Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

Jag kör oftast ett windstopperställ under en tunn kondomdräkt. Aldrig varit för kallt och jag ligger mellan 6 (2012) och 7:30 (2019) som åktid, snarare har jag ofta upplevt det som för varmt. Jag fryser lätt annars.

 

Vattentätt eller helt vindtätt runtom är för dålig ventilation för min del, jag kommer att svettas och bli varm under loppet så ventilation i lagom takt är vad jag behöver åtminstone. 

Nu har jag ett nytt windstopperställ som är tunnare i ryggen, kanske det som gör skillnad?

Men ett 2015 igen så behövs knappt understället... Gundeboxer och T-shirt under kondomdräkten hade varit bra tror jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsan,

 

Du har ju ett fint utbud. Det är ju lite individuellt vad man tycker om. Om det inte skulle bli nytt snöfall och kallt skulle jag cälja bort kallskidan. Om du trivs bra med skinen så har jag sett många åka i VL med skins. Själv tycker jag nog att det är bäst att ta till plusskidan om man har en, också fast starten skulle gå i minusgrader :)

Hejsan! 

 

Är en ganska ny skid entusiams :)  hur tänker ni med skidval inför VL , 

jag har ett par fischer speedmax plusskida , Madshus skintek och en atomic kallföreskida (antar att denna går bort ) 

 

Vad skulle ni som kan allt som skidor välja mellan? ett par skins eller plus skida? 

(så klart beroende på väder) Stakar ungefär 70 % resten diagonal . 

 

Kanske en svår fråga då vädret kan ändra sig snabbt men intresserad av hur ni tänker :) vad kommer ni köra med? 

Link to comment
Share on other sites

Hur ser den stora forumeliten på att använda en vattentät löparjacka om temperaturen visar sig vara ca -2 och varmare? Jag tror absolut inte den är för kall även fast den är väldigt tunn, men den andas väl inte lika bra som en vanlig träningsjacka vilket gör att jag är orolig att svetten kommer kyla ner mig efter ett tag. T.ex https://www.addnature.com/salomon-bonatti-race-wp-jacket-herr-M510104.html?cgid=236497&vgid=G928572 denna. Jag har kört med en vattentät löparjacka på träning och det har fungerat rätt bra, men svårt att sätta sig in i ca 7h åkning. 

Jag skulle absolut inte välja en vattentät jacka. Man vill svettas så lite som möjligt och den svett som produceras vill man ventilera bort så effektivt som möjligt. Tror du kommer tappa en väldig massa vätska i onödan med den jackan. 

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er vallaexperter apropå det osäkra vädret inför starten av vinterveckan. Vilket fäste ska man ha på lördag dvs tjejvasan. Har lämnat in skidor för glidvallning. Sade att jag ville ha fästvalla också men de sade att sånt lägger man på kvällen före eller samma dag beroende på hur vädret blir.

 

Om dagens prognos för lördag kommer att stämma, så är mitt förslag följande:

 Rossa klister - 2 + 4, ställ ut skidorna - kallt - dutta på black magic burk (som små grästuvor ung.)

Korka ut detta över klistret, utomhus förstås.

Detta har fungerat mycket bra för mig i sådana fören.

Link to comment
Share on other sites

Helt vattentätt skulle inte jag välja. Du blir garanterat genomblöt på insidan då, bättre med bara vindtätt så du får avkylning och ventilation.

 

Inte säker på pälsskidor om det är blöta sjöar, har testat med mina och skitig + blöt päls är inte optimalt. Pälsen har slutat fästa bra när den blir genomblöt.

 

Hade kört gult klister om det blir plusgrader hela vägen och väldigt blött. Riktigt tunt lager klister på tejp har funkat väldigt bra för mig. Men gult klister är INTE kul om det finns partier där det frusit på ...  

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

 

Du har ju ett fint utbud. Det är ju lite individuellt vad man tycker om. Om det inte skulle bli nytt snöfall och kallt skulle jag cälja bort kallskidan. Om du trivs bra med skinen så har jag sett många åka i VL med skins. Själv tycker jag nog att det är bäst att ta till plusskidan om man har en, också fast starten skulle gå i minusgrader :)

Hej , tack för svar! skins känns tryggt med fästet , men inbllar mig att mitt glid kommer bli bättre med plus skida, 

Link to comment
Share on other sites

Varför behövs hf vax i botten? För ett antal år sen höll folk på med mättning och det skulle vara hf på lf på BS osv.

Pulver utan något under är tidens melodi. Den enda som blir glad av lager på lager är vallafabrikanten.

 

Pulver är riktigt hård hf valla. Det räcker bra.

Link to comment
Share on other sites

Racewax pulverserie, Nano, Microfiber och F2 är väl 100% fluor, och det smälter inte, så då måste man ha en grund.

Men deras MOO-pulver är blandat med lite paraffin, så det smälter. Och det är väl lika med tex. Swix Cera, funkar utan grund.

Finns väl inget man lägger på skidorna som är 100% fluor? Med "100%" menar man väl bara att kolvätena (vilka man nu har) är helt fluorerade, dvs samtliga väte bytta mot fluor. Hur långa kolkedjorna är kanske varierar mellan olika produkter, och lär väl i sig påverka smältpunkt och fysikaliska egenskaper?

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er vallaexperter apropå det osäkra vädret inför starten av vinterveckan. Vilket fäste ska man ha på lördag dvs tjejvasan. Har lämnat in skidor för glidvallning. Sade att jag ville ha fästvalla också men de sade att sånt lägger man på kvällen före eller samma dag beroende på hur vädret blir

Jag skulle köra ett klister för lite minus till plus. Jag har kört med Rode multigrade +6 till -6, Swix KN44 och rex gold. Har hört många som kör med Swix universal silver, så det funkar säkert också. Om starten går i plus brukar jag toppa mitten av skidan med ett rött klister t.ex. röd rex eller annan. Men inte om starten går i minus då det är risk för ifrysning. Min favorit är KN44 då jag inbillar mig att det samlar mindre smuts :)  Om jag är orolig för att det blir varmt och bakhalt brukar jag ta med rex röd snabbklister. Har dock aldrig behöva använda det ännu... 

Link to comment
Share on other sites

relativt sladdriga spår är min gissning...

med inkörd snö som ska spåras om från skatebädd till klassiska spår under lördag-söndag natt så kan det knappast frysa ihop så bra så jag räknar med att spårproblemen komemr att synas i led fyra redan och absolut från led 5 åkare och bakåt. I 10:an blir det som vanligt snömos att vada i....

 

En del grus i snön säger man ju redan, så naturrill ligger i min plan. Hoppas bara att det fryser såpass att vi slipper sjö på startgärdet och pölar i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man tänka med borstning vid eventuellt slaskföre?

 

Jag minns att det varit diskussioner om det, jag minns också att jag frågar ungefär detta tidigare. Jag minns tyvärr inga svar och kan inte hitta dem. Spontant tänker jag att man riskerar att polera bort finstructuren, men jag kan var helt fel ute.

 

Självklart måste man borsta bort all eventuell glidvalla, så det är mer relevant för bara stålskickling där man kan skippa borstning helt. Kanske t o m kan vara ett läge att skippa glidvallan just för att kunna skippa borstningen i vissa extermfören?

 

OBS! Det är inte ett försökt att promota stålsickling mot vallning, så den debatten måste vi inte ha igen, och självklart ska man oavsett tokrilla skidan.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man tänka med borstning vid eventuellt slaskföre?

 

Jag minns att det varit diskussioner om det, jag minns också att jag frågar ungefär detta tidigare. Jag minns tyvärr inga svar och kan inte hitta dem. Spontant tänker jag att man riskerar att polera bort finstructuren, men jag kan var helt fel ute.

 

Självklart måste man borsta bort all eventuell glidvalla, så det är mer relevant för bara stålskickling där man kan skippa borstning helt. Kanske t o m kan vara ett läge att skippa glidvallan just för att kunna skippa borstningen i vissa extermfören?

 

OBS! Det är inte ett försökt att promota stålsickling mot vallning, så den debatten måste vi inte ha igen, och självklart ska man oavsett tokrilla skidan.

Jag är iaf en av dem som förespråkar noll borstning vid extrema varmfören då det nästan enbart handlar om att få en hydrofob yta och just borstningen förstör hydrofobiciteten. Men det gäller förstås vid stålsickling. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...