Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vallapaket?


Ozzian

Recommended Posts

Jag hittade ett par fina beg s-lab skidor som jag ska testa1

Vad behöver man, har inget idag mer än till skinnskidorna, rengöring och glidvätska.

 

Jag vill helst ha nått som går att sätta fast i ett bord

någon rotorborste för att få bort det gamla?

sickel o borste?

vallajärn?

vilka fästvallor är en bra start, så jag klarar mig runt nollan?

 

behövs glidvalla?

 

Kan någon rekommendera något startpaket?

Köper väl från pölder?

https://www.polder.se/sv/valla/fastvalla/

 

Om någon vänlig själ vill lägga in lite tips o länkar på bra grejor är jag tacksam!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fästvalla på burk funkar bra utan ställ. Glidvalla och klister underlättar om man har bord.

 

Vad jag använder mest

Burk:

Swix blå, violett och röd

 

Klister:

Bas på spray, swix universal och lila

 

Glid :

Violett LF

 

Detta är det jag använder 95% av gångerna jag kör

Link to comment
Share on other sites

om du inte gillar att glidvalla; skit i det, skaffa en enkel stål och en nylonborste istället. - Ska du glidvalla bör du ha vallajärn, sickel och gärna tagelborste. (runt 100-400 kr styck typ för borstarna).

 

Skaffa gärna ngt bra ställ eller så för vallningen; även fästvallning underlättas markant om skidorna sitter fast ordentligt. - Har du bord elikn med kant du kan fästa ställ i så tycker jag det funkar suvve (jag kan ej länka) o e enkelt o smidigt lägga undan.

 

varmluftspistol till klister bör du ha, billigt på jula, biltema e Clabbe elikn

 

ut o åk nu!!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga fyra burkar, Rode grön, Swix blå extra, Rode violett och Star Red Racing. 

Sen behöver du en vallakloss syntet. Den gröna Roden har du som grund och när det är ca -12 och kallare. Star red Racing fungerar bra vid 0-före. Dom andra använder du däremellan.

På klistersidan skulle jag rekommendera tre klister, alla Rode. Rode violett Special, Rode Violett och Rode Multigrade.

Violett Special som grund och vid minusgrader och isiga spår. Dom andra mixar du ihop vid plusgrader, fungerar på dom flesta klisterfören, man blandar bara i mer Multigrade ju varmare det är.

Link to comment
Share on other sites

Vallaställ är inte nödvändigt, om du inte skall lägga på paraffin och sickla av. Du kan ju använda den fluid, som du skaffat till skinskidornas glidytor även till vallningsbara skidor, så slipper du proceduren med paraffinering.Burkvallning: grundvax fast eller i sprayform, Rode blå, Rode super, Rode Multigrade, Skigo orange. Klister: Swix Universal (funkar även som grund) Swix röd. Swix silver och/eller Start World Wide. Det är grunden, det brukar utvidga sig själv med tiden både nödvändiga och onödiga vallor. Sen behöver du vallakloss och vallaväck och Swix lilla skidskrapa (ovärderlig vid underfrysning) Avlagda plagg fungerar utmärkt, när du skall rengöra med vallaväck. (avlagda kalsonger går bra, men absolut inte din respektives trosor. :wacko: )

 

Sen återstår att se om du hamnar i "stålgänget" eller "paraffingänget" ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade ett skog ställ som levereras för 1000kr, ett swix vallajärn för 299.

 

men dom där roto borstarna ser trevliga ut, jag ska kolla på lite utube-filmer om dessa, men synpunkter är aldrig fel.

 

Jag har nog fått de tips om vilka fäst-glid vallor jag ska börja med.

 

stålgänget, är det stålsickling eller?

Link to comment
Share on other sites

Vallaställ finns i många dåliga varianter... ger dålig upplevelse för resten av ditt skidliv. Jag har ett skigo tusenkronorsställ eftersom jag hört om andra som haft bra erfarenhet av skigo dubbelställ. Men uppenbarligen finns olika bra modeller för mitt viker sig och jag har fått förstärka för att kunna borsta.

Man tar faktiskt i en del vid handborstning.

 

Om du har möjlighet så åk till xxl och känn på ställen. Om du ska rilla med tryckande riller bör de hålla för 50 kg tryck i änden.

Link to comment
Share on other sites

Vallaställ finns i många dåliga varianter... ger dålig upplevelse för resten av ditt skidliv. Jag har ett skigo tusenkronorsställ eftersom jag hört om andra som haft bra erfarenhet av skigo dubbelställ. Men uppenbarligen finns olika bra modeller för mitt viker sig och jag har fått förstärka för att kunna borsta.

Man tar faktiskt i en del vid handborstning.

 

Om du har möjlighet så åk till xxl och känn på ställen. Om du ska rilla med tryckande riller bör de hålla för 50 kg tryck i änden.

ok, ja nu blev det ett skog dubbelställ, om säljaren skulle förbi nästa vecka, trist om det viker sig.

Det ser annars stabilt ut med den extra hyllan under.

 

Jag kollade massa utubeklipp i natt om roto slipar, det verkar inte så nödvändigt, dom körde ju bara några sekunder och då funkar nog en borste lika bra, eller vad tycker ni?

 

Det finns en del vallapaket på blocket men när blir en valla för gammal?

Om man ska köpa ny valla, ska man hålla sig till ex enbart rode ellerswix eller ska man blanda?

 

Annars är det bara

nylonborste

mässingsborste

spårpenna(heter de så)

sickel, vilka är bäst, 5mm eller 7mm, märke?

 

 

Det verkar väldigt intressant med att valla, kanske får brorsan ta skinn-skidorna:):)

Link to comment
Share on other sites

Glidvallning kräver nog lite mer. Vallajärn och sickel är grunden och sedan tillkommer den mängd borstar du vill ha. Grov nylon och tagel var mina första och räckte ett bra tag sedan fin nylon (den onödigaste av mina borstar) och en fin mässing som jag absolut inte ångrar. Mässing eller stål går djupare i din struktur genom att det är tunnare strån, stål kan ha en risk av att riva i belaget då det är vassare/hårdare.

Rotorborste (inte rotor slip) är nog finemang till din skruvdragare, det finns kombinerade tagel/nylon som nog räcker långt. Men rotorborste är ett prissteg upp.

Vallaställ på g alltså.

 

Vallan är nästa sak, där finns hur mycket som helst.

Link to comment
Share on other sites

Glidvallning kräver nog lite mer. Vallajärn och sickel är grunden och sedan tillkommer den mängd borstar du vill ha. Grov nylon och tagel var mina första och räckte ett bra tag sedan fin nylon (den onödigaste av mina borstar) och en fin mässing som jag absolut inte ångrar. Mässing eller stål går djupare i din struktur genom att det är tunnare strån, stål kan ha en risk av att riva i belaget då det är vassare/hårdare.

Rotorborste (inte rotor slip) är nog finemang till din skruvdragare, det finns kombinerade tagel/nylon som nog räcker långt. Men rotorborste är ett prissteg upp.

Vallaställ på g alltså.

 

Vallan är nästa sak, där finns hur mycket som helst.

Ja fick just besked, skog vallabod kommer på måndag, och swix vallajärn hittade jag för 299kr

 

jo jag hittar rotorborstar, ex skistart, är det kombo man ska köpa eller kvittar det?

tagel och nylon.

när använder man mässing?

 

jag har lite dålig koll på momenten, sökte på utube igår men de flest filmklipp handlar endast om ett moment, vore trevligt om någon kunde skriva ner momenten från 1-10 eller hur många moment det är?

Jag antar att det är lite olika beroende på väder?

Link to comment
Share on other sites

Glidvallning gör jag alltid likadant bara mer noggrant vid tävling.

Borstar i grovleksordning först sickling såklart sedan grövsta borsten tills inget strösocker syns och sedan tagel tills florsockret inte kommer längre och sist mässing eller fin stål ca 10 drag, mindre med aggressiv borst och mer med mjukare metallborst.

Sedan polering med fin nylon eller liknande.

Rotorborste får nog någon annan berätta mer om jag har bara handborstar.

 

Vallajärn ställer man på den temperatur som står på paraffinet.

Pulver tar vi senare .

 

Men som andra sagt, bästa glidvallning är lyckad fästvallning därav pälsskidornad popularitet.

Det är egentligen fästvallning som är svårt, inte tekniskt kanske men att välja rätt, rätt tjocklek och rätt längd fram och bak.

Grunden är nog att valla kort och förlänga framåt vid dåligt fäste och titta på slitaget efteråt.

Mycket slitage betyder för tjockt eller långt...

 

Glidvallning handlar mycket om att sickla och borsta bort så mycket av glidvallan man kan...

Struktur och fästvallning påverkar nog mer än glidvallan så länge glidytan är ren.

Pulver och liknande kanske gör mer skillnad men jag har inte nått dit än och polerar mest med min glidvalla och kör lite riller ibland för att det är kul.

Link to comment
Share on other sites

ok, men innan glidvallan så ska man väl bort med den gamla vallan?

för jag antar att det du skrev om sickling och sen grov borste sen finare är efter du smält på glidvallan?

 

jo jag hade riktigt bra fäste idag med mina skin, det satt 1cm is/snö på skinnet efter passet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...