Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Jaha, vad gör vi nu? Eller Vasaloppet post syndrome

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Det är inte utan att det redan känns lite tomt efter satsningen på årets Vasalopp. Enligt Mattias Swans bok är det ju inte nyår för skidåkare förrän i maj. Skidåkningen i Stockholm är ju inte bättre nu än tidigare och det känns inte så lockande att snurra runt på Spånga IP "för nöjes skull".
Hur spenderar ni veckorna efter VL?

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
Bevarar formen. Kommer antagligen åka Idre-särnaloppet om någon vecka som seedning inför 2020 :)

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Jag har filat på ett träningsupplägg för det kommande året. I mars blir det skidåkning så länge det går i de trakter jag bor i, men inget fokus på vare sig jättelånga pass eller intervall. Bara njuta av att det faktiskt går att åka skidor fortfarande. Sedan kommer jag i april dra igång mer planerad träning igen. 

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 80 inlägg

Var på Stockholms stadion i morse och åkte 15 km max i ren vrede över årets totala Vasalopps-fiasko. Kommer också bevara form och utkräva revansch på Idre-Särnaloppet, även där kommer jag åka på ren frustration och ilska.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 840 inlägg
Igår: 2 semlor
Idag: 18 min skierg, motst 7, 4630m
Imorgon: Skippar massipantårtan..

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 727 inlägg
Dra norrut för att åka skidor. Tävlingssäsong en dryg månad till och sedan börjar "njutsäsongen" med sol, värme och skare.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg

Nu börjar ju den bästa delen av skidsäsongen när man bara slafsar runt i spåren när det är finväder. Gärna tidigt en solig helgmorgon så att man kan köra innan det blivit allt för varmt och blött i spåren. Jag brukar dessutom i princip bara köra skate efter VL så att man slipper valla och får igång cykelmusklerna inför sommaren.

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 226 inlägg

Det är inte utan att det redan känns lite tomt efter satsningen på årets Vasalopp. Enligt Mattias Swans bok är det ju inte nyår för skidåkare förrän i maj. Skidåkningen i Stockholm är ju inte bättre nu än tidigare och det känns inte så lockande att snurra runt på Spånga IP "för nöjes skull".
Hur spenderar ni veckorna efter VL?

Varför inte deltaga i Nordenskiöldsloppet så att du får något rejält att ta dig an och inte någon knappt halvvariant som Vasaloppet ?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 874 inlägg
Orsa Grönklitt i helgen. Sjusjön v12 och så länge som möjligt på Kalhyttan i Filipstad. Inte är säsongen slut än.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Efter vad jag förstått så var årets vasalopp inget att "stå efter" Alla ni som inte vek ner er utan genomförde loppet trots vedermödorna i "spåren ?" har en viktig erfarenhet i bagaget; "det kan inte bli värre" :) Till kommande lopp, när det tar emot längs vägen kan ni tänka att "klarade jag 2019 borde jag klara detta också" :rolleyes: 

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Det bästa återstår...

En riktig femmil och Lillehammer troll ski maraton. Ev. nån skidorientering och förhoppningsvis en massa skejt på skaren på närmsta myr.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Det bästa återstår...

En riktig femmil och Lillehammer troll ski maraton. Ev. nån skidorientering och förhoppningsvis en massa skejt på skaren på närmsta myr.

Var går En riktig femmil i år ?

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
I Sörskog. Samma ställe som förra året.

Skirken

Skirken

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg
  • Parafinerar skidorna för sommarförvaring och tar fram rullskidorna
  • Plockar fram orienteringsskorna och hittar löpformen inför 10-mila
  • Sätter ett nytt mål och skissar upp en grov plan för hur träningen fram till och med VL2020 ska se ut

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 362 inlägg
Jepp rengöring av skidor, tvättar kondomdräkten och tar fram rullskidor men framför allt ändrar fokus mot löpning.
För övrigt är det bäst för mig om jag aldrig håller upp helt.
Vill nog också följa exemplet om überlånga pass oavsett disciplin för att jobba på klassiskt problem med uthållighet.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg

Idre-Särna låter som en toppenidé. Det får bli min huvudplan och mål denna månaden. Tack för tipset!

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 204 inlägg

Vissa kallar det vår, andra kallar det post-snö-syndrom. 

Själv laddar jag för att ta hand om all vinterutrustning (tråkigt). Vad gör ni nu?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 362 inlägg

Igår: 2 semlor
Idag: 18 min skierg, motst 7, 4630m
Imorgon: Skippar massipantårtan..

Missade denna, tack för bumpningen Maria :)

MC Hammer, är du bevandrad i fössta tossdan i mass?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 362 inlägg

Såklart måste man ta hand om sin vinterutrustning! Dessutom brukar jag notera det som fattas eller behöver förbättras så att jag kan komma ihåg nästa säsongsstart.

Fast skidsäsongen är redan igång med rullskidor :).

Men fokus just nu är ändå sommarövningar typ löpning och cykel som jag ser fram emot. Jag vill helst ha lite högre temperatur innan jag tar ut racern, mtb går ju bra såklart men jag har för dålig balans för att kunna köra det som träning.

Tyvärr är det ju svårt med tävlingsplanering. Har ni andra några sådana planer?

Jag skulle väldigt gärna vilja köra ett Lidingölopp till, ser fram emot att kunna göra det med min dotter (hoppas hon tycker detsamma). 

Nybrorullen också i September, hoppas den blir av i år också. 

Men blir det mer innan nästa vinter?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg

Vissa kallar det vår, andra kallar det post-snö-syndrom. 

Själv laddar jag för att ta hand om all vinterutrustning (tråkigt). Vad gör ni nu?

Åker skidor en månad till typ...;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar