Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bygga spannmätare


boffi

Recommended Posts

Jag håller på med att bygga en spannmätare. Den kommer bestå av en aluminiumprofil/balk och en elektrisk kraftmätare som mätare vikten.

 

Men jag hittar inte vart man ska lägga tryckpunkten på skidan, har hittat 8 och 7 cm bakom balanspunkten och att man ska ta fram balanspunkten utan bindningar. Jag trodde man utgick ifrån vart bindningen var placerad, men den kanske är vid balanspunkten.

 

Någon med tips eller idéer på hur man mäter upp skidan bäst med en spannmätare?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad kommer du använda för att mäta spannhöjderna? Bladmått eller nån typ av exakt avståndsmätare?

Hade tänkt använda något instrument för att mäta spannhöjden. Men det jag kommer att använda den till är nog bara markera vallazonerna och jag såg en video på nätet att dom använde bladmått för att markera zonerna,. Dom tyckte det var enklare även fast dom hade en riktig spannmätare.

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt använda något instrument för att mäta spannhöjden. Men det jag kommer att använda den till är nog bara markera vallazonerna och jag såg en video på nätet att dom använde bladmått för att markera zonerna,. Dom tyckte det var enklare även fast dom hade en riktig spannmätare.

 

Har sett att Eiker använder nåt typ av instrument från företaget Sylvac. Har försökt googla mig fram till exakt vad dom använder utan riktig framgång. 

Link to comment
Share on other sites

Har sett att Eiker använder nåt typ av instrument från företaget Sylvac. Har försökt googla mig fram till exakt vad dom använder utan riktig framgång. 

 

Den här borde nog gå att använda för att mäta spannhöjd mm, den kostar bara 285 kr på verktygsboden

 

Men det jag inte förstår riktigt är varför man ska utgå ifrån balanspunkten när man lägger trycket på skidan 7 eller 14 cm bakom.

Om man har en skida med monterad bindning ska man inte utgå ifrån bindningen då?

Hittar ingen vettig info om hur man monterar bindning på skidan i förhållande till balanspunkten.

 

37612_68a41cd32ae889def5f6833a9740a07e.j

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...