Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inget fäste med nya skin-skidorna - hjälp!


skinksidan

Recommended Posts

Köpte i slutet av förra säsongen ett par Madshus Terrasonic med skins och flyttbar bindning från Pölder.

Han testa enstaka gång i Trysil och upplevde fästet ganska dåligt.

 

Har nu varit ute ca 5 pass i år i enstaka plusgrader. Varit lite duggregn eller fukt i luften.

Fästet är HELT obefintligt. Hur jag än jobbar med tyngdöverföring och applicerar tryck rakt nedåt så får jag inget fäste.

 

Nu är det ju för sent att byta skidorna. Vad kan vara fel och vad kan man göra åt det? 

SJälvklart behöver tekniken förbättras ytterligare men jag har ändå åkt ca 5 år nu och är hyffsad.

 

Kan man byta till kraftigare hudar med bättre fäste? Kommer jag att få bättre fäste med skinsen i annat före dvs minusgrader? Bästa tekniktipsen för bättre fäste?

 

Skidorna skulle ju bli perfekta för mig enligt butiken, då tidigare ägaren som var 3kg tyngre fått lite hugg, tydligen.

 

Tacksam för svar!

 

 

Link to comment
Share on other sites

1. Nackdelen med skin är att skin är skin i 15+ och 15- grader.

2. Köpta beg alltså? Ja då kan du ju inte vara 100 säker på att du har rätt spann.

3. Flytta fram bindningen maximalt och prova

4. Börja skejta

 

Edit; Det är oklart om du har nya eller beg skidor.

 

 

Köpte i slutet av förra säsongen ett par Madshus Terrasonic med skins och flyttbar bindning från Pölder.

Han testa enstaka gång i Trysil och upplevde fästet ganska dåligt.

 

Har nu varit ute ca 5 pass i år i enstaka plusgrader. Varit lite duggregn eller fukt i luften.

Fästet är HELT obefintligt. Hur jag än jobbar med tyngdöverföring och applicerar tryck rakt nedåt så får jag inget fäste.

 

Nu är det ju för sent att byta skidorna. Vad kan vara fel och vad kan man göra åt det? 

SJälvklart behöver tekniken förbättras ytterligare men jag har ändå åkt ca 5 år nu och är hyffsad.

 

Kan man byta till kraftigare hudar med bättre fäste? Kommer jag att få bättre fäste med skinsen i annat före dvs minusgrader? Bästa tekniktipsen för bättre fäste?

 

Skidorna skulle ju bli perfekta för mig enligt butiken, då tidigare ägaren som var 3kg tyngre fått lite hugg, tydligen.

 

Tacksam för svar!

Tackar för svar.

Skidorna var ej begagnade utan köptes från Pölder men de var en retur då tidigare från en som hade prövat dom men fått lite hugg (3kg tyngre än mig).

 

JA spåren var isiga och blöta på toppen senaste dagarna, hopas verkligen fästet blir bättre i annat före.

 

Riktigt konstigt det här, har en 3kg tyngre åkare hugg och jag inget fäste borde det ju bero på att min teknik s*uger.

 

JAg åkte efter en person i uppförbake igår. Jag kände mig som bambi på hal is medan personen framför hade kanonfäste.

Jag försöker verkligen föra skidorna framåt, nedåt och räta upp kropspositionen och få fram höften och brösta upp mig. Men det kanske är lättare sagt än gjort.  

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att flytta bindningen längst fram? Då ska du ha fäste oavsett före eller teknik. Annars är det helt fel skidor för dig.

Är det så? Har just halkat runt i spåren i Idre en vecka på mina nya Fischer Twinskin. Trots att jag hade bindningen längst fram var det ofta dåligt fäste. Visst, föret var lurigt med regn en dag och sedan runt nollan med ibland lite isigt och ibland löst och grynigt. Men det är väl i sådana förhållanden som skinn ska fungera?

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske överdrev litegrann men nog tycker jag att man ska få riktigt bra fäste med bindningen längst fram. Jag har kört i alla möjliga fören med mina Nanosonic med bindningen längst bak och alltid haft ok eller bra fäste. Dock är jag nog lite för tung för mina skidor 83kg, skidorna ska vara för 85-95kg. Jag har provat ett par redline för över 95kg (flex65) och fick fäste med dem hur lätt som helst i vanligt klisterföre med bindningen i mittenläget. Jag får tillägga att jag inte har någon bra diagonalteknik :-) Det låter som att dina skidor är för hårda men hur har de funkat i andra fören?
Link to comment
Share on other sites

Du an ju prova att mäta spannet på skidan med ett bladmått, eller åka till någon handlare. Jag hittade på nätet att man kan använda ett 0,3 mm bladmått. Stå på skidorna på ett plant underlag. Det ska gå fritt till ca 10 cm både bakom och framför huden och under huden ska det inte hugga men man ska känna antydan att det tar emot lite.

 

När jag kollade mina så stämde det fram men bak så stannade det precis vid huden. Vilket verkar stämma för mina har uselt glid men toppen fäste.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att dina skidor är för hårda men hur har de funkat i andra fören?

De är helt nya. Nu vid nyår var första gången jag åkte på dem, så jag har inte testat dem i andra fören. Jag får väl ge dem en chans till i andra fören innan jag ger upp.

Link to comment
Share on other sites

Du an ju prova att mäta spannet på skidan med ett bladmått, eller åka till någon handlare. Jag hittade på nätet att man kan använda ett 0,3 mm bladmått. Stå på skidorna på ett plant underlag. Det ska gå fritt till ca 10 cm både bakom och framför huden och under huden ska det inte hugga men man ska känna antydan att det tar emot lite.

 

När jag kollade mina så stämde det fram men bak så stannade det precis vid huden. Vilket verkar stämma för mina har uselt glid men toppen fäste.

Det är riktigt att 0.30 är väl ett standardmått vid golvtest. Viktigt att komma ihåg att det bara går att testa framåt och bakåt, gör du tvärtom hugger skinnet. Iaf tror jag det går att få en bra indikation hurdant spannet är. Man bör även testa diagonalläget dvs när man står på hela foten och då skall man ha 20-25 cm under foten som inte nyper. Står man i stakläget skall inte skinnet ta emot i framkanten men det kan ändra sig efter att de blivit inkörda. Upp på tå skall de nypa, annars är de för hårda.

Mina Salomonskidor som jag säljer uppfyller alla tre kriterierna till mina 83 kg vikt, bra fäste, hyfsat glid, dock inte i klass med ett par välvallade skidor. Anledningen till att jag säljer är att jag är en Ross-fantast, som har svårt att tänka mig något annat märke.

Link to comment
Share on other sites

De är helt nya. Nu vid nyår var första gången jag åkte på dem, så jag har inte testat dem i andra fören. Jag får väl ge dem en chans till i andra fören innan jag ger upp.

Testade idag på smutsig konstsnö i +5 och duggregn. Tyckte faktiskt att de bet ganska bra uppför med bindningen i främsta läget. Hade med fruns skinnskidor för att jämföra med, de har spann för 20 kg lägre vikt. Lite bättre fäste hade jag på fruns skidor, men ingen jätteskillad. Det tyder ju på att spannet inte är alldeles för hårt i alla fall.

 

Jag hoppas att föret i Idre var sällsynt dåligt för skinnskidor, och att de funkar i andra fören. 

Link to comment
Share on other sites

Jens Burman kommenterade ju skinskidor i sin vlogg nyligen, han hade varit ute och kört ett pass i nysnö runt nollan, och då tyckte han att dom funkade riktigt bra, men i andra fören så tyckte han att han aldrig hade riktigt bra fäste, och föredrog vallade skidor. 

Köpte själv ett par Madshus Redline med Movebindning i våras, nu har jag inte haft möjlighet att testa i alla fören än, men håller med Jens att fästet inte är det bästa, om det inte är nysnö. Vanligt utförsglid är kanon, och man känner att det hugger i ibland när man står och stakar, så jag tror spannet är ok. 

Men vad tusan, skin är ju en kompromiss, det måste man ju fatta, det blir sällan perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Atomic skin tec, de gamla med magnetfäste, och de fäster på allt. Förlorar 1-2 minuter per mil i glid men det tar jag gärna när jag alltid har bra fäste.

Har också sådana sedan 4 år tillbaka, men har inte varit nöjd med fästet. Trots att jag alltid åker med den hela huden (inte den med två remsor) har jag nästan aldrig bra fäste. Misstänker att de är för hårda, det är därför jag nu har skaffat ett par Twinskin som ska ha rätt spann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...