Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har jag för långa stavar?


anarkizt

Recommended Posts

Hej,

 

Undrar lite om jag har fått för långa stavar av säljaren i butiken, jag är helt nybörjare så jag har ingen aning.

 

Fick iaf 150cm stavar för rullskidorna, är 169 cm lång. Säljaren sade även att jag kunde använda dem med vanliga skidor om jag hade lite armstyrka.

 

Tycker det är lite obekvämt att staka nämligen och fått lite ont i armbågarna nu, men det kan ju vara att man är otränad och gått ut lite hårt också :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Stavlängd har ju diskuterats på några trådar på forumet, leta rätt på dem via sökfunktionen om du vill förkovra dig. Du hittar då lite olika sätt hur man räknar ut inom vilka längder som kan vara att rekommendera. Men jag skulle ändå säga att du fått lite för långa stavar. Jag är själv 171cm och använder 148cm långa stavar på staklopp typ Vasaloppet och 145cm långa stavar på kuperade lopp. (På skate använder jag förvisso 155cm.) Jag skulle rekommendera 145cm om du vill ha relativt långa stavar, men beroende på hur du vill åka så kan t.o.m. det vara för långt.

 

(De flesta använder samma längder till rullskidor som till vanliga skidor.)

Link to comment
Share on other sites

Jag blev också pålurad längre stavar (157 cm till mina 179 cm) när jag köpte rullskidor, och körde en hel säsong med dem, med ont i axlar och nacke som följd. Sen sågade jag av dem så de var lika långa som vinterstavarna (ca 152 cm). Tycker aldrig det känns det minsta ovant när jag byter från skidor till rullskidor och vice versa. För mig verkar det alltså som att det är samma stavlängd som "gäller" för skidor och rullskidor. Hur lång den stavlängden sen är kan ju vara föremål för delade meningar. Men jag skulle sågat av stavarna (eller snarare krävt att butiken gör det åt mig), iaf. om de inte är alltför dyrbara.
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svaren!

 

Man kan alltså såga av stavarna lite, hade jag inte ens tänkt på. :)

 

Stavarna gick väl på 600 har jag för mig, är av kolfiber tror jag. Kan man såga i det? Kanske ska kontakta butiken helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

det går utmärkt att såga av dem, mitt tips är att testa att kapa dem lite och sen kan du kapa dem cm för cm tills du känner vad som är lagom. Men tänkt på att ta av handtagen och kapa dem däruppe, inte därnere för där blir de tjockare ganska snabbt. Jag brukar använda en fintandad bågfil vilket fungerar utmärkt, risken om man har för grovt blad så finns risken att man river upp revor i kolfibern. Det fungerar även med en vass morakniv.
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svaren!

 

Man kan alltså såga av stavarna lite, hade jag inte ens tänkt på. :)

 

Stavarna gick väl på 600 har jag för mig, är av kolfiber tror jag. Kan man såga i det? Kanske ska kontakta butiken helt enkelt.

Är det Swix CT5? Glasfiber med inslag av kolfiber kan man väl säga att det är. Till Ekis tips kan väl tilläggas att det går att sätta en tejp där man skall såga, så blir risken mindre att man river upp fibrer. Och spänn bågfilbladet ordentligt så det inte sticker snett. Annars är det enklaste att låta butiken såga, men de kanske blir sura om du kommer en gång i veckan och skall ha kapat en cm till... =).

Link to comment
Share on other sites

YOK Unica Roller heter dem... Men tack för tipset om tejpen och att såga i toppen! :)

Det finns gamla trådar om detta. (Kan vara värt att söka upp. Står en del om vad folk gillar att kapa med bl a har jag för mig.)

 

Korkhandtag lindar jag alltid in i al-folie och värmer med varmluftspistol så smältlimmet släpper. Detta för att värmen ska sprida sig jämnt. Plasthandtag kan du nog doppa ner i varmt vatten. Sen brukar jag försöka ta bort så mycket av gammalt lim som möjligt och ta nytt smältlim när jag ska ha på handtaget igen.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till... =). Tänk på att se till att handtaget kommer hela vägen ner när du sätter tillbaka det på staven. Det är lätt att det bildas en luftkudde högst upp, särskilt om man är generös med limmet. Sen håller inte korken länge har jag märkt... =(.
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag iaf sågat av stavarna, ca 5cm. Och jag upplevde det som mycket bättre, dock inte åkt någon riktig runda än utan ett test på ca 200m.

 

Stavarna upplever jag som väldigt mjuka så det verkar mer som att finn2 kanske har en poäng där... Jaja, får se hur det känns nu efter några rundor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Körde ungefär 1 mil igår med mina kortade stavar och måste säga att det kändes grymt mycket bättre, nu kan jag staka med "raka" armar utan att lägga alltförmycket vikt på armbågen som jag var tvungen att göra när stavarna var längre! Lite ont fick jag dock men åkte ungefär dubbla sträckan nu mot förut så det är nog ingen större fara.

 

Tack för tipset att såga av dem själv, var enkelt och resultatet blev jättebra!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag skulle rekomendera dig att använda stavar som är 142 cm på klassisk stil. På skate skulle du behöva 152 cm.

 

Hur man räknar ut detta är enkelt. Din längd * 0.84 på klassiskt och Din längd * 0.90 på skate. Detta är vad var Bengt "Bengan" Stattin berättade för mig på ett läger jag var på för bara några dagar sedan. Och jag antar att förbundskaptenen vet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Frågan är oxå var man mäter sin stav. Är det röret så blir staven bra mycket längre med handtag och truga.

Mätte 3 olika stavar precis som är köpta till den längd det står på dom, en stav CT1 147,5 cm var från golvet upp till toppen av handtaget 147 cm, ett annat par CT1 är märkta 155 dom var 155 cm också, Ett par Oneway-stavar var märkta 145 och det stämmde också när man mätte från golvet till handatgets spets.

Så dina Stavar Garmin var nog för långa mot vad du ville ha.

Link to comment
Share on other sites

när man mäter till toppen av handtaget beror det ju lite på vilket handtag man har också. Det intressant borde väl vara från spetsen till där remmen fäster i staven. Det kan ju skilja ett antal cm mellan olika handtag på avståndet därifrån och upp till toppen.
Link to comment
Share on other sites

För att vara petig, att mäta i faktisk skillnad mellan kroppslängd och stavlängd, tex -30 cm, blir något missvisande. Ett relativt mått borde spegla förhållandet bättre, tex hur lång staven är i förhållande till kroppslängden. För mig ligger detta relativa mått på 0,855. Vad har ni andra? Vore intressant att höra.
Link to comment
Share on other sites

För att vara petig, att mäta i faktisk skillnad mellan kroppslängd och stavlängd, tex -30 cm, blir något missvisande. Ett relativt mått borde spegla förhållandet bättre, tex hur lång staven är i förhållande till kroppslängden. För mig ligger detta relativa mått på 0,855. Vad har ni andra? Vore intressant att höra.

(Svarar för att närma mig de 1000...)

0,848 kuperat

0,865 staklopp (VL)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

För stavar som används på snö borde det intressanta måttet vara från trugan till fästet för remmen. Man får ju ana att spetsen åker ner i snön tills trugan stoppar.

För stavar för rullskidåkning (på asfalt) så är det intressanta måttet från stavspets till fästet för remmen.

 

Detta innebär ju att om man använder med samma stav på snö och till rullskidåkning så är den längre när man åker rullskidor.

 

Så det stämmer alltså att man ska ha en längre stav när man åker rullskidor :D

 

Kristallklart???

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...