Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Levi eller Ylläs?


gladmotionär

Recommended Posts

Behöver tips! Planerar påskhelg i Finland med längdskidor men också lite after ski och restaurangbesök. Velar mellan Levi och Ylläs, verkar vara mer fest i Levi men har nån koll på vart möjligheterna till längdskidor är bäst? 

 

Har bil men bor gärna nära restauranger/barer så att man kan gå/åka skidor hem på kvällen. 

Link to comment
Share on other sites

Ylläs har fler km, och kanske trevligare skidspår. Byn i Levi är roligare. Men spårsystemen hänger ihop med spåren där även Ylläs-Levi Skimarathon går. Men båda har både livligt trafikerade spår runt alpinanläggningarna och spår längre bort där man knappast träffar på en människa. Välprepparerade (självklart både skatebädd och klassiska spår på båda sidor överallt)

Har du inte bokat boendet i påsk än så hitta ett trevligt boende i första hand. Bra skidspår finns överallt.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köra nästa år (eller nån gång därefter). Är det flyg till Kiruna och sen hyrbil som gäller, eller? (från Stockholm)

Det är lite längre med bil från Luleå än från Kiruna men å andra sidan så finns det betydligt fler flygavgångar att välja på om man flyger till Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Bättre skidåkning i Ylläs, definitivt mer fest i Levi.

 

Har bott/åkt längdskidor på båda orterna, och nästa gång blir det Levi igen. Känns mer centralt och roligare på nåt sätt, även om min afterski efter en heldag i skidspåren brukar bestå av bastu och en öl.

 

Åker man Ylläs-Levi skimarathon är ett centralt boende i Levi perfekt, buss till starten och gå hem efter målgång. ( Målgång centralt i Levi)

Link to comment
Share on other sites

Lite sent svar kanske, men om man är ute efter längdskidåkning är (enligt mig) Äkäslombolo bästa stället att utgå ifrån. Har bott i Levi flera år i rad, men man åker snabbt alla spår där och sen dras man ändå mot Ylläs spårsystem ändå. Blir Äkäs för mig detta år, men veckan efter påsk om snöläget är okej.
Link to comment
Share on other sites

Levi uppges ha 230km skidspår och Ylläs 330. I praktiken har Levi spår för tre heldagar och Ylläs fem om man inte vill åka samma spår flera gånger. Sedan finns Olos-Pallas spårsystem i Muonio fem mil från Levi/Ylläs med 250km till. Går även att åka över fjällen till Hetta spårsystem under/efter Lapponialoppsveckan från Pallas. Så möjligheter finns...
Link to comment
Share on other sites

Så är

Levi uppges ha 230km skidspår och Ylläs 330. I praktiken har Levi spår för tre heldagar och Ylläs fem om man inte vill åka samma spår flera gånger. Sedan finns Olos-Pallas spårsystem i Muonio fem mil från Levi/Ylläs med 250km till. Går även att åka över fjällen till Hetta spårsystem under/efter Lapponialoppsveckan från Pallas. Så möjligheter finns...

Jepp, så är det, det är bara p.g.a längdskidåkningen som jag väljer Äkäs framom Levi.
Link to comment
Share on other sites

Levi uppges ha 230km skidspår och Ylläs 330. I praktiken har Levi spår för tre heldagar och Ylläs fem om man inte vill åka samma spår flera gånger. Sedan finns Olos-Pallas spårsystem i Muonio fem mil från Levi/Ylläs med 250km till. Går även att åka över fjällen till Hetta spårsystem under/efter Lapponialoppsveckan från Pallas. Så möjligheter finns...

 Vilka möjligheter det finns där att variera sin skidåkning där uppe i norr. :)Allt är relativt, jag som var nöjd med 600 m konstsnöspår, som jag åkte omväxlande vänster o högervarv.........

Om vi ändå är kvar däruppe, så har jag svårt att släppa Lapponia hihto, som går nästa vecka. Det blir inget deltagande för min del i år, men skall du åka i år, Lappen ? Vill man kan man ju värma upp med Smugglarraiden i Karesuando på lördag......

Link to comment
Share on other sites

Något lopp inom Lapponiaveckan lär det bli. Drömmer om det avslutande 80km i vindstilla och solsken, de gånger jag åkt den har det varit rejält snödrev på fjället...

Smugglarrajden rekommenderas. Ett enkelt "non-nonsens" motionslopp där man anmäler sig på startplatsen. Nästan bara detta kvar, tidigare gick minst ett i varje by häruppe.

Som sagt bra uppvärmning för Lapponiaveckan, och sedan Ylläs-Levi som avslutning.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur snöläget kan tänkas vara där uppe nu, och om en vecka när påsklovet börjar?

 

Jag ska åka upp om en dryg vecka med lite familjemedlemmar. Vi tar nattåget till Luleå och hyr bil vid järnvägsstationen (Avis) och kör ca 3 h till Kittilä där vi hyrt en stuga genom airbnb, i närheten av Ylläs. Vi plockar upp lite finska släktingar som tagit finska nattåget till Kolari i finska Tornedalen på vägen. Blir lite blandat längd och slalom är det tänkt.

 

I Finland finns ju också möjligheten att ta biltåg, vore kul att testa någon gång

https://www.vr.fi/cs/vr/sv/autojunien_palvelut_sv?gclid=Cj0KCQjw1pblBRDSARIsACfUG13cAIuQra_78JoLv6lIe39XBbPSq0DboeMoETZDQ5FcM_UNd8u6TtgaAtF3EALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

Ylläs uppger att dom har 96cm natursnö. Är nog "finska" cm.... Men det är gott om snö mot runt Ylläs och Levi, sämre längre norr- västerut. Rejält kalla nätter utlovas också på långtidsprognoserna, så lär nog inte vara något problem alls. Hoppas på före en bit in i maj, med rejäl skare. Annars får man väl ta sig upp till Kilpisjärvi alt. Björkliden då.
Link to comment
Share on other sites

Något lopp inom Lapponiaveckan lär det bli. Drömmer om det avslutande 80km i vindstilla och solsken, de gånger jag åkt den har det varit rejält snödrev på fjället...

Smugglarrajden rekommenderas. Ett enkelt "non-nonsens" motionslopp där man anmäler sig på startplatsen. Nästan bara detta kvar, tidigare gick minst ett i varje by häruppe.

Som sagt bra uppvärmning för Lapponiaveckan, och sedan Ylläs-Levi som avslutning.

Va? Inget Tobakslopp? Naimakaloppet? Kopparrajden? Kaitumrajden?

Link to comment
Share on other sites

Va? Inget Tobakslopp? Naimakaloppet? Kopparrajden? Kaitumrajden?

Tobaksloppet och Naimakkaloppet är tyvärr saligt insomnade. Smugglarrajden hade drygt 20 deltagare på 20km i år....

Kopparrajden lever dock i god välmåga, och Klassiska Renrajden i Soppero går på påskafton.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju lovande inför påsklovet...har du tips på någon fin tur? :)

Om vädret är fint så skall du absolut köra Ylläs -Levi rutten åtminstone över Kukasfjället (Climb målet idag). När du kommer ner från fjället efter ca 20 km kan du fika på kaffestugan Kotamaja. Från Kotamaja kan du svänga mot Latvamaja via Hangaskuru. Om du inte fikat vid Kotamaja så kan du stanna på Latvamaja. Blir väl knappa 4 mil så är du tillbaka vid Ylläs Levi starten.

 

Vill du köra längre så kan du fortsätta Ylläs-Levi rutten från Kotamaja och svänga "hemåt" vid Pyhäjärvi (sprint målet idag). 

 

Men det finns 330 km spår så skaffa den elektroniska kartan så ser du spåren och online när de pistats.

https://www.infogis.fi/yllas/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...