Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips till motionär, köpa "vanliga" skidor eller skin?


kristiwest

Recommended Posts

Hej forumet. Jag är en vanlig motionär som åker skidor för att det är roligt och bra träning. Jag behöver investera i ett par nya skidor då jag insett att mina nuvarande som jag åkt på de senaste 6-7 åren är både för korta och för mjuka i spannet för mig, mina 168 cm till skidor på 182 cm är inte riktigt optimalt. Jag har ofta bakhalt och tycker samtidigt att skidorna ibland hugger även om spåren ser rena och fina ut. I dagsläget är det ca 45 cm fästzon på mina för korta skidor.

 

Kan detta vara ett problem som löses genom bättre utprovade skidor, med en korrekt yta för fästvalla, eller är jag bara kass på att valla och borde övergå till skin? Jag är ingen avancerad vallare, enkel glidvallning och tre olika fästvallor från Swix, en röd, blå och en lila, that's it. Jag har inget emot att valla men vill inte grotta ner mig i vallornas förlovade land och köpa på mig ett stort förråd.

 

Jag funderar därför på om det är läge att övergå till ett par skinskidor. Jag har åkt skidor varje vinter sedan barnsben så mångårig vana har jag, är drygt 30 nu, och skulle bedöma mig själv som medelduktig motionär med rätt bra teknik i klassisk åkning. Jag gillar också att gå ur spåren och ta några skatetag på bädden bredvid spåret ibland.

 

 

Tacksam för alla tips och råd!

Link to comment
Share on other sites

Hugger skidan lyckas du ju få ner fästet. Får du ner fästet men ändå har bakhalt, har du antingen fel valla eller problem med tekniken.

 

Har du testat vallatejp, det funkar väldigt brett? Lägger du på tejp lite lite kortare än din vanliga vallazon borde det funka bra i normalföre. Eller kan du låta nån skid-van bekant fästvalla dina skidor och testa? Samma bekant kanske kan kolla hur tekniken ser ut?

 

Bestämmer du dig för att byta är rätt utprovade skin-skidor absolut ett bra val!

Link to comment
Share on other sites

Störst fördel tycker jag att skinnskidorna har i "konstiga" fören, runt nollan, blandade snötyper, växlande väder mm. Förra vintern i Sydsveriga var ju hopplös, med kallföre ena dagen och plusgrader nästa dag. Jag åkte nästan bara på skinnskidor eller skejtskidor här i Borås.

 

Bor man i områden med mer stabil vinter är det ju lättare att valla, och då är väl vallade skidor roligare att åka på. Ska du åka lite skejt så är skinnskidor ingen höjdare, skinnen hugger lätt fast.

Link to comment
Share on other sites

Du klarar dig bra på blå, lila och röd om det inte är klisterföre och det är det ju ganska ofta i mellan- och Sydsverige. Är det stabilt vinterföre åker jag alltid på mina vallningsbara. Skinsen är perfekta i vårvinterföre. Måste väl ändå erkänna att om jag bara fick ha ett klassiskt par skulle det nog bli skin.

Skejt åker man med skejtskidor Pask :)

Link to comment
Share on other sites

Åker du på konstsnö, särskilt om den är lite gammal eller omfrusen, kan det bli svårt att få fäste med burkvallor. Då är tejp ett bättre val. Eller skins. Alternativt lära sig "hela paketet" med klistervallning, täcka klister med burk, osv. Tejp eller skins! Tejp om du vill kunna skejta lite också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hugger skidan lyckas du ju få ner fästet. Får du ner fästet men ändå har bakhalt, har du antingen fel valla eller problem med tekniken.

 

Har du testat vallatejp, det funkar väldigt brett? Lägger du på tejp lite lite kortare än din vanliga vallazon borde det funka bra i normalföre. Eller kan du låta nån skid-van bekant fästvalla dina skidor och testa? Samma bekant kanske kan kolla hur tekniken ser ut?

 

Bestämmer du dig för att byta är rätt utprovade skin-skidor absolut ett bra val!

 

Jag har aldrig testat vallatejp men det vore kanske något, tror jag ska prova det. Jag har inte direkt någon valla-expert bland mina åkande vänner så jag får i så fall lära mig mer om valla på egen hand. Tack för tipsen!

 

Var bor du och vad väger du ? Jag kan tänka mig att sälja mina skinskidor. Kanonfäste i alla lägen, men inte lika bra glid som ett par välvallade skidor. Salomon Equipe 206 cm, jämna och fina spann, lagom inslitet skin, gått ca 10 mil förra säsongen.

 

Jag bor i Umeå och här kan föret verkligen variera från en dag till en annan, därför funderar jag på om skin kan vara för mig. Jag är 168 cm och väger 62 kg, känns som att 206 cm är lite i längsta laget för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig testat vallatejp men det vore kanske något, tror jag ska prova det. Jag har inte direkt någon valla-expert bland mina åkande vänner så jag får i så fall lära mig mer om valla på egen hand. Tack för tipsen!

 

 

Jag bor i Umeå och här kan föret verkligen variera från en dag till en annan, därför funderar jag på om skin kan vara för mig. Jag är 168 cm och väger 62 kg, känns som att 206 cm är lite i längsta laget för mig.

Ja, du är lite för lätt och kort för mina skidor, som ligger i spannet 82-95 kg, men kan nog fungera en bit under 80 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...