Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad krävs för att tjäna på att staka hela vasan?


boffi

Recommended Posts

Det går bevisligen =) snabbare med kick. J Brink 3.38,41. Finns hyfsad chans att detta rekord kommer att överleva ännu ett år.

 

Vem har rekordet med blanka skidor? Var det nån i tätklungan omedelbart bakom brink som stakade?

Daniel Tynell stakade 2012.

Link to comment
Share on other sites

Ander Aukland skrev i sin blog, att om man ska orka staka Vasan på ett bra sätt, så ska ska man orka göra 100 pullups på 10 minuter. Han hängde i snören med öglor, så handflatorna var riktade mot varandra. (Chins frånvända handflator)

Han gjorde 10x10, tittade på klockan och började på hel minut, gjorde 10 pullups och vilade resten av minuten, osv.

Själv har jag bara klarat 5 pullups x 10.

Link to comment
Share on other sites

Vallade bort mig på ÖS i söndags och började fundera i första backen hur jag skulle göra. 

Var visserligen snabbt före men började staka på vinst och förlust. Det tråkiga var att även om jag inte hade fäste så verkade det frusna klistret bromsa när jag gick upp och ner. Stakade hela vägen efter första backen och klarade det. Fokuserade framförallt uppför att hitta korta snabba tag och hålla mig nära kroppen. Slog pb med 30 min och gick in en bra bit under 5 tim. Kommer aldrig mer åka detta lopp med fäste. Tror att är man en åkare runt 5 tim eller snabbare så tjänar man mkt att gå utan fäste. Gick jämnsnabbt med många uppför men med betydligt lägre puls.

Är inte speciellt stor eller stark men med rätt teknik upplever jag att stakning är betydligt mer effektivt och går snabbare än att diagonala.

Link to comment
Share on other sites

Är väl lite skillnad om man är den gammaldags skidåkartypen som kör orientering och löpning resten av året och gör en löpmil på neråt 35 minuter. Eller om man är en modern storstadsåkare som gymmar lika mycket som h*n springer, och lägger mer energi på stakmaskinpass än på terränglöpning.
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Bra tråd. Jag stakade mitt allra första vasalopp 2017, 857e plats, för att jag ville pröva och för att jag hade dålig diagonal (ovan). Det gick ju så pass bra mot förväntan så nästa säsong åkte jag 2 seedningslopp stakning, men båda gick kasst. Blev bränd på stakning. Det är ingen höjdare att staka ett lopp där man havererar, har sen dess allltid gått med fäste. Nästa vasalopp 2018 blev med fäste (815e). Tycker ffa det blir avsevärt roligare att träna med fäste. I dagsläget utesluter jag inte att staka lopp, men då ska det va snabbföre i så fall. En intressant faktor, som säkert många fler noterat, är att medelpulsen är lägre vid stakning än diagonal. Man aktiverar färre muskler totalt sett, antar jag. Det talar ju för stakning i långa lopp, om man har lokal muskeluthållighet. Men då gäller det att vilja och idas stakträna mycket, träningen blir ju minst sagt rätt ensidig.För led 3 åkare och framåt är det nog inga problem att staka VL, givet att motivationen att träna långpass stakning finns. Vem som tjänar på det? Svårbedömt, men jag skulle tro att de flesta från led2 och bakåt har chans på lika bra eller bättrr placeringar och äventyrar mindre med fäste. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Under TV-sändningarna förra året så intervjuade de en kille som stakade hela loppet, eftersom att han enligt egen utsago;

"aldrig åkt skidor tidigare och således inte visste hur man diagonalade".  :D

Kaxig lirare som stakar ett Vasalopp första gången han står på ett par skidor!  :P

(historien förtäljer inget om något resultat)

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd. Jag stakade mitt allra första vasalopp 2017, 857e plats, för att jag ville pröva och för att jag hade dålig diagonal (ovan). Det gick ju så pass bra mot förväntan så nästa säsong åkte jag 2 seedningslopp stakning, men båda gick kasst. Blev bränd på stakning. Det är ingen höjdare att staka ett lopp där man havererar, har sen dess allltid gått med fäste. Nästa vasalopp 2018 blev med fäste (815e). Tycker ffa det blir avsevärt roligare att träna med fäste. I dagsläget utesluter jag inte att staka lopp, men då ska det va snabbföre i så fall. En intressant faktor, som säkert många fler noterat, är att medelpulsen är lägre vid stakning än diagonal. Man aktiverar färre muskler totalt sett, antar jag. Det talar ju för stakning i långa lopp, om man har lokal muskeluthållighet. Men då gäller det att vilja och idas stakträna mycket, träningen blir ju minst sagt rätt ensidig.För led 3 åkare och framåt är det nog inga problem att staka VL, givet att motivationen att träna långpass stakning finns. Vem som tjänar på det? Svårbedömt, men jag skulle tro att de flesta från led2 och bakåt har chans på lika bra eller bättrr placeringar och äventyrar mindre med fäste. Lycka till!

Bra sammanfattning av att staka eller inte i vasaloppet av en som gjort både och. Intressant i sammanhanget är om man "väggar" vilket som drar ner farten mest - med eller utan fäste ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Första backen är en krigszon. Man får vakta stavarna noga. Jag tror det är största problemet om man vill åka ovallat från lägre led.

 

Jag funderar allvarligt på att valla på maskeringstejp och riva av det ovanför första backen om det ser ut att bli riktigt svårvallat.

 

Valla på maskeringstejp är något jag funderat på länge. Men finns det någon uppenbar fallgrop med det? Tycker att idéen är alltför intressant och hör ändå ingen som provat. Ja bortsett från Wassberg då.. Känns ju inte som om en burkvalla skulle riskera att glida av tejpen och ut på glidzonen på ett par få kilometer.

 

Det enkla svara är väl iofs att bara prova hemma i spåret..

Link to comment
Share on other sites

Valla på maskeringstejp är något jag funderat på länge. Men finns det någon uppenbar fallgrop med det? Tycker att idéen är alltför intressant och hör ändå ingen som provat. Ja bortsett från Wassberg då.. Känns ju inte som om en burkvalla skulle riskera att glida av tejpen och ut på glidzonen på ett par få kilometer.

 

Det enkla svara är väl iofs att bara prova hemma i spåret..

 

Man kanske kunde prova med skins som sitter fast med dubbeltejp. Då slipper man ju kladdig valla förutom från dubbeltejpen.

Sedan finns det ju stighudar som man borde kunna bygga om eller fästa med dubbeltejp.

Link to comment
Share on other sites

Tror att rätt många skulle klara av att staka ett Vasalopp. Den intressanta frågan, som trådskaparen ställer, är ju vart gränsen går för när man tjänar på det. Personligen tror jag att den gränsen går någonstans i tredje ledet. sedan är det naturligtvis individuellt. Vi gamla uvar som är uppväxta med diagonalen som grund kanske tjänar mer på att gå med fäste, medans de yngre som har bestämt sig för att bara staka har en annan förutsättning. Det viktiga, tycker jag, är att vi slipper se tjuvskejt. 

Jag brukar säga- testa gränser, men håll dig till reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Liten observation från Craft Ski Marathon i helgen; bland de åkare jag åker med (runt led 2 i Vasan) tror jag bara jag såg en med fäste. Och då var det absolut inte något problemföre att valla fäste i, blå burk lär ha funkat bra. Lite skillnad mot för fem-sex år sedan. Också kul att jag nog inte såg ett enda fall av uppenbar tjuvskejt. Sen kanske inte alla dessa åkare faktiskt tjänar så mycket på att staka, men jag gör det definitivt.

Link to comment
Share on other sites

Liten observation från Craft Ski Marathon i helgen; bland de åkare jag åker med (runt led 2 i Vasan) tror jag bara jag såg en med fäste. Och då var det absolut inte något problemföre att valla fäste i, blå burk lär ha funkat bra. Lite skillnad mot för fem-sex år sedan. Också kul att jag nog inte såg ett enda fall av uppenbar tjuvskejt. Sen kanske inte alla dessa åkare faktiskt tjänar så mycket på att staka, men jag gör det definitivt.

Hade nog kunnat tänka mig staka Orsa (Craft Ski marathon), men verkligen inte VL ... 

Link to comment
Share on other sites

Det här en mycket intressant tråd. Jag tänker först och främst ska man ha en bra stakskida som verkligen glider bättre än fästesskida när man trycker på och går upp på tå. Ganska självklar grundföresättning.
Min bild är att om man är tillräckligt stark i bål och överkropp, samt uthållig. Klarar man staka hela vasaloppet utan problem i led som 4 och 5 också. Det viktiga är att orka kunna driva på efter backar, få med sig fart över krön och saxbackar, inte gå slut efter Lundbäcksbackarna t.ex. Orka behålla den planerade snittfarten, för när man går slut tappar man väldigt mycket som stakare.
Gäller att åka energisnålt och använda olika växlar inom stakningen också.

Link to comment
Share on other sites

Det här en mycket intressant tråd. Jag tänker först och främst ska man ha en bra stakskida som verkligen glider bättre än fästesskida när man trycker på och går upp på tå. Ganska självklar grundföresättning.

Min bild är att om man är tillräckligt stark i bål och överkropp, samt uthållig. Klarar man staka hela vasaloppet utan problem i led som 4 och 5 också. Det viktiga är att orka kunna driva på efter backar, få med sig fart över krön och saxbackar, inte gå slut efter Lundbäcksbackarna t.ex. Orka behålla den planerade snittfarten, för när man går slut tappar man väldigt mycket som stakare.

Gäller att åka energisnålt och använda olika växlar inom stakningen också.

Om man har glidvallat osv och inte ruggat i fästzoonen så har jag svårt att se att det skulle kunna bromsa även fast det inte är en stakskida. Har stakat alla Vasalopp sedan på "vanliga klassiska" skidor, första gången vattenvasan 2015. Har alltid kommit bland den 1000-första och det bästa 400 nånting. Nu har jag köpt stakskidor för första gången, men det kommer tyvärr inte hjälpa, kommer nog inte komma bland de 1000 ändå om det inte händer något mirakel med formen. Har svårt att se att man behöver driva på i uppförsbackarna och ta fart över krön om led 4, 5, jag har aldrig haft något större driv uppför, varken när jag kört med fäste eller utan. Även eliten kör med klisterskidor om varmföre, så har man bra skidor som glider bra så anser jag att stakskidor säkert är kul, men något måste, absolut inte. Har även stakat Nordenskiöld 5 gånger, men där har jag saxat i de branta partierna. Fördelen med stakning är att det är enkelt att träna, rullskidor duger rätt bra, diagonalen är svårare att få till, framförallt långa slakmotor såsom Risbergsbackarna finns det inte så många av i Stockholmstrakten...

Link to comment
Share on other sites

Finns ju ingenting som säger att du skulle har bättre glid på en stakskida när du står och glider. Ligger fästvallan rätt så glider ju den skidan lika bra. Skillnaden är ju när du stakar och framförallt uppför, du trycker aldrig ner skidan i snön, en klisterskida kan ju fungera precis lika bra. Stakar du 9 mil och varje staktag innebär att skidan tar i på mitten så kommer det att göra skillnad.

 

Vasaloppet är ju 75% stakning oavsett fäste eller ej. Min erfarenhet som stakare är att dom med fäste är först upp för första backen sedan kommer man ganska snabbt ifatt och är som stakare först ner till backarna upp emot Risberg och där kommer sedan fästvallan ikapp igen. Sedan är det ganska jämt fram till Evertsberg men efter det så ser man inte fästvallan mer. ;)  

 

På andra mer kuperade banor än VL så är det betydligt mindre skillnad, dagsformen avgör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...