Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får nog räkna med isiga spår i samtliga lopp, ser lite bättre ut veckan före Vasaloppet än ÖS o tjejvasan, då det är svag kyla. Dagens regn bör försämra snön och öka dess vatteninnehåll och med fler minusgrader framåt vasan blir det nog rejält isigt.

Chanserna att det bli ÖSM för min del har minskat rejält, då jag bara är ute efter en trevlig tur från Sälen till Mora och de förutsättningar ser inte ut att finnas. Det är knappast försvarligt att släppa ut en "vinglig gubbe" som jag i stenhårda isspår.

Link to comment
Share on other sites

Halvvasa åkarna ska då ta sig ner för backarna efter Evertsberg. Jag ska åka halvan med en ganska ovan åkare ... känns inte helt bra.

Nu svänger ju prognosen mot kallare från söndag. Har varit lite sugen på halvan för att seeda upp mig lite. Frågan är om det blir rodel-åkning med plockepinn-högar, eller snyggt omfrästa hårda spår och ett perfekt lopp att staka hela vägen. Fortsätter det vara kallt kan det ju bli ganska bra till VL.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl inte att det saknas snö på vissa ställen utefter banan, det kommer de att fylla på efterhand, utan det vatten som samlats på utsatta ställen och där utdikning inte är möjlig. Minns ett "vattenår" i slutet av 90-talet, då jag försent upptäckte en vattenfylld håla och plöjde rätt igenom. Sen kände jag hur vattnet sipprade in i pjäxorna och kylde ner fötterna, ingen kul upplevelse. Även om det blir någon minus fram till ÖS, tror jag inte det räcker för att frysa till vattenpölarna, så risken är stor för "vattenbad" i både ÖS och loppen före. Nu har jag inte riktigt koll på banan och vilka områden som är vattensjuka och var i så fall risken för översvämning är störst men vill minnas att det var bättre på slutet.

Fast till söndagens ÖS ser det rätt hyfsat ut vädermässigt med nollgradigt i starten och sen sol och max +3 framåt dagen= klistervallning. Måndagens ÖS börjar bra med någon minusgrad på natten, men framåt dag börjar det att snöa och det är det man minst önskar sig, om man startat på klister. Kommer det mycket snö kan det bli ordentliga problem.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl inte att det saknas snö på vissa ställen utefter banan, det kommer de att fylla på efterhand, utan det vatten som samlats på utsatta ställen och där utdikning inte är möjlig. Minns ett "vattenår" i slutet av 90-talet, då jag försent upptäckte en vattenfylld håla och plöjde rätt igenom. Sen kände jag hur vattnet sipprade in i pjäxorna och kylde ner fötterna, ingen kul upplevelse. Även om det blir någon minus fram till ÖS, tror jag inte det räcker för att frysa till vattenpölarna, så risken är stor för "vattenbad" i både ÖS och loppen före. Nu har jag inte riktigt koll på banan och vilka områden som är vattensjuka och var i så fall risken för översvämning är störst men vill minnas att det var bättre på slutet.

Fast till söndagens ÖS ser det rätt hyfsat ut vädermässigt med nollgradigt i starten och sen sol och max +3 framåt dagen= klistervallning. Måndagens ÖS börjar bra med någon minusgrad på natten, men framåt dag börjar det att snöa och det är det man minst önskar sig, om man startat på klister. Kommer det mycket snö kan det bli ordentliga problem.

Ja om måndagens prognos stämmer så blir det inte lätt att hitta rätt med fästet. Rugg kanske skulle funka, fast frågan är om den biter i första backen med minusgrader och isigt. Känns som att allt som biter i backen kommer vara katastrof senare med snöfall. Just nu ser det ut att börja med räls, gå över i nysnö på is och avslutas med slask i duggregn. Helt hopplöst att valla. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är nöjd bara man får åka :) Vallan tror jag nog man får på plats. Om det inte snöar massvis under ÖS så kommer vi att ha isiga spår eller snömos. För båda funkar klister fint. Förra året var det minus i starten och riktigt varmt i målet. Då gick det från is till snömos. Då körde jag med Swix KN44 toppat med lite Rex guld för de första isiga partierna. Hade glid och fäste hela vägen. Så mycket glid man får i snömos på slutet alltid. Gick på 6 timmar. Har nog tänkt köra klister om det inte vrålsnöar och är under nollan...

 

Har funderat att testa köra med skins men jag tycker att de inte håller glidmåttet i plusföre så bra i stakningen. Då har jag en Madshus redline plus som klisterskida och en redline skin, borde vara ganska samma. Plusen + klister har varit bättre i alla fören -5 till +8. Förutom då man inte orkar valla :)

Link to comment
Share on other sites

Rode Violet Multigrade?

Fast ingen klistergrund, lär ju inte hjälpa utan klister på slutet men prognoser i det här läget har större chans att vara fel är rätt... när kunde någon förutsäga 7 dagar senast?

 

Vi får vänta ett tag till och skriva av oss frustrationen här...

 

Det är alltid så här för mig. Jag vet att det inte är någon större mening att titta på prognoserna, men jag kan inte låta bli. 

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag att det verkar spåra ur.. ÖSS och ÖSM brukar väl ha egna väder- och vallanojatrådar (?) men här verkar det nojjas hej vilt om hela vinterveckan. Finns det ingen forumpolis som kan styra upp?

Jag tänker att när vi i ÖS har nojjat färdigt så är det dags för er i VL att dra igång, innan måndag finns det väl inte mycket att gå på i nojjigheten? ;) 

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er vallaexperter apropå det osäkra vädret inför starten av vinterveckan. Vilket fäste ska man ha på lördag dvs tjejvasan. Har lämnat in skidor för glidvallning. Sade att jag ville ha fästvalla också men de sade att sånt lägger man på kvällen före eller samma dag beroende på hur vädret blir.

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag att det verkar spåra ur.. ÖSS och ÖSM brukar väl ha egna väder- och vallanojatrådar (?) men här verkar det nojjas hej vilt om hela vinterveckan. Finns det ingen forumpolis som kan styra upp?

Det var denna tråd jag såg först och vi är väl många som ska åka olika lopp så även om det är  väder och vallanoja vasaloppet kanske man kan låna tråden. Vasaloppsveckan inleds ju med kortvasan.

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er vallaexperter apropå det osäkra vädret inför starten av vinterveckan. Vilket fäste ska man ha på lördag dvs tjejvasan. Har lämnat in skidor för glidvallning. Sade att jag ville ha fästvalla också men de sade att sånt lägger man på kvällen före eller samma dag beroende på hur vädret blir.

Tyvärr har dom nog rätt. Fästet hade jag inte vågat lägga tidigare än dagen före. Nu är det väl en fyra dagar kvar. Skin hade varit smidigt!

 

Nästa gång glidvallar du själv med flytande och rengöring :) Prova Vauhtis som är samma produkt i en flaska :) Klarar man hantera en brödrost klarar man glidvalla skidor

Link to comment
Share on other sites

Jag klarade 2015 utan en enda repa :).

Däremot körde jag genom vattenpölar som gick högt upp på pjäxorna med en hel del skvätt i pjäxorna. Slapp att köra i knädjupt vatten vilket jag såg andra göra...

2014 sämre spår men bättre väder (dåligt), 2015 bättre spår eftersom man inte fräste om och de höll bättre men var samtidigt små bäckar, vattenfyllda.

Såg mycket genomslag 2015 dock, fast lyckades undvika dem från 6:e startled.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser den stora forumeliten på att använda en vattentät löparjacka om temperaturen visar sig vara ca -2 och varmare? Jag tror absolut inte den är för kall även fast den är väldigt tunn, men den andas väl inte lika bra som en vanlig träningsjacka vilket gör att jag är orolig att svetten kommer kyla ner mig efter ett tag. T.ex https://www.addnature.com/salomon-bonatti-race-wp-jacket-herr-M510104.html?cgid=236497&vgid=G928572 denna. Jag har kört med en vattentät löparjacka på träning och det har fungerat rätt bra, men svårt att sätta sig in i ca 7h åkning. 

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! 

 

Är en ganska ny skid entusiams :)  hur tänker ni med skidval inför VL , 

jag har ett par fischer speedmax plusskida , Madshus skintek och en atomic kallföreskida (antar att denna går bort ) 

 

Vad skulle ni som kan allt som skidor välja mellan? ett par skins eller plus skida? 

(så klart beroende på väder) Stakar ungefär 70 % resten diagonal . 

 

Kanske en svår fråga då vädret kan ändra sig snabbt men intresserad av hur ni tänker :) vad kommer ni köra med? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...