Jag har en sladd och spår maskin och gör skidspår med hyggligt resultat.
Funderar på om någon vet vart man får tag i lämplig gummi eller plastmatta som man skulle kunna bygga på bakom sladden så det blir manchesterbädd efter den?
Jag har en sladd och spår maskin och gör skidspår med hyggligt resultat.
Funderar på om någon vet vart man får tag i lämplig gummi eller plastmatta som man skulle kunna bygga på bakom sladden så det blir manchesterbädd efter den?
Blir det inte 50-60mm mellan manchester ränderna även med äldre "lågkamsmattor"? Vill gärna ha tätare ränder.Ockelbo 800 matta funkar. Moderna högkamsmattor fungerar sämre.
Skickat från min S41 via Tapatalk
Jag kan inget om tillverkningen av manchesterbädd på skejtbädden, men har en drömbild framför ögonen. Jag kommer till en skidanläggning tidigt på morgonen som första gäst där. På kvällen eller natten har skejtbädden spårats, så att det är orörda manchesterränder, som är frusna och krispiga. Jag tar på mig skidorna och flyter fram som på luft ackompanjerad av det krasande ljudet från mina skidor. Det är ett drömscenario som ibland spelas upp i min fantasi, oavsett om det blir verklighet någon gång, så finns det där som inspirationskälla.
Sportatlas.se Anderstorp har en spårmaskin med rätt gummiprofil för manchester. På den maskinen kan mattan lyftas och sänkas med elknapp som styrs från skoterstyret. Nersänkt raderas spåret.
Kan vara en ide att fråga var dom tar gummit ifrån, troligen rätt dyrt. Tror maskinen heter Jacatrax.
Jag kan inget om tillverkningen av manchesterbädd på skejtbädden, men har en drömbild framför ögonen. Jag kommer till en skidanläggning tidigt på morgonen som första gäst där. På kvällen eller natten har skejtbädden spårats, så att det är orörda manchesterränder, som är frusna och krispiga. Jag tar på mig skidorna och flyter fram som på luft ackompanjerad av det krasande ljudet från mina skidor. Det är ett drömscenario som ibland spelas upp i min fantasi, oavsett om det blir verklighet någon gång, så finns det där som inspirationskälla.
![]()
Inga seriösa svar på vart man får tag på sådan gummimatta?
En intressant fråga i sammanhanget är ju varför man egentligen gör manchesterränder när man pistar? Varför drar man inte snöytan helt slät? Mina barn har frågat mig någon gång, och den enda anledning jag kan komma på är att man ser snöytan bättre p g a ränderna. Eller finns det andra anledningar?
En intressant fråga i sammanhanget är ju varför man egentligen gör manchesterränder när man pistar? Varför drar man inte snöytan helt slät? Mina barn har frågat mig någon gång, och den enda anledning jag kan komma på är att man ser snöytan bättre p g a ränderna. Eller finns det andra anledningar?
Om det är plusgrader när man drar spåren och det sen fryser på så är det mycket bättre grepp när man skejtar jämfört med en helt slät yta tex.
En intressant fråga i sammanhanget är ju varför man egentligen gör manchesterränder när man pistar? Varför drar man inte snöytan helt slät? Mina barn har frågat mig någon gång, och den enda anledning jag kan komma på är att man ser snöytan bättre p g a ränderna. Eller finns det andra anledningar?
Innan ränderna är sönderkörda kan jag tänka mig att det glider bättre i och med att det kommer in luft under skidorna.
Om det är plusgrader när man drar spåren och det sen fryser på så är det mycket bättre grepp när man skejtar jämfört med en helt slät yta tex.
Fast fryser det till riktigt isig bädd kan det bli svåråkt. Då fastnar skidans kanter lätt i rillorna.
Kommer inte manchestermönstret ursprungligen från hur man preparerar pister för utförsåkning? Den typen av pistning har ju funnits längre än skejtbäddarna, och man använder ju fortfarande samma typ av pistmaskin som i slalombackar. Vid utförsåkning är det ju viktigt att kunna se snöytan ordentligt, kan det inte vara därifrån som denna tradition har kommit?
Så här säger de på Skistar om preparering i backarna där:
Har det nyss snöat tar det lite tid för underlaget att sätta sig. Preparerad nysnö har en härdningstid på ca två dagar. Har du funderat på varför pisten är randig, det många kallar för manchester? Ränderna ger känslan av en mjukare och därmed skönare åkning än om pisten vore helt plan, men de gör också att den kalla nattluften får större yta att kyla ner snön på.
Ah, det är som flänsar.
Tycker att en hårt packad skatebädd med många "fiskebein" kan vara lika vackert som en nypistad manchester. Eller varför inte en skoterbredd med "single-track" över en milsvidd mosse med småtallar.
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56
+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.
Jag har gjort en egen spårdragare och använt dessa plastskenor från Jula (artnr: 326051). De ger "manchester" men inte lika djupa rillor som "en riktig". Gjorde en pulka med skenorna i botten som jag drar efter min sladd, länk till bild: https://photos.app.g...iCmjrt4mK6kXQC7
På frågan "varför manchester?". Jag har förut lånat en sladd med plasthjul (snowmover) som gav en väldigt slät yta. Om man sladdade spåret när det töat på dagen sen och fryser på natten så blir det väldigt svårt att få grepp med skidorna när man skatear. Rillorna gör att skidorna får bättre grepp.
Som LFN skrev så ökar man också den exponerade ytan som kan stråla bort värmen från snön och därför fryser rillad snö fortare.
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar