Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2019


NotReallyGunde

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lugn.. just inför loppet kommer dom att lansera VR42,5X som kostar dubbla priset mot en vanlig VR-burk och den kommer att hård-reckas i vl-veckan.

 

Kommer ni ihåg Zafir som var antagonist till seriehjälten Spirou? I någon av episoderna hade han blivit diktator i något latinamerikanskt land där han berikade sej genom att skicka ut Zafir-strålar som gjorde folket besatta av att köpa tvål och tandkräm. Regimen hade då stora varuhus som bara sålde tvål och tandkräm så när Zafir-strålarna sattes på blev det rusning till dessa varuhus. Jag tror att detta seriealbum har varit en stor inspirationskälla för direktörerna i Lillehammer.

Link to comment
Share on other sites

Lugn.. just inför loppet kommer dom att lansera VR42,5X som kostar dubbla priset mot en vanlig VR-burk och den kommer att hård-reckas i vl-veckan.

 

Kommer ni ihåg Zafir som var antagonist till seriehjälten Spirou? I någon av episoderna hade han blivit diktator i något latinamerikanskt land där han berikade sej genom att skicka ut Zafir-strålar som gjorde folket besatta av att köpa tvål och tandkräm. Regimen hade då stora varuhus som bara sålde tvål och tandkräm så när Zafir-strålarna sattes på blev det rusning till dessa varuhus. Jag tror att detta seriealbum har varit en stor inspirationskälla för direktörerna i Lillehammer.

Det var lite kul att du tog upp detta. Vid ett flertal vasalopp har det kommit ut ett rykte om att en viss valla varit ett måste för att klara loppet och likt Zafirstrålade människor har åkarna tömt skidbutiker och tält på vallan. Ett år minns jag att Lotrec var hårdvaluta och ett annan ett klister som jag vill minnas hette Stjärnglid osv.

Link to comment
Share on other sites

Det var lite kul att du tog upp detta. Vid ett flertal vasalopp har det kommit ut ett rykte om att en viss valla varit ett måste för att klara loppet och likt Zafirstrålade människor har åkarna tömt skidbutiker och tält på vallan. Ett år minns jag att Lotrec var hårdvaluta och ett annan ett klister som jag vill minnas hette Stjärnglid osv.

 

...och varje år säljer leverantörerna heela sitt pulversortiment i tälten, varav den variant de rekommenderat alltid är slut och de andra står kvar på hyllorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte i panik en burk VR75 ett år. Den kom inte till användning. Den är väl avsedd för om man vill ha fäste på vattenskidor.

Det skall du vara väldigt glad för, ty VR 75-klistret var rena katastrofen 2015. Träffade en kille efter loppet och han var förtvivlad, då han aldrig haft sämre skidor i blötföre än detta år och han hade vallat efter Swix rekommendation med 75:an. Jag har träningsvallat ett par gånger med min tub och värre huggvalla finns inte, kvalificerad för soppåsen.

Link to comment
Share on other sites

Angående spåren.

 

Hur är Vasaloppsspåren efter denna helg, kom nederbörden som regn eller snö?

Är det vinterföre eller omformad snö?

 

Ifjol var det ju fantastiskt bra stavfäste i varje fall dagen före trots att det inte varit en plusgrad på hela vintern så de verkar veta hur man pressar ihop mycket snö.

Link to comment
Share on other sites

Kollar man YR prognosen från lördag till onsdag, går ju inte längre än så lutar det väl att det blir nånting liknande 2014 eller 2015, håller den Prognosen lär det komma fram vatten. Det är väl dags igen efter 2 kanon fina år eller är det till och med 3? så kan det ju inte hålla längre. Har tagit fram ett par gamla skidor så jag kan torrröva på att lägga klister (har inte börjat än) .

Link to comment
Share on other sites

2015 var det blött ja, har trots det bara positiva minnen av det loppet. Dock var det betydligt varmare då.

Tycker det är dags för snabbt klisterföre nu har väl inte vart sen 2012 typ? Så länge det är några minusgrader på nätterna finns förutsättningnar för fint före. Klart.se har 14dagarsprognos med lite snö/regn på fredag/lördag och söndag em men fortfarande några minus på nätterna.

Link to comment
Share on other sites

Det har varit precis sånt väder i Härnösand där jag tränar och det är räls varje dag även om det är fem plusgrader. Klisterföre och kanonglid.  Jag ska dock åka ÖSS och där ser det ut som ett irriterande snöfall kommer in på torsdag och jag är tveksam till om det kommer hinna bli grovkornigt klisterföre av det.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig lagt klister och täckt med burk. Bara tanken är skrämmande att ha kliser när det egenligen är burk man vill köra med. Varför göra ta denna risk? Är det för att blanda klistrets och burkens egenskaper eller är det för att burken skall ha försvunnit lagomt till att det är klisterföre? 

 

Känns som att jag personligen skulle lägga burk och sen när klisterföret uppenbarar sig stannar jag och lägger på klistret. Helt enkelt riskminimering. Att burken skulle slitas av lagomt till att klisterföret skulle uppenbara sig känns som en större gissning och potentiell tidsförlust än de få minuter jag vet att det tar att lägga på klistret. Å så kan jag pissa samtidigt. Gött det me. 

Link to comment
Share on other sites

Att täcka klister med burk görs bland annat för att få bättre släpp. Sånt före var det 2012, rena rama drömföret. Gick oerhört lätt.

Bra, då utser vi dej till chef för väder och snöförhållanden inför årets lopp.

Själv skulle jag dock inte ha något emot en repris på förra årets förhållanden. Skulle dock inte bli lika många tids-PB:n som med 2012-före.

 

(jag åkte dock inte VL 2012. Kass form det året, åkte ÖSS på 7:40)

Link to comment
Share on other sites

För min del är nog egentligen ett riktigt krigarföre att föredra, men är ju så mycket trevligare att åka Vasalopp i snabba förhållanden. Om man ändå kunde vara chef över väder och snö

 

Bra, då utser vi dej till chef för väder och snöförhållanden inför årets lopp.Själv skulle jag dock inte ha något emot en repris på förra årets förhållanden. Skulle dock inte bli lika många tids-PB:n som med 2012-före.(jag åkte dock inte VL 2012. Kass form det året, åkte ÖSS på 7:40)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...