Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förberedelser inför vasaloppsveckan


Volevodin

Recommended Posts

Jag tror faktiskt att detta blir första gången utan snöträning överhuvudtaget. Jag har också velat om träningsresa eller ej men helgaktiviteter har avlöst varandra så endast enstaka dagar möjliga. Jag har hitintills sagt nej till Tranemo resa på helg, 600 m på helgen är inte värt besväret... det kommer inte att göra stor skillnad om jag inte gör det fler gånger. Så upplagt för pina för min del och så lugnt jag kan för att klara mig någorlunda in i mål

Där håller jag inte med dig, en snöträning 1 vecka före spelar stor roll för hur ljumskarna klarar sig, såvida man inte stakar loppet.

Link to comment
Share on other sites

Stakning är nog den huvudsakliga växeln, stakning med frånskjut viktig men ändå kommer det på tredje plats med diagonal på god andra plats. Fartställning och saxning är plats 4 och 5.

 

Det stora problemet finns nog i VL verkar som ÖSM/ÖSS har bättre spår. När spåren blir åsar av snö och skidorna glider isär så är utmaningen inte samma som hemma i konstsnöspåret.

Om VL inte hade fräst om spåret så sent hade det varit bättre förhållanden längre bak, helt klart även om det säkert blir sämre längre fram där man inte har fräscha spår.

 

Men detta med ljumskträning för att klara åsarna i VL tycker jag fortfarande att jag behöver mer än ett pass för att få stor skillnad, med ett pass blir det självfallet skillnad det är ju därför man tränar. Men vi är olika och jag har gjort bedömningen att den skillnaden inte motsvarar resan till Tranemo (20 mil) och att trängas en helgdag på så kort spår.

 

Det kommer alltid ett nytt år och jag har målet satt mot 2021 pga skadebekymmer på försäsongen (Mars-Augusti).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...