Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pölderkatalogen 19/20


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

”Forat” tycker jag börja tappa lite fart. Vi kanske är för gubbigt nördiga här? Slänger traditionsenligt in brandfacklan Pölderkatalogen som damp ner med Vasalöparen härom dan. Box!

Jag noterade att Pölder skrivit att Pierre Harvey åkte på Salomons skidor men Salomon hade inte ens skidor på den tiden han var aktiv sent på 80-tal. Sonen Alex har ju dock åkt på Salomon sista säsongerna...

Link to comment
Share on other sites

Först tycker jag vi skall vara tacksamma för att Pölder fortfarande ger ut en katalog i pappersformat. Det händer allt som oftast att jag plockar fram den, om jag funderar över någon skidprodukt. Den intressantaste delen i årets katalog är den om skinskidor, där han konstaterar att alltför många skidor med olämpliga spann kommit ut på marknaden med uselt glid som följd. Han föreslår att skinskidor skall vara nr 2 i skidparken, då en bra vallad skida alltid slår en skin. .

En bra service hos TPS är att man kan boka en tid i den fysiska butiken och i lugn och ro komma fram till vilken utrustning som passar. Det tror jag ökar chansen att göra bra köp som fungerar till skillnad mot Mässan då det inte blir lika mycket tid till varje kund.

Om jag bläddrar i katalogen hittar man både godbitar och mer tveksamma produkter. Urban pjäxor ser ut som motionsvarianter, men priset är högt. Saknar pjäxskydd för transport till och från spåret som funnits tidigare. Glädjande att Vauhti tagits upp i full omfattning till denna säsong, har en del intressanta vallor på programmet.

Jag har dock inte studerat utbudet av vallningsprodukter för att se om andelen flourprodukter ökat eller minskat med anledning av trender mot fler flourfria alternativ. Kläddelen har bantats en del och hamnat på en mer realistisk nivå och skidpaketen är väl de mest prisvärda alternativen.

Avslutningsvis tycker jag tonen i framställningen dämpats mot mer informativ text, "kingkongking"verkar ha försvunnit nånstans i skogarna runt Nässjö, skulle i så fall bero på att "Kingarnas king" finns i affären.... :)

Link to comment
Share on other sites

Katalogen är uppskattad, även hos mig. Läser den på toaletten :)

 

Trenden är tydlig att glidvalla går mer mot flytande och miljövänligt. Lite lustigt i sammanhanget är att efter vallaproducenterna tutar in i oss att fluor är nummer ett för bra glid, nu väljer att marknadsföra ”fluorfree” som något lyxigt och som en ”tjänst”. Tror tom Skigo nu kallar vanlig CH för ren naturprodukt.

 

Typ så här av samma produkt

2019 CH paraffin, motionärens val 99kr

2020 Fluorfree paraffin, ren naturprodukt för bra glid 119kr

Link to comment
Share on other sites

Nu rasslade det till i stugorna. Säkert tio uppdaterade trådar. Ni är väl inte ute och fusktränar? Långt kvar till vintern ;)

Får väl se om till och med jag kryper till korset och investerar i ett par pälslagg. Borde synkas med en konvertering till NNN och Move-bindningar men nu fyndade jag precis ett par begagnade (oanvända) Atomic SNS-pursuitpjuck från Norge.

 

Vad hände med Salomon Prolink Shift? Borde ju vara ett billigare alternativ till Move.

Link to comment
Share on other sites

En annan intressant grej med Pölderkatalogen är att huvudfokus (dvs de första sidorna) ändrats genom åren. På tidigt 00-tal var det alltid skateskidorna som presenterades först. På senare år har det varit klassiska vallningsbara och nu skinskidor.

Början av 00 var det många köpare som inte var mogna för att köpa klassiska skidor på distans. De flesta ville nog få fästzonen utprovad i fysisk butik. Kanske då lättare att slå ej in som rikstäckande e-handlare inom skejt bla pga sämre utbud i de lokala butikerna på de flesta orterna.
Link to comment
Share on other sites

Nu rasslade det till i stugorna. Säkert tio uppdaterade trådar. Ni är väl inte ute och fusktränar? Långt kvar till vintern ;)

Bra att du sätter ner dojjan där. En riktig vasaloppsmotionär ska såhär års möjligen ha masat sej igenom ett LL varav minst en fjärdedel bör ha varit promenad. Rullskidorna måste vara införskaffade men får inte användas före 1/11. 3:or ska det visst vara enligt Erik Wickström. Så säsongsdebuten på rullisar ska ske på 3:or i november på cykelbanor fulla av ruttnande blöta löv, nedblåsta kvistar och grus. Det var ju inte så kul konstateras snabbt, men det brukar väl komma åkbar snö runt första advent? Det brukade det ju göra förr om åren. När det då inte sker går man med i alla relevanta facebookgrupper för att tigga skjuts till högbo bruk

 

I konceptet ”riktig vasaloppsmotionär” ingår också att man ska säga till alla att man ska åka ”Vasaloppet” fastän det egentligen är något annat lopp i VL:s vintervecka som man är anmäld till.

Link to comment
Share on other sites

Bra att du sätter ner dojjan där. En riktig vasaloppsmotionär ska såhär års möjligen ha masat sej igenom ett LL varav minst en fjärdedel bör ha varit promenad. Rullskidorna måste vara införskaffade men får inte användas före 1/11. 3:or ska det visst vara enligt Erik Wickström. Så säsongsdebuten på rullisar ska ske på 3:or i november på cykelbanor fulla av ruttnande blöta löv, nedblåsta kvistar och grus. Det var ju inte så kul konstateras snabbt, men det brukar väl komma åkbar snö runt första advent? Det brukade det ju göra förr om åren. När det då inte sker går man med i alla relevanta facebookgrupper för att tigga skjuts till högbo bruk

 

I konceptet ”riktig vasaloppsmotionär” ingår också att man ska säga till alla att man ska åka ”Vasaloppet” fastän det egentligen är något annat lopp i VL:s vintervecka som man är anmäld till.

 

Spot on! Förresten går VM i friidrott på TV nu. Jädrigt svettigt i soffhörnet :D

Link to comment
Share on other sites

Katalogen är uppskattad, även hos mig. Läser den på toaletten :)

 

Trenden är tydlig att glidvalla går mer mot flytande och miljövänligt. Lite lustigt i sammanhanget är att efter vallaproducenterna tutar in i oss att fluor är nummer ett för bra glid, nu väljer att marknadsföra ”fluorfree” som något lyxigt och som en ”tjänst”. Tror tom Skigo nu kallar vanlig CH för ren naturprodukt.

 

Typ så här av samma produkt

2019 CH paraffin, motionärens val 99kr

2020 Fluorfree paraffin, ren naturprodukt för bra glid 119kr

 

Sen verkar ju inte trenden med flourfritt som säljargument för glidvalla ha nått fästvallan i samma grad?

Men det kommer kanske: Ser man på prisökningen på t ex Swix enklaste fästvallor så verkar de snart blir dyra nog för att motivera kingkong-marketing 

Link to comment
Share on other sites

Ingen kritik mot layouten, men tyvärr upplever vi inte dessa härliga vinterbilder så ofta, snarare en smutsig snösträng i ett snöfritt landskap. Men det behövs kanske härliga målbilder för att motivera sig under mörka och trista höst- o vinterförhållande. :rolleyes:

Go North, old man, go North!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...