Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Är det en fara att alltid träna hårt?


vasajohan

Recommended Posts

Hej

Jag finner att jag inte har tid eller ork att träna mer än 2-3 ggr per vecka. Istället brukar det nästan alltid bli kortare hårda pass med snittpuls över 90% av max.

 

Det jag undrar är om just den längre vilan mellan passen kan kompensera för att man får mjölksyra i ganska många pass.

 

Som jag hört det så är mjölksyra inte bra för kroppen i för stora mängder, och jag undrar ju om man långsiktigt för ofta utsätter kroppen för det vad kan det resultera i?

 

Ngn annan som tränar liknande och alltid försöker köra hårt?

Link to comment
Share on other sites

Rör det sig om två tre pass i veckan så kan jag inte tänka mig att det finns någon fara. Som jag har förstått det försvinner mjölksyran när muskeln känns normal igen. Syresättningen av muskeln hanterar syran. Rätta mig gärna om jag har fel. 

 

Sen kan det nog finnas risk att du inte når optimala resultat med enbart högintensiv träning. Men det är ju en annan femma. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är likadan.  :wacko: 
Det är ofta svårt att få in mer än 3 pass i veckan. Så man vill liksom maxa dem. 
Skidåkning är ju lite mera skonsamt än exempelvis landsvägslöpning, ...men en allt för snabb stegring av träningsmängd eller ökad belastning leder nästan alltid till skador, förr eller senare.  :(  

Löparknä är kanske det mest klassiska typexemplet på en situation där man tränat på ett överdrivet sätt och därför tvingas ta ett långt uppehåll med träningen och bara rehabilitera. Överbelastningar i axlar och skulderpartier är nog vanligare hos skidåkare?

Link to comment
Share on other sites

Om du tycker att du blir sliten av två-tre korta hårda pass kanske du skulle fundera på att byta ut ett mot  ett långpass  i lugnt tempo.

 

För mig personligen är ett lugnt 2.5 h pass på 65%-75% maxpuls jobbigare energimässigt att återhämta sig från än ett stenhårt 40 minuter pass (90%+ puls).

 

T ex har jag ibland kört 40 minuters pass 3 dagar i rad, skulle aldrig hända om första passet var ett långpass.

 

T ex de veckor jag lyckats träna 4-5 ggr per vecka har jag inte kört långpass. Kör jag långpass behöver jag energimässigt mer tid för återhämtning, annars blir kvaliteten lidande på nästa pass.

 

Så , om jag skulle träna 5 korta pass på en vecka och lägga in långpass skulle det snarare bli 1 långpass + 3 korta = 4, skulle inte orka 5 pass. =)

Link to comment
Share on other sites

För mig personligen är ett lugnt 2.5 h pass på 65%-75% maxpuls jobbigare energimässigt att återhämta sig från än ett stenhårt 40 minuter pass (90%+ puls).

 

Det kan nog stämma att du förbrukar fler kalorier och att du därför behöver längre tid att återhämta dig från ett långpass, men Slitaget på kroppen, och risken för skador är nog mindre.

 

Min teori är att huvudfunktionen med lugna långpass är att man kan öka träningsdosen utan att bli skadad. Om du kunde köra ett hårt tempopass till i stället så skulle säkert träningseffekten bli större - ända tills det blir för mycket och du tvingas vila på grund av överansträngning/skada.

Försök att se till att långpasset ligger sist i raden av aktiva träningsdagar, följt av vilodag. Då får du ut maximalt av långpasset, när kroppen är lite trött redan från början (kanske till och med kan utveckla fettförbränningen som vissa ser som ett egenvärde med långpass), och du hinner återhämta dig till nästa träningspass med hög intensitet.

 

Kontentan av mitt resonemang är väl att om du "bara" tränar 2-3 ggr i veckan så borde du få ut mest om du kör allt med hög intensitet. Men om du ändå känner dig sliten (då menar jag ömhet, stelhet, kramp, osv) så kanske du borde byta ut ett pass mot något som är mer skonsamt, t.ex. ett lugnt långpass.

 

Brasklapp: Ovanstående är mina privata tankar, utan några vetenskapliga belägg.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen kunskap i ämnet men erfarenhet av att träna precis som du beskriver. 2-3 gånger i veckan, 40-60 minuterspass och på jakt efter PB nästan varje gång.

 

Jag vet inte om du ska lyssna så mycket på mig då allt tyder på att min kropp är ett måndagsexemplar, men för mig har det upplägget inte funkat och det har jag fått betala för med frustration och rehab istället för träning.

 

Jag började konditionsträna vintern 2018 på längdskidor och gick över till rullskidor på vårkanten. Redan i juni fick jag lägga av p.g.a av armbågsproblem. Jag kör fortfarande rehab varje dag för det och har inte åkt skidor sedan dess.

 

Upptäckte inlines istället och det kändes fint. Ett år senare, nu i augusti, gav knäna upp och nu kör jag rehab även för dem sedan september.

 

Jag har köpt en cykel istället och hoppas att det ska fungera istället.

 

Men som jag skrev i början, min historia är inget bevis för att det är dåligt att träna intensivt. Förmodligen klarar de flesta en sådan nivå av intensitet. Mina leder kanske inte klarar någon träning alls.

 

Men min poäng är att alla är olika. Om någon säger att det inte är något problem, så kanske det ändå kan vara ett problem för dig. Var lyhörd och lyssna på din kropp.

 

Mitt tips är då att hellre ta det lite lugnare några veckor, om något känns dåligt, än att bara köra på.

 

Jag vet dock att ingen nånsin lyssnar på såna här råd. Man vill ju liksom bara köra på! Det är först när man inser att man har 12 månaders rehab framför sig innan man kanske kan åka skidor igen som man kan börja ångra sig lite.... :)

Link to comment
Share on other sites

För mig personligen är ett lugnt 2.5 h pass på 65%-75% maxpuls jobbigare energimässigt att återhämta sig från än ett stenhårt 40 minuter pass (90%+ puls).

 

T ex har jag ibland kört 40 minuters pass 3 dagar i rad, skulle aldrig hända om första passet var ett långpass.

 

T ex de veckor jag lyckats träna 4-5 ggr per vecka har jag inte kört långpass. Kör jag långpass behöver jag energimässigt mer tid för återhämtning, annars blir kvaliteten lidande på nästa pass.

 

Så , om jag skulle träna 5 korta pass på en vecka och lägga in långpass skulle det snarare bli 1 långpass + 3 korta = 4, skulle inte orka 5 pass. =)

 

Kanske blir du sliten av långpass för att du sällan tränar långpass ;)

Link to comment
Share on other sites

Rent generellt kan man säga att snöskidåkning är vänligare mot kroppen än andra former som rullskidåkning, löpning. Det bästa sättet att minska risken för skador är att träna varierat både vid val av träningsform som i själva träningsformen. Löpningens LSD

är överförbar på skidor varvat med korta intensiva pass. En trolig effekt av "många hårda pass i en följd" är att de övergår i en form av "mellanmjölkspass", vilket resulterar i att man stabiliserar sig på en nivå.

Link to comment
Share on other sites

Intensiv träning kan absolut vara skadligt speciellt om det är så man bygger kapacitet i något nytt område.

Om man ökar snabbt så hänger oftast muskler och syreupptagning med bra men leder, ligamenten, muskelfäste osv byggs långsammare och även för mig så är det ingen risk utan ett faktum att skadorna kommer som ett brev på posten (förr i världen).

Lösningen för mig är att träna varierat och inte varje pass på max.

 

Men jag har också uppnått hyfsade resultat på Rocky träning, 3 månader intensiv löpträning men strax efter olika skador. Så nu tar jag det lugnare över året och varierar men strax innan tävlingar mer intensivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...