Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Forumskejten


Volevodin

Recommended Posts

Jag börjar bli lite småsugen att göra ett nytt försök på en skejtvasa. Förra året gick det knappt att skejta första halvan på onsdagen så jag föreslår att en ev. Forumskejt sker på torsdagen.

Jag tar nog bilen hemifrån ca 5.30, framme i Mora 7.30.

Det går buss från Mora 8.00, framme vid starten i Berga by ca 9.30.

Start 10.00?

Mål i Mora, målportalen.

För egen del blir det ca 16.00

Vi kan väl åka "loppet" i samlad grupp, kanske dela upp oss i två grupper med olika farter.

Jag stannar gärna till i Evertsberg och äter lite matsäck.

Fler förslag?

Är det preparerat för skejt hela vägen, kanske bättre att hoppa på spåret i Oxberg, om bussen går den vägen. Dessutom krävs det väl en "kontroll" för påfyllning av vätska både i mage och den man bär med sig.

Link to comment
Share on other sites

Är det preparerat för skejt hela vägen, kanske bättre att hoppa på spåret i Oxberg, om bussen går den vägen. Dessutom krävs det väl en "kontroll" för påfyllning av vätska både i mage och den man bär med sig.

Jag tänkte ha vätskebälte och ta en slurk vid varje kontroll och ryggsäck med extra vätska och lite tilltugg.

Ett alternativ är ju att starta i Moraparken och åka till Evertsberg t.o.r.

Link to comment
Share on other sites

På Ultravasan stod fru Frick och hejade och langade dricka ;)

Ursäktar ni om jag spårar ur och berättar en episod för länge sedan. Eva-Lena Frick då Karlsson och Tony Pölder var på klubbesök i Växjö och hade instruktion i rullskidåkning. Hon betonade att det var viktigt att vara avslappnad i musklerna efter genomfört avstamp med skidan och hon beskrev det som att "det skall dallra till i skinkan"  :blink:  Märkligt att man kan komma ihåg en sådan detalj efter så många år.

Link to comment
Share on other sites

Högst relevant information för tråden! Nu ska jag buda er på en riktigt god ide, hoppas det inte är en pärla för svin..

 

Forumskejten borde genomföras med start kl 8 den första söndagen i mars. Vill ni inte köra sönder spåren föreslår jag skaterullskidor längs vasaloppsvägen. Ring Aftonbladet och kalla det alternativa vasaloppet. Efter det kommer ni få ett skatelopp..

 

Jag kan stå för drickalagningen och sjuktransport vid olyckorna.

Link to comment
Share on other sites

Högst relevant information för tråden! Nu ska jag buda er på en riktigt god ide, hoppas det inte är en pärla för svin..

 

Forumskejten borde genomföras med start kl 8 den första söndagen i mars. Vill ni inte köra sönder spåren föreslår jag skaterullskidor längs vasaloppsvägen. Ring Aftonbladet och kalla det alternativa vasaloppet. Efter det kommer ni få ett skatelopp..

 

Jag kan stå för drickalagningen och sjuktransport vid olyckorna.

Kommer Arja Saijonmaa så ställer jag upp
Link to comment
Share on other sites

Ursäktar ni om jag spårar ur och berättar en episod för länge sedan. Eva-Lena Frick då Karlsson och Tony Pölder var på klubbesök i Växjö och hade instruktion i rullskidåkning. Hon betonade att det var viktigt att vara avslappnad i musklerna efter genomfört avstamp med skidan och hon beskrev det som att "det skall dallra till i skinkan"  :blink:  Märkligt att man kan komma ihåg en sådan detalj efter så många år.

En av Eva-Lenas klassiker är annars från när hon var bisittare på SVT:s sändningar från VM i Lahti 1989 (tror jag det var) och förklarade riller som att det är "som en bågfil"...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hellner kan ju inte åka klassiskt tyvärr.

Han såg ut som en zumbainstruktör när han försökte.

 

Nu är du orättvis mot Marcus Hellner, han var en mycket kompetent klassisk åkare också, vilket jag tex såg live vid SM i Gällivare 2016. Att han var snäppet bättre i skejt förtar inte hans klassiska kvaliteer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...