Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att jag föreslå Hf som grund under pulver, är också för att minimera risken att bränna belaget då pulver kräver extrem värme.

Annars är flytande pulver ett alternativ.

Men, varför inte bara stålsicklat. Många använder sig av detta och är nöjda. ;)

Enl. Vauhtis vallarekommendation skall man INTE ha något flour i grundparaffinet, då det ger sämre vidhäftningsförmåga för flourpulvret. De kör den klassiska blåa flourfria glidbiten i botten rakt över från motionär till elit. Men frågan är om man skall ha något paraffin öht i botten, Niskanen vann i Lahti med pulver på rent belag.

Link to comment
Share on other sites

Nu rekommenderar sportchefen för vasaloppet att man tar av sig skidorna i utförsbackarna. Is är hårt :) :) :) Han påpekar också att det kommer bli repor i belagen men dom går att slipa bort i en sportbutik :) Även att det kommer bli klisteföre. Kan man inte valla klister bör man lämna in skidorna påpekar han.

 

Ja jösses vilket spektakel. Hoppas nu bara alla goa hurtiga klassiskeråkare från Södermalm fixar repet

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas de också fortsätter att köra dit snö, så tjockt de hinner... men det kanske är för mycket att hoppas på.

Det blir nog att ställa in sig på att enbart genomföra, lite som förra året för min del. Men nästa år... då ska jag vara bättre förberedd och vintern kommer att bli lång och god för skidåkning ;).

 

2012 var ett lättkört år men jag tog helt slut ändå... och det är väl så det är?

Man kör alltid slut på sig och undrar alltid varför man utsätter sig för Sveriges sämsta skidspår i tävling och dessutom så långt...

sedan anmäler man sig en gång till :)

Link to comment
Share on other sites

Nu rekommenderar sportchefen för vasaloppet att man tar av sig skidorna i utförsbackarna. Is är hårt :) :) :) Han påpekar också att det kommer bli repor i belagen men dom går att slipa bort i en sportbutik :) Även att det kommer bli klisteföre. Kan man inte valla klister bör man lämna in skidorna påpekar han.

 

Ja jösses vilket spektakel. Hoppas nu bara alla goa hurtiga klassiskeråkare från Södermalm fixar repet

Jag kommer att följa "spektaklet" från soffan i år. Finskidorna får sova vidare i sitt fodral en sommar till. Jag bor visserligen inte på Södermalm längre men vintern har varit allt annat än inspirerande till skidåkning här i mälardalen. Det har inte blivit en endaste meter på snö. Jag hoppas på vitvaruleverans till nästa vinter..

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det endelig blir nok kuldegrader om natten, i følge ukesprognosen til yr.no. Tror dere arrangøren derfor kommer til å prioritere produksjon av kunstsnø og utkjøring av det i hele sporet?

 

Eller er de for girig og vil spare penger, og sender oss ut på blankis og slush? De kommer hvertfall ikke til å kansellere, det taper de for mye på. En økonomireportasje viste at bare på Vasaloppet 1. mars må de da refundere cirka kr. 15 millioner kroner i startavgift til deltakerne.

 

Hvis det forhåpentligvis blir kjørt ut nok kunstsnø, hva skal man da ha under skiene? Kunstsnø har en annen struktur enn natursnø.

Link to comment
Share on other sites

Nu rekommenderar sportchefen för vasaloppet att man tar av sig skidorna i utförsbackarna. Is är hårt :) :) :) Han påpekar också att det kommer bli repor i belagen men dom går att slipa bort i en sportbutik :) Även att det kommer bli klisteföre. Kan man inte valla klister bör man lämna in skidorna påpekar han.

 

Ja jösses vilket spektakel. Hoppas nu bara alla goa hurtiga klassiskeråkare från Södermalm fixar repet

Han har en poäng i det, men jag tycker att vasaloppet skulle sätta upp varningsskyltar före de snabba och svåra nedförsbackarna. Dessutom skulle man följa Marcia Longas exempel med att portionera ut åkarna i den farligaste nedförsbacken lite längre ner i fältet på ÖS och Vasaloppet. ÖSS söndag kommer nog att gå fort, men om prognosen stämmer kommer snön i ÖSM att bromsa farten en del, men å andra sidan kanske spåren försvinner, vilket är bra i kurvor men sämre rakt fram. För egen del har jag kastat in handduken för ÖSM pga en krånglande fot, men det är kanske tur det, ty jag hade kanske hamnat på Mora lasarett eller i en låda, om jag ställt upp. :wacko: 

