Hur resonerar du med styrka om man samtidigt vill få så många snömil i benen? Jag tänker att risken för skador ökar om man går från 0h snö/vecka till 4-6h snö/vecka samtidigt som man kör hård styrketräning för stakmusklerna. Jag har för tillfället valt att köra lite lättare styrka bara för att vila utsatta områden när jag kör ett skidpass.
Nu när snösäsongen har dragit igång går styrkepassen över till mer underhållspass. Dvs att jag tränar dom viktiga skidmusklerna. Bål, triceps, rygg.
Dessa har jag alltid haft problem med i början av säsong. (Speciellt armbågar) Och än så länge känner jag inte av något 
Mina gympass är verkligen inget bodybuilderpass. Utan mycket fokus på rätt teknik och (60%) av min maxvikt för varje övning och många repetitioner så man inte sliter ut musklerna eller får skador.
Men det gäller att vara smart när man går på skidorna, ingen ide att överträna direkt. Speciellt dom första veckorna.
6 h per vecka på snö är för mycket att börja med direkt enligt mig. Då pajjar armbågarna fort.
Tex.
Två pass lättare styrka per vecka. Fokus Bål, triceps, rygg.
Max en timmas intervall på skidor.
Distanspass ca 2 timmar.
Och på helgen är det söndagsåkning. Riktigt lugn skidgång 
Sedan ökar man successivt.