Härligt att debatten tar lite fart. Fortsätt gärna!
Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.
Stämmer bra med min (och antagligen de flestas) bild. Det skrev vi i och för sig redan i rapporten, men jag har hört det missförstås några gånger, så det kan väl inte skada med en upprepning för säkerhets skull (ursäkta tjatet annars =) ). Liksom att det enda vi skriver om huruvida glidvalla påverkar glidet är att det är ett måste för stenslipade skidor och gav bättre glid i de tre fall stålsicklat utan glidvalla testades mot stålsicklat med glidvalla. Vilket självfallet inte
bevisar något, eftersom vi bara gör amatörtester, men vi tyckte (och tycker fortfarande) ändå att testerna är tillräckligt noggrant gjorda för att lyfta fram det som intressant och som något som bör undersökas närmare.
Mer svårbesvarat är (inte om utan) hur långt ett par bra slipade, grundbehandlade och vallade skidor kan glida bättre än ett par bra stålsicklade och borstade i ett givet före. Mer svårbesvarat eftersom det tydligen beror inte bara på hur bra man är på att valla utan också på om skidorna är skickligt slipade på en bra stenslip. Men gör man allt rätt så skulle det inte förvåna mig om det går att få bättre glid rätt långt. Samtidigt som det är svårt att bortse från det faktum att det går att komma 34a i Vasaloppet på stålsicklat. Så det är fortfarande den fråga där jag fortfarande mest tycker att ord står mot ord, och där det verkligen skulle vara mest intressant att se en riktig och och väldokumenterad värstingtest enligt konstens alla regler (både vad gäller testutförande och skidpreparering). Skulle aktiviteten här på skidforum på något sätt hjälpa till att provocera fram en sån så skulle jag bli skitnöjd. =)
Samtidigt som det nog för många motionärer säkert (oavsett utfallet av en eventuell sådan test) duger gott med en ganska enkel preparering som i alla fall är bra nog för en 34e plats i Vasaloppet.
Själv jagar jag gärna sekunder i Vasaloppet och finner därför tester och diskussioner här intressanta av två skäl: Dels är jag personligen bara nyfiken på att veta vad som glider bäst, och dels tycker jag att kan man få bra glid med små medel så bör det inte hemlighållas (det tycker jag skulle vara fel både mot motionärsåkare och kanske i längden negativt för sporten genom att göra den mer svårtillgänglig än nödvändigt).
det är så att man åker inte med ENBART stålsiklat givetvis i vissa fören så åker man på siklat men sedan vallade och strukturerade. Vissa vallare på WC jobbar mycket med stålsikel men sedan behandlar man belaget med rill och parafiner.
Jag tror jag har mest insyn i branschen på det här forumet ändå hur dom jobbar i landslagen. Utan att jag har något ekonomisk vinning på det hela. jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...
Stort tack för den upplysningen! Den strider mot vad jag hört personer med sådan insyn säga tidigare, så det var extra intressant att höra det från just dig som ju även gjort kritiska inlägg mot stålsickling här (tack för dem också). * bugar och bockar * =)
Redigerat av Niklas, 11 maj 2007 - 20:39 .
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.