Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Träning för Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
174 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Veteranerna startar väl till höger i led 5. Bakom dom vill man ju inte hamna om man har bråttom i första backen.
De orkar hålla på länge men Bolchunov har högre syreupptagningsförmåga än allihopa tillsammans.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

Svaret brukar väl tyvärr vara "den andra" än den man valde...

Rätt sida är den du väljer

nästa år

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 355 inlägg

Det fungerar säkert med 4 timmar på skierg också en gång men du ska väl ändå skaffa nya? Finns väl en del rea redan nu?

Orka köpa rullskidor veckan innan VL:) Plockade fram sällan använda Powerslides med lufthjul och det blev ett rikitgt fint rullpass i "vårsolen". Glider fram över grus och sprickor och diverse kanter, mer avslappnat än gummihjul på det sättet. Blev dock bara 3:25 så VL är väl i princip kört ändå:(

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Problemet är att det är så jävla härligt med längdskidåkning när man har tillgång till fina spår så att vila är omöjligt. Kom upp i lördags.. har åkt 18 mil sedan dess..

Jag hoppas att tapering bara är en myt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Är det vatten i dammen på höger sida strax före vägövergången ?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

Är det vatten i dammen på höger sida strax före vägövergången ?

I lördags var det vatten där men jag tyckte det såg ut som rör under konstsnösträngen till vänster så antagligen höll dom på att dränera ut så mycket som möjligt så att tjärnen lättare skulle frysa av den kommande kylan. Sedan har det varit mycket på minussidan och ska så vara nån dag till. Tills nattvasan tror jag nog att dom fixar full bredd på hela startgärdet.

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Hur gick det for alla krigare igår?
Jag startade i led 3 och kom in på 6.32
Ont i halsen, tung andning, torrhosta och en allmän dålig känsla i kroppen så blev loppet riktigt tufft för min del. Försökte överleva till oxberg och hörde där att det passerat ca 1635 åkare. Fick lite energi av det och plockade placeringar hela vägen till mål och landade på 1593 med tiden 6.32. Nöjd med resultatet i efterhand då jag inte hade kroppen med mig igår

Skickat från min iPhone med Tapatalk

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Riktigt seg kropp i Evertsberg. Stannade och tog lite mer sportdryck än vad jag brukar, så kroppen vaknade något när man fick stå i backarna efteråt. Fick en bättre start än vad jag fått tidigare år. Höll till höger i början av backen, men såg att det gick snabbare till vänster så när det blev luckor så bytte jag sida. Startade i led 2, 780 något i Smågan. Placering 800 i mål. Jag är nöjd även fast kroppen inte var så fräsch och psyket svek mot slutet. Jag är ändå nöjd med att sen 2018 gått från 5500, till 1450 förra året och nu 800. På onsdag börjar satsningen mot led1!

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

Gårdhen

Gårdhen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg
Blev mitt behagligaste Vasalopp jag gjort. Startade i led 4 med 2 skidor bakom mig vilket innebar att stora delar av loppet blev i låg puls eftersom det var så svårt att åka om. Var 2560 i Smågan och 1350 i mål på och slog personbästa med nästan 1000 placeringar. Superfina skidor. Upplevde det som bäst glid av alla jag åkte med

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 443 inlägg
Startade i led 3, 4 th om mitten som fjärde skidpar. Motig säsong med bara ca 25 mil skidor.
Tog det lugnt i backen, 1566 i Smågan. Skidorna tröga i nysnön. Hade svårt att täppa luckor och föll genom. Armbågarna onda som vanligt. Hörde av speakern att drygt 1700 passerat vid Evertsberg.

Fick lite ny energi efter Hökberg när det ibland fanns spår att åka i. Tog t o m några placeringar in mot Mora och knep medaljen igen. Stannade i led 3 med god marginal på tot plac 1783 och 6.36.03. Mitt tuffaste år. Nu gjort 10 på raken med ÖSS11 och VL12-20. Jättenöjd!

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Riktigt seg kropp i Evertsberg. Stannade och tog lite mer sportdryck än vad jag brukar, så kroppen vaknade något när man fick stå i backarna efteråt. Fick en bättre start än vad jag fått tidigare år. Höll till höger i början av backen, men såg att det gick snabbare till vänster så när det blev luckor så bytte jag sida. Startade i led 2, 780 något i Smågan. Placering 800 i mål. Jag är nöjd även fast kroppen inte var så fräsch och psyket svek mot slutet. Jag är ändå nöjd med att sen 2018 gått från 5500, till 1450 förra året och nu 800. På onsdag börjar satsningen mot led1!

Stort grattis Vilken utveckling!
Jag knep medaljen som var mitt mål. Sen var det tråkigt att den ser nästan identisk ut deltagarmedaljerna som delades ut.
Siktar mot topp 1000 nästa år

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Stort grattis Vilken utveckling!
Jag knep medaljen som var mitt mål. Sen var det tråkigt att den ser nästan identisk ut deltagarmedaljerna som delades ut.
Siktar mot topp 1000 nästa år

Tack! 

Ja, helt ärligt är jag besviken på medaljen. Det kan låta löjligt om något att bli besviken på, men det är tradition och "medaljen" är något de flesta seriösa skidåkare pratar om.

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg
Jag är också besviken på medaljen, trodde det skulle vara större skillnad.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Jag är också besviken på medaljen, trodde det skulle vara större skillnad.

Tycker ni att det var onödigt att införa deltagarmedalj, då den är så lik prestationsmedaljen, att den liksom devalverar värdet på prestationsmedaljen ? För egen del tycker jag att en deltagarmedalj är ointressant, den åker ner i nån låda vid hemkomsten och glöms av. Det som är mest värdefullt för mig är åkprofilen, både efter loppet och även framledes, då man kan ta fram och jämföra mellan olika år och även mot träningsdagboken från resp år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Jag tycker det var onödigt och som du säger det devalverar medaljens värde i Vasaloppet (som jag ännu inte lyckats få).

Den var/är snyg till skillnad från diplomen som inte motsvarar prestationens högtidlighet.

Jag vill fortfarande få ett diplom som ser ut som "gamla" tiders diplom.

Moderna teckningar eller annat krafs kan jag vara utan, hamnar i skräplådan hemma med alla medaljer som saknar årtal eller resultatet noterat.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar