Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vad krävs för att tjäna på att staka hela vasan?

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 774 inlägg

Liten observation från Craft Ski Marathon i helgen; bland de åkare jag åker med (runt led 2 i Vasan) tror jag bara jag såg en med fäste. Och då var det absolut inte något problemföre att valla fäste i, blå burk lär ha funkat bra. Lite skillnad mot för fem-sex år sedan. Också kul att jag nog inte såg ett enda fall av uppenbar tjuvskejt. Sen kanske inte alla dessa åkare faktiskt tjänar så mycket på att staka, men jag gör det definitivt.

Hade nog kunnat tänka mig staka Orsa (Craft Ski marathon), men verkligen inte VL ... 

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 361 inlägg

Det här en mycket intressant tråd. Jag tänker först och främst ska man ha en bra stakskida som verkligen glider bättre än fästesskida när man trycker på och går upp på tå. Ganska självklar grundföresättning.
Min bild är att om man är tillräckligt stark i bål och överkropp, samt uthållig. Klarar man staka hela vasaloppet utan problem i led som 4 och 5 också. Det viktiga är att orka kunna driva på efter backar, få med sig fart över krön och saxbackar, inte gå slut efter Lundbäcksbackarna t.ex. Orka behålla den planerade snittfarten, för när man går slut tappar man väldigt mycket som stakare.
Gäller att åka energisnålt och använda olika växlar inom stakningen också.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 046 inlägg

Det här en mycket intressant tråd. Jag tänker först och främst ska man ha en bra stakskida som verkligen glider bättre än fästesskida när man trycker på och går upp på tå. Ganska självklar grundföresättning.
Min bild är att om man är tillräckligt stark i bål och överkropp, samt uthållig. Klarar man staka hela vasaloppet utan problem i led som 4 och 5 också. Det viktiga är att orka kunna driva på efter backar, få med sig fart över krön och saxbackar, inte gå slut efter Lundbäcksbackarna t.ex. Orka behålla den planerade snittfarten, för när man går slut tappar man väldigt mycket som stakare.
Gäller att åka energisnålt och använda olika växlar inom stakningen också.

Om man har glidvallat osv och inte ruggat i fästzoonen så har jag svårt att se att det skulle kunna bromsa även fast det inte är en stakskida. Har stakat alla Vasalopp sedan på "vanliga klassiska" skidor, första gången vattenvasan 2015. Har alltid kommit bland den 1000-första och det bästa 400 nånting. Nu har jag köpt stakskidor för första gången, men det kommer tyvärr inte hjälpa, kommer nog inte komma bland de 1000 ändå om det inte händer något mirakel med formen. Har svårt att se att man behöver driva på i uppförsbackarna och ta fart över krön om led 4, 5, jag har aldrig haft något större driv uppför, varken när jag kört med fäste eller utan. Även eliten kör med klisterskidor om varmföre, så har man bra skidor som glider bra så anser jag att stakskidor säkert är kul, men något måste, absolut inte. Har även stakat Nordenskiöld 5 gånger, men där har jag saxat i de branta partierna. Fördelen med stakning är att det är enkelt att träna, rullskidor duger rätt bra, diagonalen är svårare att få till, framförallt långa slakmotor såsom Risbergsbackarna finns det inte så många av i Stockholmstrakten...

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 784 inlägg
Jag tolkar drivernicke som att man ska ha en bra skida över huvudtaget. Jag har åkt om många stakare med sämre glid än mig med fäste. Det kan vara demoraliserande att skippa fästet för att sen uppleva sämre glid än traddare..

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 394 inlägg
Alltid demoraliserande att uppleva sämre glid/rull…
Tvärtom gäller nog också mycket upplyftande att glida ifrån stakare (stackare?) när man lyckats med egna fästvallningar.

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg

Finns ju ingenting som säger att du skulle har bättre glid på en stakskida när du står och glider. Ligger fästvallan rätt så glider ju den skidan lika bra. Skillnaden är ju när du stakar och framförallt uppför, du trycker aldrig ner skidan i snön, en klisterskida kan ju fungera precis lika bra. Stakar du 9 mil och varje staktag innebär att skidan tar i på mitten så kommer det att göra skillnad.

Vasaloppet är ju 75% stakning oavsett fäste eller ej. Min erfarenhet som stakare är att dom med fäste är först upp för första backen sedan kommer man ganska snabbt ifatt och är som stakare först ner till backarna upp emot Risberg och där kommer sedan fästvallan ikapp igen. Sedan är det ganska jämt fram till Evertsberg men efter det så ser man inte fästvallan mer. ;)  

På andra mer kuperade banor än VL så är det betydligt mindre skillnad, dagsformen avgör.

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 361 inlägg

Jag menar att man ska orka ha fart efter backar, så man inte tappar och blir seg.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar