Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rapport: Stålsicklat eller stenslipat?

• Vänligen logga in för att kunna svara
141 svar till detta ämne

Skr

Skr

Medlem

• Members
  • Pip
  • 249 inlägg

påpeka gärna själva om ni ser några oklarheter eller något som betonas för mycket eller för lite.

journalslisten jämställde stålslipat med ovallat och rubriken blev därför tyvärr helt missvisande.

Hur som helst, skulle "hår-teorin" stämma bättre så låter det ju rimligt att rätt vald glidvalla skulle kunna förbättra glidet på ett stensicklat skidpar,

OK, oklarheterna kanske inte finns i rapporten, men jag påpekar dem ändå... Börjar vi snacka för mycket om stålslipat och stensicklat blir nog förvirringen onödigt stor... ;).

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg
He he, tackar, Skr. Korrigerat nu. Jag hade redan korrigerat liknande fel på ett ställe i inlägget, men hade visst rört ihop det på mer än ett ställe. :lol: På sitt sätt inte så svårt att förstå en journalist som byter "stenslipat" mot "vallat" för att göra texten mer lättläst för läsarna. Jo nu fattas bara att någon börjar utveckla stensicklar och stålslipar, så blir förvirringen total... :cool:

barmark_ua: Vet ej vem som kontaktade tidningarna. Om någon gjorde det. Kan ju även ha varit en ÖP-journalist som läst på Skidforum.

Redigerat av Niklas, 06 maj 2007 - 21:54 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Leaf

Leaf

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Bra Niklas!
Ni gör ett bra jobb med rapporten och jag hoppas att det gick fram att det var ÖP:s tolkning jag ej var med på.
Jag tror som ni att det inte är vallan i sig som samlar smuts och försämrar glidet. Då skulle jag inte kunnat åka 40 km utan glidförlust. Vad det är som orsakar glidtapp för en del testare har jag grunnat på.
Håriga skidor kan vara en vettig förklaring . Har också andra funderingar som vilken betydelse har raka riller för bortförande av smuts? Skidornas tryckpunkter vilken betydelse har det? Val av valla?
Övrigt:Det här med tryckpunkter skulle jag vilja utreda mer. Tror att man i många fören åker på alldeles för mycket material.

skater

skater

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Bra Niklas!
Ni gör ett bra jobb med rapporten och jag hoppas att det gick fram att det var ÖP:s tolkning jag ej var med på.
Jag tror som ni att det inte är vallan i sig som samlar smuts och försämrar glidet. Då skulle jag inte kunnat åka 40 km utan glidförlust. Vad det är som orsakar glidtapp för en del testare har jag grunnat på.
Håriga skidor kan vara en vettig förklaring . Har också andra funderingar som vilken betydelse har raka riller för bortförande av smuts? Skidornas tryckpunkter vilken betydelse har det? Val av valla?
Övrigt:Det här med tryckpunkter skulle jag vilja utreda mer. Tror att man i många fören åker på alldeles för mycket material.

håller med leaf! ja har inte varit me å redovisat nå tester men ja har ändå testat en del. va jag tycker är intressant är att de går att polera ytan efter att man sicklat å sen att man faktiskt åxå kan glidvalla ett par sicklade skidor. ja tycker fortfarande att de e lite väl mycke pengar att lägga ut för en kuzmin sickel, nästan 600 kr! ja tror fortfarande att man får samma effekt av att sikla med rakblad eller mattkniv blad vad gäller borttagandet av hårigheter å därmed slippa det fruktansvärt tidskrävande å jobbiga mättandet me skidorna. någon som vill kommentera?

har inte nå vetenskaplig test som stöder det men ja då inga problem med gråa fläckar som ja tidigare fick på samma skidpar när man skidat många mil utan att idas valla om.

Redigerat av skater, 06 maj 2007 - 21:25 .

Dan J

Dan J

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Efter ha följt alla teorier om valla, ovallat, stenslipat och stålsicklat så måste jag ge mig in i debatten.

Med ett förflutet som längdåkare från de mindre åldrarna. Jag har tävlat och tränat hårt, allt för att uppnå så bra prestationer under tävling.

Har idag ca 7 par skate och 4 par klassiska skidor. alla skidor är nollade i olika snöförhållanden och olika temperatur och luftfuktighet. Detta av att få fram de skidor som fungerar i ett optimalt före. med bästa skidor med 4 kryss och en ring. (dock stämplade)

Av dessa elva paren är 2par tränings skidor (slit och släng) Alla skidor är av märket Fischer Rcs med blandat Plus, Cold och Wet. skate är av skärning 610 (utan skatecut)

Detta av vad min kunskap på skidor och mitt utgångsläge.

När det då gäller vallning! det stora ämnet. Eftersom allt handlar om att vinna och prestera max under en tävling så har aldrig vallamärket och metod spelat roll.

med min kunskap och erfarehet och människor som hjälpt mig så har vi testat det mesta.
Och då menar jag även stålsickling.!!

Att stålsickla en skida är inget nytt, att mr kuzmin i mina ögon försöker ta åt sig en ära och i mig dra ett löljaktigt skimmer över vallning. Redan på Vm i Thunderbay åktes det på stålsickling men dock tvättades skidorna med diesel i spåret. (första gången om etiskt skidåkning lyftes fram) eftersom målet är att vinna eller då få ett maximalt glid på alla nivåre så är vinsten viktigare än metod hur man vallar. Detta av att jag har aldrig lyckats få fram ett bättre glid med stålsicklat än vallat.

Självklart kan vissa tycka att det är lättare att dra av skidan med en sålsickel och bara ha ett engångs belopp i inköp. och ingen vidare kunskap behövs.

Bästa tips är att välja ett vallamärke som är komplett och lära sig de viktigaste vallorna och grunden till ett bra glid. Jag rekomederar SWIX eftersom de är mest kompletta och har enligt mig de bästa topp vallorna.

Även i mina kretsar är detta en hetpotatis så jag har lyssnat med lite vänner och enligt vissa källor har Kuzmin och hans stab vart bjuden till flera vallaleverantörer för at göra tester och driva en utveckling framåt men avböjt!!!?? det sägs även att Swix har bett att få ett oberoende test av någon tekniskhögskola eller en fakultet med kunskap och oberoende av vinst syfte.

Några frågor jag ställer mig!

Varför åker ingen inom eliten på stålsicklat?
Varför tillåter umeå univeritet att marknadsföra en produkt? (oberoende!?)
Varför stöder ingen av skidleverantörerna detta? (eftersom detta inte är något nytt)

lycka till men stålsicklingen men det kommer aldrig att bli så bra glid som med vallat!

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Varför stöder ingen av skidleverantörerna detta? (eftersom detta inte är något nytt)

lycka till men stålsicklingen men det kommer aldrig att bli så bra glid som med vallat!

OK, jag kan hålla med om att man kan lyckas bättre med glidvallor men skillnaden mot att köra stålsicklat utan valla är liten. Själv tror jag att olika strukturer gör större skillnad. Så för eliten är det väl givet att valla så länge dom inte kan konstatera att ovallat glider bättre. Du som verkar vara insatt, hur ofta testar eliten olika strukturer och vallor mot varandra efter en viss distans? T.ex att följa upp glidet efter loppet mot att par andra skidor som gått lika långt på samma bana med annan struktur eller valla.

Hela grejen med ovallat tycker jag riktar sig främst mot oss efter eliten som inte har samma resurser och tid för att mixtra med glidet utifrån dom många olika förutsättningar som finns (snötyp, fuktighet mm). Vore roligt att veta vad din definition på elit är? Ungefärlig placering på VL kanske?

En annan fråga som jag tycker är intressant för oss som inte är elit är: Hur mycket sämre glider det med ovallat kontra vallat. Vad är din åsikt? Hur mycket tid på VL eller en 15km tappar man med ovallat?

kjell

kjell

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Att stålsickla en skida är inget nytt, att mr kuzmin i mina ögon försöker ta åt sig en ära och i mig dra ett löljaktigt skimmer över vallning. Redan på Vm i Thunderbay åktes det på stålsickling men dock tvättades skidorna med diesel i spåret.

