Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har jag för långa stavar?


anarkizt

Recommended Posts

Man försöker utnyttja sin egen tyngd när man stakar genom att "falla över stavarna" har du då för liten vinkel på stavarna kommer du inte kunna utnyttja det.

Jo' date=' med långa stavar går det.:) Men återigen, man kan inte åka med långa stavar och använda samma teknik som med korta.[/quote']

Som jag sagt tidigare är själv stort fan av långa stavar, men för att uppnå det Qbert skriver måste man ha en vertikal stavisättning. OK det kan man ha även med långa stavar men kanske inte lika ofta som om man haft kortare.

 

Alltså sätter man i staven bakom foten för att kompensera att stavarna är längre så får man inte med hela kroppstyngden i stavdraget utan endast överkroppens tyngd.

Återigen jmf med att stå och trampa på en cykel med hög utväxling, där hela kroppstyngden belastar pedalen vertikalt när man står på ett rakt ben eller sitta och trampa med en jämn cirkelrörelse utan upplagrad lägesenergi.

 

Med långa stavar måste man istället mer eller mindre använda endast musklerna för själva rörelsen och har inte samma mängd lagrad lägesenergi från att ha lyft sig "över" stavarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
Jag kanske tänker fel...

Men med en kortare stav borde man ju kunna få staven närmare kroppen och mer kraft ner i staven...eller tänker jag fel...???

Ja, jag vet inte hur du tänker, men jag har då inga problem att få staven där jag vill ha den,

nära eller långt ifrån, högt eller lågt, bara att anpassa tekniken.

 

Och jag håller med Nick, mycket mer ekonomiskt åksätt med långa stavar, mera ren stakåkning och mindre benåkning!

Link to comment
Share on other sites

Med långa stavar måste man istället mer eller mindre använda endast musklerna för själva rörelsen och har inte samma mängd lagrad lägesenergi från att ha lyft sig "över" stavarna.

Precis det jag försökte säga.

 

När jag stakar försöker jag iaf komma upp högt i position och när jag sätter i staven så har jag lite gratis kraft som jag lagrade upp när jag kom upp högt i position. Sen när jag sätter i stavarna håller jag armarna helt låsta och trycker i början med magmusklerna och sen kommer armarna på slutet av rörelsen.

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är mycket lättare att använda sin egenvikt i åkningen med långa stavar, då kan man "hänga" mer i stavarna, medans man med korta måste mera hålla emot med armarna låsta vilket är betydligt jobbigare för armarna tycker jag iaf,

 

En enda nackdel som jag har märkt med längre stavar är att om man åker i nysnö med dåligt preppat stavfäste har jag lättare att skjuva undan snön och tappa stavfäste pga av flackare stavvinkel, där kanske den energislösande kraftkomposanten rakt ner i backen gör så att man får bättre stavfäste. men på normalt preppade spår är långstavar ett "must have"

 

Att man kan skejta och åka klassiskt med samma stavar är ju oxå praktiskt och billigare + att inte glömma så retar det garanterat många, särskilt när man stakar förbi diagonalande folk i uppförsbackarna,

 

Som när jag var i Norge och åkte en skidtävling ifjol och körde ovallat, då stod en Norsk och hejja på i en uppförsbacke där jag kom stakandes uppför, han skrek: "men du må gå diagonalgang" he he alltid retar det nån....

Link to comment
Share on other sites

Hur får ni tag på så långa stavar ?

Vad jag känner till så är det normala att rålängd blir 175 totalt när man monterat truga och handtag. Men det räcker ju inte om man är lång och ska gå upp på 0,95-1,0.

För min del blir det 0,89 denna vinter men kanske läge till nästa säsong att testa en lååång värstingstav.

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är mycket lättare att använda sin egenvikt i åkningen med långa stavar, då kan man "hänga" mer i stavarna, medans man med korta måste mera hålla emot med armarna låsta vilket är betydligt jobbigare för armarna tycker jag iaf,

 

En enda nackdel som jag har märkt med längre stavar är att om man åker i nysnö med dåligt preppat stavfäste har jag lättare att skjuva undan snön och tappa stavfäste pga av flackare stavvinkel, där kanske den energislösande kraftkomposanten rakt ner i backen gör så att man får bättre stavfäste. men på normalt preppade spår är långstavar ett "must have"

Mycket bra beskrivet Nick, istället för att "hoppa upp" för att komma över stavarna, är det enklare att bara böja på benen och på så sätt utnyttja kroppsvkiten.

 

Förresten, har du nån snö i Evertsberg? :D

Link to comment
Share on other sites

VÄLDIGT Intressant att höra Era synpunkter på hur Ni stakar Er fram i spåret med olika längd på stavarna.

Jag tivs bra med stavarna jag har idag men skulle gärna testa en mycket längre stav.

Det får bli en av vinterns uppgifter när snön fallit.

Tack för Era idéer och teorier. Kanske ska jag rent av omvärdera mina fördomar att skidsporten är "konservativ"?

Link to comment
Share on other sites

jodå inte jättemycket men drygt 2deci ca, lite skralt intresse att fixa spår i vasloppsspåren väster om oxberg bara, annars 3.3km konstsnö i älvdalen + 20km i rännkölen så mig går det ingen nöd på,

själv då någe snö? hmm inte hundra vem du är men har mina aningar

Link to comment
Share on other sites

jodå inte jättemycket men drygt 2deci ca, lite skralt intresse att fixa spår i vasloppsspåren väster om oxberg bara, annars 3.3km konstsnö i älvdalen + 20km i rännkölen så mig går det ingen nöd på,

själv då någe snö? hmm inte hundra vem du är men har mina aningar

Ser bara lite frost på backen när jag tittar ut, men jag klagar inte... ;)

Link to comment
Share on other sites

jodå inte jättemycket men drygt 2deci ca' date=' lite skralt intresse att fixa spår i vasloppsspåren väster om oxberg bara, annars 3.3km konstsnö i älvdalen + 20km i rännkölen så mig går det ingen nöd på,

själv då någe snö? hmm inte hundra vem du är men har mina aningar[/quote']

Ser bara lite frost på backen när jag tittar ut, men jag klagar inte... ;)

Högbo är väl bra antar jag?.

Link to comment
Share on other sites

VÄLDIGT Intressant att höra Era synpunkter på hur Ni stakar Er fram i spåret med olika längd på stavarna.

Jag tivs bra med stavarna jag har idag men skulle gärna testa en mycket längre stav.

Det får bli en av vinterns uppgifter när snön fallit.

Tack för Era idéer och teorier. Kanske ska jag rent av omvärdera mina fördomar att skidsporten är "konservativ"?

Jag kommer nog inte gå upp i längd på stavarna...snarare att jag kommer korta av något...

Testade längre stavar för 2 säsonger sedan och fick då problem med axlarna...

Link to comment
Share on other sites

VÄLDIGT Intressant att höra Era synpunkter på hur Ni stakar Er fram i spåret med olika längd på stavarna.

Jag tivs bra med stavarna jag har idag men skulle gärna testa en mycket längre stav.

Det får bli en av vinterns uppgifter när snön fallit.

Tack för Era idéer och teorier. Kanske ska jag rent av omvärdera mina fördomar att skidsporten är "konservativ"?

Jag kommer nog inte gå upp i längd på stavarna...snarare att jag kommer korta av något...

Testade längre stavar för 2 säsonger sedan och fick då problem med axlarna...

Hade en tanke jag oxå att skaffa 1meters stavar, börja valla hela skidan med fästvalla och bara diagonala hela tiden som mora-nisse, dom var ju snabba. fick ont i ljumskarna så jag slutade och börja staka istället. :-).

Link to comment
Share on other sites

Hade en tanke jag oxå att skaffa 1meters stavar, börja valla hela skidan med fästvalla och bara diagonala hela tiden som mora-nisse, dom var ju snabba. fick ont i ljumskarna så jag slutade och börja staka istället. :-).

Men alltså bara för att man har kortare stavar så behöver man inte staka mindre!

Sen när det blir en riktig backe så går diagonal helt klart snabbast och där är det en ruskig fördel med kortare stavar.

 

Och jag har provat att staka med skejtstavarna många gånger men jag gör det helst inte.

Link to comment
Share on other sites

Med långa stavar måste man istället mer eller mindre använda endast musklerna för själva rörelsen och har inte samma mängd lagrad lägesenergi från att ha lyft sig "över" stavarna.

Jag är inte säker på att jag hänger med i ditt resonemang men i princip är det ingen skillnad i din kraftgenerering med långa eller "normala" stavar. Tänk dig utgångspositionen för stakningsrörelsen, med (normallånga) stavar isatta vertikalt och kroppen lyft "över" stavarna. När du "faller ner" riktas kraften i stavens riktning, vilket initialt är rätt ner i backen och sedan efterhand allt mer bakåt.

 

Om du med långa stavar står i samma utgångsposition och med händerna i exakt samma läge som ovan så blir den enda skillnaden att stavspetsarna är isatta längre bak, vid fötterna kanske. När du nu "faller ner" riktas återigen kraften i stavens riktning, som till skillnad från fallet med "normala" stavar är mer riktade bakåt. Och det är ju dit kraften ska, inte ner i backen! Längre stavar har en gynnsammare riktning under hela stakningsrörelsen, men skillnaden är störst i början.

Link to comment
Share on other sites

VÄLDIGT Intressant att höra Era synpunkter på hur Ni stakar Er fram i spåret med olika längd på stavarna.

Jag tivs bra med stavarna jag har idag men skulle gärna testa en mycket längre stav.

Det får bli en av vinterns uppgifter när snön fallit.

Tack för Era idéer och teorier. Kanske ska jag rent av omvärdera mina fördomar att skidsporten är "konservativ"?

Mycket har skrivits men inte riktigt det jag är ute efter. Teknikerna skiljer sig ju rätt mycket och därför också villka muskelgrupper som används. Själv så tycker jag att jag fick ett rätt stort lyft då jag började att köra med lite kortare stavar vilket gör att jag kan lägga ned kroppsvikten ÖVER stavarna och slipper dra med de svagare tricepsmusklerna i början som man får göra med längre stavar. Energimässigt så kostar det ju på men det handlar då mera om att fylla på istället för att ngn liten muskelgrupp skall ta slut.

Fråga "storstakaren" hur jag flög fram i spåret! ;-) Och då är jag ändå ganska kass på att staka men det har börjat gå rätt fort iom den nya (för mig) tekniken! :-)

 

Jag tycker så här i efterhand att jag gick på myten om längre stavar under för lång tid. Fast jag har iofs inte kört med så värst långa stavar. Vad jag förstår så måste man upp ganska mycket för att kunna köra med den tekniken på ett bra sätt.

 

Hursomhelst så tror jag stenhårt på att man skall hitta en längd som passar en bra och inte gå efter vad andra säger.

Link to comment
Share on other sites

Om du med långa stavar står i samma utgångsposition och med händerna i exakt samma läge som ovan så blir den enda skillnaden att stavspetsarna är isatta längre bak, vid fötterna kanske. När du nu "faller ner" riktas återigen kraften i stavens riktning, som till skillnad från fallet med "normala" stavar är mer riktade bakåt. Och det är ju dit kraften ska, inte ner i backen! Längre stavar har en gynnsammare riktning under hela stakningsrörelsen, men skillnaden är störst i början.

Ställ dig på golvet, sen ramlar du framlänges, då när du tar emot dig så har du armarna nästan lodrätt. Gör samma sak nu, men sett armarna mer vinklade längs med kroppen när du ska ta emot dig (på samma sett som längre stavar får en lägre vinkel), nu borde du får ont.

Armarna viker sig, det finns ingen chans att du kan utnyttja din kraft från att falla med en för låg vinkel på staven/armarna.

Link to comment
Share on other sites

Om du med långa stavar står i samma utgångsposition och med händerna i exakt samma läge som ovan så blir den enda skillnaden att stavspetsarna är isatta längre bak' date=' vid fötterna kanske. När du nu "faller ner" riktas återigen kraften i stavens riktning, som till skillnad från fallet med "normala" stavar är mer riktade bakåt. Och det är ju dit kraften ska, inte ner i backen! Längre stavar har en gynnsammare riktning under hela stakningsrörelsen, men skillnaden är störst i början.[/quote']

Ställ dig på golvet, sen ramlar du framlänges, då när du tar emot dig så har du armarna nästan lodrätt. Gör samma sak nu, men sett armarna mer vinklade längs med kroppen när du ska ta emot dig (på samma sett som längre stavar får en lägre vinkel), nu borde du får ont.

Armarna viker sig, det finns ingen chans att du kan utnyttja din kraft från att falla med en för låg vinkel på staven/armarna.

Och om man håller armarna lite uppåt så blir man ytterligare lite "starkare" eftersom kroppens kraftresultant ligger i den riktningen vid fallet...således borde man rimligen i enlighet med ditt exempel sätta i staven mellan bindningen och skidspetsen vid stakningen då?

 

Skämt åsido så tror jag väl iof. att det kanske kan vara ok att sätta i staven ganska "rakt" ned eftersom man ju är i rörelse och då inte riskerar att kraften "går ner ned i backen".

Link to comment
Share on other sites

VÄLDIGT Intressant att höra Era synpunkter på hur Ni stakar Er fram i spåret med olika längd på stavarna.

Jag tivs bra med stavarna jag har idag men skulle gärna testa en mycket längre stav.

Det får bli en av vinterns uppgifter när snön fallit.

Tack för Era idéer och teorier. Kanske ska jag rent av omvärdera mina fördomar att skidsporten är "konservativ"?

Jag kommer nog inte gå upp i längd på stavarna...snarare att jag kommer korta av något...

Testade längre stavar för 2 säsonger sedan och fick då problem med axlarna...

Hade en tanke jag oxå att skaffa 1meters stavar' date=' börja valla hela skidan med fästvalla och bara diagonala hela tiden som mora-nisse, dom var ju snabba. fick ont i ljumskarna så jag slutade och börja staka istället. :-).[/quote']

Tack för det...;)

Det är nog en teknik fråga oxå...har du dålig teknik så stakar du nog heller...;)

Ett bra resultat på Vasan innebär ju inte att man är en duktig skidåkare...det betyder ju bara att man är en jävel på att staka...;)

För i mina ögon så behärskar en riktig skidåkare alla "växlar"...;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog inte gå upp i längd på stavarna...snarare att jag kommer korta av något...

Testade längre stavar för 2 säsonger sedan och fick då problem med axlarna...

Hade en tanke jag oxå att skaffa 1meters stavar' date=' börja valla hela skidan med fästvalla och bara diagonala hela tiden som mora-nisse, dom var ju snabba. fick ont i ljumskarna så jag slutade och börja staka istället. :-).[/quote']

Tack för det...;)

Det är nog en teknik fråga oxå...har du dålig teknik så stakar du nog heller...;)

Ett bra resultat på Vasan innebär ju inte att man är en duktig skidåkare...det betyder ju bara att man är en jävel på att staka...;)

För i mina ögon så behärskar en riktig skidåkare alla "växlar"...;)

"Ett bra resultat på vasaloppet så behöver man inte vara bra skidåkare" vad är det för j-la skitsnack, för att vara bra på vasaloppet så är du bra på långlopp punkt slut och skidor har du på fötterna alltså skidåkare.

En som är bra på marathon är ingen riktig löpare han heller då för han klarar inte av att springa 100m under 10 sek?, man kan inte jämföra 2 olika grenar.

 

Man måste inse att Långlopp och WC är 2 olika grenar som inte har så mycket gemensamt, i WC där det är stup upp och brant ner hela tiden där måste du vara en jävel på att diagonala (Ha jävulsk kondis) samt ha bergbett, stakning är inte alls samma prioritetet.

På långlopp är backarna flacka och stakpartierna långa, där är bra glid och bra stakkapacitet viktiga kvaliteer för att åka bra.

 

Om man satsar all träning och optimerar utrustningen(stavlängden) så man blir bra på att diagonala så blir man ingen långloppsåkare iaf, och jag vet inte hur många på det här forumet som har WC ambitioner? jag har det inte iaf.

