Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Träning för Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
174 svar till detta ämne

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 737 inlägg

To to bar har nämts tidigare, i veckan testade jag knee to bar, det var också jobbigt.

Körde strikta pull ups (handflatorna mot varandra), innan knäna trycktes upp mot stången.

Korrekta chins (handflatorna vända från dig), är nog ännu jobbigare.

Jag fixade 8st. första gången jag provade, hur många klarar ni? 

Iväg och testa!   :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

Känns som man blir en mekanisk "stakrobot" om man följer alla råd från Fysio Outdoor.  :) 
Åkare nr. 2 i detta klipp har nog anammat samtliga tips:
https://www.facebook...96855250583820/

Dom glömde en typ: "skiergaren" a.k.a. "krossfittan" a.k.a. "Michael Phelps"

(kanske inte förekommer i Norge)

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Har själv satsat mest på styrketräning sedan förra säsongen. Och har märkt stor skillnad på trycket i min stakning.

Har tränat 3 dagar styrka på gym och 2 dagar kondition. 

Har nu vänd om när snösäsongen börjar att dra igång till 3 dagar kondition och 2 dagar styrka på gym.

Oftast har jag kört ett träningsschema som är på ca 8 veckor. Vilket har funkat otroligt bra för min del. Får mer motivation av det än att gå till ett gym och inte veta vad jag ska göra :)

Jag tycker personligen att man ska lägga lite extra krut på styrka, för att kunna utnyttja den "korrekta" staktekniken. 

För styrka tar längre tid att bygga upp än kondition. Tycker att vasaloppsmotionären ska få till 2 pass i veckan med styrka.

Speciellt magövningar i varje pass :)

Ska även tilläggas att styrkeövningarna körs med många repetition och set. För att få igång flåset.

Inspiration på övningar tar jag från "fysio_outdoor" på instagram.

Är verkligen ingen expert men gillar att träna hårt och ofta :)

Hur resonerar du med styrka om man samtidigt vill få så många snömil i benen? Jag tänker att risken för skador ökar om man går från 0h snö/vecka till 4-6h snö/vecka samtidigt som man kör hård styrketräning för stakmusklerna. Jag har för tillfället valt att köra lite lättare styrka bara för att vila utsatta områden tills nästa skidpass.

WickeJR

WickeJR

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Hur resonerar du med styrka om man samtidigt vill få så många snömil i benen? Jag tänker att risken för skador ökar om man går från 0h snö/vecka till 4-6h snö/vecka samtidigt som man kör hård styrketräning för stakmusklerna. Jag har för tillfället valt att köra lite lättare styrka bara för att vila utsatta områden när jag kör ett skidpass. 

Nu när snösäsongen har dragit igång går styrkepassen över till mer underhållspass. Dvs att jag tränar dom viktiga skidmusklerna. Bål, triceps, rygg.

Dessa har jag alltid haft problem med i början av säsong. (Speciellt armbågar) Och än så länge känner jag inte av något :)

Mina gympass är verkligen inget bodybuilderpass. Utan mycket fokus på rätt teknik och (60%) av min maxvikt för varje övning och många repetitioner så man inte sliter ut musklerna eller får skador.

Men det gäller att vara smart när man går på skidorna, ingen ide att överträna direkt. Speciellt dom första veckorna. 

6 h per vecka på snö är för mycket att börja med direkt enligt mig. Då pajjar armbågarna fort.

Tex.

Två pass lättare styrka per vecka. Fokus Bål, triceps, rygg.

Max en timmas intervall på skidor.

Distanspass ca 2 timmar.

Och på helgen är det söndagsåkning. Riktigt lugn skidgång :)

Sedan ökar man successivt.

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Nu när snösäsongen har dragit igång går styrkepassen över till mer underhållspass. Dvs att jag tränar dom viktiga skidmusklerna. Bål, triceps, rygg.

Dessa har jag alltid haft problem med i början av säsong. (Speciellt armbågar) Och än så länge känner jag inte av något :)

Mina gympass är verkligen inget bodybuilderpass. Utan mycket fokus på rätt teknik och (60%) av min maxvikt för varje övning och många repetitioner så man inte sliter ut musklerna eller får skador.

Men det gäller att vara smart när man går på skidorna, ingen ide att överträna direkt. Speciellt dom första veckorna. 

6 h per vecka på snö är för mycket att börja med direkt enligt mig. Då pajjar armbågarna fort.

Tex.

Två pass lättare styrka per vecka. Fokus Bål, triceps, rygg.

Max en timmas intervall på skidor.

Distanspass ca 2 timmar.

Och på helgen är det söndagsåkning. Riktigt lugn skidgång :)

Sedan ökar man successivt.

Det låter som ett klokt upplägg! Finns det någon bålövning som du kan rekommendera extra mycket?  

WickeJR

WickeJR

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Det låter som ett klokt upplägg! Finns det någon bålövning som du kan rekommendera extra mycket?

Avslutar alltid styrkepassen med 4 övningar.
Hängande benlyft
Hängande benlyft åt sidan
Mag crunch på pilatesboll
Russian Twist med kettlebells

Hängande är absoluta favoriten då det är otroligt skönt att hänga ut ryggen. Är alltid stel i ryggen

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Stakningen i det här klippet https://youtu.be/VnLVg7Z-Sdk?t=4329. Vad kallas den stakningen? Enbensskate?. Jag har inte riktigt förstått hur reglerna för klassisk skidåkning ser ut, i vilka situationer får man använda benen? 

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg
Du får använda benen i alla situationer, men ta inte efter 37 år gammal teknik för den är inte särskilt relevant (eller tillåten) längre.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

Stakningen i det här klippet https://youtu.be/VnLVg7Z-Sdk?t=4329. Vad kallas den stakningen? Enbensskate?. Jag har inte riktigt förstått hur reglerna för klassisk skidåkning ser ut, i vilka situationer får man använda benen?

Ja. Enbensskejt. Ej tillåtet i klassisk åkning.

Har också kallats ”Siitonen step”

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Du får använda benen i alla situationer, men ta inte efter 37 år gammal teknik för den är inte särskilt relevant (eller tillåten) längre.

Enbensstakningen VM 82 förstår jag är otillåten. Men vart går gränsen? 

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
körde skierg första gången i torsdags, 10 kämpiga km på 45:30.
Testade 5 km idag på 20:15 och motstånd 10. När ni kör skierg, vilket motstånd kör ni på?

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Det beror på vad jag kör för typ av pass. Har följt Lager 157:s skiergpass denna säsong och  då blir det variation i motståndet. Skall jag maxa på 10 eller 5km så kör jag oftast på 7 eller 8 som motstånd. 

Testade 5 km idag på 20:15 och motstånd 10. När ni kör skierg, vilket motstånd kör ni på?

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

WickeJR

WickeJR

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Säger man inte att 5:ans motstånd är mest skidlikt. 

Jag brukar köra intervall på 10 och lite längre pass mellan 5-8:ans motstånd.

Gårdhen

Gårdhen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Säger man inte att 5:ans motstånd är mest skidlikt. 

Jag brukar köra intervall på 10 och lite längre pass mellan 5-8:ans motstånd.

Det beror väl helt på vikt och förmåga? 10an för en 100kg åkare är något helt annat jämfört med för en 50kg åkare. 

Jag tycket också det beror på vad för teknik man kör. Långa vs korta drag känns olika motstånd mer eller mindre skidlikt.

Vill man ha en så bra tid som möjligt på 5000m (om det nu är något att sträva efter) handlar det väl om att hitta ett motstånd som gör att man balanserar mellan att man känner att musklerna tar slut och att flåset inte räcker till? 

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 355 inlägg

Har själv satsat mest på styrketräning sedan förra säsongen. Och har märkt stor skillnad på trycket i min stakning.

Har tränat 3 dagar styrka på gym och 2 dagar kondition. 

Har nu vänd om när snösäsongen börjar att dra igång till 3 dagar kondition och 2 dagar styrka på gym.

Oftast har jag kört ett träningsschema som är på ca 8 veckor. Vilket har funkat otroligt bra för min del. Får mer motivation av det än att gå till ett gym och inte veta vad jag ska göra :)

Jag tycker personligen att man ska lägga lite extra krut på styrka, för att kunna utnyttja den "korrekta" staktekniken. 

För styrka tar längre tid att bygga upp än kondition. Tycker att vasaloppsmotionären ska få till 2 pass i veckan med styrka.

Speciellt magövningar i varje pass :)

Ska även tilläggas att styrkeövningarna körs med många repetition och set. För att få igång flåset.

Inspiration på övningar tar jag från "fysio_outdoor" på instagram.

Är verkligen ingen expert men gillar att träna hårt och ofta :)

Vad tror du själv skillnaden skulle bli på Vasaloppet om du istället körde 4 konditionspass och endast 1 styrkepass per vecka?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg

Enbensstakningen VM 82 förstår jag är otillåten. Men vart går gränsen?

Vilken gräns? Du får nog precisera din fråga. Benen ska vara paralella i åkriktningen om du ägnar dig åt klassisk skidåkning.

Toblach

Toblach

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Vilken gräns? Du får nog precisera din fråga. Benen ska vara paralella i åkriktningen om du ägnar dig åt klassisk skidåkning.

Givetvis måste det finnas regler. Jag förstår inte vad som är otydligt. Om man går efter att benen skall vara pararella i åkriktningen 100% av tiden så skulle 99% av alla deltagare diskas på VL och WC. 
Varför blev inte nr 137 diskad i det här fallet? https://youtu.be/LQhL3m0A9b8?t=15742

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Sök på Youtube: Vasaloppsskolan Regler i skidspåret

Då kommer du hitta några filmer där Mattias Svahn går igenom sådant som ev kan uppfattas som oklart t.ex. vid spårbyten, "fulsax" etc.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg

Varför blev inte nr 137 diskad i det här fallet? https://youtu.be/LQhL3m0A9b8?t=15742
Klar diskning enligt mitt sätt att tolka reglerna.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Stockholm har bjudit på fantastiskt fina förhållanden för inomhusträning senaste tiden. Mycket skierg och roddmaskin har det blivit. Även löpband. Kör tung styrketräning på gym 2 ggr/vecka (tex marklyft och knäböj, ca 4-5 rep per set) och de passen brukar jag avsluta med att sätta upp löpbandet på 20% motlut och köra 20-25 min

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar