Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kommer jag klara repet VL 2020?


Pytti

Recommended Posts

Spårbyten i utförslöpor, skulle alla träna lite mer på det så skulle led mitten och neråt ha en väldigt mycket trevligare dag i spåret. De där youtubeklippen med vurpor vid Risberg är ju nästan alltid orsakade av folk som inte vågar åka utför och sen blir det seriekrockar för att de bakom inte kan byta spår.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har blivit 5 mil :D Blir spännande detta. 

 

:D

 

Jag har hunnit skrapa 13mil. Och då har jag letat spår varje dag sedan December. Har vid något tillfälle åkt 15 mil enkel väg för att snurra på 400m konstsnö. Det är då man undrar vad man håller på med egentligen.

 

I vilket fall. Jag har följt tipsen. Diagonalövning och spårbyten. Utförsåkning har jag inte övat eftersom det inte funnits någon sådan. 

 

Frisk kopplat hälften brunnet. Sisten till Mora!

 

Lycka till på söndag, Pytti!

Link to comment
Share on other sites

Har du "repat dig" efter Repet ? :wacko: Du skrev att du hade underfrysning och det bör du utvärdera, då det ger dåligt glid. Något som inte alla tänker på är vad man har för grundvallning, för tjockt eller fel sort kan ge underfrysning. När jag lagt Vauhti grundvax i botten har jag aldrig haft underfrysning pga det. Så vad hade du i fästet ? Min metod är följande; gnider på grundvaxen som kallvalla, värmer ut, lägger en medelhård burkvalla oftast Rode -3-7 och värmer in den i grundvaxen och korkar ut, därefter är skidan klar för fästvallning.

Link to comment
Share on other sites

Har du "repat dig" efter Repet ? :wacko: Du skrev att du hade underfrysning och det bör du utvärdera, då det ger dåligt glid. Något som inte alla tänker på är vad man har för grundvallning, för tjockt eller fel sort kan ge underfrysning. När jag lagt Vauhti grundvax i botten har jag aldrig haft underfrysning pga det. Så vad hade du i fästet ? Min metod är följande; gnider på grundvaxen som kallvalla, värmer ut, lägger en medelhård burkvalla oftast Rode -3-7 och värmer in den i grundvaxen och korkar ut, därefter är skidan klar för fästvallning.

 

Mentalt är det lungt. Gav verkligen allt. Fick slita hård för varje meter och blev ifrån åkt av andra som inte behövde ta i speciellt mycket. Är tydligen för "fet" för skidorna :D  Känner mig motiverad att träna hårdare och bättre inför nästa år. 

 

Jag hade Svix grön i botten, sedan blå, och sedan mest vioett men något stryk blå igen. Antagligen för tjockt, speciellt med tanke på att jag är för tungt öfr skidorna. . 

Vallade om i Mångsbodarna med hjälp av proffsen men blev nog ännu värre. Det skrapade rejält och var ojämnt under skidorna i klättringen mot Risberg. 

Tycker ifrysningen känns märklig.....

 

Blir rätt sugen på att ha vallningsfria efter sånt här. 

Link to comment
Share on other sites

Jag klarade repet. Placerade mig på ca 8600 och startade från startled 10. Körde på Madshus nanosonic intelligrip. Hade i snitt bättre glid än omgivningen kändes det som och fästet var kanon i början men sämre i slutet.

 

Det var dock ett jävla krig. Ville ge upp redan i Risberg. I evertsberg var det enda som fick mig att åka vidare att det Kanske skulle bli bättre efter några kilometer utförsåkning. Efter oxberg var det bara pannben kvar. Grät när jag gick i mål och fick krama min sambo. :D

 

Race report följer senare i andra tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag klarade repet. Placerade mig på ca 8600 och startade från startled 10. Körde på Madshus nanosonic intelligrip. Hade i snitt bättre glid än omgivningen kändes det som och fästet var kanon i början men sämre i slutet.

 

Det var dock ett jävla krig. Ville ge upp redan i Risberg. I evertsberg var det enda som fick mig att åka vidare att det Kanske skulle bli bättre efter några kilometer utförsåkning. Efter oxberg var det bara pannben kvar. Grät när jag gick i mål och fick krama min sambo. :D

 

Race report följer senare i andra tråden ;)

 

Snyggt. Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...