Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cykel


Krug

Recommended Posts

Lite intresserad av att köpa en landsvägscykel att ha som träning och kanske Vätternrundan nästa år.

 

Eftersom jag inte kan nåt om detta så tar jag gärna emot tips om vad man bör lägga för att få en hyfsad cykel. Jag är ju som sagt nybörjare men man vill ju inte köpa nåt skit heller.

 

Tacksam för tips på märken och modeller.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Jag har inget svar men vill också ha tips! Om någon vill bjuda på en snabb orientering i komponentdjungeln skulle det vara ännu bättre. Finns det ingen cykel-pölder som direkt kan berätta vad som är KINGEN, så det inte blir så jäkla komplicerat? ;)

Jag har letat cykelforum, men alla jag hittat verkar mer eller mindre avslagna. www.cykelforum.se verkar dock ha potential. På www.velo.se är det senaste inlägget från mars nån gång... Annars finns där ju en jäkla massa information och tester, men jag vet inte hur objektiva de är?

Link to comment
Share on other sites

Nog finns det väl olika cykelforum. Men eftersom det var så länge sedan jag höll på så tittar jag sällan på någon. Ett tips är väl att gå in och fråga i en välsorterad cykelaffär (typ cykelcity i Stockholm), så man får lite begrepp om ramstorlek mm. Sedan skulle jag nog själv beställa en cykel från Tyskland - betydligt billigare. Själv skulle jag i så fall vänta ut en bra reacykel (fjolårsmodell), kanske en TREK. Ett möjligt ställe att beställa ifrån kan vara

http://www.hergarden.de/enid/9afbe3f76c2607e5320f769fd4695f71,0/4l.html

 

Något forum att snöa in på kanske kan vara

http://happymtb.org/forum/list.php/1

eller så har väl Valhall en hyfsad köp- och säljsida

http://www.ckvalhall.se/

Link to comment
Share on other sites

Lite intresserad av att köpa en landsvägscykel att ha som träning och kanske Vätternrundan nästa år.

 

Eftersom jag inte kan nåt om detta så tar jag gärna emot tips om vad man bör lägga för att få en hyfsad cykel. Jag är ju som sagt nybörjare men man vill ju inte köpa nåt skit heller.

 

Tacksam för tips på märken och modeller.

http://www.puls.se/ hittar du olika rum för löpning, skidåkning, cykling mm.

http://www.puls.se/forums/corner.cfm?cornerid=9 är cykelforum på puls. Där kan du säkert få svar på några frågor.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte själva cykelmärket som är avgörande utan komponenterna (växlar, hjul osv). Du kan få en ok racer för 6000-7000 men av egen erfarenhet rekommenderar jag att du lägger på några tusen för en hoj med bättre komponenter. Det blir billigare i längden - rep och reservdelar är dyrt och frustrerande!
Link to comment
Share on other sites

Som gamal cykelhandlar och 10år i grossistledet inom cykel kan jag kanske bidra med några tankar............

 

Någon efterlyste "Kingarnas Kingcykel" i sann Pölder anda. Är väl inte helt lätt att svara på. Finns väl "old school" och "new school". Pratar vi old school så är det Campagnolo som gäller monterat på en måttbyggd italienare. Snackar vi riktigt Old school ska det givetvis vara på en cromemolybdenram. New school så snackar vi kanske en Carbonram från Trek med Shimano Dura Ace och en prislapp på sisodär 75,000:- :)

 

Mitt tips är att titta efter en cykel med minst Shimano 105 utrustning. Shimano är världsledande och levererar kvalitet till mycket bra pris. Tänk om vi haft ett sådan företag i skidbranschen!. En aluram med 105 utrustning och du får en cykel som kommer att hålla och glädja många år!. En prislapp runt 12,000-15,000:- får du räkna med. Pratar vi Campagnol så titta efter Veloce eller Centaur.

 

Ska du titta på begagnat så ska man sikta högre. Just för att en begagnad cykel har ett par år på nacken = många mil på vägen och är det då högre nivå på komponenterna borgar det för att de kommer att fungera ett par år till. OM det nu inte är ett proffs som kört cykeln 3500mil/år........ . Titta efter minst Shimano Ultegra eller ännu hellre Dura Ace. På Campagnola pratar vi Chorus eller kingarnas king grupp Record.

 

När du jämför så kolla på de små detaljerna, vilka nav eller vilka bromsar är det?. Ett klassiskt knep är att dynga dit en Ultegra bakväxel för att sedan köra några "tjingtjong" nav och bromsar av sämmre Taiwan kvallitet. Givetvis då till ett lockande pris. Därmed inte sagt att det alltid är sämmre grejer men det är ändå ett tips. En cykel som har en hel grupp är gjord av någon som även lagt manken till i valet av alla komponenter som sadel, styre mm. Är då ofta en dyrare cykel men du behöver kanske inte byta sadeln efter 1 månad för att den är oduglig!?

