Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Träning för Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
174 svar till detta ämne

emihanss83

emihanss83

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Tror själv jättemycket på styrketräning med frivändningar, stakeintervaller på skierg och rullskider med tröga hjul.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Är det nån anledning till att just frivändningar ska vara en bra övning för långloppsträning på (förmodar jag) motionärsnivå?

Jag körde mycket frivändning i gymnasieåldern. Nu när jag har återupptagit skivstångsträning efter flera decenniers uppehåll fokuserar jag på basövningar såsom knäböj marklyft bänk och militärpress, plus bålövningar såklart, men inga vändningar eller ryck. En grej som jag nyligen lagt till är toe-to-bar med vikt. Typ 5-6 rep per set med 3,75 kg mellan anklarna körde jag senast.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Är det nån anledning till att just frivändningar ska vara en bra övning för långloppsträning på (förmodar jag) motionärsnivå?

Jag körde mycket frivändning i gymnasieåldern. Nu när jag har återupptagit skivstångsträning efter flera decenniers uppehåll fokuserar jag på basövningar såsom knäböj marklyft bänk och militärpress, plus bålövningar såklart, men inga vändningar eller ryck. En grej som jag nyligen lagt till är toe-to-bar med vikt. Typ 5-6 rep per set med 3,75 kg mellan anklarna körde jag senast.

är inte toe to bar, väldigt tungt/svårt?

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg

Jag, tillsammans med väldigt många andra anser att styrketräning är ganska överflödigt för vanliga motionärer. Skulle rekommendera dig att fokusera kondition 100% tiden du lägger på träning.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jag, tillsammans med väldigt många andra anser att styrketräning är ganska överflödigt för vanliga motionärer. Skulle rekommendera dig att fokusera kondition 100% tiden du lägger på träning.

Nja,, jag trivs på gymmet, orkar inte springa/cykla,ski erg varje dag ändå,, så varannat dag gym varannan kondis

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

Jo

Är man kassaskåpsvig som jag blir övningen med skid-relevant pga att man får aktivera lats osv för att häva upp rumpan tillräckligt mycket så att man har chans att nå ribban med tårna. Många stakmuskler tränade på en gång,

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jo

Är man kassaskåpsvig som jag blir övningen med skid-relevant pga att man får aktivera lats osv för att häva upp rumpan tillräckligt mycket så att man har chans att nå ribban med tårna. Många stakmuskler tränade på en gång,

Vad är instegsövningen?
Finns inte en chans för mig, lutande 45 grader kanske?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Hängande knälyft

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Hängande knälyft

Ok
Sen hängande ben lyft sen ända upp?

Roller

Roller

Medlem

• Members
  • Pip
  • 146 inlägg

Ok
Sen hängande ben lyft sen ända upp?

Har inte varit igång sedan 2011, så det blir rullskidor två gånger i veckan (1 intervall/tempo)+ 1 långt i lungt tempo)...

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Japp

(och sedan fästa vikter vid anklarna)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Jag skulle behöva träna upp min arm och benstyrka, som försvagats pga hög ålder, men har inte kommit till skott med att besöka ett gym. Backträning med stavar ger väl en viss styrketräning, men skulle tro att den borde läggas upp på ett annat sätt än traditionella backintervaller. Jag borde kanske lägga in kort och brant backe med full kraft, problemet är att det blir "segdragning" likaväl pga av bristade styrka.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 307 inlägg

Jag skulle behöva träna upp min arm och benstyrka, som försvagats pga hög ålder, men har inte kommit till skott med att besöka ett gym. Backträning med stavar ger väl en viss styrketräning, men skulle tro att den borde läggas upp på ett annat sätt än traditionella backintervaller. Jag borde kanske lägga in kort och brant backe med full kraft, problemet är att det blir "segdragning" likaväl pga av bristade styrka.

Om du inte vill gå på så - trappor, två steg i taget, kanske med tung ryggsäck, och dips. TESTOSTERON! Om du inte vill ta testosteron direkt finns det mer eller mindre ofarliga substanser som ökar andelen fritt testosteron (det mesta är bundet), som ex v bor - finns som tabletter eller i form av borax. Styrketräning är också ett effektivt sätt att höja testosteronhalten ;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Om du inte vill gå på så - trappor, två steg i taget, kanske med tung ryggsäck, och dips. TESTOSTERON! Om du inte vill ta testosteron direkt finns det mer eller mindre ofarliga substanser som ökar andelen fritt testosteron (det mesta är bundet), som ex v bor - finns som tabletter eller i form av borax. Styrketräning är också ett effektivt sätt att höja testosteronhalten ;)

Nej. dopa mig med testosteron har jag ingen tanke på, ty så viktigt är inte mitt idrottande. hoppas bara att kunna hålla på något eller några år till nu när man är på upploppet i "idrottskarriären" Det kan mycket väl vara så att skejtloppet i Huskvarna var det sista tävlingsloppet, då styrkan i armar och ben inte räcker till att behålla tekniken i skejtskären och att rädslan i nerförsbackarna tilltagit. Hade inte Skejtvasan lagts ner, hade jag nog fortsatt att åka 3-milen, lagom lång sträcka i ganska snäll terräng. Men 9-milaloppet är ett avslutat kapitel för min del, då jag inte har motivation att lägga ner den träning som erfordras för att göra loppet drägligt, men är imponerad av alla som "proffstränar" inför loppet, tex "Hammaren" ovan. :)

