Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Seefeld


oxberg

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Norge går all-in för vinteridrott. Sverige är imponerande bra i icke vinteridrotter, trots det nordliga läget.

 

Ex. Norge har inte vunnit ett enda guld på 33 st Inomhus-EM i friidrott. Sverige har vunnit så många att jag inte orkar räkna dem ...

 

Glömde att vi är meget bra på ishockey. :-)

 

Da kan vi oppdatere denne posten med 2 norske gull, 400 m til Warholm og 3000 m til Jakob Ingebrigtsen. :)

Link to comment
Share on other sites

Så var mästerskapen över för den här gången. 
En riktigt stabil insats av alla de svenska herrarna sista dagen. Bättre än godkänt! 

I övrigt ett rätt ointressant lopp trots Holunds heroiska utbrytning. Hade det varit en åkare från något annat land hade man så klart suttit på nålar hela resan. Men nu var det tyvärr svårt att känna någonting över huvud taget.  :( 
Men det är klart att man gläds för Holund som tog chansen när han äntligen fick den. Starkt! 

Man är nu tämligen resignerad efter ett mästerskap där en nation tar samtliga guldmedaljer på herrsidan. 
Samtidigt plockar norska åkare alla tre pallplatser i Vasaloppet (av de 15 främsta är 13 från Norge!!!).  :o  

 

Link to comment
Share on other sites

Vet att många här inte kommer att hålla med mig. Jag tycker att teamkörningen är tråkig. Jag kan förstå att det görs, men att det inte är "riktig" tävling ändå in i mål gillas inte av mig.

 

Jag har full förståelse för team-körningen i långloppen. 

Men i världscupen, VM och OS så tycker jag att det är obegripligt! 

 

Marcus Hellner uttryckte det bra efter skiathlonen i Vancouver 2010, när Johan Olsson ryckte och de övriga gick upp och bromsade (jag parafraserar). 

"när vi låg där och bromsade tänkte jag, "vad tusan håller jag på med? alla dessa tusentals träningstimmar för att medvetet låta någon annan vinna!""

 

Det måste kännas jättekonstigt för åkarna, vi TV-tittare betraktar ju dem ibland som ett lag, men i själva verket är de ju varandras största konkurrenter. 

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi de er et lag. De hjelper hverandre på trening, de heier på hverandre, de støtter hverandre. Hvis du ser at alle hjelper den ene i brudd, da vet du at de kommer til å hjelpe deg den gangen du er i brudd. Hvis man er et gjeng individer som tilfeldigvis deler drakt og budsjett, da kommer man ikke like langt. Til og med russerne, som har fått mye kritikk for manglende lagtaktikk, klarte å vise tendenser. De kjørte sammen forbi skibyttet, Bolle gikk og Spitsov og Melnichenko forsøkte bremse.

 

At Holunds tre mil lange brudd holdt var fantastisk. Det var, om man våger si det, Olssonsk.

 

Og bra av Calle og Jens. Danne var jo med en god stund også. Jeg tenkte at Jens skulle falle litt lenger tilbake på slutten, det ble en ny tiende plass som ikke helt reflekterer innsatsen. Han var jo reellt med i bronsekampen nesten hele vegen inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...