Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i närheten av stad med flygplats.


enannanman

Recommended Posts

Kolla Skisporet.no vilka anläggningar mellan Gardermoen och Lillehammer som har spår. Väl i Lillehammer kan du välja mellan Birkebeinerstadion ovanför byn eller åka längre upp på fjället till Sjusjøens langrennsarena eller Natrudstilen. Skulle välja det första då det är bättre entré till fjället. Spåravgift behöver du inte tänka på. Jag tror det vägs in i deras samfällighetsavgifter för deras hyttor.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flyg till Gardemoen och ta inn på hotel där, en halvtimme så har du hela Nordmarka Nord/Romeriks åsen inom räckhåll.

Det är fortfarande hyfsade förhållande, själv har jag varit mycket på Brovoll betalar bara för parkering som ligger brevid E16 och där startar spåren också.

https://www.skiforeningen.no/utimarka/foremelding/romeriksasene-nannestad/

Link to comment
Share on other sites

Ta bil en timme från Arlanda till Gimo. Bo och ät gott på herrgården. Åk en miljard varv på deras kilometer konstsnö. Behövs ingen valla. Sitt i varma tunnan i spaet med två kalla bira, och bada i isvaken mellan skidåkningen och fyrarättersmiddagen. Du kan boka massage i spaet om du vill lyxa.
Link to comment
Share on other sites

Ja, rena vansinnet som du sa själv....nu har du väl redan bokat men Högbo bruk har ju 5,2km endast 15mil från Arlanda och Scandic boende i Gävle, det måste ju ändå vara ett bättre alternativ? Mora har ju också spår från Hemus till Hökberg, där har du varken scandic eller SAS-flygningar, men däremot bara drygt 3 timmar med bil eller tåg från Arlanda.

 

Så skulle jag göra och spara poängen till en längre skidresa nån annan gång.

Link to comment
Share on other sites

Ja, rena vansinnet som du sa själv....nu har du väl redan bokat men Högbo bruk har ju 5,2km endast 15mil från Arlanda och Scandic boende i Gävle, det måste ju ändå vara ett bättre alternativ? Mora har ju också spår från Hemus till Hökberg, där har du varken scandic eller SAS-flygningar, men däremot bara drygt 3 timmar med bil eller tåg från Arlanda.

 

Så skulle jag göra och spara poängen till en längre skidresa nån annan gång.

Bra tips!

Fördelen med poäng-bokningar är att dom alltid är avbokningsbara.

Ska kolla ditt alternativ. Låter bra [emoji1303]

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bra tips!

Fördelen med poäng-bokningar är att dom alltid är avbokningsbara.

Ska kolla ditt alternativ. Låter bra [emoji1303]

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

 

Ska dock höja ett varningens finger för att det kan vara väldigt mycket folk i Högbo om du planerar att åka på helgen...vardagar borde inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

Gällivare har scandic och miltals med spår på gångavstånd.

Du har Kommunspåret runt Gve, ganska flackt med mycket stakning,  går att göra avstickare till Mosebacke eller på elljusbanan i Gällivare, om du vill ha mer kupering, om det går att ta sig till Kaptensgården är tveksamt pga rivningarna i Malmberget.

De har gott om snö, men huruvida isen är bärig på Vassare träsk vet jag inte, annars är det en upplevelse att ta sig den vägen till Dundretområdet, där det är kuperade banor. Ta i så fall en extra sväng och runda Kissansaari.

Link to comment
Share on other sites

Så pga dålig vinter orsakat av klimatförändringarna orsakat av våra koldioxidutsläpp så tänkte du flyga över dagen till ett konstsnöspår? Rimligt..

Vad menar du?

Bonusplatser släpps bara när ordinarie revenue-biljetter inte säljs slut.

Det måste väl ändå vara bättre att planen går fulla än att 1/3 av platserna är tomma - sett ur ett klimat-perspektiv (om man nu väljer att tro att vi orsakar klimatförändringarna)?

 

Men visst... bara du sover gott om natten så...

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du?

Bonusplatser släpps bara när ordinarie revenue-biljetter inte säljs slut.

Det måste väl ändå vara bättre att planen går fulla än att 1/3 av platserna är tomma - sett ur ett klimat-perspektiv (om man nu väljer att tro att vi orsakar klimatförändringarna)?

 

Men visst... bara du sover gott om natten så...

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Hahaha, vilken jävla nöt. Tur att alla i din omgivning ser dig som just det.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi kan ju antingen börja gå till personangrepp och kasta skit på varann eller posta länkar till forskningsresultat och youtube-klipp som styrker vår tes.

 

...eller så kan vi acceptera att vi har olika syn på varför klimatet är fucked up, och diskutera ämnets topic istället. Det är ju vilket som.

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eller en tredje väg?

Att tro på att vi (menar vi) har fixat klimatändringen map temperaturökning med vårt industrisamhälle och att den naturliga temperaturintervallen är så stor att detta har hänt förut... snöfri vinter alltså.

Dessutom att utnyttja bonuspoäng inte är speciellt klimatpåverkande (kanske mer att tjäna in dem?).

 

Jag tror att vår normala livsstil påverkar miljön mer än just denna extra resa.

Själv hade jag nog satsat på mer än en övernattning med min bonusresa dock... speciellt denna vinter...

 

Tyvärr är mitt inlägg ganska omotiverat eftersom jag inte har något förslag till dig, men jag stöttar din ambitionsnivå. Fler än du åker till snön... om än fler dagar än det du planerat...

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Ja vi kan ju antingen börja gå till personangrepp och kasta skit på varann eller posta länkar till forskningsresultat och youtube-klipp som styrker vår tes.

 

...eller så kan vi acceptera att vi har olika syn på varför klimatet är fucked up, och diskutera ämnets topic istället. Det är ju vilket som.

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Du skriver at vi "valt att tro", det är så jävla enkel fysik att jag måste ta mig för pannan.

 

Snälla, länka gärna några youtubeklipp som framställer dig i ännu bättre dager.

 

Eller bara erkänn, du har inte en jävla aning och därför så försöker du sänka de som har koll till din nivå.

 

 

Lev livet folk, flyg till snön, ta vara på varje dag!

Men sluta vara idioter, snälla.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du?

Bonusplatser släpps bara när ordinarie revenue-biljetter inte säljs slut.

Det måste väl ändå vara bättre att planen går fulla än att 1/3 av platserna är tomma - sett ur ett klimat-perspektiv (om man nu väljer att tro att vi orsakar klimatförändringarna)?

 

Men visst... bara du sover gott om natten så...

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Jag tror du förstår precis vad jag menar. Jag tror ingenting, det är ett vetenskapligt faktum och jag sover oftast bra men jag oroar mig för klimatförändringarna, det borde du också göra. Och det bästa man kan göra som privatperson, så tillvida man inte äger ett kolkraftverk, är att flyga så sällan man kan.

Link to comment
Share on other sites

Att det skett en klimatuppvärmning är ju svårt att förklara bort, det räcker att titta ut. Men för att få någon effekt krävs drastiga åtgärder inte bara i Sverige utan över hela världen. Små åtgärder som att sluta flyga i Sverige handlar mer om att döva det egna dåliga klimatsamvetet.

Om vi håller oss till skidområdet så är frågan hur stor skillnad nedläggning av Vasaloppet, sluta tillverka konstsnö, endast tillåta lokala tävlingar på natursnö osv dvs nedrusta hela skidsporten skulle få på utsläppen av koldioxid ?

 

Min slutsats är att du kan flyga iväg till snön utan dåligt samvete, frågan är bara var du får ut mest av din vistelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...