Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar för rullskidor


Flopsie66

Recommended Posts

Hej! 

 

Söker tips ang stavar. 

Använder mina längdstavar fast med annan spets nu när jag åker rullskidor. 

Vet inte om jag köpt kassa spetsar, men upplever att jag bara glider med dem på asfalten, dvs. får inget bra grepp. Tips på bra spetsar?

Eller är det bättre att köpa ett par andra stavar? Blev så jävla irriterad när jag var ute förut då jag inte får grepp, i stakning är det problemet liiiiite enerverande! 

 

Nybörjare som tacksamt tar emot tips! 

 

Tack! 

Link to comment
Share on other sites

Det är flera olika faktorer som avgör ifall spetsarna slinter när man åker på asfalt.

 

1. Man måste såklart ha en riktig rullskidspets av ok kvalitet. Jag vet inte vilket märke som är bäst. Det kanske varierar från batch till batch. Senast köpte jag oneway. Slets lite väl snabbt tyckte jag. Nu har jag beställt swenor, så jag hoppas de kommer att vara bättre.

2. Skaffa en rejäl diamantfil (tex biltema) och slipa mellan varje pass.

3. Slipa bara bakifrån, så att man behåller samma vinkel. Förr gjorde jag misstaget att slipa från två håll men då blir vinkeln trubbigare ju mer man slipar.

4. Inte för långa stavar. Jag kör med laglig vinterlängd och kör samma på rullisar.

5. Stakteknik! Det största kraftpåslaget ska ske tidigt i stakrörelsen. Sedan kan du fullfölja stakdraget mer eller mindre långt men det ska inte vara så mycket kraft i draget i den senare delen för det är då man slinter. Man ska också se till att inte ”tälta” dvs vinkla stavarn ut åt sidorna.

6. Asfalten spelar roll också såklart, samt temperatur. Bättre fäste på sommarvarma vägar

 

Kan tillägga också att jag kör med dämpning i handtaget (Staffanstaven) vilket jag gillar men ifall det bidrar till bättre stavfäste kan jag inte riktigt avgöra.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det ju så att stavarna slinter titt som tätt, mer nu när det blivit kallt. Sen beror det givetvis hurdan asfalten är. är den mer grov ger bättre fäste, men fin slät är hopplös att fästa stavarna på. Sen spelar givetvis tekniken in, inte samma som på snö då man kan åka avslappnat utan tjuvsläpp med stavarna, dvs lite anpassad stavteknik för asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Ja som tidigare sagts, klassisker att nybörjare vänder spetsen åt fel håll.

 

Sen det bästa tipset, börjar du åka kontinuerligt satsa på Staffanstaven. Oj vad mkt trevligare rullskidåkning är med dämpad stav. Blir även mkt bättre stavgrepp. Elpex dämpade stav har jag inte provat men säkert bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den moderna staktekniken med händerna närmare axlarna, mer vertikal stavisättning och inte lika stor fällning ger bättre fäste i asfalten än "Wassbergsstakning".

 

Annars håller jag med om tipsen här ovan: Slipa spetsarna, välj asfalt som inte är för slät.

Link to comment
Share on other sites

Det är flera olika faktorer som avgör ifall spetsarna slinter när man åker på asfalt.

 

2. Skaffa en rejäl diamantfil (tex biltema) och slipa mellan varje pass.

3. Slipa bara bakifrån, så att man behåller samma vinkel. Förr gjorde jag misstaget att slipa från två håll men då blir vinkeln trubbigare ju mer man slipar.

 

Inget från sidorna heller, så du menar att en platt spets är det bästa ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gällande Staffanstaven så finns det ju olika dämpning. Vilken dämpning bör man välja? Kan "normal" bli för mjuk? Svårt att relatera alternativen och till huruvida man är motionär eller elitmotionär tex såsom uppdelningen har gjorts. /Hälsn. Topp 1000 på VL

Link to comment
Share on other sites

Gällande Staffanstaven så finns det ju olika dämpning. Vilken dämpning bör man välja? Kan "normal" bli för mjuk? Svårt att relatera alternativen och till huruvida man är motionär eller elitmotionär tex såsom uppdelningen har gjorts. /Hälsn. Topp 1000 på VL

Har nog mer att göra med din tyngd och kraft i stakningen. Väger du under 80 och inte är elitåkare så skulle jag säga att det går bra med en normalfjäder. Jag har testat båda, och jag (ca led 3/80 kg) föredrar normal. Jag tyckte att det blev för liten fjädringsväg med elitfjädern.

 

Annars är väl extra fjädrar inte så dyra? Köp ett par extra av annan hårdhet så kan du byta själv och testa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

BUMP av den senaste tråden som behandlar stavar till rullskidor.

 

Funderar på skaffa dämpade stavar till sommaren, för att kunna få igång längre pass lite snabbare (armbågar och axlar har brukar ha lååång startsträcka, speciellt med tyngre hjul). Även känt av handleder nu sedan det blivit träning, VÅ, träningsrace (bara stakning) på hård omvandlad snö/is sedan slutet på feb. Även händerna, pga kontrollremmarna, har blivit ett nytt ställe för problem, tjockare handskar hjälper... 

 

Elpexstavarna har utgått, finns några mycket korta och långa längder hos handlarna, så verkar inte så aktuellt. Kanske blir staffanstaven, många verkar nöjda. Dämpad holk verkar otrevligt. 

 

Dum fråga, är monteringen icke-reversibel, man kapar en del av stavröret?

Hur är staven "Red Carbon" om man köper en sådan, till rullskidsträning? Annars har ju Skistart sin "Diamond" med monterad SS för 2.6.. (Vill nog ändå ha en ny stav till rullskidor) 

 

Väger 67 kg och en dag med snäll seedning hade jag nog klarat Led 1 i år, vilket är målet till VL21, och kanske även Nordenskiöld. Gick över till 95% stakning i år, stakat träningsrace och VÅ. Funderar på Normal dämpning. Många verkar köra elit och är nöjda, men jag är väl lite lättare än snittet. Men lite tryck har man väl ändå :D

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att ofta så finns det korta längder (obs ej juniorstavar som inte har samma innehåll) kvar av bra stavar när det reas. Så de kan bli riktigt billiga.
Man kan i och för sig sätta på ett stavförlängningskit från Staffanstaven om man ångrar sig. Men i övrigt går det inte att spola tillbaka när du väl kapat.

Link to comment
Share on other sites

En fördel med att montera Staffandämpare på vilka stavar som helst (ej Triac) är att själva dämparen bygger så pass mycket i längd att man kan köpa betydligt kortare stavar än man normalt använder. Annars får man kapa bort uppemot 15 cm om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Lyckades hitta en till borrmaskinen på Jula, för 15-20 år sedan.

Ett skaft på 5-6mm, sedan en dimantcylinder på ca. 25mm, 

den gör fortfarande jobbet fast det är gammal och mycket välanvänd,

har länge sökt efter en ny utan att lyckas.

Tror jag betalade 79kr för den. Har även en Biltemafil, den är nästan oanvänd.

Kanske därför artiklarna försvinner ur sortimenten, dom håller för länge...

Link to comment
Share on other sites

Huselius sålde en fil tidigare som liknar en vanlig handfil med ca 25 cm filyta och rejält handtag.

Kostade 150:- på Nybrorullen för många år sedan. Snabbare och bättre än borrmaskin tycker jag men nu börjar den bli lite sliten...

 

Jag har ännu inte hittat en liknande fil, bara de där små varianterna som Clas Ohlson eller Swix, pyttefilar som inte är lika bra som Julacylindern (använde sådan i över 10 år innan jag hittade denna riktiga handfil) eller Huselius handfil.

 

Så visst är det ett problem att sådana här prylar har liten kundgrupp och håller länge.

(Swix filen tyckte jag slets upp i förhållande till dess kortare längd dvs kanske 3-4 ggr snabbare än Huseliusfilen)

 

Kanske Skåningen kan svara på om utbudet är mer begränsat nu?

Vad använder du Skåningen?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att skåningens fil var identisk med Biltemas (?)
Verkar inte finnas kvar i Biltemas sortiment. 

Kan vi gissa att denna fil kommer att uppnå samma legend-status som Julas gamla diamanttrissa??

Eller kommer det att dyka upp en container med sådana filar och trissor med lite fördröjning efter att dom har löst upp proppen i suezkanalen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...