Link to comment
Share on other sites

Ställ dig på golvet, sen ramlar du framlänges, då när du tar emot dig så har du armarna nästan lodrätt. Gör samma sak nu, men sett armarna mer vinklade längs med kroppen när du ska ta emot dig (på samma sett som längre stavar får en lägre vinkel), nu borde du får ont.

En "LITEN" bieffekt i sammanhanget är ju att, strax innan jag får ont, har jag förflyttat mig

en liten bit framåt. Det är framåt man vill, man är väl ingen mullvad! :D

Link to comment
Share on other sites

Hade en tanke jag oxå att skaffa 1meters stavar' date=' börja valla hela skidan med fästvalla och bara diagonala hela tiden som mora-nisse, dom var ju snabba. fick ont i ljumskarna så jag slutade och börja staka istället. :-).[/quote']

Tack för det...;)

Det är nog en teknik fråga oxå...har du dålig teknik så stakar du nog heller...;)

Ett bra resultat på Vasan innebär ju inte att man är en duktig skidåkare...det betyder ju bara att man är en jävel på att staka...;)

För i mina ögon så behärskar en riktig skidåkare alla "växlar"...;)

"Ett bra resultat på vasaloppet så behöver man inte vara bra skidåkare" vad är det för j-la skitsnack, för att vara bra på vasaloppet så är du bra på långlopp punkt slut och skidor har du på fötterna alltså skidåkare.

En som är bra på marathon är ingen riktig löpare han heller då för han klarar inte av att springa 100m under 10 sek?, man kan inte jämföra 2 olika grenar.

 

Man måste inse att Långlopp och WC är 2 olika grenar som inte har så mycket gemensamt, i WC där det är stup upp och brant ner hela tiden där måste du vara en jävel på att diagonala (Ha jävulsk kondis) samt ha bergbett, stakning är inte alls samma prioritetet.

På långlopp är backarna flacka och stakpartierna långa, där är bra glid och bra stakkapacitet viktiga kvaliteer för att åka bra.

 

Om man satsar all träning och optimerar utrustningen(stavlängden) så man blir bra på att diagonala så blir man ingen långloppsåkare iaf, och jag vet inte hur många på det här forumet som har WC ambitioner? jag har det inte iaf.

Hans inlägg kändes ungefär lika seriöst och ironiskt som ditt...

Link to comment
Share on other sites

Tack för det...;)

Det är nog en teknik fråga oxå...har du dålig teknik så stakar du nog heller...;)

Ett bra resultat på Vasan innebär ju inte att man är en duktig skidåkare...det betyder ju bara att man är en jävel på att staka...;)

För i mina ögon så behärskar en riktig skidåkare alla "växlar"...;)

"Ett bra resultat på vasaloppet så behöver man inte vara bra skidåkare" vad är det för j-la skitsnack' date=' för att vara bra på vasaloppet så är du bra på långlopp punkt slut och skidor har du på fötterna alltså skidåkare.

En som är bra på marathon är ingen riktig löpare han heller då för han klarar inte av att springa 100m under 10 sek?, man kan inte jämföra 2 olika grenar.

 

Man måste inse att Långlopp och WC är 2 olika grenar som inte har så mycket gemensamt, i WC där det är stup upp och brant ner hela tiden där måste du vara en jävel på att diagonala (Ha jävulsk kondis) samt ha bergbett, stakning är inte alls samma prioritetet.

På långlopp är backarna flacka och stakpartierna långa, där är bra glid och bra stakkapacitet viktiga kvaliteer för att åka bra.

 

Om man satsar all träning och optimerar utrustningen(stavlängden) så man blir bra på att diagonala så blir man ingen långloppsåkare iaf, och jag vet inte hur många på det här forumet som har WC ambitioner? jag har det inte iaf.[/quote']

Hans inlägg kändes ungefär lika seriöst och ironiskt som ditt...

Ojoj....va det någon som blev sur...???*haha*

Jag har inte heller några WC ambitioner... Men att stå o staka i 4-5 timmar kallar inte jag skidåkning...;)

Men så är det ju för oss "elitmotionärer" i Sverige... Det är ju bara vasaloppet som räknas...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...