Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rapport: Stålsicklat eller stenslipat?

• Vänligen logga in för att kunna svara
141 svar till detta ämne

Isföre

Isföre

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Lite hårklyverier... du menar väl 39:a? Eller har du koll på om Constantin från Italien kör sicklat ovallat?

Jag var ju fräck nog att svara med fler frågor senast, så det är väl inte mer än rätt att jag avlivar dem nu, för jag har precis fått bekräftat att årets 39e-plats var med stålsicklat, rillat och utan glidvalla, så det är väl säkraste uppgiften idag på hur nära eliten man kan ligga med sådan skidpreparering.

(Fjolårets 34e-plats var egentligen också stålsicklat, rillat och utan glidvalla, men där fanns en liten osäkerhet på om någon glidvalla från senaste vallningen kunde finnas kvar i belaget efter stålsicklingen.)

Japp o de 38 framförvarande åkte på ngt annat eller hade en bättre dag.. ;-)

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg

... testet var gjort med glidtest apparat, ...

... Vad mäter en glidtestapparat? ...

... den mäter både tid och hastighet (km/h) ...

Om apparaten: Nån som kan beskriva eller ge länk till nån websida om hur en sån fungerar? Är det dyra grejer?

Har kommit fram flera intressanta upplysningar här nyligen. Det skall bli intressant att se om det formar sig till någon alltmer tydlig helhetsbild med tiden.

Du har självklart helt rätt. Har man 10 egna par att ta hand om blir det inte tid över för massa fånig träning. Tycker väl som jo att man ska prioritera det som man själv tycker är roligt. Själv tycker jag det "rockar fett" när man får suga i sig lite fluorvallor. Träning är däremot bara något nödvändigt ont - om ens nödvändigt...

Jo det är en seglivad myt att man måste träna för att bli duktig skidåkare. Faktum är att det räcker att dra kraftigt och resolut med en stålkam över musklerna några gånger per säsong så skall du se att det går undan på Vasaloppet sedan...;)

Kan ju rentav hända att någon av dem dessutom var en bättre skidåkare också? Jag har hört att det skall ha en viss betydelse även vad man har ovanpå skidorna. ;)
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

sport

sport

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
DOm ligger väl på ca 5.000kr, man har två reflexpinnar en mottagare på foten och en display på handen. Sätter ut pinnarna säg med 10meters avstånd, mätningen startar vid första å slutar vid andra å då får man tid och hastighet på klockan på armen.

sport skrev:
Niklas skrev:
sport skrev:

Om apparaten: Nån som kan beskriva eller ge länk till nån websida om hur en sån fungerar? Är det dyra grejer?

Redigerat av sport, 14 maj 2007 - 20:31 .

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Tänk dom dryga 15 000 som han hade efter sig!! Ganska många som hade en dålig dag :(

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg

Tänk dom dryga 15 000 som han hade efter sig!! Ganska många som hade en dålig dag :(

För att komma 39 måste man nog ha både extremt bra utrustning, bättre fysik än de flesta och en bra dag. (...tycker i alla fall jag, som ser det hela ur ett led 3-perspektiv. :) )

Redigerat av Niklas, 14 maj 2007 - 22:17 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg
Oj - nu blev debatten verkligen konstruktiv!

(Inte konstigt att dom bråkade i forna jugoslavien, som jag brukade säja när kollonilottsgrannen hade ryckt upp mina nysatta pantor för de satt för nära gränsen...)

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

DOm ligger väl på ca 5.000kr, man har två reflexpinnar en mottagare på foten och en display på handen. Sätter ut pinnarna säg med 10meters avstånd, mätningen startar vid första å slutar vid andra å då får man tid och hastighet på klockan på armen.

sport skrev:
Niklas skrev:
sport skrev:

http://www.oslosport... ska finnas en enlkare variant också. men hittar den inte.

theh

theh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Niklas har en Cross Country Timing-System, magnetic driven digital stopwatch komplett i ny skick, fabrikat ToKo som mäter hastighet(tid). om det finns intresse. theh

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg

Niklas har en Cross Country Timing-System, magnetic driven digital stopwatch komplett i ny skick, fabrikat ToKo som mäter hastighet(tid). om det finns intresse. theh

Inga inköpsplaner, men tackar så mycket ändå.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 100 inlägg

Vad är prislappen på denna "godbit"?

theh

theh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Denna godbit som jag använt några gånger, kan köpas för halva nypriset. theh

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Denna godbit som jag använt några gånger, kan köpas för halva nypriset. theh

hur många minnen har den! antal decimaler.??

theh

theh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Minuter,sekunder och hundradelar theh

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Minuter,sekunder och hundradelar theh

men inget minne?

theh

theh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Inte vad jag vet har aldrig tänkt på det. Timer/Datumdisplay, 60min. Digital stoppur,i 1/100 sek.Utrustat med mellantidsfunktioner, Vattentät boett samt knappar, Specialmodell: Start och Stoppfunktion med magneter.Cross Country Timing System , så står det på Bruksanvisningen + hur den används.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Inte vad jag vet har aldrig tänkt på det. Timer/Datumdisplay, 60min. Digital stoppur,i 1/100 sek.Utrustat med mellantidsfunktioner, Vattentät boett samt knappar, Specialmodell: Start och Stoppfunktion med magneter.Cross Country Timing System , så står det på Bruksanvisningen + hur den används.

måste va nått som inte är bra för den är ju jäkligt billig jämfört med andra produkter men ingen som anväder dem ändå.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Bra diskussion och ett stort tack till er som skrivit rapporten. Några kommentarer:
En del tycker att det inte är vetenskapligt men jag tycker många av testerna är väldigt seriösa och spridningen är i sig väldigt intressant. De ideala vore ju om alla skidåkare ( eller väldigt många - helst flera hundra) testade både stenslipat/ stålsicklat och även om ingen testade strikt vetenskapligt så skulle nog de flesta hålla med om att sammanställningen av alla resultaten från de testerna skulle ge betydligt mer säkra resultat än en vetenskaplig test med rimliga kostnader.

Själv testar jag gärna men jag tycker att jag är för alldeles för dålig på att valla och sickla för att det skall vara meningsfullt utom möjligen som del i en masstest, där just styrkan snarare är att kvaliteten på vallarna är ojämn. Däremot så skulle jag mkt gärna ställa upp på en test i Torsby Skidtunnel om jag fick blindtesta proffsvallade och proffsicklade skidor. Istället för, eller som komplement till att mäta hastighet/längd så skulle jag vilja mäta tid och puls per varv. Detta för att inte bara få veta vilka skidor som glider bäst i en viss hastighet i en viss nedförsbacke utan vilka som ger bäst tid under ett långlopp. Testen skulle kunna utföras så att jämngoda par av åkare med ungefär samma vikt åkte ihop under 6-10 varv för att sedan byta skidor med varandra under vätskepauserna. Ett par skall givetvis vara stålsicklat och ett stenslipat och ingen av åkarna skulle veta hur skidorna, som givetvis måste vara av samma märke, är preparerade. För att verkligen testa hur glidet påverkas i slutet av långlopp bör testet gärna vara lika långt som VL. Skidorna bör givetvis vara utan fästvalla. Om ngn mot förmodan ;-) kan ställa upp med att låna ut skidor enligt ovan och vara med som testledare så kan jag ställa upp nästan när som helst under året.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg

... test i Torsby Skidtunnel

Ett test just i Torsby-tunneln är för mig bara av ringa intresse, eftersom jag troligen aldrig kommer att tävla under de specifika förhållanden som är där. Men som indikation på hur man ska valla (eller inte) för just skitig sockrig konstsnö - jo vars.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

... test i Torsby Skidtunnel

Ett test just i Torsby-tunneln är för mig bara av ringa intresse, eftersom jag troligen aldrig kommer att tävla under de specifika förhållanden som är där. Men som indikation på hur man ska valla (eller inte) för just skitig sockrig konstsnö - jo vars.

ja tunneln är ju väldigt olika beroende på när man ärdär tid på dagen antal åkare m.m. hur gammal snön är. har inte varit samma före någon gång när ja åkt. och tyvärr så beter sig denna snö inte riktigt som snö man tävlar på.

sen är ju glid väldigt subjektivt, jag har här läst tex att man har åkt på stålsiklat och glidit om alla.

byt ut det om helt utan flour parafin, pulver eller hf valla och alla gånger har dom berättat att dom har haft överlägset glid. det är inte lätt det här med skidglid. det finns heller ingen bra backe att glidtesta i i tunneln heller.

en parameter som är intressant i skidglid om du testar skateskidor sen kommer en tjomme och åker med klassiska i "ditt" spår så genast är du kanske du får 1-2 tiondelar sämre tid. skillnaden mellan superskidor och motionär är någon tionondek på 2-5 sek.glidtid.

Redigerat av finn2, 16 maj 2007 - 08:19 .

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg

skillnaden mellan superskidor och motionär är någon tionondek på 2-5 sek.glidtid.

Vid ungefär vilken hastighet (+ ev andra förhållanden) anser du att den skillnaden gäller?

När jag jämförde skillnad mellan ett stålsicklat och ett stenslipat+glidvallat skidpar i kallföre i vintras var det som störst (och riktigt stor) skillnad mellan mina två par vid låga hastigheter och med lite nysnö i spåret, medan det kunde vara nån tiondels sekund på ca 25 sekunders glid i högfart i brantare backe.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar