Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har jag för långa stavar?


anarkizt

Recommended Posts

Hej,

 

Undrar lite om jag har fått för långa stavar av säljaren i butiken, jag är helt nybörjare så jag har ingen aning.

 

Fick iaf 150cm stavar för rullskidorna, är 169 cm lång. Säljaren sade även att jag kunde använda dem med vanliga skidor om jag hade lite armstyrka.

 

Tycker det är lite obekvämt att staka nämligen och fått lite ont i armbågarna nu, men det kan ju vara att man är otränad och gått ut lite hårt också :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Stavlängd har ju diskuterats på några trådar på forumet, leta rätt på dem via sökfunktionen om du vill förkovra dig. Du hittar då lite olika sätt hur man räknar ut inom vilka längder som kan vara att rekommendera. Men jag skulle ändå säga att du fått lite för långa stavar. Jag är själv 171cm och använder 148cm långa stavar på staklopp typ Vasaloppet och 145cm långa stavar på kuperade lopp. (På skate använder jag förvisso 155cm.) Jag skulle rekommendera 145cm om du vill ha relativt långa stavar, men beroende på hur du vill åka så kan t.o.m. det vara för långt.

 

(De flesta använder samma längder till rullskidor som till vanliga skidor.)

Link to comment
Share on other sites

Jag blev också pålurad längre stavar (157 cm till mina 179 cm) när jag köpte rullskidor, och körde en hel säsong med dem, med ont i axlar och nacke som följd. Sen sågade jag av dem så de var lika långa som vinterstavarna (ca 152 cm). Tycker aldrig det känns det minsta ovant när jag byter från skidor till rullskidor och vice versa. För mig verkar det alltså som att det är samma stavlängd som "gäller" för skidor och rullskidor. Hur lång den stavlängden sen är kan ju vara föremål för delade meningar. Men jag skulle sågat av stavarna (eller snarare krävt att butiken gör det åt mig), iaf. om de inte är alltför dyrbara.
Link to comment
Share on other sites