0.2 sek tapp på 2 eller 5 sek är stor skillnad. Hur skulle du ange i %?ja tunneln är ju väldigt olika beroende på när man ärdär tid på dagen antal åkare m.m. hur gammal snön är. har inte varit samma före någon gång när ja åkt. och tyvärr så beter sig denna snö inte riktigt som snö man tävlar på.Ett test just i Torsby-tunneln är för mig bara av ringa intresse, eftersom jag troligen aldrig kommer att tävla under de specifika förhållanden som är där. Men som indikation på hur man ska valla (eller inte) för just skitig sockrig konstsnö - jo vars.... test i Torsby Skidtunnel
sen är ju glid väldigt subjektivt, jag har här läst tex att man har åkt på stålsiklat och glidit om alla.
byt ut det om helt utan flour parafin, pulver eller hf valla och alla gånger har dom berättat att dom har haft överlägset glid. det är inte lätt det här med skidglid. det finns heller ingen bra backe att glidtesta i i tunneln heller.
en parameter som är intressant i skidglid om du testar skateskidor sen kommer en tjomme och åker med klassiska i "ditt" spår så genast är du kanske du får 1-2 tiondelar sämre tid. skillnaden mellan superskidor och motionär är någon tionondek på 2-5 sek.glidtid.
Glidtest av skejtskidor i (klassiska) spåret blir bara relevant då man åker i just spåret.
Mesta tiden körs utanför spåret där förhållandet kan vara ganska annorlunda. Dessutom har man hela tyngden plus frånskjutskraften på en skida i taget. Testas ändå skejtskidor på samma sätt som klassiska?