Dan J, ditt resonemang drar ett löjaktikt skimmer över diskussionen enligt mitt tycke. Erkänn att vi är många som börjat ifrågasätta sådant som tidigare ansågs självklart i.o.m. Kuzmins rapporter. Erkänn att stålsickling inte för motionärer var kännt som ett effektivt sätt fixa skidor på för 3 år sedan?

"Att stålsickla en skida är inget nytt, att mr kuzmin i mina ögon försöker ta åt sig en ära.."

Se: http://epubl.ltu.se/...LIC-0603-SE.pdf

På sida 19 kan även du läsa: "The ski running surface on early plastic skis was treated with sandpaper. Quite soon, skiers began to use steel scrapers for the treatment of the ski base. This practice was standard practice from the second half of the 1970s to the beginning of the 1990s" (L. Kuzmin)

Försöker han ta åt sig ära? Det verkar onekligen inte så?

Bästa tips är att välja ett vallamärke som är komplett och lära sig de viktigaste vallorna och grunden till ett bra glid. Jag rekomederar SWIX eftersom de är mest kompletta och har enligt mig de bästa topp vallorna.

Även i mina kretsar är detta en hetpotatis så jag har lyssnat med lite vänner och enligt vissa källor har Kuzmin och hans stab vart bjuden till flera vallaleverantörer för at göra tester och driva en utveckling framåt men avböjt!!!?? det sägs även att Swix har bett att få ett oberoende test av någon tekniskhögskola eller en fakultet med kunskap och oberoende av vinst syfte.

Jag tror du vänt upp och ned på fakta. Vad jag vet (var själv där) så bjöd ett sickel-bolag in representanter från både stenslipare och valla-bolag för att debattera med Kuzmin, inbjudningarna gjordes offentliga. Ingen kom förutom RS-riller. Hur oberoende tror du att tester, uppdragsforskning, som Swix beställt blir?

Gör istället som Kuzmin, Stefan Sand, Lars-Erik, Mario m.fl. - redovisa dina egna tester i stället för att debattera med rykten och löjeväckande falsk fakta, för att smutskasta en person.

Barnsligt beteende Dan J !

/ Kjell

kjell

kjell

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

1. Hur vet du att INGEN inom eliten åker på stålsicklat? Känner du alla landslagsvallare i alla skidnationer?

2. Hur vet du att SYFTET med beviljade forskningsanslag är att marknadsföra en produkt? Borde universitet resonerat som om att SWIX redan har alla svar. De redovisar inte sina tester men eftersom de säljer mycket valla måste de ha rätt och allmänheten har inget intresse av svar på frågan hur ett bra glid kan uppnås och varför?

3. Hur vet du att INGEN av skidleverantörerna stöder detta? Vet du ens hur många skidleverantörer det finns? Har du läst deras affärsplaner och pratat med deras produktionsansvariga?

Slutligen: Om man inte är öppen för att ta in ny data och sakligt analysera den, då kan man förmodligen komma fram till samma slutsats som du.

Skärpning Dan J !

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

1. Hur vet du att INGEN inom eliten åker på stålsicklat? Känner du alla landslagsvallare i alla skidnationer?

2. Hur vet du att SYFTET med beviljade forskningsanslag är att marknadsföra en produkt? Borde universitet resonerat som om att SWIX redan har alla svar. De redovisar inte sina tester men eftersom de säljer mycket valla måste de ha rätt och allmänheten har inget intresse av svar på frågan hur ett bra glid kan uppnås och varför?

3. Hur vet du att INGEN av skidleverantörerna stöder detta? Vet du ens hur många skidleverantörer det finns? Har du läst deras affärsplaner och pratat med deras produktionsansvariga?

Slutligen: Om man inte är öppen för att ta in ny data och sakligt analysera den, då kan man förmodligen komma fram till samma slutsats som du.

Skärpning Dan J !

chilla nu kjelle!! ;)

det är så att man åker inte med ENBART stålsiklat givetvis i vissa fören så åker man på siklat men sedan vallade och strukturerade. Vissa vallare på WC jobbar mycket med stålsikel men sedan behandlar man belaget med rill och parafiner.

Jag tror jag har mest insyn i branschen på det här forumet ändå hur dom jobbar i landslagen. Utan att jag har något ekonomisk vinning på det hela. jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...

Redigerat av finn2, 11 maj 2007 - 18:17 .

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...

När blev man vältränad av att valla?! Jag skulle vilja vända på det hela. Jag ägnar hellre min dyrbara tid åt att träna än att stå i vallaboden och hålla på med massa tester. Det ger garanterat högsta farten i spåret!!

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg
Alla måste få framföra sin åsikt i ett forum som detta. Tycker inte att Dan J behöver skärpa sig. Själv tycker jag nog du Kjell ska ta och fundera över din onödigt aggressiva ton. Jag ser inte vilka egna erfarenheter du lyfter fram som för debatten framåt. Då tycker jag ändå att Dan J redovisar sina erfarenheter på ett bättre sätt. Sedan är det upp till var och en att tolka vad de själva vill tro på. Något jag själv tycker bidrar till ett ”löjaktigt skimmer” över hela sickeldiskussionen på detta forum, är att man ska anses som bakåtsträvande bara för att man inte anammar Kuzmins teorier.

Jag har med intresse läst testerna, och extra noga de som Leaf har gjort. Det lilla jag själv lyckades testa i vintras, så gav sicklat ovallat sämre glid än slipat vallat. Detta var innan jag åkt någon längre sträcka på skidorna. Dock ändrades förhållandena så mycket så jag aldrig lyckades testa efter jag åkt några längre sträckor. Därför skrev jag tidigare att det jag vill testa nästa vinter är hur mycket vallade skidor tappar i glid efter x antal km vid olika förhållanden och glidvallor.

Själv är jag skeptisk till hårteorin. Förstår inte varför detta skulle påverka skidor efter x antal åkta km. Jag utesluter dock inte att paraffinerat belag kan ta åt sig smuts på annat sätt än rent belag. Därför är tester både av amatörer som mig och av duktigare åkare av intresse, samt självklart de som är redovisade. Problemet är ju bara att de pekar åt lite olika håll. Vidare tester nästa vinter blir nog nödvändigt. Jag ska se om jag kan göra några. Antingen för egen del, eller sådana som kan duga att skriva ner. Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...

När blev man vältränad av att valla?! Jag skulle vilja vända på det hela. Jag ägnar hellre min dyrbara tid åt att träna än att stå i vallaboden och hålla på med massa tester. Det ger garanterat högsta farten i spåret!!

det var väl lite ironi i den där sista meningen:)

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg

Själv tycker jag det är en avkoppling att ställa mig att valla. Ytterligare ett sätt att komma ifrån snoriga skrikiga barn. Någon sa någon gång, "att glidvalla är bara hårt arbete", med innebörden att det är inte är detta som är det svåra. Antingen uppfattar man det som ett nödvändigt ont, eller så tar man det som en avkoppling. Men tyvärr har jag insett att träning behövs också. Skämt åsido så får vi väl fortsätta bråka om det är kul eller tråkigt att valla. Jobbigt tycker jag det bara blir före tävlingar, främst om man ska valla upp flera par.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 100 inlägg
Härligt!!!! nu tog det lite fart i debatten igen :)

Först vänder jag mig till Dan J. Både Kjell och Jo gav dig lite "snytingar" och jag kan väl delvis hålla med dem i flera av påståendena. Stålsickling är inget nytt och ingen har påstått det heller men, som Jo påpekar, kan det vara nytt för motionärer med inte allt för många år i skidsporten. Varför är det nytt för dem?.......kan det hänga ihop med att hemlighetsmakeriet runt skidpreparering är så stort?

Om de rykten du hört stämmer är inte jag man att svara på men det verkar märkligt och jag har svårt att tro det. Vallabranschen har haft drygt 1 år på sig att försvara sig, tillfällena har varit många men tystnaden total. Att de då skulle försökt det du säger och sedan hålla tyst verkar ju minst sagt märkligt!

