Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2019


Vasa

Recommended Posts

Det är väl dags att dra igång tråden om Alliansloppet 2019 då.

 

Till och med imorgon är anmälningsavgiften reducerad men saknar ändå att rabattkoden PUMPEN19 inte fungerade. Har ni någon kod liggande?

 

En bra grej är att man kan välja till väst för 200 kr.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha 200kr för att få sitt namn på nummerlappen. Ja uppmärksamhet är en mänsklig drift

Ja kanske ta 200 kr ytterligare för att slippa namnet då, men det är själva västen som är bra och att slippa en nummerlapp som flaxar.

Synd att inte Vasaloppet har samma upplägg då deras vanliga nummerlapp sitter som ett segel på grund av att den ska passa alla.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Dum fråga kanske men kan man sätta backspärren fram på elpex team 610 under alliansloppet eller den måste sitta på bakhjulen och vinner man något på ha den fram

Japp det går utmärkt. Jag har själv backspärren fram. Om det har positiv effekt låter jag vara osagt, men det har i vart fall ingen negativ effekt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag testade nya tvåor igår, Swenor. Ruggig skillnad mot de gamla som rullade försumbart bättre än mina treor. Då hade jag ändå keramiska lager på de gamla. Surt att ha tävlat på tröghjul förra året...

Så tips på att ha färska hjul, spärr bak eller fram eller keramiska lager gör mindre skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade nya tvåor igår, Swenor. Ruggig skillnad mot de gamla som rullade försumbart bättre än mina treor. Då hade jag ändå keramiska lager på de gamla. Surt att ha tävlat på tröghjul förra året...

Så tips på att ha färska hjul, spärr bak eller fram eller keramiska lager gör mindre skillnad.

He he... Nu tar vi det lilla lugna här.... :rolleyes: Tänker inte gå igenom allt angående rull på rullskidhjul.... Skulle ta alltför mycket tid... :D Men normalt sett är helt färska hjul med mycket fett i, VÄLDIGT tröga. Ett antal mil åtm. Lite oklart hur många mil. Sen kan det bero på flera olika saker att dina gamla går trögt. Och att Swenors nyare hjul går lättare, än flera årsmodeller av deras gamla, så är det nog. 

Angående backspärr fram Pepeystad och PumpenDanne, kan det faktiskt bli så att om man "stått in" ett par hjul med spärrlager ordentligt, och plötsligt inför ett lopp byter och sätter dem fram, så kan framhjulen gå trögt när de hamnar bak, för att de inte är inslitna i axel osv... Är min erfarenhet iaf.

Link to comment
Share on other sites

Normalt eller ej då blev jag misstänksam förra året då jag köpte nya treor för att få trögare hjul men fortsatte göra PB på träningspass oavsett tvåor eller treor. Från start rullade treorna hyfsat även om det nog känns som om de körs in efter ett tag. Men tröga? Knappast när man en gång i tiden kört på gamla Everest. Ett tag undrade jag om treorna var felmärkta faktiskt. Men så köpte jag nya tvåor ändå och gjorde studstestet och mycket riktigt så studsade gamla tvåor och nya treor likadant men nya tvåor betydligt bättre studs.

Så tips ändå att kolla upp gamla tvåor på studsen, men går nog bara som jämförelse.

När det gäller fett i hjulen så är det väl bara spärrlagret som gör skillnad? Spärrade hjulen roterar trögt men inte de andra.

Link to comment
Share on other sites

Ska åka på lördag för första gången! 48 km motion, nån som har några bra råd?

Hoppas på en tid på typ 3t, har gjort ett antal men började från mycket låg nivå!

Hur jobbig är första backen? Och är det tuffa” utförsbackar?

Det är lite kul att före 65 år funderar man på uppförsbackarna, men sen blir man mer och mer rädd för hur man skall klara nedförsbackarna. Men Alliansen har väl knappast några större backar uppför eller nedför ??

Link to comment
Share on other sites

Det är lite kul att före 65 år funderar man på uppförsbackarna, men sen blir man mer och mer rädd för hur man skall klara nedförsbackarna. Men Alliansen har väl knappast några större backar uppför eller nedför ??

Startbacken och backen/slakmotan upp mot Båberg(?) brukar kännas efter ett par varv. Inga farliga backar utför, men det kan vara rätt trångt i första utförsbacken efter startbacken.

Gummi eller PU ja, det är frågan det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...