Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kosttillskott


Tobbe67

Recommended Posts

Jag åker en del rullskidor , ca 4 t i veckan.

Undrar om nån har nått bra förslag på kosttillskott och energidryck ?

Med så lite träning räcker det med vanlig mat. Om du börjar träna mycket (vilket är ett par per dag som absolut lägsta gräns för vad mycket är om du inte har några speciella medicinska problem) så kan du komma tillbaka med frågor, om sånt här.

 

Tills dess: Träna det du tycker är kul, ät så pass mycket allsidig kost att du inte tappar vikt eller börjar känna dig svag o sliten.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker en del rullskidor , ca 4 t i veckan.

Undrar om nån har nått bra förslag på kosttillskott och energidryck ?

Vanlig mat funkar fint. Det är nog väldigt få som behöver några tillskott.

När det gäller energidryck så brukar det behövas vid längre pass, kanske 1,5 timme och längre, men givetvis individuellt. Som dryck funkar allt med socker i, exempelvis vanlig saft. Sportdrycker har kolhydrater som snabbare ger effekt, men om man dricker regelbundet så funkar vad som helst med socker.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa kosttillskottet är kost. Vi är överlägset bäst på att tillgodogöra oss näringsämnen från just maten. Många vitamintabletter och proteinpulver är i bästa fall sämre än mat och i sämsta fall effektlösa eller direkt dåliga. 

Link to comment
Share on other sites

Jag åker en del rullskidor , ca 4 t i veckan.

Undrar om nån har nått bra förslag på kosttillskott och energidryck ?

Precis som många redan föreslår, med denna mycket låga nivå av träning/motion per vecka behövs GIVETVIS inga kosttillskott eller energidrycker. Jag själv har tränat i stort sett hela mitt vuxna liv (är 74 år nu) på BETYDLIGT HÖGRE medelnivå och har ännu aldrig tagit någon typ av kosttillskott. Och jag har ju haft förmånen att ha varit ovanligt frisk och aktiv, även om det inte varit fråga om tävlingsnivå (har bl.a. genomfört 45 Vasalopp+25 öppna spår och 19 Maraton ). Jag kan inte uttala mig om detta är bra eller nödvändigt för de som tävlar på elitnivå men för oss vanliga motionärer tror JAG att det är mycket bättre, sundare och billigare att sköta detta med en genomtänkt kosthållning.

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju lite grann, när du tränar. Om du som nicket antyder är i 50-årsåldern blir det nog kvällstid i veckorna och dagtid på helgerna. Om du på helgerna kör ett långpass bör det ske före dagens huvudmål och då bör det innehålla protein för återuppbyggnaden av musklerna. Om jag nu kör ett cykelpass på 1,5-2 tim brukar jag vara sugen på något rejält till middag efteråt tex en köttbit. Jag måste säga att tack vare träningen har man fått njuta av många härliga middagar och man har kunnat stoppa i sig rejält utan att riskera att gå upp i vikt. Kaffe på maten och något smarrigt inte heller att förakta. :P Ursäkta om jag spårade ur lite.

Link to comment
Share on other sites

Tränar du inte mer än en gång om dagen hinner du gott och väl fylla på med vanlig mat. Kört du flera pass, eller kanske ett långpass ena kvällen och nytt pass dagen efter, kanske du har nytta av att fylla på med ett par extra mackor och nåt sockrigt direkt efter långpasset. Fast ju längre du väntar med att stoppa i dig kolhydrater efter ett långpass, ju mer träningseffekt får du ...

Link to comment
Share on other sites

Finns många referenser på nätet till Bengt Saltins uttalanden om det. Tänkte jag skulle länka till en artikel i Idrott&Kunskap, men den verkar inte finnas online. Finns också nämnt i en gammal tråd här på skidforum.

 

Om några av effekterna av att träna med låga kolhydratnivåer finns det en doktorsavhandling på GIH: https://www.gih.se/OM-GIH/Press-och-media/Pressmeddelanden/Laga-kolhydratnivaer-i-muskulaturen-forstarker-traningseffekten/, och en del andra artiklar av Niklas Psilander

Link to comment
Share on other sites

Effekter av att låta bli kolhydrater efter ett långpass är nog beroende av vad man petar i sig före och under passet. Om man tankar ego-boost (socker) under passet skall man nog inte förvänta sig att lågkalorikost efter passet hjälper lika bra. Går man ut med låga glykogendepåer slipper man dessutom hålla på så länge. Phislander berättar bland annat om sin egen löpträning där har kör en halvtimme intervallträning följt av en timme lugnt pass.