Link to comment
Share on other sites

Han har en poäng i det, men jag tycker att vasaloppet skulle sätta upp varningsskyltar före de snabba och svåra nedförsbackarna. Dessutom skulle man följa Marcia Longas exempel med att portionera ut åkarna i den farligaste nedförsbacken lite längre ner i fältet på ÖS och Vasaloppet. ÖSS söndag kommer nog att gå fort, men om prognosen stämmer kommer snön i ÖSM att bromsa farten en del, men å andra sidan kanske spåren försvinner, vilket är bra i kurvor men sämre rakt fram. För egen del har jag kastat in handduken för ÖSM pga en krånglande fot, men det är kanske tur det, ty jag hade kanske hamnat på Mora lasarett eller i en låda, om jag ställt upp. :wacko:

 

Det gör de i ÖS, hände på tre ställen (innan risberg och två gånger ner mot vasslan) när jag supportåkte med syrran på ca 10 timmar för några år sen.

Link to comment
Share on other sites

Ang den här snön som alla säger ska komma på ÖSM ingen av vädertjänsterna visar någon nederbörd på måndagen alls längre utan det verkar komma in på tisdagen istället..

Då blir det ett snabbt ÖSM som vanligt, inga problem med vallning endast backarna kan ställa till problem samt ev vatten efter lördagens regn.

Link to comment
Share on other sites

Baserat på upplevelsen under gårdagens Vasaloppet 30 (Kortvasan), bilder från tv idag under Tjejvasan och rådande väderprognos utan kommande nederbörd i form av snö under nästa vecka, ser jag bara två alternativ till hur detta kommer bli. 

 

1. Rodelbana, snöbädden från Oxberg och in i mål är så tunn att ev fräsning knappast är möjlig. 

2. Inställt Vasalopp då dagens regn och morgondagens plusgrader äter upp den tunna bädd som finns och/eller organistationen runt VL gör bedömningen att loppet är för farligt att genomföra för motionärerna. 

 

Jag hoppas innerligt att jag har fel i mina spekulationer och tillika att vädersiarna missat ett inkommande snöfall med 20cm över hela arenan. 

 

Eller kan det vara så att det fortfarande finns tid för snöproduktion eller att lägga ut från eventuella lager för att bättra det tunna och troligen extremt isiga underlag som väntar från måndagens minusgrader och framåt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at arrangøren kommer til å sende folk ut i sporene uansett hvor ille det er, enten det er åpne myrer, vann, snøslush, grus eller blankis. 

 

Sportchefen har allerede gitt seg selv og ledelsen en friskrivningsklausul ved å oppfordre deltakerne til å ta av seg skiene i utforkjøringer. Det er for mye penger som står på spill om de må kansellere.

 

Det er neppe nok snøsåle til å frese opp. TV-bildene fra Tjejvasan viste hvor dårlige forholdene er fra Oxberg til Mora, som er en høyt prioritert strekning. Hvordan er det da fra Sälen?

 

Jeg tror det er viktig at man er mentalt forberedt på at dette blir vanskelige forhold og en krevende 90 km tur.

Link to comment
Share on other sites

Baserat på upplevelsen under gårdagens Vasaloppet 30 (Kortvasan), bilder från tv idag under Tjejvasan och rådande väderprognos utan kommande nederbörd i form av snö under nästa vecka, ser jag bara två alternativ till hur detta kommer bli. 

 

1. Rodelbana, snöbädden från Oxberg och in i mål är så tunn att ev fräsning knappast är möjlig. 

2. Inställt Vasalopp då dagens regn och morgondagens plusgrader äter upp den tunna bädd som finns och/eller organistationen runt VL gör bedömningen att loppet är för farligt att genomföra för motionärerna. 

 

Jag hoppas innerligt att jag har fel i mina spekulationer och tillika att vädersiarna missat ett inkommande snöfall med 20cm över hela arenan. 

 

Eller kan det vara så att det fortfarande finns tid för snöproduktion eller att lägga ut från eventuella lager för att bättra det tunna och troligen extremt isiga underlag som väntar från måndagens minusgrader och framåt?

Minusgrader måndag till söndag, enligt nuvarande prognos. Förhoppningsvis kan man viga lite resurser åt mer snöproduktion och lägga ut? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...