Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har jag för långa stavar?


anarkizt

Recommended Posts

"Ett bra resultat på vasaloppet så behöver man inte vara bra skidåkare" vad är det för j-la skitsnack' date=' för att vara bra på vasaloppet så är du bra på långlopp punkt slut och skidor har du på fötterna alltså skidåkare.

En som är bra på marathon är ingen riktig löpare han heller då för han klarar inte av att springa 100m under 10 sek?, man kan inte jämföra 2 olika grenar.

 

Man måste inse att Långlopp och WC är 2 olika grenar som inte har så mycket gemensamt, i WC där det är stup upp och brant ner hela tiden där måste du vara en jävel på att diagonala (Ha jävulsk kondis) samt ha bergbett, stakning är inte alls samma prioritetet.

På långlopp är backarna flacka och stakpartierna långa, där är bra glid och bra stakkapacitet viktiga kvaliteer för att åka bra.

 

Om man satsar all träning och optimerar utrustningen(stavlängden) så man blir bra på att diagonala så blir man ingen långloppsåkare iaf, och jag vet inte hur många på det här forumet som har WC ambitioner? jag har det inte iaf.[/quote']

Hans inlägg kändes ungefär lika seriöst och ironiskt som ditt...

Ojoj....va det någon som blev sur...???*haha*

Jag har inte heller några WC ambitioner... Men att stå o staka i 4-5 timmar kallar inte jag skidåkning...;)

Men så är det ju för oss "elitmotionärer" i Sverige... Det är ju bara vasaloppet som räknas...

Sur vet jag inte men säger bara fakta och det är som du säger, gillar man inte att staka och är "elitmotionär" i sverige och vill tävla så är det ju ett problem, då får man emigrera till norge kanske:-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
Med långa stavar måste man istället mer eller mindre använda endast musklerna för själva rörelsen och har inte samma mängd lagrad lägesenergi från att ha lyft sig "över" stavarna.

Jag är inte säker på att jag hänger med i ditt resonemang men i princip är det ingen skillnad i din kraftgenerering med långa eller "normala" stavar. Tänk dig utgångspositionen för stakningsrörelsen' date=' med (normallånga) stavar isatta vertikalt och kroppen lyft "över" stavarna. När du "faller ner" riktas kraften i stavens riktning, vilket initialt är rätt ner i backen och sedan efterhand allt mer bakåt.

 

Om du med långa stavar står i samma utgångsposition och med händerna i exakt samma läge som ovan så blir den enda skillnaden att stavspetsarna är isatta längre bak, vid fötterna kanske. När du nu "faller ner" riktas återigen kraften i stavens riktning, som till skillnad från fallet med "normala" stavar är mer riktade bakåt. Och det är ju dit kraften ska, inte ner i backen! Längre stavar har en gynnsammare riktning under hela stakningsrörelsen, men skillnaden är störst i början.[/quote']

Jag har länge försökt vara självkritisk och analysera vad som skulle vara "så fel" med långa stavar eftersom jag tyckt det funkat så bra, men aldrig förrens nu förstått biverkningen av för långa stavar och vinklad isättning.

 

Nu tycker i alla fall jag mig ha hittat själva nöten i frågan. Nämligen vinkeln vid stavisättning.

 

Det som man lätt missar :lol: är att den kraft som går rakt ner i marken vid vertikal stavisättning inte går förlorad, såvida inte marken ger vika, utan är själva grunden för att kunna bära upp hela kroppstyngden och ge en lägesenergi. Lägesenergin omvandlas sen inom bråkdelar av en sekund till rörelseenergi.

 

Jag tycker att din fina skiss i den andra tråden visar detta tydligt. Om man dessutom överdriver lutningen på de gröna stavarna ytterliggare så ser man att man bara kommer att falla över ett par stavar som inte bär något i jämförelse med att på ett par vertikala stavar som man kan "klättra" upp på.

 

Sedan om man har lika långa stavar som kroppslängd men ändå kan sätta i dem vertikalt och orkar lyfta upp kroppen på dem så har man givetvis en fördel, men ju längre stavar desto mer sällan kommer man kunna sätta i staven vertikalt under ett och samma lopp.

 

Redigerat och lagt till:

"När du nu "faller ner" riktas återigen kraften i stavens riktning"

Du kommer aldrig att falla ner eftersom du inte kommit upp. Såvida du inte hoppat med hjälp av vadmusklerna.

Link to comment
Share on other sites

Det som man lätt missar är att den kraft som går rakt ner i marken vid vertikal stavisättning inte går förlorad, såvida inte marken ger vika, utan är själva grunden för att kunna bära upp hela kroppstyngden och ge en lägesenergi. Lägesenergin omvandlas sen inom bråkdelar av en sekund till rörelseenergi.

Och för att bevara denna upplagrade lägesenergi krävs ett arbete, vilket utförs av olika muskelgrupper. Detta arbete är ett rent slöseri eftersom de inte driver åkaren framåt.

Link to comment
Share on other sites

Det som man lätt missar är att den kraft som går rakt ner i marken vid vertikal stavisättning inte går förlorad' date=' såvida inte marken ger vika, utan är själva grunden för att kunna bära upp hela kroppstyngden och ge en lägesenergi. Lägesenergin omvandlas sen inom bråkdelar av en sekund till rörelseenergi.[/quote']

Och för att bevara denna upplagrade lägesenergi krävs ett arbete, vilket utförs av olika muskelgrupper. Detta arbete är ett rent slöseri eftersom de inte driver åkaren framåt.

Det borde vara mer ekonomiskt att lyfta armarna lite högre och använda sin befintliga lägesenergi och hänga i stavarna genom att böjja bena, än att lyfta hela sin kroppsvikt för att få lägesenergi på stavarna som teorin är inom den sk hoppstakningen. Armarna + stavarna väger mindre än hela du så arbetet M*g*h där M=massa g= gravitationskoefficient h=höjden du lyfter massan blir mindre .

 

Att stavarnas atackvinkel är mer fördelaktig för kraftkomposanten bakåt är ju oxå bra med längre stavar. Sen är det möjligt att frekvensen man stakar kanske är svårare att hålla hög med långa stavar men det är nog en träningssak.

Link to comment
Share on other sites

Det som man lätt missar är att den kraft som går rakt ner i marken vid vertikal stavisättning inte går förlorad' date=' såvida inte marken ger vika, utan är själva grunden för att kunna bära upp hela kroppstyngden och ge en lägesenergi. Lägesenergin omvandlas sen inom bråkdelar av en sekund till rörelseenergi.[/quote']

Och för att bevara denna upplagrade lägesenergi krävs ett arbete, vilket utförs av olika muskelgrupper. Detta arbete är ett rent slöseri eftersom de inte driver åkaren framåt.

Det borde vara mer ekonomiskt att lyfta armarna lite högre och använda sin befintliga lägesenergi och hänga i stavarna genom att böjja bena, än att lyfta hela sin kroppsvikt för att få lägesenergi på stavarna som teorin är inom den sk hoppstakningen. Armarna + stavarna väger mindre än hela du så arbetet M*g*h där M=massa g= gravitationskoefficient h=höjden du lyfter massan blir mindre .

 

Att stavarnas atackvinkel är mer fördelaktig för kraftkomposanten bakåt är ju oxå bra med längre stavar. Sen är det möjligt att frekvensen man stakar kanske är svårare att hålla hög med långa stavar men det är nog en träningssak.

Ja men lyfter du armarna och böjer på benen måste du ta dig upp igen och då är du tvungen att lyfta hela din kroppsstyngd ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det som man lätt missar är att den kraft som går rakt ner i marken vid vertikal stavisättning inte går förlorad' date=' såvida inte marken ger vika, utan är själva grunden för att kunna bära upp hela kroppstyngden och ge en lägesenergi. Lägesenergin omvandlas sen inom bråkdelar av en sekund till rörelseenergi.[/quote']

Och för att bevara denna upplagrade lägesenergi krävs ett arbete, vilket utförs av olika muskelgrupper. Detta arbete är ett rent slöseri eftersom de inte driver åkaren framåt.

Ja du har rätt i det att det krävs ett arbete hur man än ser på det som är lika stort, men att säga att "Detta arbete är ett rent slöseri eftersom de inte driver åkaren framåt." är fel eftersom så fort staven börjar luta så utvecklas den lagrade lägesenergin och blir rörelseenergi i rätt riktning. Så energin levereras per automatik i rätt riktning i rätt skede. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det som man lätt missar är att den kraft som går rakt ner i marken vid vertikal stavisättning inte går förlorad' date=' såvida inte marken ger vika, utan är själva grunden för att kunna bära upp hela kroppstyngden och ge en lägesenergi. Lägesenergin omvandlas sen inom bråkdelar av en sekund till rörelseenergi.[/quote']

Och för att bevara denna upplagrade lägesenergi krävs ett arbete, vilket utförs av olika muskelgrupper. Detta arbete är ett rent slöseri eftersom de inte driver åkaren framåt.

Det borde vara mer ekonomiskt att lyfta armarna lite högre och använda sin befintliga lägesenergi och hänga i stavarna genom att böjja bena, än att lyfta hela sin kroppsvikt för att få lägesenergi på stavarna som teorin är inom den sk hoppstakningen. Armarna + stavarna väger mindre än hela du så arbetet M*g*h där M=massa g= gravitationskoefficient h=höjden du lyfter massan blir mindre .

 

Att stavarnas atackvinkel är mer fördelaktig för kraftkomposanten bakåt är ju oxå bra med längre stavar. Sen är det möjligt att frekvensen man stakar kanske är svårare att hålla hög med långa stavar men det är nog en träningssak.

Ja lite så har jag också tänkt. Att lyfta stavarna högt är ju inte direkt tungt. Så därför tror jag att långa stavar är OK så länge man orkar sätta i dem vertikalt så man hinner hänga upp kroppstyngden i dem. Det var därför jag skrev att nöten är vertikal stavisättning inte i första hand längden på staven och stavdraget. Men man kan inte både äta kakan och ha den, alltså man kan inte hänga i staven om den lutar och antagligen så blir de till att luta mer ju tröttare man blir.

Link to comment
Share on other sites

Bryr ni er inte om att staven är utforfad så att den kommer fram av sig själv med en mjuk pendel? Så att med rätt längd på staven är det bara att dra fram armarna och trycka till igen utan att behöva anpassa någonting. timingen blir alltid rätt till skilnad mot för långa stavar där du får anpassa dig med högre armlyft eller för långt drag bakåt.
Link to comment
Share on other sites

Ta och testa någon med både korta och långa stavar.

Mät en sträcka och använd pulsklocka så kan man jämföra ansträngning och

fart.

Det går inte eftersom att med största sannolikhet så kommer det man är van att åka med vara minst ansträngande för kroppen.

Link to comment
Share on other sites

således borde man rimligen i enlighet med ditt exempel sätta i staven mellan bindningen och skidspetsen vid stakningen då?

Japp vet inte hur du stakar med det gör jag alltid' date=' inte sätter jag då i staven mellan hälen och bakändan på skidan iaf :D[/quote']

Hehe så sant, vad jag avsåg var snarare att staven skulle vara mer vinklad framåt än vertikalt för max kraft vilket inte torde vara optimalt.. :)

 

Det ideala borde ju annars vara att likt cyklisterna kunna växla ned i backarna. Kanske mina gamla inställningsbara fjällstavar vore idealet om de ej var så tunga. Fungerar särskilt bra vid ev. skrååkning.

 

När kommer Kraftstaven 1.2 med hydralisk längdreglering via ett enkelt tumgrepp med hydralsystemet käckt påhängt likt vattensystemen av camel back typ? :)

Link to comment
Share on other sites

Det som man lätt missar är att den kraft som går rakt ner i marken vid vertikal stavisättning inte går förlorad' date=' såvida inte marken ger vika, utan är själva grunden för att kunna bära upp hela kroppstyngden och ge en lägesenergi. Lägesenergin omvandlas sen inom bråkdelar av en sekund till rörelseenergi.[/quote']

Och för att bevara denna upplagrade lägesenergi krävs ett arbete, vilket utförs av olika muskelgrupper. Detta arbete är ett rent slöseri eftersom de inte driver åkaren framåt.

Jag tycker vi had denna diskussion för länge sedan, där det fanns ritade figurer mm. Jag menar detta med att det är slöseri att sätta ner staven relativt vertikalt. Men jag ställer mig tveksam till det teoretiska eftersom hastigheten på åkaren inte är med. En åkare som startar från noll så kan jag köpa teorin, men inte annars.

 

Praktiskt tycker jag själv inte om jättelånga stavar. Men när man står och stakar i spår med skate-skidor så visst funkar det. Men inte föredrar jag skatestavarna för det...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...