Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavar för rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 inlägg

Huselius sålde en fil tidigare som liknar en vanlig handfil med ca 25 cm filyta och rejält handtag.

Kostade 150:- på Nybrorullen för många år sedan. Snabbare och bättre än borrmaskin tycker jag men nu börjar den bli lite sliten...

Jag har ännu inte hittat en liknande fil, bara de där små varianterna som Clas Ohlson eller Swix, pyttefilar som inte är lika bra som Julacylindern (använde sådan i över 10 år innan jag hittade denna riktiga handfil) eller Huselius handfil.

Så visst är det ett problem att sådana här prylar har liten kundgrupp och håller länge.

(Swix filen tyckte jag slets upp i förhållande till dess kortare längd dvs kanske 3-4 ggr snabbare än Huseliusfilen)

Kanske Skåningen kan svara på om utbudet är mer begränsat nu?

Vad använder du Skåningen?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 860 inlägg

Jag tror att skåningens fil var identisk med Biltemas (?)
Verkar inte finnas kvar i Biltemas sortiment. 

Kan vi gissa att denna fil kommer att uppnå samma legend-status som Julas gamla diamanttrissa??

Eller kommer det att dyka upp en container med sådana filar och trissor med lite fördröjning efter att dom har löst upp proppen i suezkanalen?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 286 inlägg

Biltema

men den finns inte tyvärr inte längre att få tag på.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 592 inlägg
Apropå diamantfilar. De blir slöa efter ett tag. Blir det bättre av att rengöra dem eller är det slitage att räkna med?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 inlägg

Clas Ohlson har en semilång diamantfil för 329:-.

Jag har testat att diska och borsta men tyvärr ingen förbättring för mig.

Biltema varianten var lysande... synd att den inte finns längre.

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 145 inlägg

Finns en bra diamantslipskiva att sätta på skruvdragaren för 895:- som bl a Fixy m fl säljer

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar