Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

valla för +3 grader?


Ozzian

Recommended Posts

Jag testade mina nya salomonskidor, vallade med klister men tydligen så byggde inte det tillräckligt, fick inget fäste alls.

Men däremot så var glidet dubbelt så bra som mina skinnskidor.

 

Hur ska man valla för isiga spår och plussgrader?

 

Jag testar nu skigo xc orange, 10 lager och värmer bara till med järnet en snabbis.

 

Andra förslag?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen svårt att ge tips på exakt vilken valla som funkar utan att ha sett snön. Men som du beskriver 3 plus och isiga spår är det klister som gäller.

 

Vad hade du lagt för klister?

 

En bra blandning som brukar funka fint i växlande före och plusgrader är start wide universal och rode rossa lägg typ 50/50.

Link to comment
Share on other sites

rött klister,, men vet inte om jag kan bygga pyramid av det?

 

Nu har jag lagt 6 lager skigo xc,, blir 4 lager till.

 

Jag tror spannet är väldigt högt på dessa skidor, tror jag måste lära mig kicka till hårdare, jag är ju nybörjare.

 

Det låter som att du har lagt en burkvalla, och inte en klistervalla? Är fästvallan du lagt i en kalleskaviartub eller en kryddburk till formen? 

Link to comment
Share on other sites

Skigo orange är för finkornig snö runt nollan och räcker inte till för att ge fäste vid + 3 grader. Burkvalla brukar man inte lägga på klisterskidor, om det är det du har. När det är så ren snö som nu efter sista snöfallet, så är det ett typiskt före för rött klister. Grunda med Swix Universal och värm ut med vallajärnet. Lägg sen rött klister i fiskbensmönster och gnid ut med tummen, brukar gå lätt i rumstemperatur och med lite värme kvar från utjämningen av grundklistret. Fortsätter värmen och snön börjar bli skitig bör vallan kompletteras med silverklister tex Start WW eller liknande. Åker du på konsstnö brukar ofta snön vara smutsig, så då använder jag alltid silverklister ytterst.

Link to comment
Share on other sites

Skigo orange är för finkornig snö runt nollan och räcker inte till för att ge fäste vid + 3 grader. Burkvalla brukar man inte lägga på klisterskidor, om det är det du har. När det är så ren snö som nu efter sista snöfallet, så är det ett typiskt före för rött klister. Grunda med Swix Universal och värm ut med vallajärnet. Lägg sen rött klister i fiskbensmönster och gnid ut med tummen, brukar gå lätt i rumstemperatur och med lite värme kvar från utjämningen av grundklistret. Fortsätter värmen och snön börjar bli skitig bör vallan kompletteras med silverklister tex Start WW eller liknande. Åker du på konsstnö brukar ofta snön vara smutsig, så då använder jag alltid silverklister ytterst.

Du hade rätt....burkvallan dög inte.

men även glidvallan var sämre idag än i går kväll, slits den så fort?

körde 8km igårkväll med grymt glid, idag så var glidet ok men inte som igår.

 

Nu läste jag att snön sög idag, kanske det var anledningen, för en glidvallning bör väl hålla 10 mil?

 

Fråga 2

att valla med klister, kan man lägga flera lager för att bygga pyramid?

 

Men det blev 4 varv i nybro, års rekord:):):)

Link to comment
Share on other sites

Tur att du inte åkte på natursnö idag. Jag hade vallat med Swix universalklister + swix rött klister och det var rena katastrofen. Jag skulle åka på golfbanan i de spår som var kvar efter värmen och det byggde på så det blev styltor under skidorna. Jag kunde inte annat än skratta åt eländet, som berodde på att det inte var någon tjäle under som höll kvar snön. Till slut hittade jag ett spår i skuggan och kunde staka fram och tillbaka och med en sväng i varje ända gick det hyfsat, men så fort jag stannade byggde det på. Blev ordentligt trött, mer trött än efter gårdagens skejttävling, och nackspärr på köpet. Med detta exempel vill jag framhålla att alla träningar inte går som planerat, men att man får försöka hitta ett alternativ som ger träning fast på ett annat sätt. Denna träning gav övning i tungstakning - borde gett en del ändå.

ps. temp +9 gr o em-sol

Link to comment
Share on other sites

Pyramid är nog mer tanke än verklighet men visst kan man lägga tjockare i mitten.

Förläng bara inte bakåt, det tar lätt på glidet, aldrig bakom hälen är en grundregel. Framåt kannan testa att förlänga eller tjockare under bindningen och lite framför.

Klister ska oftast vara lite tjockt, tunt med klister är specialvallning. Jag lägger rätt så tjockt, värmer med varmluftpistol och jämnar med tummen från kanterna in mot mitten... lite pyramidlänsla.

Link to comment
Share on other sites

Tror att dina skidor och skidornas struktur påverkar glidet mer än glidvalla i dessa fören. Åkte ÖS igår på mina Nanosonic cold. Kanonbra glid vissa partier men tappade glidet helt vid varmare och blötare partier där andra gled ifrån mig. Och tror inte det berodde på vallan utan glidzoner och struktur
Link to comment
Share on other sites

Man kan lägga många lager, det lossnar inte. Man behöver inte bara lägg så tjockt du vill ha direkt.

Jag lägger på nytt klister för dagen och rengör inte emellan passen om det fortfarande är klisterföre.

 

Gammalt klister tar man bort lätt med att värma med varmluft, på med toapapper, värm lite till och sickla bort med klisterskrapan.

Sedan vallaväck på skidan, torka rent och sedan blöt en trasa med vallaväck och rengör en gång till. Klart.

Link to comment
Share on other sites

Tror att dina skidor och skidornas struktur påverkar glidet mer än glidvalla i dessa fören. Åkte ÖS igår på mina Nanosonic cold. Kanonbra glid vissa partier men tappade glidet helt vid varmare och blötare partier där andra gled ifrån mig. Och tror inte det berodde på vallan utan glidzoner och struktur

Jag tror inte det berodde så mycket på strukturen utan att fästvallan (klister ?) låg i och bromsade i de blötare partierna. Klisterskidorna har kortare och högre spann, vilket gör att de inte ligger i som en cold-skida gör.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det berodde så mycket på strukturen utan att fästvallan (klister ?) låg i och bromsade i de blötare partierna. Klisterskidorna har kortare och högre spann, vilket gör att de inte ligger i som en cold-skida gör.

Mycket möjligt, det kändes mer som att glidzonen sögs fast i underlaget men kan såklart varit klistret! Hade ändå inte fäste...skulle så här i efterhand skippat fästvalla helt!

Link to comment
Share on other sites

Mycket möjligt, det kändes mer som att glidzonen sögs fast i underlaget men kan såklart varit klistret! Hade ändå inte fäste...skulle så här i efterhand skippat fästvalla helt!

Men menar du att det inte går att valla för att få fäste?

då måste man ju saxa i minsta uppförslut, om man inte orkar staka uppför.

Link to comment
Share on other sites

Man kan lägga många lager, det lossnar inte. Man behöver inte bara lägg så tjockt du vill ha direkt.

Jag lägger på nytt klister för dagen och rengör inte emellan passen om det fortfarande är klisterföre.

 

Gammalt klister tar man bort lätt med att värma med varmluft, på med toapapper, värm lite till och sickla bort med klisterskrapan.

Sedan vallaväck på skidan, torka rent och sedan blöt en trasa med vallaväck och rengör en gång till. Klart.

jag fick antagligen burkvalla på lite för lång sträcka, särskilt baktill.

bör jag ta bort hela vallan eller värma och korta ner vallzonen,, ja sen på med nytt klister i mitten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...