Jag hoppas att du fortsätter med inlägg och när vintern kommer deltar i testandet och redovisar resultaten tillsammans med oss andra. Det skulle föra kunskapen framåt och i slutändan har vi alla något att vinna på det!

jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla

Jag blir tårögd när jag läser detta.......ett erkännade.........stort! ;)

Som vi skrivit i rapporten är det mycket testande som återstår och många stenar som skall vändas. Stålsickling är INTE liktydigt med ovallat, det kan visa sig att stålsicklat och vallat är ett mycket bra alternativ. Eller så är stenslipning+vallning det ultimata för det bästa glidet. Vi vet inte utan kan bara dra slutsatser av de nu redovisade fakta. De indikerar ändå att det verkar vara någonting med stenslipningen som "spökar". Jag delar inte Dunderklumpens skeptiska inställning till hårteorin men som sagt, fler tester och vi kommer att komma en bit till i kunskap.

Testa, redovisa och debattera!

skater

skater

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
jag skönjer lite kuzmin fanatism här! lite märkligt att ingen (kuzmin expert) ens komenterar mina tidigare inlägg här?

Isföre

Isföre

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Det talas mycket här om att stålsickling o ovallat är ett bra alternativ.Om ngn kommer fram till en annan slutsats dyker det ofta upp argument som att stålsickling är ett bra val för åkare under eliten,från led 3,4 osv.
Varför vill ej dessa åkare ha "det bästa glidet"?De om några borde ju få en betydligt
behagligare resa på vasaloppet med ett toppglid.

Likaså dyker det ständigt upp att det skall vara enkelt o inte ta mycket tid.Men herregud så många skidpar har väl inga motionärer?

-Vinterdäck är bäst men sommardäck funkar bra för att man slipper byta-?

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg
Härligt att debatten tar lite fart. Fortsätt gärna!

Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.

Stämmer bra med min (och antagligen de flestas) bild. Det skrev vi i och för sig redan i rapporten, men jag har hört det missförstås några gånger, så det kan väl inte skada med en upprepning för säkerhets skull (ursäkta tjatet annars =) ). Liksom att det enda vi skriver om huruvida glidvalla påverkar glidet är att det är ett måste för stenslipade skidor och gav bättre glid i de tre fall stålsicklat utan glidvalla testades mot stålsicklat med glidvalla. Vilket självfallet inte bevisar något, eftersom vi bara gör amatörtester, men vi tyckte (och tycker fortfarande) ändå att testerna är tillräckligt noggrant gjorda för att lyfta fram det som intressant och som något som bör undersökas närmare.

Mer svårbesvarat är (inte om utan) hur långt ett par bra slipade, grundbehandlade och vallade skidor kan glida bättre än ett par bra stålsicklade och borstade i ett givet före. Mer svårbesvarat eftersom det tydligen beror inte bara på hur bra man är på att valla utan också på om skidorna är skickligt slipade på en bra stenslip. Men gör man allt rätt så skulle det inte förvåna mig om det går att få bättre glid rätt långt. Samtidigt som det är svårt att bortse från det faktum att det går att komma 34a i Vasaloppet på stålsicklat. Så det är fortfarande den fråga där jag fortfarande mest tycker att ord står mot ord, och där det verkligen skulle vara mest intressant att se en riktig och och väldokumenterad värstingtest enligt konstens alla regler (både vad gäller testutförande och skidpreparering). Skulle aktiviteten här på skidforum på något sätt hjälpa till att provocera fram en sån så skulle jag bli skitnöjd. =)

Samtidigt som det nog för många motionärer säkert (oavsett utfallet av en eventuell sådan test) duger gott med en ganska enkel preparering som i alla fall är bra nog för en 34e plats i Vasaloppet.

