med den skillnaden att då bättrade jag på med lite klister som högg direkt och sen var allt fäste helt borta.

 

Igår bytte jag till mitt andra par skidor som det sitter Rex-tejp på och jag fick banne mig inte bättre fäste av det heller. 

 

Ska åka Borås Ski Marathon nästa helg och vill gärna ha OK fäste då jag tappar alldeles för mkt i alla uppförsbackar annars plus är väldigt slitigt att saxa.

 

Men bra glid har jag, riktigt bra glid.

 

(När jag menar att jag saknar fäste så menar jag att i en ihållande uppförsbacke med lite lutning så har jag noll eller närapå inget fäste vilket medför att jag måste saxa hela vägen eller staka vilket jag inte riktigt löser på ett längre lopp. Visst, ibland måste man saxa när det är som brantast men de andra som åker har fäste mycket längre upp i backarna än mig)

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle bättra på fästet så hade jag ju en del snö under spannet, men det gissar jag att man liksom får. 

 

Sen vart det som sagt bara sämre när jag la på mer burk. Det var ca minus 2-4 ute och jag körde med en valla gjord för 0 till - 10 så då känns et ju inte som att man lagt för mjuk valla väl. Iofs kan kanske nysnön gjort att fästet försämrades för det snöade ganska mkt.

 

Mina kompisar körde med 1. skinn = svinbra fäste men kass glid och 2. tejp och fick hyggligt fäste men han har iofs en väldigt mjuk skida.

 

Börjar ibland fundera på om jag är för svag i mitt nedtramp för att få ner skidan mot snön? Dvs lite för hårt spann? Kan förklara varför jag alltid har väldigt bra glid också?

Link to comment
Share on other sites

Ja infrysning låter som alternativ förklaring.

Det är bra att kika på vallan efter genomfört pass, om det är mycket slitet i framkant och/ eller bakkant för att se om man vallat tillräckligt långt eller för långt.

Vid infrysning så blir det en ishinna över vallan, kan ge hyfsat fäste och glid men visar att vallan är för varm (troligtvis).

 

Vid nysnö kan förhållanden ändras snabbt. Konstsnö som ofta kräver klister kan bli nysnöförhållande, igår upplevde jag halvdåligt fäste i början men allt bättre efter att mer nysnö kom. Jag hade vallat violett burk som inte räckte till konstsnön men passade bra till nysnö som iskorn strax under nollan.

Du verkar ha haft rätt toko burk efter min gissning så blev det uppvärmt av korkning och infrysning som högg och sedan slipades av till ishinna.

Klister samma sak, om det nu var nysnö i Ulricehamn också? Glöm klister i så fall...

Tejp har nog också risk för infrysning vid nysnö.

 

Men kolla direkt efter passet nästa gång, upp med skidan och stryk av lössnö med handsken och se hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Den klassiska missen man gör vid nysnö och 0:an eller svag köld är att man glömmer att ta med Swix skidskrapa, den lilla saken med metall i ena kanten ocb plast i andra. Den är suverän att skrapa bort is under skidorna, finns det en hög bänk att sitta på behöver man tom inte ta av skidorna, jag brukar ta plastsidan.

Igår var det strax under noll och mycket lös nysnö. Jag kompletterade fästet med ett lager Skigo orange och två lager Rode Multigrade. Det var inte bra, då det frös i ibland, hade räckt med två-tre lager Multigrade. Skin gick väl hyggligt, men bäst gick ruggat, både glid och fäste. Jag testade en ny metod på rugget och det var att dra några tag med stålborsten, innan jag lade på silicon, visade sig vara en bra idé

Link to comment
Share on other sites

 

Börjar ibland fundera på om jag är för svag i mitt nedtramp för att få ner skidan mot snön? Dvs lite för hårt spann? Kan förklara varför jag alltid har väldigt bra glid också?

Testa att gå/hoppa på tå upp för en backe. Allt tryck på en skida i taget. Fäster det inte då så har du vallat fel eller har för hårda skidor. Fäster det så är det nog läge att fokusera på lite teknikträning

Link to comment
Share on other sites

Jag hade liknade igår på Borås skidstadion, hade vallat skigo lila toppat med rött och det byggde snö under vilket gjorde att både glid och fäste var dåligt (speciellt i lössnön där det var saxat). Om långtidsprognosen stämmer så blir det ev lite snöblandat regn på lördag och söndag.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svar. Fyll gärna på med mer tips.

 

Några saker jag funderar på ytterligare. 

Jag har en rugg/zeroskida men den har jag satt tejp på (för enkelhetsskull). Menar ni att det kanske hade varit bättre att köra denna skida utan tejp och bara ruggat.

 

När man ruggar spelar det stor roll om man använder 80 eller 100 papper? Jag har bara 100 hemma och det blir ju så klart lite mindre strukturer av det.

 

Det här med silicon - kan man klaga depå burkvalla också för att förhindra infrysning? Känns spontant som att det är en dålig idé och att silicon gör att fästet försvinner?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svar. Fyll gärna på med mer tips.

 

Några saker jag funderar på ytterligare. 

Jag har en rugg/zeroskida men den har jag satt tejp på (för enkelhetsskull). Menar ni att det kanske hade varit bättre att köra denna skida utan tejp och bara ruggat.

 

När man ruggar spelar det stor roll om man använder 80 eller 100 papper? Jag har bara 100 hemma och det blir ju så klart lite mindre strukturer av det.

 

Det här med silicon - kan man klaga depå burkvalla också för att förhindra infrysning? Känns spontant som att det är en dålig idé och att silicon gör att fästet försvinner?

Burkvalla på rugg vore väl kontraproduktivt. Finns billigt silikonsprej på Claes O eller i byggaffärer, jag har en gammal flaska från 80-talet köpt på bensinmack som funkar.  Du får testa dig fram till hur mycket ruggstruktur du behöver, det beror nog både på skidans spann och hur spåret ser ut den aktuella dagen.

 

Överhuvudtaget så  handlar vallning/skidprep mycket om att genom testande lära sig vad som funkar när. Det går knappast att ta en skriven text och vara trygg med att den funkar just på dina skidor, i din kombination om snöstruktur, temperatur, fuktighet och ev nederbörd. Lite lösare spår just idag kanske? Var det en kall natt? Varm dimmig luft på väg in? Kallare nysnö mot nollgradigt spår? Vill du ha lite "nödfäste" för att kunna trippa upp för de värsta branterna, eller vill du ha ordentligt diagonalfäste? Hur långa fästzoner har du i verkligheten  på skidorna? Testa, testa, testa - kul om du tar dig tid, lite frustrerande om du bara har tid för de allra nödvändigaste träningspassen. Valla lite kortare, lite längre, lite tunnare, lite tjockare. Hårdare burk ovanpå mjuk. Burk på klister. Tejp. Burk eller klister ovanpå tejp? (Var lat en vinter och täckte gammal sliten tejp med tunna lager klister och kallburk i olika omgångar alltefter det slets bort eller temperaturen vände. Hade nästan alltid perfekt fäste, gick nog 80 mil utan att göra rent fästzonen tills det hade blivit ojämnt pga skräpiga spår)

 

Eller köp skinskidor och fokusera på att åka, och lämna filosofin år forntida skidåkare:-)

Bägge funkar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svar. Fyll gärna på med mer tips.

 

Några saker jag funderar på ytterligare. 

Jag har en rugg/zeroskida men den har jag satt tejp på (för enkelhetsskull). Menar ni att det kanske hade varit bättre att köra denna skida utan tejp och bara ruggat.

 

När man ruggar spelar det stor roll om man använder 80 eller 100 papper? Jag har bara 100 hemma och det blir ju så klart lite mindre strukturer av det.

 

Det här med silicon - kan man klaga depå burkvalla också för att förhindra infrysning? Känns spontant som att det är en dålig idé och att silicon gör att fästet försvinner?

Om du skall göra om den till ruggskida måste du få bort tejpen och det är inte så lätt. Det är troligt att du måste använda Starts specialmedel för att få bort den, vanligt vallaväck biter nog inte på den. Jag satte tejp på en vanlig vallningsbar skida, men lät den sitta kvar som underlag till burkvalla.

Jag vet faktiskt inte vilken grovlek man skall ha på sandpapperet vid ruggning, då jag använder en speciell rasp som sitter på en kloss, som fanns att köpa för längesen. Skulle tro att det rödfärgade sandpapperet i grovlek 80 är bättre än 100 eller kanske ännu grövre ?Man lär sig nytt hela tiden och i år har jag kommit fram till att det är bra att dra några drag med stålborsten, innan man sätter på siliconet.

Vid o-gradigt och nysnö är ruggning den absolut bästa metoden, nackdelen är att om tempen sjunker, så fryser det i rugget.

Men kan spara in mycket tid från vallning med ruggning och lägga den på träning i stället

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle bättra på fästet så hade jag ju en del snö under spannet, men det gissar jag att man liksom får. 

 

Sen vart det som sagt bara sämre när jag la på mer burk. Det var ca minus 2-4 ute och jag körde med en valla gjord för 0 till - 10 så då känns et ju inte som att man lagt för mjuk valla väl. Iofs kan kanske nysnön gjort att fästet försämrades för det snöade ganska mkt.

 

Mina kompisar körde med 1. skinn = svinbra fäste men kass glid och 2. tejp och fick hyggligt fäste men han har iofs en väldigt mjuk skida.

 

Börjar ibland fundera på om jag är för svag i mitt nedtramp för att få ner skidan mot snön? Dvs lite för hårt spann? Kan förklara varför jag alltid har väldigt bra glid också?

Det är inte ovanligt att fästet blir sämre i nysnö med för tjockt lager burkvalla. Man tror att mer valla ska fästa bättre men istället så kan det frysa i is eller så blir det som att vallan i sig fryser. Så tunnare lager kan faktiskt fästa bättre ibland.

 

Så kan det ju vara så att du kan behöva prova en annan valla. Nysnö är knepigt. Rode är som andra skrivit bra där och både Rode Violet och Violet Multigrade är 2 burkar som går att använda rätt långt ner, typ -10, om det är knepigt att få fäste.

Link to comment
Share on other sites

Täby konstsnöspår idag kl 17. Några cm fuktig natursnö som fallit ovanpå konstsnön sedan senaste preparering. Blanka spår och lite lätt fuktigt snöfall under passet. Nollgradigt.

 

Grön burk i botten sedan ett lager V45 och några droppar rossa special klister ingnuggat i burkvallan. Funkade helt ok. Inga hugg, ens vid spårbyten eller där spåren var söndersaxade. Kunde ta den stora backen med schysst diagonal så länge det var spår.

 

Glid: hörde några på parkeringen som sa att swix 1mm rak hade gått som spjut

Link to comment
Share on other sites

Spånga nyss. Swix blå extra. Ett par minus, blanka spår med lite nysnö som föll. Hade fäste t.o.m uppför "saxbacken".

Det är säkert nyttigt att lära sig vallaknep inför kommande utmaningar men jag hinner inte stå i vallaboden utan borde egentligen lägga på tejp för ännu mer allroundfäste. Behöver samla mil istället.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...