Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SVT tappar vintersporträttigheter


Hoppskate

Recommended Posts

Personligen tyckte jag att det var jättebra när Viasat ägde rättigheterna till vinter-OS.
Det var välproducerat och enormt tillgängligt på en mängd olika plattformar. 
Om de gör samma satsning på vintersporterna den här gången så kan detta bli bra. 

För sporten som sådan så borde väl detta innebära att det återigen finns en distribution utanför norden?

För oss svenska tittare misstänker att Jonas Karlsson (krönikören) kommer att vara djupt inblandad i detta. Kanske får vi även se Per Elofsson igen!  :) 
SVT har ju en märklig policy att svartlista alla personer som någonsin arbetat för en konkurrerande kanal så frågan är om någon från Vinterstudion kommer att kliva över den här gången? Jag kan tänka mig att Yvette och Ojala kan ha fått frågan. 

Det finns dock EN jättestor vinnare i allt det här: Hanna Öberg.  :D 
SVT har fortfarande rättigheterna till att visa skidskytte och kommer troligtvis att satsa stenhårt på att bygga upp intresset kring sporten i allmänhet och Hanna i synnerhet. 

Link to comment
Share on other sites

OS var ju väldigt bra så är inte orolig för själva sändningarna.

 

Risken är väl att de parketerar play-varianten i något paket med massa skit man inte vill ha och tar hutlöst betalt. Men det kan jag bekymra mig för när det händer.

...ungefär som när SVT paketerar grym nyhets-, samhälls- och kulturbevakning samt suveräna sportsändningar tillsammans med melodifestivaler, bottenlös reality-TV, dussinkändisar inlåsta på slott och direktsända prinsbröllop.

Allt utspritt på inte mindre än 6 TV-kanaler och 5 appar.  ;)  ;)  ;) 

 

Att SVT inte längre anser sig ha råd med längd- och alpinskidåkning ska nog ställas mot allt som de prioriterar i stället.  :(

Link to comment
Share on other sites

NRK mistet også rettighetene. De og SVT har jo ganske like sendinger, mange kontinuerlige timer med sport, både hektisk action men også lugnere øyeblikk der man fikk se litt andre ting, bak kulissene, intervju med større og mindre personligheter, o.l. Slike ting har ikke de kommersielle kanalene tid til, der brukes tiden mellom høydepunktene til bettingreklamer. Det orker i alle fall ikke jeg å se på. Jeg er ikke helt alene om det. Jeg tror dette blir et massivt tilbakeslag for skisporten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte TV3 eller TV6, tror det betyder att min devis ”because life is not a spectators sport” får ännu mer livsluft. Jag läste att snitt TV tid var 2:20 per dag per person i Sverige? Stämmer det? Jag sätter inte ens på TV måndag-torsdag.

 

Bra att du tränar istället för att hänga i soffan och framför Skidforum ;)

Link to comment
Share on other sites

Kommer förmodligen bli sämre. Jag har oftast något annat för mig när skidtävlingarna går. Perfekt då att titta på svtplay senare när man har tid. Tror knappast att gratisvarianterna av viaplay kommer ge möjlighet att titta i efterhand.

Precis min tanke. Adjö till längdåkning på TV efter 2021?

Link to comment
Share on other sites

Kommer förmodligen bli sämre. Jag har oftast något annat för mig när skidtävlingarna går. Perfekt då att titta på svtplay senare när man har tid. Tror knappast att gratisvarianterna av viaplay kommer ge möjlighet att titta i efterhand.

När OS visades på ViaPlay så kostade det 99kr att se på hela kalaset. När som helst på dygnet och helt utan reklam. 

Är man verkligen intresserad så är det knappast vid abonnemangskostnaden som skon klämmer.

(nu tror jag dock att det kommer att kosta mer än så, det skulle inte förvåna mig att de kommer att försöka mjölka skidfolket på 399kr i månaden (vilket ju är vad fotbollen kostar), och då börjar det ju kännas)  :(

Link to comment
Share on other sites

När OS visades på ViaPlay så kostade det 99kr att se på hela kalaset. När som helst på dygnet och helt utan reklam. 

Är man verkligen intresserad så är det knappast vid abonnemangskostnaden som skon klämmer.

(nu tror jag dock att det kommer att kosta mer än så, det skulle inte förvåna mig att de kommer att försöka mjölka skidfolket på 399kr i månaden (vilket ju är vad fotbollen kostar), och då börjar det ju kännas)  :(

 

Ja, har de betalat 1 miljard bara för den norska marknaden så måste de ju få in kulingen någonstans ifrån. En jävla massa reklam toppat med en månadsavgift är nog den enda rimliga lösningen.

 

Som jag har förstått det (säg gärna till om jag fattat fel) så är det skidförbunden som säljer sina rättigheter. Jag tror att det är ett misstag på lång sikt att ta de snabba pengarna från reklam TV. Skidåkning är en liten sport med stort allmänintresse. Försvinner den fria tillgången tror jag att vi även riskerar att tappa den breda publiken. Om fem år när tv-avtalet ska säljas på nytt är jag inte så säker på att det är samma prislapp. Tyvärr kan det också innebära att vi har färre ungdomar i skidklubbarna. 

Link to comment
Share on other sites

Snackar vi längd här, när de egentliga pengarna ligger i backhoppningen och de alpina grenarna?

Längd och Norge samt i viss mån Sverige och Finland är ju ett ekonomiskt undantag.

EDIT: Stämde åtminstone vad gäller alpint. Vi drar nog lite för höga växlar på längdens kommersiella gångbarhet. Om inte Viasat tänker Vinterstudioformat så kan de mycket väl stycka av längd och sälja tillbaka det till SVT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...