Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpråd Rullskidor


patflemming

Recommended Posts

Jag kör på Swenor Fibreglass som jag tycker är en stabil skida som fångar upp en hel del vibrationer. Ett tipps är att kolla blocket efter rullskidor då man kan hitta relativt nya skidor för under 2000:- med bindningar då rullskidor verkar vara ett övergående intresse för många. :)

 

Här är t ex en som säljer nästan nya för 1800:-

https://www.blocket.se/goteborg/Rullskidor_Swenor_Fiberglass__SNS_Profil_84020685.htm?ca=11&w=3

Link to comment
Share on other sites

Är du tung så skulle jag nog säga Swenor Alutech. Fibreglass är skön att staka på men blir väldigt svampig i kurvor och när man använder benen. Sen är det ju ett slitet råd men jag rekommenderar 3or runt om, tidigare när jag åkte på tvåor blev jag chockad varje år man gick på snö över hur tungt det var. Risk att man nöter in en överfartsteknik som man sen sällan kan använda på snö. Som bonus blir ju dessutom utförskörningarna mer behagliga
Link to comment
Share on other sites

De kanske inte finns längre, men xxl brukar sälja oneway 6 till bra pris med bindningar "på köpet". De går trögt som treor gissar jag, ca en halv minut långsammare per km än tvåor och motsvar hastigheten på snö ganska bra. Jag föredrog att köra nästan enbart på de tröga efter tidigare besvikelse vid övergång till snösäsongen. De dämpar tyvärr inte vibrationer bra om underlaget är skrovligt.
Link to comment
Share on other sites

Elpex Evolution. Skönaste skida jag någonsin åkt på. Dämpar bort väldigt mycket vibrationer. Det finns billigare skidor, men det är ganska liten prisskillnad mellan topp och mitten när det gäller rull. Jag gjorde missen att köpa för billigt första gången. Sen fick jag testa en kompis lite dyrare skidor och insåg att det var dags att åka och handla igen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har två par, ett par Swenor Fiberglas och ett par Elpex 610. Trivs väldigt bra med båda paren. Swenor mer förlåtande mot sämre underlag då de har trästomme, Elpex upplever jag som snabbare och den är ju som någon ovan skrev mycket prisvärd. Mitt absoluta råd är dock att köpa en skida från ett välkänt märke då du lättare har tillgång till reservdelar. 

Link to comment
Share on other sites

Kör med elpex 610 och de funkar fint, har också testat swenor fibreglass och de känns lite mer stabila.

 

Slänger in en fråga också: mina elpex har gått ca 500 mil, bytte ett lager som skar ganska omgående, har funkat efter det. Nu känns det som att de går väldigt tungt, inget lager har skurit och lager brukar ju bara gå lättare när de har nötts in, kan det vara smuts i lagren eller något sånt?

Link to comment
Share on other sites

Finns det ngt gummi kvar efter 500 mil? Mina hjul blev mkt tröga när gummit slitits ner ordentligt. Kullager antingen rullar eller rullar inte efter inkörning:)

Förvånansvärt mycket kvar faktiskt, men de har fått en väldigt spetsig profil:)

Detta kanske påverkar rullet. mindre kontaktyta gör ju att de trycks ihop mer....

Link to comment
Share on other sites

Det samlas mycket skit i kullager och i spärrlagret över tid. Tar väldigt lång tid innan fukten tränger ur innanmätet i ett bakhjul också om man inte förvarar skidorna varmt. Ta isär bakhjulen och rengör samt fetta in spärrlagret igen så ska det gå fint igen. Kullager går att göra rent pp Elpex, men nya är ju inte så dyra.

Kör med elpex 610 och de funkar fint, har också testat swenor fibreglass och de känns lite mer stabila.

 

Slänger in en fråga också: mina elpex har gått ca 500 mil, bytte ett lager som skar ganska omgående, har funkat efter det. Nu känns det som att de går väldigt tungt, inget lager har skurit och lager brukar ju bara gå lättare när de har nötts in, kan det vara smuts i lagren eller något sånt?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Swenor Carbonfibre numera med gummitvåor bak och rosa fram efter att ena bakhjulet pajat efter ca 40 mil. (tidigare hade jag Marwe utan problem i 18 år) De är lite tunga (2,5 kg) men annars går de mjukt och fint med lite svikt i stommen, composit sväljer ojämnheter bättre än aluminium.

 

ps. problem med sneddragning, men det tror jag förekommer mer eller mindre på alla märken, om platta hjul är bättre får du fråga expertisen.

Link to comment
Share on other sites

Kör med elpex 610 och de funkar fint, har också testat swenor fibreglass och de känns lite mer stabila.

 

Slänger in en fråga också: mina elpex har gått ca 500 mil, bytte ett lager som skar ganska omgående, har funkat efter det. Nu känns det som att de går väldigt tungt, inget lager har skurit och lager brukar ju bara gå lättare när de har nötts in, kan det vara smuts i lagren eller något sånt?

Rost!!! Lager på mina 610 fastnade också tämligen snabbt. Tvättade ur lagret/lagren med startspray och roterade med borrmaskin. Tydligt rost det som kom ut. Sen funkade de tillräckligt bra igen (infettade såklart). Men man skall vara på det klara med att rost betyder skadad lagerbana och den tål inte hur mycket rost som helst. Man kan fördröja inträngning av fukt genom att lägga fett utanpå lagret och det bör man göra med nya rullskidor också, tydligen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...