Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göra egna skin till skinskidor?


oxberg

Recommended Posts

Jag funderar på om man kan göra egna skin till skinskidor för mer specifika ändamål.

 

Orginalskin glider ibland rätt dåligt och har mer fäste än nöden kräver, speciellt om man ska köra lopp. De är ju också designade för slitstyrka mm.

 

Ingen som har experimenterat med att göra egna skin som glider bättre men kanske inte håller så många mil? Tänker att det kan vara ett alternativ för ex vasaloppet.

 

Jag ska byta skin snart så innan jag köper nya så tänkte jag prova med lite egna (race) varianter.  Vad har ni för förslag? Jag tänker att man kan testa med;

 

- Underlagspapp (takpapp)

- Tunn filt

- Halkskyddstejp

- ...

 

Kommer ni på några passande material som helst är sträva åt ena hållet men glatta åt andra som man kan testa att använda? Finns det någon form av fiskfjällstextilier eller ska man söka lyckan i fiskdisken?

Link to comment
Share on other sites

Du är alltså ute efter något du kan sätta i spannet på ett par skidor som ger fäste, är billigare än skin, tar mindre på glidet men inte håller lika länge. Då har jag ett tips: fästvalla.

Tack för att du försöker vara smart, men inte på mina skinskidor. Fast man skulle ju kunna montera ett platt skinn man kan valla..

 

I första hand är jag ute efter en lösning som funkar i alla fören. Det måste ju finnas nåt som kan funka. Det är dessutom dyrt att byta skin så kan man hitta en billig och bra lösning så är det värt mycket..

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte faktiskt på dom! Kanske är för tunt och mjukt tror jag. Jag tror håriga belag tar för mycket glid så nåt med en mer fiskfjällsliknande yta som är sträva i ena riktningen men riktigt följsamma i andra vore idealt. 

 

Det måste ju finnas material för olika industriapplikationer som skulle kunna funka?

Link to comment
Share on other sites

Då jag även går en hel del på topptur med helt andra skidor så kan man köpa stighudar för ski running för 250 kr för en meter pomoca race hud 62mm bred sen kan man klippa till många test remsor. Kolla ex telemark pyrennes hem sida de säljer på löpmeter

Bra tips! Har du (eller någon) erfarenhet från om olika skinfabrikat har olika egenskaper eller funkar olika bra? Jag har ett par Atomic C8 idag som jag kört med både originalskinn och raceskinn, plastinlägg så skinnytan blir kortare och som många beskriver att skinnskidor funkar så är de helt ok ... men bättre glid skulle inte vara fel. Springa uppför backarna i Bruksvallarna går perfekt men staka i Högbo med dem sänker självförtroendet. Pomoca verkar ju ledande om man läser deras reklam om produktegenskaper. Jag beställer en meter och provar, det blir i alla fall billigare än originalskinn.
Link to comment
Share on other sites

Jag har använt mig av lite olika på randonee skidor och de jag gillat bäst är colltex mohair. Pomoca är bra med. Ren mohair bättre glid sämre slitstark än syntet varianter. Går man korta sträckor är kanske glider inte så viktigt men lång anmarch och 1500 höjdmeter på en dag är glidet viktigt och då är det mohair som gäller. Alla skin produkter i all är men innan detta fanns till längdskidor så har jag alltid torr gnuggar paraffin på stighudarna i säker 15 år.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...