Beställde ett par Fischer RCS Skate Plus IFP på rea. De är 191 cm och ser ut att ha Medium styvhet. Får hoppas att de är tillräckligt styva. Väger själv 77 kg.
Vad betyder siffrorna vid hålen?
Redigerat av Fredrik H, 25 mars 2019 - 13:56 .
Beställde ett par Fischer RCS Skate Plus IFP på rea. De är 191 cm och ser ut att ha Medium styvhet. Får hoppas att de är tillräckligt styva. Väger själv 77 kg.
Vad betyder siffrorna vid hålen?
Redigerat av Fredrik H, 25 mars 2019 - 13:56 .
Har kjøpt meg både Fischer RCR (for harde/lite snø forhold) og Atomic Redster S9 carbon. Testet de såvidt mot hverandre. Fisher synes å være stivere og merker tyngde-forskjellen godt.
Brukte Atomic skiene på dagens tur. Synes de er helt supre! Veldig lett å gå med, lett å føre og synes stabile. Ga en veldig god følelse og stor eieglede. Vakre er de også.
I dag gikk jeg på Fischer RCR skia for første gang. Det var bra stor forskjell. Til det negaitive. At Atomic S9 carbon var så mye bedre å gå på overrasket litt. Absolutt verd å bruke litt ekstra penger på toppski, eller nest best. Mine Madshus Nanosonic er nærmere Atomic enn Fischer i kvalitet. Også bedre å gå med 186 enn 191 (er 180).
Nu har jag testat mina nya RCS. Det var halv hårt underlag, men på vissa ställen var det mjukt. Märkte ingen större skillnad jämfört med mina gamla X-ium S2 186. Glidet var ungefär detsamma, men kanske RCS gick lite stabilare för att de är 191. Jag hade nog förväntat mig att det skulle vara större skillnad. De gick också bättre på hårt än mjukt, vilket är märkligt då FA värdet är 81 och jag väger 76.
Sedan hade de samma problem som alla skate skidor jag haft tidigare. Det känns som det skulle vara stort motstånd i låga hastigheter, men sen när man väl fått upp farten glider de bra. Finns det inga skate skidor som accelererar lätt? Hur beter sig hårda skidor jämfört med mjuka?
Testa dem igen nu på morgonen när det var påfruset (-3˚C) och hårt underlag. Skidorna gick riktigt bra. Stabila och bra glid när man fått upp farten. Tyckte i början att de gick trögt i 2:ans växel, men det kan ha berott på teknik fel. Tyckte det börja gå lättare när jag fokusera på att gå på ytterkant. Hursomhelst blir jag inte klok på detta skidval, en plus skida borde väl gå bättre i plus, men det gör de inte. Och enligt FA värdet (om rekommendationerna stämmer) borde de ju ha varit instabila på hårt underlag.
Det är ju 115-spann på Fischers RCS nu för tiden och det är för hårdare underlag. 610-spann är det bara på Speedmax och det är mera universial. Så dia kanske funkar utmärkt i hårda spår.
Det är ju 115-spann på Fischers RCS nu för tiden och det är för hårdare underlag. 610-spann är det bara på Speedmax och det är mera universial. Så dia kanske funkar utmärkt i hårda spår.
Behöver lite råd som förstagångsköpare. Fischer rekommenderar ett FA-värde på 1,1-1,3 ggr kroppsvikt på skate. Upplever folk att den rekommendationen stämmer? Har span på ett par skidor där FA-värdet motsvarar på pricken 1,1ggr min nuvarande vikt utan kläder. Osannolikt att jag blir mycket lättare, inte alls osannolikt att jag blir lite tyngre. Ska jag tolka det som att dessa skidor är för mjuka för mig eller kan de ändå funka?
Jag har ett sånt par som är FA 1,1 ggr kroppsvikt. Det betyder att de kan upplevas som instabila på hårda underlag. Men om det är lite mjukare underlag kan de gå bättre än en styvare skida.
Det spørs litt på skilengden. På 181 cm kan man gjerne velge FA mellom 1.0-1.1 av kroppsvekt. På 191 cm bør man nok ha 1.1-1.2. Men det henger ikke kun sammen med kroppsvekt heller. Ski med FA rundt 97-99 kan gjerne brukes av løpere fra 70-90 kg. Min erfaring er at Speedmax-ski med FA rett under 100 ofte er ganske allsidige. Så ryktes det at produksjoner etter sommeren har angitt litt for høye FA-verdier.
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar