Jag tror att man måste skilja på vilket utbyte deltagarna resp publiken/TV-tittarna har. Som deltagare vill man har rättvisa och intressanta tävlingar, där alla får ett resultat som speglar dagens insats. Som åskådare till tävlingar vill man ha spänning och ovisshet så långt in i tävlingen som möjligt där det hela avgörs på sluttampen. Det är väl för publiken banorna kortats av, spurtpris, skidbyte, sprint inkl team införts, men kan hålla med att mer kunde läggas till eller dras ifrån. Jag gillar teamsprint, då spänningen stiger på 5-e sträckan och når på topp på sista. Vanlig sprint borde ändra upplägg och köras över två dagar. Kval, kvartsfinal dag 1, semi och final dag 2 eller tom bara final dag två. Som det är nu är vissa deltagare inte 100 % i finalen, då de tvingats bränna för mycket krut i kvarts och semi.
Jag kan hålla med om att det finns en väldigt "TV- och publik-inriktad" aspekt i skidskyttet i och med att just skyttet så ofta avgör loppen.
...men som skidåkande motionär har jag lite svårt att relatera till skjutandet och att släpa omkring på ett vapen när jag är ute och tränar.
Det är liksom en idrott som nästan bara existerar som tävlingsidrott.