enannanman Posted January 5, 2020 Report Share Posted January 5, 2020 Jag har haft rullskidorna (Swenor fibreglass) sen 2013 och har kört på samma hjul sen dess. Nu idag när jag var ute och åkte och skulle diagonala uppför en svag backe, kändes ena hjulet konstigt. Som om det var bakhalt (trots torr vägbana).Tryckte jag försiktigt med foten funkade det bra, men om jag tryckte hårt "släppte" det igen.Provade att skifta skida vänster/höger med samma resultat. Kan det vara hjulen som har gett upp? Jag har kört i alla tänkbara väder och på asfalt med grenar, löv, grus mm...Skulle gissa på någonstans mellan 100-150 mil sammanlagt. Om det är hjulen... var är bäst att köpa nya? Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted January 5, 2020 Report Share Posted January 5, 2020 Räcker kanske byta backspärr men är dina hjul slitna kan det vara värt investera i nya. Uppgradera då till rosa pu.mums vilken skillnad mot gummiskiten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted January 6, 2020 Report Share Posted January 6, 2020 Bakaxeln har en platt del så att axeltappen inte ska rotera i gaffeln. På swenor är denna tillplattning inte lika stor som på en del andra märken. Det innebär att om man ska montera annat fabrikat, tex Skigo, i swenorgafflel, så kan man behöva knacka lite med en hammare på gaffeln så att skåran (dvs där du sätter in hjulaxeln) blir aningen smalare. Möjligen kan långvarigt slitage eller deformation av gaffeln innebära att hjulaxeln inte fixeras ordentligt i gaffeln, även fast du kör på swenor originaldelar. I så fall löser du det på samma sätt som beskrivet ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterM Posted January 6, 2020 Report Share Posted January 6, 2020 Räcker kanske byta backspärr men är dina hjul slitna kan det vara värt investera i nya. Uppgradera då till rosa pu.mums vilken skillnad mot gummiskitenHar du provar rosa PU i nollgradigt och regn? Det har jag en väldigt intressant upplevelse kan man säga. I värmare väder kan jag hålla med att de är toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enannanman Posted January 6, 2020 Author Report Share Posted January 6, 2020 Tack för tipsen. Eftersom jag åker i (nästan) alla tänkbara väder får det nog bli gummi ändå. Vilken förbättring av hastighet (%) skulle ni säga att keramiska lager ger, framför konventionella(?) ? Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted January 6, 2020 Report Share Posted January 6, 2020 Har du provar rosa PU i nollgradigt och regn? Det har jag en väldigt intressant upplevelse kan man säga. I värmare väder kan jag hålla med att de är toppen.Ja runt 15-10 grader händer det saker som inte tilltalar dom som gillar lätt rull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted January 6, 2020 Report Share Posted January 6, 2020 Tack för tipsen. Eftersom jag åker i (nästan) alla tänkbara väder får det nog bli gummi ändå. Vilken förbättring av hastighet (%) skulle ni säga att keramiska lager ger, framför konventionella(?) ? Skickat från min SM-G965F via Tapatalkhttps://top12.se/sparkcykel-kullager/24782-skf-kullager.html dessa är ett hett tips om du vill ha nåt som rullar bättre än keramiska på tävling. Bör inte köras med i regn bara för då ger de upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 6, 2020 Report Share Posted January 6, 2020 Prova att dra åt muttern lite hårdare för att se om spärren biter bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted January 7, 2020 Report Share Posted January 7, 2020 Prova att dra åt muttern lite hårdare för att se om spärren biter bättre.Muttern har väl inget med spärren att göra? Till TS; borde synas märken i gaffeln om bakaxeln vridit sig? Jag tror att ditt spärrlager har gett upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted January 7, 2020 Report Share Posted January 7, 2020 det kan kanske räcka med att fetta in spärrlagret och göra rent det om du inte gjort det på länge så nålarna kan röra sig. Funkat för mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted January 7, 2020 Report Share Posted January 7, 2020 Muttern har väl inget med spärren att göra? Till TS; borde synas märken i gaffeln om bakaxeln vridit sig? Jag tror att ditt spärrlager har gett upp.Fast det funkade av ngn anledning för mig att just dra åt, oklart varför dock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted January 7, 2020 Report Share Posted January 7, 2020 Man ska väl dra åt på Elpex men på Swenor ska den fasade bulten sitta fixerad ändå.Normalt sett håller nog gummit mycket mer än 150 mil?Men rengöring skadar inte att göra ett par gånger per år på utsidan och inuti vid behov (du vet nog om de låter torra eller har gått mycket i smuts och vatten).Mina gamla hjul gick nog mer än 500 mil utan att öppnas och spärrlagren fortfarande inte öppnat.Så om det glider hade jag nog testat att öppna spärrlagret och köpt nytt om jag inte lyckats fixa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.