Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2019/2020


Hoppskate

Recommended Posts

Känns som att det framför allt är kombinationen av klassisk teknik och före runt nollan som är svår för de svenska vallarna. Vi hade tur att det inte var sådant väder under VM i Seefeld t.ex. 

 

Men vad kul att Frida får tävla igen!

Men det är inte svårt för vissa andra länder, de måste ha en kompetens och material som de svenska vallarna saknar !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha vilka tomtar dom är på FIS. Damerna planerade alltså att köra 15km intervallstart och herrarna 30km. Ja.. bara där är ju så urbota korkat att man häpnar. Nu har FIS , jag säger det rakt ut, idioterna bestämt att herrarna ska köra 15km och damerna 10km. Varför kunde jenterna inte haft sin distans kvar på 15?

 

Nu ska vi se hur lång tid det tar innan argumentet kommer att låt damerna själva få välja :) :)

Link to comment
Share on other sites

Haha vilka tomtar dom är på FIS. Damerna planerade alltså att köra 15km intervallstart och herrarna 30km. Ja.. bara där är ju så urbota korkat att man häpnar. Nu har FIS , jag säger det rakt ut, idioterna bestämt att herrarna ska köra 15km och damerna 10km. Varför kunde jenterna inte haft sin distans kvar på 15?

 

Nu ska vi se hur lång tid det tar innan argumentet kommer att låt damerna själva få välja :) :)

Då hade de nog valt 10 km. :)

Link to comment
Share on other sites

Den moderna skidåkningen får torkande färg att framstå som ett tivoli. FIS behöver hitta på något.

 

För övrigt, hur kunde det svenska stolta landslaget från säsongen 18/19 slås fullständigt i spillror på ett år? Absolut ingenting fungerar nu (Häggström undantaget och vår bredd inom damsprint) Vallateamet leverar inte, mängder med skador, många stjärnor helt ur form, en avstängd Frida Karlsson ( varför togs detta beslut när WC börjat och inte tidigare i höst), en ledning helt utan grepp om organisationen, en ungdomsverksamhet på herrsidan som ser mkt mörk, svenska seniorherrar som mer eller mindre skämmer ut Sverige med placeringar bakom åkare från Andorra, Rumänien och Spanien osv osv

 

Haha vilka tomtar dom är på FIS. Damerna planerade alltså att köra 15km intervallstart och herrarna 30km. Ja.. bara där är ju så urbota korkat att man häpnar. Nu har FIS , jag säger det rakt ut, idioterna bestämt att herrarna ska köra 15km och damerna 10km. Varför kunde jenterna inte haft sin distans kvar på 15?

 

Nu ska vi se hur lång tid det tar innan argumentet kommer att låt damerna själva få välja :) :)

 

Ja, det är onekligen så att man får skämmas som skidintresserad. 

Att FIS skämmer ut sig varje säsong har man väl i och för sig vant sig vid. 

Men det fullständiga haveriet inom det svenska förbundet hade jag svårt svårt att förutse.

 

Cirkusen kring Frida är ju bland det mest amatörmässiga man någonsin sett. Uppenbarligen har man INGA kontroller eller uppföljningar under försäsongen, utan stänger utan förvarning(?) av åkare med problem(?) först när tävlingssäsongen börjar (DÅ är det så dags). 

 

Amatörer! 

Link to comment
Share on other sites

Tror du verkligen det?

Ja, jag är övertygad att FIS har kontakt med skidländerna och deras damlag. Skulle det vara så att det vore en uttalad önskan bland damåkarna att tävla på längre eller lika långt som herrarna är jag övertygad om att man skulle ta hänsyn till det vid utformningen av världscupprogrammet. De som sitter där har ju inte långloppen som måttstock utan försöker få fram en lagom blandning av distanser i de två teknikerna.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag är övertygad att FIS har kontakt med skidländerna och deras damlag. Skulle det vara så att det vore en uttalad önskan bland damåkarna att tävla på längre eller lika långt som herrarna är jag övertygad om att man skulle ta hänsyn till det vid utformningen av världscupprogrammet. De som sitter där har ju inte långloppen som måttstock utan försöker få fram en lagom blandning av distanser i de två teknikerna.

Haha den var rolig den :) Du har humor , det ska jag ge dig käre veteran

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det här må vara "off topic"
(men jag kände att en separat tråd var överdrivet för en fullständigt lösryckt tanke så som denna), 
MEN
är inte hela konceptet med ett U23-VM i längdskidåkning numera lite märkligt och överflödigt? 

Jag menar; många 22-åringar är ju redan etablerade i eliten. (framförallt på damsidan) 

Att Ebba Anderson plötsligt kör U23-VM är ju liksom (tydligen) så förvånande att det är en "skräll":
https://www.svt.se/sport/langdskidor/skrallen-ebba-andersson-klar-for-u23-vm

Likaså att Linn Svahn INTE gör det: 
https://www.svt.se/sport/langdskidor/linn-svahn-jag-overpresterar-inte-jag-ar-dar-jag-ska-vara
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har konstaterat att Sverige har det svagaste herrlaget på årtionden och ställer oss frågan hur återväxten är så svag. En orsak kan vara att det inte är statusfyllt att köra så "svett och snor står i skägget" utan att man hellre väljer sprint som uppfattas som den lätta vägen till framgång.

I ett läge med sviktande återväxt på herrsidan i svensk skidåkning ter det sig väldigt konstigt att Lina Korsgren drivet ett projekt tillsammans med sin man Gustav, som går ut på att locka över skidåkare från den traditionella till långloppsåkningen bla skulle man ut på skidgymnasierna och missionera. Det borde egentligen vara tvärtom att man puffade för att fler skulle satsa på den traditionella skidåkningen. Det räcker med att titta på resultatlistan från DM för att se att det är bara en handfull herrseniorer som ställer upp.

Än mer märkligt ter det sig, när man tvingas ställa in långlopp efter långlopp, senast i raden var det anrika Skinnarloppet. Man kan ställa sig frågan om långloppen har någon framtid om seedningslopp efter seedningslopp tvingas ställas in ?

Link to comment
Share on other sites

Vi har konstaterat att Sverige har det svagaste herrlaget på årtionden och ställer oss frågan hur återväxten är så svag. En orsak kan vara att det inte är statusfyllt att köra så "svett och snor står i skägget" utan att man hellre väljer sprint som uppfattas som den lätta vägen till framgång.

I ett läge med sviktande återväxt på herrsidan i svensk skidåkning ter det sig väldigt konstigt att Lina Korsgren drivet ett projekt tillsammans med sin man Gustav, som går ut på att locka över skidåkare från den traditionella till långloppsåkningen bla skulle man ut på skidgymnasierna och missionera. Det borde egentligen vara tvärtom att man puffade för att fler skulle satsa på den traditionella skidåkningen. Det räcker med att titta på resultatlistan från DM för att se att det är bara en handfull herrseniorer som ställer upp.

Än mer märkligt ter det sig, när man tvingas ställa in långlopp efter långlopp, senast i raden var det anrika Skinnarloppet. Man kan ställa sig frågan om långloppen har någon framtid om seedningslopp efter seedningslopp tvingas ställas in ?

Med tanke på hur många skidåkare somslutar efter gymnasiet så är det välmer en välgärning att hålla kvar fler i att statas på sin idrott om än på längre sträckor.

Link to comment
Share on other sites

Gött att Frida ”knuser” dem i deras eget tempel, om än folktomt.

Vid sidan av Fridas seger så är Kallas fjärdeplats ett stort fall framåt och vallateamet fick en stor fjäder i hatten.

 

Johaug ser alltid ut att ha kasst glid men det kanske hänger ihop med att hon inte är nån tungviktare.

 

Håller med om att nu vände intresset för träningen i TV-soffan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Annars verkar ju Stina byta till skidskytte nu.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/stina-nilsson-skidskytte

 

Vilken skräll!

Kommer sakna henne som längdåkare. När det gäller damsprint har väl Sverige tillräckligt många stjärnor ändå, men som stafettåkare på 5 km hade hon behövts! Kommer aldrig glömma när hon spurtade ner Johaug i VM i Seefeld!

 

Har hon den iskyla som krävs för "sista stå" i skidskytte?

Link to comment
Share on other sites

Det känns inte helt orimligt ändå. 
Stina har inte riktigt känts "pepp" de senaste två säsongerna. 

Glädjen tycks ha saknats. Bara en massa skador och besvär. 

Det tycks bli allt färre som kan motivera sig att hålla på med den här sporten mer än ett par år i världseliten. 
...ett fruktansvärt slit, och väldigt lite pengar. 
Raka motsatsen till skidskytte där man kan ta det lugnt, glida omkring lite och så länge som man är duktig på att skjuta så kan man göra sig en hacka. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...