Själv jagar jag gärna sekunder i Vasaloppet och finner därför tester och diskussioner här intressanta av två skäl: Dels är jag personligen bara nyfiken på att veta vad som glider bäst, och dels tycker jag att kan man få bra glid med små medel så bör det inte hemlighållas (det tycker jag skulle vara fel både mot motionärsåkare och kanske i längden negativt för sporten genom att göra den mer svårtillgänglig än nödvändigt).

det är så att man åker inte med ENBART stålsiklat givetvis i vissa fören så åker man på siklat men sedan vallade och strukturerade. Vissa vallare på WC jobbar mycket med stålsikel men sedan behandlar man belaget med rill och parafiner.

Jag tror jag har mest insyn i branschen på det här forumet ändå hur dom jobbar i landslagen. Utan att jag har något ekonomisk vinning på det hela. jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla, men Lata personer blir inga bra skidåkare...

Stort tack för den upplysningen! Den strider mot vad jag hört personer med sådan insyn säga tidigare, så det var extra intressant att höra det från just dig som ju även gjort kritiska inlägg mot stålsickling här (tack för dem också). * bugar och bockar * =)

Redigerat av Niklas, 11 maj 2007 - 20:39 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Härligt!!!! nu tog det lite fart i debatten igen :)

Först vänder jag mig till Dan J. Både Kjell och Jo gav dig lite "snytingar" och jag kan väl delvis hålla med dem i flera av påståendena. Stålsickling är inget nytt och ingen har påstått det heller men, som Jo påpekar, kan det vara nytt för motionärer med inte allt för många år i skidsporten. Varför är det nytt för dem?.......kan det hänga ihop med att hemlighetsmakeriet runt skidpreparering är så stort?

Om de rykten du hört stämmer är inte jag man att svara på men det verkar märkligt och jag har svårt att tro det. Vallabranschen har haft drygt 1 år på sig att försvara sig, tillfällena har varit många men tystnaden total. Att de då skulle försökt det du säger och sedan hålla tyst verkar ju minst sagt märkligt!

Jag hoppas att du fortsätter med inlägg och när vintern kommer deltar i testandet och redovisar resultaten tillsammans med oss andra. Det skulle föra kunskapen framåt och i slutändan har vi alla något att vinna på det!

jag tycker det är ett fullgott alternativ för motionärer att stålsikal och dom som är för lata för att valla

Jag blir tårögd när jag läser detta.......ett erkännade.........stort! ;)

Som vi skrivit i rapporten är det mycket testande som återstår och många stenar som skall vändas. Stålsickling är INTE liktydigt med ovallat, det kan visa sig att stålsicklat och vallat är ett mycket bra alternativ. Eller så är stenslipning+vallning det ultimata för det bästa glidet. Vi vet inte utan kan bara dra slutsatser av de nu redovisade fakta. De indikerar ändå att det verkar vara någonting med stenslipningen som "spökar". Jag delar inte Dunderklumpens skeptiska inställning till hårteorin men som sagt, fler tester och vi kommer att komma en bit till i kunskap.

Testa, redovisa och debattera!

har väl aldrig sagt att det inte ger ett dugligt glid i många fören "träningsglid". tycker också att det är så tråkigt om man ifrågasätter sikling så får man bara skit tillbaka.

Sen alla de timmar det tar att valla. Jag kan mätta 19´0par på 4h... tävlingsvallning tar de tid?? max tre påläggningar + pulver + borstning - 1.1,5 timma.. sen är de enbart brister i handhavandet som gör att det tar längre tid för vissa.. den tiden är bara bra så man har något att göra kvällen innan.´

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Härligt att debatten tar lite fart. Fortsätt gärna!

Att stålsicklade ovallade skidor glider bra har väl testerna visat. Att sådana duger gott till de flesta motionärer kan nog fler och fler skriva under på. Men om de glider bättre än väl vallade skidor är en annan femma.

Stämmer bra med min (och antagligen de flestas) bild. Det skrev vi i och för sig redan i rapporten, men jag har hört det missförstås några gånger, så det kan väl inte skada med en upprepning för säkerhets skull (ursäkta tjatet annars =) ). Liksom att det enda vi skriver om huruvida glidvalla påverkar glidet är att det är ett måste för stenslipade skidor och gav bättre glid i de tre fall stålsicklat utan glidvalla testades mot stålsicklat med glidvalla. Vilket självfallet inte bevisar något, eftersom vi bara gör amatörtester, men vi tyckte (och tycker fortfarande) ändå att testerna är tillräckligt noggrant gjorda för att lyfta fram det som intressant och som något som bör undersökas närmare.

Mer svårbesvarat är (inte om utan) hur långt ett par bra slipade, grundbehandlade och vallade skidor kan glida bättre än ett par bra stålsicklade och borstade i ett givet före. Mer svårbesvarat eftersom det tydligen beror inte bara på hur bra man är på att valla utan också på om skidorna är skickligt slipade på en bra stenslip. Men gör man allt rätt så skulle det inte förvåna mig om det går att få bättre glid rätt långt. Samtidigt som det är svårt att bortse från det faktum att det går att komma 34a i Vasaloppet på stålsicklat. Så det är fortfarande den fråga där jag fortfarande mest tycker att ord står mot ord, och där det verkligen skulle vara mest intressant att se en riktig och och väldokumenterad värstingtest enligt konstens alla regler (både vad gäller testutförande och skidpreparering). Skulle aktiviteten här på skidforum på något sätt hjälpa till att provocera fram en sån så skulle jag bli skitnöjd. =)

Samtidigt som det nog för många motionärer säkert (oavsett utfallet av en eventuell sådan test) duger gott med en ganska enkel preparering som i alla fall är bra nog för en 34e plats i Vasaloppet.

Själv jagar jag gärna sekunder i Vasaloppet och finner därför tester och diskussioner här intressanta av två skäl: Dels är jag personligen bara nyfiken på att veta vad som glider bäst, och dels tycker jag att kan man få bra glid med små medel så bör det inte hemlighållas (det tycker jag skulle vara fel både mot motionärsåkare och kanske i längden negativt för sporten genom att göra den mer svårtillgänglig än nödvändigt).

Stort tack för den upplysningen! Den strider mot vad jag hört personer med sådan insyn säga tidigare, så det var extra intressant att höra det från just dig som ju även gjort kritiska inlägg mot stålsickling här (tack för dem också). * bugar och bockar * =)

Jag är kritisk mot att det har blivit en "hype" på just stålsikling, så bra är de inte. Tror inte många av er "motionärer" har ställt er på att just detta par unikt för detta före. perfekt slipstruktur, optimal valla. får rysningar i kroppennär ja tänker på de. man får knappt på sig skidorna för att dom är så "halkiga"det har jag inte varit i närheten av när jag testat stålsiklat.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg

Tror inte många av er "motionärer" har ställt er på att just detta par unikt för detta före. perfekt slipstruktur, optimal valla. får rysningar i kroppennär ja tänker på de. man får knappt på sig skidorna för att dom är så "halkiga"det har jag inte varit i närheten av när jag testat stålsiklat.

Jo det låter onekligen som en våt (vit) dröm... =)

Jag har aldrig haft sådant superglid själv, men i Vasaloppet har det ju hänt ibland att det susat förbi någon som helt uppenbart har alldeles sagolikt glid, klart bättre glid än alla andra, och man har undrat hur i allsin dar de bär sig åt när man själv tycker att man sugit åt sig alla knep man någonsin hört och ändå aldrig får till det där riktiga superglidet själv. Eller rättare sagt, alla knep utom att ha optimal struktur för dagen, för äger man bara 1-2 bra skidpar så kan man bara ha max 1-2 stenslipade strukturer.

Kanske därför som mina vasaloppsvallningar alltid tar klart längre tid än vad du beskrev. För eftersom jag aldrig fått värst glid av alla blir slutsatsen lätt att man kanske borde putsa lite till mellan varje vallalager för att få bort ännu mer av överflödig valla och få ännu mer "högblank" yta. Kanske skulle jag ha satsat på att fråga runt för att få råd om vart man kan få en bra slipning istället?

Redigerat av Niklas, 12 maj 2007 - 06:43 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar