Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad krävs för att tjäna på att staka hela vasan?


boffi

Recommended Posts

Efter att kollat på väderprognoserna för vasaloppet i år funderar jag starkt på att köra på blanka skidor. Tror att jag klarar att staka hela sträckan men vet inte om det är det snabbaste sättet för mig.

 

Åker mest rullskidor pga. snöbrist i stockholm och åkte klarälvsloppet 9 mil på rullskidor i sommras och kom in i mål strax under 4 timmar, ca 35 minuter efter segraren Anton Karlsson. Vilket blev en seedning till led 3. Ganska hård seedning.

 

Fins det något som är en indikation på att man klarar av eller skulle tjäna på att staka, tex något pass på Skierg eller liknande?

 

Wikström har ju en tabell för 5000m skierg jämfört mot placering i vasaloppet.

Finns det någon tid man ska vara under på tex. 5000m, 10000m, 20000m skierg för att tjäna det på att staka.

 

Eller vad har ni som stakar hela vasaloppet för tider på tex. 5000m skierg?

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte jämföra SkiErg med vanliga skidor. Inte rullskidor heller för den delen. Tycker det är rätt olika saker alla 3.

Det är nog bara man själv som kan svara på om msn tjänar på stakning eller ej.

Lager157 sa nåt om ett tes på skidor.Ta ett hyfsat kuperat elljusspår. Kör första varvet klassiskt. Nästa varv stakning. Kör flera varv för att sedan mäta tider klassiskt vs stakning.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tror att man ska fundera över detta både en och två gånger. Körde Halvvasan idag med ett hyfsat tempo (2.30) och gled lika bra eller bättre än de som körde på blanka skidor. Hade klister under mina. Nu kan man inte dra några vetenskapliga slutsatser av detta. Jag tror att många klarar att staka ett Vasalopp, men går det verkligen snabbare än att köra med fäste? För eliten är svaret självklart.
Link to comment
Share on other sites

Nu är ju frågan utifrån att det är svårvallat. Men det är typ bara en total bortvallning som skulle göra att du kan förlora på fäste. Av de seedningslopp som jag (stark led 3-åkare) åkt där jag eller/och omgivning gått utan fäste är det allt för många med fäste som glider bättre än blanka både utför och på platten för att jag ska kunna tro att man på den här nivån tjänar på stakning mer än på helplatta banor. Möjligt att eliten kommer upp på tå med så högt tryck att de trycker ner fästet för mycket, men känslan är att det inte gäller en annan.

Link to comment
Share on other sites

Är du bra på att staka uppför på snöskidor? Själv stakar jag om de flesta på samma nivå som jag som går på fäste uppför, på seedningslopp t.ex. Då borde man ju tjäna på att gå blankt.

 

Jag kommer köra blankt på Vasan första gången i år. Drar Skierg 5000m på 20:32 min som bäst (gamla modellen), väger 73 kg.

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara ett sätt att ta reda på det: prova. Jag tror inte det går att säga något generellt egentligen. Jag provade 2016 och slog pers med 1000 placeringar, så nu går jag aldrig med fäste i något lopp. Har stått i led 3 tidigare och nu i 2:an. För mig handlar det mycket om att jag håller hela loppet om jag går utan fäste, för att jag då verkar åka energieffektivare (jämnare pulskurva utan toppar som jag ofta fick vid diagonal). Ska tillägga att jag åkt skidor hela livet och anser mig inte ha några problem med tekniken vid diagonalåkning. Sen är det ju den givna bonusen att 90% av valla-ångesten försvinner inför lopp. Drar 5000 m skierg på strax under 18 minuter, i den mån det är relevant.

Link to comment
Share on other sites

Tror det var Urban Nilsson, vallachefen till landslaget som vid ett tillfälle estimerade att det är kanske 150 åkare i Sverige som åker klassiskt snabbare från A till B med att staka..

 

Sen är det så klar många fler som klarar att staka från A till B men vilket går snabbast?

 

Det skiljer en del från A till B om det är en världscupsbana eller om det är A till B som Sälen till Mora. Det är så pass platt på vasaloppet så jag tror om du tränat med fokus på att staka under året tror jag ner till led 5 och kanske led 6 kan tjäna på det. 

 

Link to comment
Share on other sites

Första backen är en krigszon. Man får vakta stavarna noga. Jag tror det är största problemet om man vill åka ovallat från lägre led.

 

Jag funderar allvarligt på att valla på maskeringstejp och riva av det ovanför första backen om det ser ut att bli riktigt svårvallat.

Konstigt att det inte finns färdig tejp för detta
Link to comment
Share on other sites

Alla de här "estimeringarna" angående hur många som tjänar på att staka ger jag ingenting för, även om de kommer från Urban Nilsson. "150 pers", "led2 och uppåt". Det går självklart inte att generalisera på det sättet. Det finns elitåkare som skulle tjäna på att åka med fäste i vissa fören och det finns nog led 8-åkare som skulle tjäna på att staka. Som andra här uppe är inne på, prova, försök mäta och kolla vad som gäller för dig.

Link to comment
Share on other sites

Första backen är en krigszon. Man får vakta stavarna noga. Jag tror det är största problemet om man vill åka ovallat från lägre led.

 

Jag funderar allvarligt på att valla på maskeringstejp och riva av det ovanför första backen om det ser ut att bli riktigt svårvallat.

Det fungerade för Wassberg i Holmenkollen (tror jag det var) så det är klart ingen dum idé.

Link to comment
Share on other sites

Alla de här "estimeringarna" angående hur många som tjänar på att staka ger jag ingenting för, även om de kommer från Urban Nilsson. "150 pers", "led2 och uppåt". Det går självklart inte att generalisera på det sättet. Det finns elitåkare som skulle tjäna på att åka med fäste i vissa fören och det finns nog led 8-åkare som skulle tjäna på att staka. Som andra här uppe är inne på, prova, försök mäta och kolla vad som gäller för dig.

Precis så. Det beror nog också på när han sa det. Det är inte många år sedan som den allmänna uppfattningen var att stakning ett helt Vasalopp inte var möjligt överhuvudtaget. 

 

Jag skulle klara av det, men jag skulle inte tjäna på det. Jag har kört några lopp utan fäste men alltid saknat den där lilla extra fartökningen man kan få med några snabba steg i slutet av en backe.  

Link to comment
Share on other sites

EN vallning som ger rejäl underfrysning är såklart sämre än blankt men annars är det nog få som tjänar på det under normala omständigheter. Är man hyfsad på att staka lägger man ju ofta kanske inte heller bergfäste.

Är det svårvallat i Vasaloppet kommer snart alla backar vara söndersaxade..

I många lopp tjänar kanske en stor del av åkarna på att tänka flera fästvallningar?

- En kall från start som tar dig fram de första 40 km i kallsnö

- Och sedan en varm som tar dig från Vasslan till Hökberg

 - I Hökberg blankar du hela skidan med vallaväck eller flytande snabbglid

Link to comment
Share on other sites

Första backen är en krigszon. Man får vakta stavarna noga. Jag tror det är största problemet om man vill åka ovallat från lägre led.

 

Jag funderar allvarligt på att valla på maskeringstejp och riva av det ovanför första backen om det ser ut att bli riktigt svårvallat.

 

Se till att du kan stoppa på dig tejpen. aja baja slänga i naturen, och framförallt spåret

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...