Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Givet smuts och skräp i spåren som man sett hittills, givet ingen ny snö. Är ett par klisterskidor då bättre än fällskidor? Mitt antagande, klisterskidor går att få till bättre i början men kommer att degradera snabbare pga allt som fastnar i klistret. Hur blir summan på slutet????

Vad är er gissning?

 

Blanka är naturligtvis ett enkelt svar om man orkar men om man inte.... (led 5).

/OlleG

Link to comment
Share on other sites

Ser att RS-Riller rekommenderat skidor med korta glidzoner alla lopp hittils. Vad går bäst när det är isigt och hårt? Ja, det mesta går väl fort..

 

Efter några timmar/mot mora blir det väl mjukare/varmare och då är det kanske bäst att gå på ett mer varmföresskidor hursom. Förutsatt att det inte blir flera minus hela dagen..

 

De har även rekat stora trugor, visst kan det bli mjukt och inte så bra spår, men snöbädden är ju så pass tunn? Risken att bli av med trugan i första backen ökar väl med storleken på den.. 

Link to comment
Share on other sites

Givet smuts och skräp i spåren som man sett hittills, givet ingen ny snö. Är ett par klisterskidor då bättre än fällskidor? Mitt antagande, klisterskidor går att få till bättre i början men kommer att degradera snabbare pga allt som fastnar i klistret. Hur blir summan på slutet????

Vad är er gissning?

 

Blanka är naturligtvis ett enkelt svar om man orkar men om man inte.... (led 5).

/OlleG

Ditt resonemang verkar logiskt, men vad händer med skinskidorna, om det fastnar klister i skinnet ? Jag vet inte, bara att det fastnade klister på glidytorna 2015, som lossnat från andra skidor. Fast av väderleken att döma är det inte säkert att klister är det givna valet, först framåt fredag kan man få en klar uppfattning om hur förhållandena blir på söndagen

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i Sälen på søndag for å prøvegå deler av løypen før kommende søndag 1. mars. I enden av startområdet er det en stor delvis frosset sjø, og bare 5-6 spor i bredden. Der kan det bli kamp om plassen dersom det ikke fryser mer til og arrangøren får kjørt ut snø. 

 

I den første bakken var det delvis bare et centimetertynt lag over blankis, særlig på høyre side. Man må ha skarpe pigger på skistavene. Det var en del grus og stein i snøen opp til toppen (87 km til mål). Der forsvant sporene, og ble erstattet med is. Slik skiftet det over lange strekninger: Litt spor, deretter sjøer med blankis, så litt spor, ny is, og så videre.

 

Jeg følte meg som Bambi på glattisen.

 

Det kan bli trangt hele veien. Jeg så bare 2-3 spor i bredden der det var spor. På Vasaloppet er vi nesten 16000 deltakere. Det er mye bedre plass på OS, når bare cirka 1/3 så mange går. Ta med boksehansker for å kjempe til deg en plass.

 

Det er lurt å ikke gå ytterst der løypen svinger. Da kan man bli tvunget ut i vann.

 

De beste skiene bør man legge igjen hjemme, dersom man ikke vil slipe dem opp etter løpet. 

 

Alle jeg har spurt tviler på om arrangøren vil kjøre ut mer snø. Det vil gi oss en bedre skiopplevelse og være tryggere for alle som ikke er kjempedyktige på ski. Jeg har sendt epost til sportchefen og VD om dette, men de gidder ikke svare.

 

Det er enorme mengder snø ved alpinanleggene i Sälen, bare noen kilometer unna. Det er også meldt minusgrader om natten og dermed gode forhold for å produsere kunstsnø. Det står egentlig bare på Vasa-ledelsen evne og vilje til å kjøre ut mer snø. Akkurat nå virker det som om de er fornøyd, og heller vil spare penger. Jeg synes sporforholdene nå er en skandale.

Link to comment
Share on other sites

Jag bara gissar men tror att de kör Öppet Spår och övriga lopp med "tillräckligt" mycket insatser. Det ser ut att bli minusgrader hela veckan längs hela sträckan så inför fre (Stafett- och Nattvasan) samt sön så kommer de att bättra på det de kan och hinner. Skatebädden måste fräsas om för Nattvasan. Förra året slant man lite i det sista frånskjutet i skären. Sen måste det till minst 4-6 spår i bredd för Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i Sälen på søndag for å prøvegå deler av løypen før kommende søndag 1. mars. I enden av startområdet er det en stor delvis frosset sjø, og bare 5-6 spor i bredden. Der kan det bli kamp om plassen dersom det ikke fryser mer til og arrangøren får kjørt ut snø. 

 

I den første bakken var det delvis bare et centimetertynt lag over blankis, særlig på høyre side. Man må ha skarpe pigger på skistavene. Det var en del grus og stein i snøen opp til toppen (87 km til mål). Der forsvant sporene, og ble erstattet med is. Slik skiftet det over lange strekninger: Litt spor, deretter sjøer med blankis, så litt spor, ny is, og så videre.

 

Jeg følte meg som Bambi på glattisen.

 

Det kan bli trangt hele veien. Jeg så bare 2-3 spor i bredden der det var spor. På Vasaloppet er vi nesten 16000 deltakere. Det er mye bedre plass på OS, når bare cirka 1/3 så mange går. Ta med boksehansker for å kjempe til deg en plass.

 

Det er lurt å ikke gå ytterst der løypen svinger. Da kan man bli tvunget ut i vann.

 

De beste skiene bør man legge igjen hjemme, dersom man ikke vil slipe dem opp etter løpet. 

 

Alle jeg har spurt tviler på om arrangøren vil kjøre ut mer snø. Det vil gi oss en bedre skiopplevelse og være tryggere for alle som ikke er kjempedyktige på ski. Jeg har sendt epost til sportchefen og VD om dette, men de gidder ikke svare.

 

Det er enorme mengder snø ved alpinanleggene i Sälen, bare noen kilometer unna. Det er også meldt minusgrader om natten og dermed gode forhold for å produsere kunstsnø. Det står egentlig bare på Vasa-ledelsen evne og vilje til å kjøre ut mer snø. Akkurat nå virker det som om de er fornøyd, og heller vil spare penger. Jeg synes sporforholdene nå er en skandale.

Du skall ha mycket tack för att Du åkt och inspekterat delar av banan och gett blivande deltagare en verklig bild av förhållandena ganske olik den som spårchefen lämnat. Rekommendationen att ta av skidorna kan vara svår att följa, om man inte vet var de farliga passagen finns. Dagens ÖS blir nog en "skumle" upplevelse för många, tur att jag hoppade av.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som har tänkt på att ta med brandsläckare?
Går in på klart.se och Evertsberg och får upp en varning.  :D 
Risk: Brandvarning
När: I eftermiddag
Var: I södra delen
Intensitet: Gräsbrandsrisken är stor
(ska väl tillägga att varningarna gäller hela Dalarnas län  ;) men lite överraskad blev man)

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som har tänkt på att ta med brandsläckare?

Går in på klart.se och Evertsberg och får upp en varning.  :D 

Risk: Brandvarning

När: I eftermiddag

Var: I södra delen

Intensitet: Gräsbrandsrisken är stor

(ska väl tillägga att varningarna gäller hela Dalarnas län  ;) men lite överraskad blev man)

Vasa gubben. För oss som åkte igår kanske det inte är så överraskande. Det fanns inte en snöflinga eller vatendroppe UTANFÖR den sträng vi åkte på (där det givetvis fanns en del smältvatten). Och det andra stället det fanns MYCKET VATTEN var i de bäckar vi åkte över. Där var det rena vårfloden, så det finns ju viss möjlghet att släcka gräsbränder nära Vasaspårt även utan randsläckare  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vasa gubben. För oss som åkte igår kanske det inte är så överraskande. Det fanns inte en snöflinga eller vatendroppe UTANFÖR den sträng vi åkte på (där det givetvis fanns en del smältvatten). Och det andra stället det fanns MYCKET VATTEN var i de bäckar vi åkte över. Där var det rena vårfloden, så det finns ju viss möjlghet att släcka gräsbränder nära Vasaspårt även utan randsläckare  :rolleyes:

Hur gick det i ÖS och hur var det i nedförsbackarna, var de isiga och svåra att ta ?

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte riktigt som vanligt med underlaget men vädret verkar stabilisera sig till traditionellt väder...

Men SMHI har svårt med morgondagens väder så varför skulle en prognos vara klar än?

 

Just nu ser det ut som om vallaboxen inte behöver varmaste klistret eller kallaste burken men varierar ju mellan -10 och +3, nysnöfritt till snöfall... jag avskyr burktäckt klistergrund med en massa lössnö när man kommer som 1000:nde man i sitt spår (3-4000 framför). Inget fäste mot underlaget men fastfruset från det lösa...

Link to comment
Share on other sites

Blir bara deprimerad av att kolla SMHI's prognos. Ska försöka hålla mig 2-3 dagar innan jag kollar nästa gång, förhoppningsvis har det vänt även fast SMHI känner sig säkra på sin prognos. 

Samma visa som förra året om det slår in:). Om det nu slår in, vad är det för skidor man ska ha för bästa glid, misslyckades med det förra året så mitt självförtroende avseende material i lösa spår för bästa glid är något stukat. Misstänker långa glidzooner på typ blå struktur och ge fan i den för grova rillen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...