Link to comment
Share on other sites

Finns många referenser på nätet till Bengt Saltins uttalanden om det. Tänkte jag skulle länka till en artikel i Idrott&Kunskap, men den verkar inte finnas online. Finns också nämnt i en gammal tråd här på skidforum.

 

Om några av effekterna av att träna med låga kolhydratnivåer finns det en doktorsavhandling på GIH: https://www.gih.se/OM-GIH/Press-och-media/Pressmeddelanden/Laga-kolhydratnivaer-i-muskulaturen-forstarker-traningseffekten/, och en del andra artiklar av Niklas Psilander

Ja det verkar finnas en träningseffekt men enligt en intervention https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19432594 så verkar effekten på prestation inte vara mätbar 

"CONCLUSION:

These results show that carbohydrate supplementation consumed during exercise training influences various muscular training adaptations, but improvements in cardiorespiratory fitness and reductions in fat mass are not affected." 

 

Frågan jag ställer mig är om man kanske ska kombinera? Träna vissa "ultralånga" pass med energi för att orka och vänja kroppen vid bränslet det ska använda på tävling och sen köra kortare distanspass utan energi för att maximera mitokondrietillväxten/tidsenhet. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar finnas en träningseffekt men enligt en intervention https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19432594 så verkar effekten på prestation inte vara mätbar 

"CONCLUSION:

These results show that carbohydrate supplementation consumed during exercise training influences various muscular training adaptations, but improvements in cardiorespiratory fitness and reductions in fat mass are not affected." 

 

Frågan jag ställer mig är om man kanske ska kombinera? Träna vissa "ultralånga" pass med energi för att orka och vänja kroppen vid bränslet det ska använda på tävling och sen köra kortare distanspass utan energi för att maximera mitokondrietillväxten/tidsenhet. 

Den sammanfattning du refererar till ger inga detaljer om hur de tränade och inte hur de åt förövrigt. Hur de åt innan passet spelar roll. Det sägs heller inget vilket sötningsmedel som användes i placebo. Sackarin t ex har en insulinhöjande effekt. Från sammanfattningen kan jag dock förstå att de som tog placebo kosttillskott hade högre fettförbränning (från Wikipedia:3-Hydroxyacyl CoA dehydrogenase is classified as an oxidoreductase. It is involved in fatty acid metabolic processes. Specifically it catalyzes the third step of beta oxidation; the oxidationof L-3-hydroxyacyl CoA by NAD+. The reaction converts the hydroxyl group into a keto group).

Köra korta lugna pass tom är vad Phislander, i alla fall privat, föreslår, men då vill det till att man tömmer glykogendepåerna innan, med intervallpass före och naturligtvis kost som är mycket låg på kolhydrater kvällen innan och på morgonen (vilket underläggas om man lägger det passet på morgonen eller förmiddagen). 

Link to comment
Share on other sites

Nog har man gett sig ut många gånger på distanspass och känt sig helt tom på energi, ofta efter kort återhämtning från tidigare pass och/eller dålig mat dagen innan. Skulle det alltså vara bra att härda ut med den känslan och pressa på? Lägger ofta av direkt vid såna tillfällen men kanske ska man tänka om.

Link to comment
Share on other sites

Den sammanfattning du refererar till ger inga detaljer om hur de tränade och inte hur de åt förövrigt. Hur de åt innan passet spelar roll. Det sägs heller inget vilket sötningsmedel som användes i placebo. Sackarin t ex har en insulinhöjande effekt. Från sammanfattningen kan jag dock förstå att de som tog placebo kosttillskott hade högre fettförbränning (från Wikipedia:3-Hydroxyacyl CoA dehydrogenase is classified as an oxidoreductase. It is involved in fatty acid metabolic processes. Specifically it catalyzes the third step of beta oxidation; the oxidationof L-3-hydroxyacyl CoA by NAD+. The reaction converts the hydroxyl group into a keto group).

Köra korta lugna pass tom är vad Phislander, i alla fall privat, föreslår, men då vill det till att man tömmer glykogendepåerna innan, med intervallpass före och naturligtvis kost som är mycket låg på kolhydrater kvällen innan och på morgonen (vilket underläggas om man lägger det passet på morgonen eller förmiddagen). 

1. Before the experimental days, the subjects refrained from exercise for at least 48 h prior to testing. They consumed a standardized diet (65 E% carbohydrate, 15 E% protein and 20 E% fat; and total energy content equal to their habitual energy intake) on the day before. All subjects consumed similar diets and each individual subject consumed the exact same amount of carbohydrates (as well as fat and protein) before the experimental days.

 

2. Aspartam

 

Som sagt så verkar det finnas en effekt med ökad fettoxidation (som fortfarande kräver mkt mer syre än glykolysen) samt förbättrad mitokondrietillväxt MEN eftersom det handlar om enstaka studier/avhandlingar så ser jag mer det som indikationer. Jag skulle vilja läsa en större översiktsartikel innan jag är helt övertygad.

Link to comment
Share on other sites

kan man inte bara få åka skidor...

 

  (kanske därför jag aldrig blir ngt bra...?)

Nej allt ska vara opti så vi kan plocka några placeringar på vasan och därmed bli en bättre människa :/ 

 

(Att som motionär försöka optimera är väl för övrigt det roligaste som finns, spannkurvor och mitokondrietillväxt ftw)

Link to comment
Share on other sites

1. Before the experimental days, the subjects refrained from exercise for at least 48 h prior to testing. They consumed a standardized diet (65 E% carbohydrate, 15 E% protein and 20 E% fat; and total energy content equal to their habitual energy intake) on the day before. All subjects consumed similar diets and each individual subject consumed the exact same amount of carbohydrates (as well as fat and protein) before the experimental days.

 

2. Aspartam

 

Som sagt så verkar det finnas en effekt med ökad fettoxidation (som fortfarande kräver mkt mer syre än glykolysen) samt förbättrad mitokondrietillväxt MEN eftersom det handlar om enstaka studier/avhandlingar så ser jag mer det som indikationer. Jag skulle vilja läsa en större översiktsartikel innan jag är helt övertygad.

Den studie du refererade till tycker jag inte är värd att fortsätta diskutera. Studien gällde ju främst påverkan på hjärt-lungkapacitet vilket inte är liktydigt med prestation. Jag fick intrycket av att vår fråga var hur man skall lägga upp långpass för att få bra påverkan på fettmetabolism. Tror det är svårt att hitta stora översiktsartiklar i ämnet eftersom forskningen under lång tid dominerats av sockerförespråkare, som du kanske har märkt dominerat på forumet också.

Att förmågan till fettmetabolism är viktig kan man se i skillnaderna mellan elit och motionärer (jag orkar inte leta reda på en massa referenser) där elit har mycket högre fettförbränning, oavsett vilken kost de äter. Jag hittade lite snabbt en referens där de jämför elitcyklister (EC) med professionella (PC) och där proffsen har bättre fettmetabolism.

https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2007-971928

"It was concluded that, in comparison with EC, PC exhibit some remarkable physiological characteristics such as a high VT2, an important reliance on fat metabolism even at high power outputs, and several neuromuscular adaptations.)

 

Frågan för motionärer är väl om man kan stimulera fettanvändningen trots en förhållandevis låg träningsnivå. Frågan är inte om fettförbränning är viktigt för skidåkare eller ej, anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Studien visar ju (bl a) att fetmetabolismen kan förbättras av att träna med mindre mängd kolhydrater MEN jag anser att effekten av detta behöver diskuteras. 

Hur bör man mäta? Vem som kan hålla A1-fart längst? Om man kör t ex ett långlopp så fort man kan (relativt nära tröskel) så kommer fettmetabolismen vara ganska liten. 

 

Att proffs har bättre fettförbränning säger väl för övrigt inte att det är viktigt? Bara ATT de har det... (Sen är det säkert/kanske viktigt)

 

"Sockerförespråkare"....konspiration eller? 

Link to comment
Share on other sites

kan man inte bara få åka skidor...

 

  (kanske därför jag aldrig blir ngt bra...?)

Du är visst bra - hur många klarar Nordenskiöldsloppet så bra trots att de bor i Skåne - jag lyfter på hatten för dig. :)

 

Men det olika dieter och Train Low mfl handlar väl om hur elitidrottare skall kunna nå optimalt resultat av sin träning - för oss vanliga räcker vanlig husmanskost långt och som + smakar maten extra bra efter en träning. :) Frågeställningen ovan var om en person som tränar 4 tim/vecka behöver ta kosttillskott och svaren har varit enhälligt nej.

Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar finnas en träningseffekt men enligt en intervention https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19432594 så verkar effekten på prestation inte vara mätbar 

"CONCLUSION:

These results show that carbohydrate supplementation consumed during exercise training influences various muscular training adaptations, but improvements in cardiorespiratory fitness and reductions in fat mass are not affected." 

 

Frågan jag ställer mig är om man kanske ska kombinera? Träna vissa "ultralånga" pass med energi för att orka och vänja kroppen vid bränslet det ska använda på tävling och sen köra kortare distanspass utan energi för att maximera mitokondrietillväxten/tidsenhet. 

 

 

 

Men det är väl just påverkan på muskelanpassning (=kapillärtillväxt) man främst vill uppnå, tänker jag ... . Vill man påverka härtkapaciteten fattar jag det som att det är högpulsträning som gäller. 

Link to comment
Share on other sites

Taurin - och då menar jag inte redbull - tycker jag är intressant. Effekterna av taurin är tyvärr inget man äter sig till med normal kost. Jag brukar ta 1 mg en halvtimme innan långpass. Tycker det hjälper.

 

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17461391.2019.1578417

 

Förlåt, det skall vara gram inte milligram. För övrigt verkar det som att man i studier rekommenderar 2 h innan träning och inte 30 minuter som jag gör.

Link to comment
Share on other sites

Nog har man gett sig ut många gånger på distanspass och känt sig helt tom på energi, ofta efter kort återhämtning från tidigare pass och/eller dålig mat dagen innan. Skulle det alltså vara bra att härda ut med den känslan och pressa på? Lägger ofta av direkt vid såna tillfällen men kanske ska man tänka om.

Jag är övertygad om att det är bra träning att fortsätta efter man kört sig tom, dock på en låg intensitet, annars tror jag det sliter för mycket på kroppen. Min erfarenhet är att det är väldigt jobbigt de första gångerna men att man tål det mycket bättre efter några gånger, vilket jag tolkar som att jag får bättre utnyttjande av fett som bränsle.

Link to comment
Share on other sites

Studien visar ju (bl a) att fetmetabolismen kan förbättras av att träna med mindre mängd kolhydrater MEN jag anser att effekten av detta behöver diskuteras. 

Hur bör man mäta? Vem som kan hålla A1-fart längst? Om man kör t ex ett långlopp så fort man kan (relativt nära tröskel) så kommer fettmetabolismen vara ganska liten. 

 

Att proffs har bättre fettförbränning säger väl för övrigt inte att det är viktigt? Bara ATT de har det... (Sen är det säkert/kanske viktigt)

 

"Sockerförespråkare"....konspiration eller? 

Är det inte ganska uppenbart att bättre användning av fett som bränsle är en adaptation till stor mängd uthållighetsträning och du ifrågasätter att det skulle ha någon inverkan på resultatet. Det är det som är träning mannen, kroppens adaptation till ansträngning utöver det vanliga.

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl just påverkan på muskelanpassning (=kapillärtillväxt) man främst vill uppnå, tänker jag ... . Vill man påverka härtkapaciteten fattar jag det som att det är högpulsträning som gäller. 

 

Ja så är det ju. Studien testade "time trial" där skillnaderna inte var signifikanta och där är ju muskelanpassning en av faktorerna. Det jag misstänker är att skillnaderna mellan att träna med eller utan kolhydrater verkar vara små (men kanske betydelselösa).

 

Jag hade gärna sett en studie där en grupp tränade mer volym (med kolhydrater) och en grupp mindre volym (utan kolhydrater) för att se om den extra tiden man orkar med tillskott kan överväger eller ej.

 

 

Oavsett så är det härligt nördigt och intressant 

Link to comment
Share on other sites

Är det inte ganska uppenbart att bättre användning av fett som bränsle är en adaptation till stor mängd uthållighetsträning och du ifrågasätter att det skulle ha någon inverkan på resultatet. Det är det som är träning mannen, kroppens adaptation till ansträngning utöver det vanliga.

Jo visst kan det vara så. Det jag tänker på dock är hur stor mängd fett som används vid praktisk tillämpning. Vid laktattröskeln används ju minimalt/noll fett vilket. ett lopp med mkt låg intensitet kanske fettmetabolism kan ha en viktig roll (ultra) medan ett lopp runt tröskel så lär det spela mindre roll --> därav ingen skillnad mellan grupperna i min länkade studie.

 

Att muskelanpassningen kan vara en fördel är dock intressant men jag skulle vilja se mer test (har inte dammsugt PubMed så kanske finns).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...