Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2020


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det beror på vad jag kör för typ av pass. Har följt Lager 157:s skiergpass denna säsong och  då blir det variation i motståndet. Skall jag maxa på 10 eller 5km så kör jag oftast på 7 eller 8 som motstånd. 

körde skierg första gången i torsdags, 10 kämpiga km på 45:30.
Testade 5 km idag på 20:15 och motstånd 10. När ni kör skierg, vilket motstånd kör ni på?

Link to comment
Share on other sites

körde skierg första gången i torsdags, 10 kämpiga km på 45:30.

Testade 5 km idag på 20:15 och motstånd 10. När ni kör skierg, vilket motstånd kör ni på?

Säger man inte att 5:ans motstånd är mest skidlikt. 

Jag brukar köra intervall på 10 och lite längre pass mellan 5-8:ans motstånd.

Link to comment
Share on other sites

Säger man inte att 5:ans motstånd är mest skidlikt. 

Jag brukar köra intervall på 10 och lite längre pass mellan 5-8:ans motstånd.

Det beror väl helt på vikt och förmåga? 10an för en 100kg åkare är något helt annat jämfört med för en 50kg åkare. 

Jag tycket också det beror på vad för teknik man kör. Långa vs korta drag känns olika motstånd mer eller mindre skidlikt.

 

Vill man ha en så bra tid som möjligt på 5000m (om det nu är något att sträva efter) handlar det väl om att hitta ett motstånd som gör att man balanserar mellan att man känner att musklerna tar slut och att flåset inte räcker till? 

Link to comment
Share on other sites

Har själv satsat mest på styrketräning sedan förra säsongen. Och har märkt stor skillnad på trycket i min stakning.

Har tränat 3 dagar styrka på gym och 2 dagar kondition. 

Har nu vänd om när snösäsongen börjar att dra igång till 3 dagar kondition och 2 dagar styrka på gym.

Oftast har jag kört ett träningsschema som är på ca 8 veckor. Vilket har funkat otroligt bra för min del. Får mer motivation av det än att gå till ett gym och inte veta vad jag ska göra :)

 

Jag tycker personligen att man ska lägga lite extra krut på styrka, för att kunna utnyttja den "korrekta" staktekniken. 

För styrka tar längre tid att bygga upp än kondition. Tycker att vasaloppsmotionären ska få till 2 pass i veckan med styrka.

Speciellt magövningar i varje pass :)

 

Ska även tilläggas att styrkeövningarna körs med många repetition och set. För att få igång flåset.

Inspiration på övningar tar jag från "fysio_outdoor" på instagram.

 

Är verkligen ingen expert men gillar att träna hårt och ofta :)

 

Vad tror du själv skillnaden skulle bli på Vasaloppet om du istället körde 4 konditionspass och endast 1 styrkepass per vecka?

Link to comment
Share on other sites

Vilken gräns? Du får nog precisera din fråga. Benen ska vara paralella i åkriktningen om du ägnar dig åt klassisk skidåkning.

Givetvis måste det finnas regler. Jag förstår inte vad som är otydligt. Om man går efter att benen skall vara pararella i åkriktningen 100% av tiden så skulle 99% av alla deltagare diskas på VL och WC. 

Varför blev inte nr 137 diskad i det här fallet? https://youtu.be/LQhL3m0A9b8?t=15742

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Stockholm har bjudit på fantastiskt fina förhållanden för inomhusträning senaste tiden. Mycket skierg och roddmaskin har det blivit. Även löpband. Kör tung styrketräning på gym 2 ggr/vecka (tex marklyft och knäböj, ca 4-5 rep per set) och de passen brukar jag avsluta med att sätta upp löpbandet på 20% motlut och köra 20-25 min
Link to comment
Share on other sites

Stockholm har bjudit på fantastiskt fina förhållanden för inomhusträning senaste tiden. Mycket skierg och roddmaskin har det blivit. Även löpband. Kör tung styrketräning på gym 2 ggr/vecka (tex marklyft och knäböj, ca 4-5 rep per set) och de passen brukar jag avsluta med att sätta upp löpbandet på 20% motlut och köra 20-25 min

Är det inomhusluften i Stockholm som är speciellt bra för träning ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du börjat träna för Alliansloppet ?

Jag antar att den kommentaren inte skrevs med någon illvilja men detta är internet och då bör man tänka på att skrivna kommentarer kan uppfattas på annat sätt än de var tänkta.

 

Antalet dagar som något konstsnöspår i Stockholms län har haft öppet en enda meter spår denna säsong är: 0,00

Link to comment
Share on other sites

Antalet dagar som något konstsnöspår i Stockholms län har haft öppet en enda meter spår denna säsong är: 0,00

Häverödal hade öppet 500m den 3 december. Tyvärr verkar det inte ha räckt till för en fortsättning på säsongen, för nu har de så vitt jag förstått stängt igen.

 

Det är Stockholms län, om än en kantboll.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att den kommentaren inte skrevs med någon illvilja men detta är internet och då bör man tänka på att skrivna kommentarer kan uppfattas på annat sätt än de var tänkta.

 

Antalet dagar som något konstsnöspår i Stockholms län har haft öppet en enda meter spår denna säsong är: 0,00

Ja. då är det sämre beställt än ute i landsorten söderut, visserligen korta konstsnöspår på 5-600 m, men ändå bättre än ingenting. Trodde att Stockholm hade någon anläggning öppen, därav den något provocerande kommentaren, som i stället borde riktats till de styrande i kommunen. Givetvis är rullskidor det bästa alternativet i brist på snö.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på snöläget i skogarna väster om Mora? Det känns dom ett hoppaöverår i år. Föga inspirerande med 300 meter granbarrsblandad blötsnö i Bålsta som enda vitvarualternativ. Inte ens Spånga IP har spår. Rullskidorna har hållits torra i garaget under den regniga hösten. Jag gissar att mycket beror på att jag inte anmält mig utan tänkt köpa en plats när det närmar sig. Jag får väl satsa på lidingöloppet istället för skogslöpning har blivit av, om än med pannlampa.
Link to comment
Share on other sites

Yes, östsidan

Ja, där är det bra sikt för en relativt säker utförskörning. En sträcka du brukar köra?

 

Volevodin, När det gäller klagomål så är tyvärr det enda man kan klaga på: Vädret och brist på inomhusanläggningar. Har än så länge varit alldeles för lite kalla perioder här i år för konstsnöspåren.

 

Någon som har koll på snöläget i skogarna väster om Mora? Det känns dom ett hoppaöverår i år. Föga inspirerande med 300 meter granbarrsblandad blötsnö i Bålsta som enda vitvarualternativ. Inte ens Spånga IP har spår. Rullskidorna har hållits torra i garaget under den regniga hösten. Jag gissar att mycket beror på att jag inte anmält mig utan tänkt köpa en plats när det närmar sig. Jag får väl satsa på lidingöloppet istället för skogslöpning har blivit av, om än med pannlampa.

Nej, inte hoppa över, sådana som köper platser på slutet behövs för att köpa min plats när jag så småningom troligtvis ger upp årets upplaga pga en armbågsskada som inte läker snabbt nog.

Link to comment
Share on other sites

Ja, där är det bra sikt för en relativt säker utförskörning. En sträcka du brukar köra?

 

Jo har kört några gånger i höst/"vinter", lagom uppvärmning några kilometer hemifrån.

Inte världens längsta och tyngsta backe men känns bra om man tar i lite. 

Inga problem nerför, särskilt inte med 3:or och särskilt inte nu i janurikvällarnas ensamhet:)

Har inget emot att glida om kring i vacker natur men det finns en viss urban tjusning i att mata på uppför och möta strålkastarljusen på väg norrut. 

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver få till några långpass, men det är inte lätt. Vi har två konstsnöslingor i Västeråstrakten. Den närmsta är ca 500 m (så 1 km med vändning) Åkte dit med tanken att det skulle bli ett tvåtimmarspass. Tyvärr är det bara ett spår i varje riktning, trångt om utrymme mellan spåren och väldigt många som vill åka. Efter 30 minuter av köande på snömoset var jag så trött på det att jag lade ner. Fantastiskt bra jobbat av snömagikerna att ens kunna erbjuda spår i Mälardalen den här vintern, men tålamodet tryter när det närmar sig februari och det verkar bli en helt snöfri vinter. 

Link to comment
Share on other sites

Vårt spår på 500 m bättrades på i fredags med sparad snö och var jättebra i lördags. Igår var jag där och då hade tövädret gjort "åverkan" på spåret. Fick skotta i på två ställen och plocka småsten som kommit fram i töandet. Oroväckande med regn och + 8 grader på onsdag, undrar hur mycket som är kvar efter den pärsen.

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...