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 307 inlägg

Nej. dopa mig med testosteron har jag ingen tanke på, ty så viktigt är inte mitt idrottande. hoppas bara att kunna hålla på något eller några år till nu när man är på upploppet i "idrottskarriären" Det kan mycket väl vara så att skejtloppet i Huskvarna var det sista tävlingsloppet, då styrkan i armar och ben inte räcker till att behålla tekniken i skejtskären och att rädslan i nerförsbackarna tilltagit. Hade inte Skejtvasan lagts ner, hade jag nog fortsatt att åka 3-milen, lagom lång sträcka i ganska snäll terräng. Men 9-milaloppet är ett avslutat kapitel för min del, då jag inte har motivation att lägga ner den träning som erfordras för att göra loppet drägligt, men är imponerad av alla som "proffstränar" inför loppet, tex "Hammaren" ovan. :)

Vad du kallar "doping" dvs direkt testosterontillskott kan man ju se som fusk. Men till en åldrande kropp som behöver det är det en korrekt medicinsk åtgärd, om än mindre vanlig än så länge. Att höja testosteronhalten genom rätt form av styrketräning och rätt kost, vitaminer och mineraler kan väl för fan inte vara varken fel, fusk eller doping.

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Kom igen nu, upp med era träningstips och vad ni lägger krut på!  Det är dags att börja panikträna inför skidsäsongen här! Själv har jag inte tränat sen jag gick i mål i Mora på öppet spår men fick till några mil skidor under helgen som var. Har dessutom skaffat gymkort och stakade 10 000 m igår i Ski-erg. Ska börja nöta in lite basövningar för att väcka kroppen och få muskler i balans

Tänker variera längdskidor i spåret med skierg och komplettera med gym för att få lite styrka, balans och kroppskontroll

Hur kör ni?

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Kom igen nu, upp med era träningstips och vad ni lägger krut på!  Det är dags att börja panikträna inför skidsäsongen här! Själv har jag inte tränat sen jag gick i mål i Mora på öppet spår men fick till några mil skidor under helgen som var. Har dessutom skaffat gymkort och stakade 10 000 m igår i Ski-erg. Ska börja nöta in lite basövningar för att väcka kroppen och få muskler i balans

Tänker variera längdskidor i spåret med skierg och komplettera med gym för att få lite styrka, balans och kroppskontroll

Hur kör ni?

75% av all träning sker på snö just nu, varierad intensitet men inte varierad terräng eftersom det bara finns ett kort konstsnöspår. Resten är lugn träning på cykel, crosstrainer och lite lätt styrketräning. Uppe i runt 17 mil stakning på snö nu och hoppas på att totalen är runt 40 mil när december summeras. Blickarna är riktade på den första seedningstävlingen just nu, skulle vara väldigt kul att hoppa fram ett steg till SL5 då. 

WickeJR

WickeJR

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Har själv satsat mest på styrketräning sedan förra säsongen. Och har märkt stor skillnad på trycket i min stakning.

Har tränat 3 dagar styrka på gym och 2 dagar kondition. 

Har nu vänd om när snösäsongen börjar att dra igång till 3 dagar kondition och 2 dagar styrka på gym.

Oftast har jag kört ett träningsschema som är på ca 8 veckor. Vilket har funkat otroligt bra för min del. Får mer motivation av det än att gå till ett gym och inte veta vad jag ska göra :)

Jag tycker personligen att man ska lägga lite extra krut på styrka, för att kunna utnyttja den "korrekta" staktekniken. 

För styrka tar längre tid att bygga upp än kondition. Tycker att vasaloppsmotionären ska få till 2 pass i veckan med styrka.

Speciellt magövningar i varje pass :)

Ska även tilläggas att styrkeövningarna körs med många repetition och set. För att få igång flåset.

Inspiration på övningar tar jag från "fysio_outdoor" på instagram.

Är verkligen ingen expert men gillar att träna hårt och ofta :)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Har själv satsat mest på styrketräning sedan förra säsongen. Och har märkt stor skillnad på trycket i min stakning.

Har tränat 3 dagar styrka på gym och 2 dagar kondition. 

Har nu vänd om när snösäsongen börjar att dra igång till 3 dagar kondition och 2 dagar styrka på gym.

Oftast har jag kört ett träningsschema som är på ca 8 veckor. Vilket har funkat otroligt bra för min del. Får mer motivation av det än att gå till ett gym och inte veta vad jag ska göra :)

Jag tycker personligen att man ska lägga lite extra krut på styrka, för att kunna utnyttja den "korrekta" staktekniken. 

För styrka tar längre tid att bygga upp än kondition. Tycker att vasaloppsmotionären ska få till 2 pass i veckan med styrka.

Speciellt magövningar i varje pass :)

Ska även tilläggas att styrkeövningarna körs med många repetition och set. För att få igång flåset.

Inspiration på övningar tar jag från "fysio_outdoor" på instagram.

Är verkligen ingen expert men gillar att träna hårt och ofta :)

Känns som man blir en mekanisk "stakrobot" om man följer alla råd från Fysio Outdoor.  :) 
Åkare nr. 2 i detta klipp har nog anammat samtliga tips:
https://www.facebook...96855250583820/

WickeJR

WickeJR

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Känns som man blir en mekanisk "stakrobot" om man följer alla råd från Fysio Outdoor.  :) 
Åkare nr. 2 i detta klipp har nog anammat samtliga tips:
https://www.facebook...96855250583820/

Det är helt sant :) Jag plockar ut dom övningarna från Fysio Outdoor som känns lite mer "normala". Dom flesta funkar bra både hemma och på gymmet.

Kan tillägga att jag ser exakt ut som Åkare nr.2 i klippet.  :P

Stakning är livet!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar