Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka med fästvalla


Jonas H

Recommended Posts

Jag kan i viss mån hålla med dig att vallazonerna som mäts ut i butiken är för långt fram, så jag brukar göra en efterkontroll hemma på parkettgolvet. Mitt sista par var ett par Ross white base med svart vallazon och där hamnade främre strecket för kallföre nästan 1 dm framför, men jag vallar aldrig längre fram än svarta vallazonen. Viktigt är också att veta "diagonalzonen" dvs den del som inte ligger i när man står på hela foten på en skida utan att gå upp på tå. Det är speciellt viktigt om man skall bygga pyramid att man vet denna zon. Skall dock tillägga att jag inte vet om pyramid påverkar "nypning" vid stakning, då jag tillhör dem som blandar teknikerna.

Diagonalzonen ….rymmer ju också  in under min formulering om bärigheten och just måtten framåt vid mätt som ovan beskrivet.  ;)  Sen för man ju som vanligt köra in sin eller valla in sig inom dessa sträck för att som jag skrev ….bli bekant med just ett skidpar eller fler om man har så :) 

Link to comment
Share on other sites

Diagonalzonen ….rymmer ju också  in under min formulering om bärigheten och just måtten framåt vid mätt som ovan beskrivet.  ;)  Sen för man ju som vanligt köra in sin eller valla in sig inom dessa sträck för att som jag skrev ….bli bekant med just ett skidpar eller fler om man har så :)

När det gäller strecken för klisterföre finns det mindre anledning till att korta av dem, då man har kommit till den del av spannet, som är högre. Att märka ut vallazoner med streck är en ny service, som kommit sista åren, men det hindrar inte att man justerar strecken efter egen åk- och vallateknik.

Link to comment
Share on other sites

Att märka upp vallazoner med streck är ju långt ifrån en ny service ....sen har det ju utförts på olika sätt bara.

 

Allt från klämma och känna och nyttja stående med skidor på spannbräda ....till div. spannmätare. Även att valla/åka in sig på skidan kan mynna ut i justeringar av ritade sträck från butik

 

Men vallazoner/sträck har iaf jag fått på skidor sen mer än 20 år tbk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Frågan är extremt komplex, kör själv utan fäste.

I regel kan mjukare skidor skallra till när man går upp på tå, positionerar du dig med baken för långt bak innan stavarna tar i backen trycker du ner främre delen av spannet innan attacken utförs. Då blir du mer sittande genom staktaget därav dubbelstraffad.

I blötföre blir du trippelstraffad då du får mycket motstånd i höften när det bromsar eller suger fast.

 

Mixtra med bindningspositioner, korta fäste framifrån lite i taget. På mina mjukaste skidor har jag testat bara under steget, känner ingen skillnad på glid. Be någon duktig kolla av din stakstil, träna ski erg med gummiband. Kallföre kör längre låga skidor. Jag upplever att ett av mina par går bäst utan glider under - 7, dom är 2.08

 

Racefox hjälper inte här, man får prova sig fram. För dagbok på snö temp, lufttemp, hur återhämta man är

Vilka prylar man kör på osv. Är man bara lite mindre sliten så är det mycket lättare och hålla tekniken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gott nytt osv

 

Jag investerade i ett par movebindningar så spänningen var stor när jag lämnade ett snöfattigt Roslagen bakom mig för att spendera några underbara dagar i LILLHÄRDAL. Det blev många kilometer med fibblande på bindningen och visst blev de skillnad när jag stakade för den skeptiske som snarare tror på en placeboeffekt vill jag nog med stor bestämdhet hävda motsatsen. Men då dök nästa bekymmer upp. När man vrider på ratten kan man i samma veva göra ett stort antal konkurrenter enögda för stavarna spretade okontrollerat så ett tipps att undvika detta var att lägga stavarna i snön mellan fötterna och sedan börja skruva med fördel i en lätt utförslöpa.

 

Om någon bygger en skidtunnel i Uppland lovar jag att jobba gratis där som vaktmästare för all framtid.

 

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...