 

Nytt = gå till en riktig cykelaffär

Beg = köp en cykel som var dyr ny. Då får du kvalitet som duger åt proffsen = funkar tusentals mil

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack Stefan! Bara ett klargörande: när vi snackar "hel grupp", inkluderar det hjulen också, dvs. skall de också heta 105, Ultegra etc.? Och - varför skall man handla i en riktig affär om det nu är mycket billigare att köpa på Internet från Tyskland?
Link to comment
Share on other sites

Kan rekkomendera att köpa cykeln i Tyskland, enorma prisskillnad och enkelt och snabb och billig frakt.

 

Köpte själv en ny FAT från www.cycles4u.de, En carbon road project med campa chorus med american classic 420 hjul, kostade dryga 2000eur men väger under 7kg.

 

motsvarande cykel kostar avsevärt mycket mera i sverige, närmare det dubbla, särskilt om du ska ha ett känt märke, vilket är ganska ovesäntligt, huvudsaken man har en lätt bra ram och bra komponenter och hjul

Link to comment
Share on other sites

Som gamal cykelhandlar och 10år i grossistledet inom cykel kan jag kanske bidra med några tankar............

 

Någon efterlyste "Kingarnas Kingcykel" i sann Pölder anda. Är väl inte helt lätt att svara på. Finns väl "old school" och "new school". Pratar vi old school så är det Campagnolo som gäller monterat på en måttbyggd italienare. Snackar vi riktigt Old school ska det givetvis vara på en cromemolybdenram. New school så snackar vi kanske en Carbonram från Trek med Shimano Dura Ace och en prislapp på sisodär 75,000:- :)

 

Mitt tips är att titta efter en cykel med minst Shimano 105 utrustning. Shimano är världsledande och levererar kvalitet till mycket bra pris. Tänk om vi haft ett sådan företag i skidbranschen!. En aluram med 105 utrustning och du får en cykel som kommer att hålla och glädja många år!. En prislapp runt 12,000-15,000:- får du räkna med. Pratar vi Campagnol så titta efter Veloce eller Centaur.

 

Ska du titta på begagnat så ska man sikta högre. Just för att en begagnad cykel har ett par år på nacken = många mil på vägen och är det då högre nivå på komponenterna borgar det för att de kommer att fungera ett par år till. OM det nu inte är ett proffs som kört cykeln 3500mil/år........ . Titta efter minst Shimano Ultegra eller ännu hellre Dura Ace. På Campagnola pratar vi Chorus eller kingarnas king grupp Record.

 

När du jämför så kolla på de små detaljerna, vilka nav eller vilka bromsar är det?. Ett klassiskt knep är att dynga dit en Ultegra bakväxel för att sedan köra några "tjingtjong" nav och bromsar av sämmre Taiwan kvallitet. Givetvis då till ett lockande pris. Därmed inte sagt att det alltid är sämmre grejer men det är ändå ett tips. En cykel som har en hel grupp är gjord av någon som även lagt manken till i valet av alla komponenter som sadel, styre mm. Är då ofta en dyrare cykel men du behöver kanske inte byta sadeln efter 1 månad för att den är oduglig!?

 

Nytt = gå till en riktig cykelaffär

Beg = köp en cykel som var dyr ny. Då får du kvalitet som duger åt proffsen = funkar tusentals mil

 

Lycka till!

Är jag ute å cyklar :P? Nu har jag köpt en cykel valde en i 12 000kr klassen med shimano 105 växlar, mycket mer kom jag inte ihåg.. Men den fungerar utmärkt dock ont i baken redan efter någon timme? Fel sittställning eller är detta normalt? Annars får jag väl vänta en månad med ny sadel då :(

Link to comment
Share on other sites

Med 105 menas inte hjulen. Däremot är just hjulen väldigt viktiga och något man ska satsa lite extra på.

Var inte rädd att köpa från tyskland. Ramstorlek är lätt att räkna ut och sen kan du justera in den så den passar.

ska du handla i sverige så gå till en riktig handlare typ cykelcity. annars är begagnat mycket bra. En racer slits marginellt samtidigt som andrahandsvärdet inte är så bra.

Link to comment
Share on other sites

Krug: Sorry om jag snodde din tråd, men jag hoppas du också har nytta av allt som jag frågar om...

Det verkar ju finnas en hel drös cykelkunniga här, så jag fortsätter med lite nybörjarfrågor, så slipper jag göra bort mig på riktiga cykelforum =).

Ibland får jag intrycket att en riktig racer knappt tål att cyklas med på lite ojämn asfalt utan att bakaxlar och ekrar ryker. Om man är ute efter en cykel som är snabb men ändå någorlunda robust och klarar ojämn lappad och lagad väg, lite inslag av grus ibland kanske och sist men inte minst en förhållandevis tung (oftast 85+) cyklist, och absolut inte har lust att hålla på och skruva (och definitivt inte rikta hjul) hela tiden skall man öht inte satsa på en riktig racer då, utan snarare fundera i termer av racehybrid/sportster/sportcykel?

Link to comment
Share on other sites

Betar av några av frågorna som kommit efter mitt senaste inlägg:

 

Skr: Hel grupp inkluderar även naven. Nu finns kompletta hjul att köpa med andra nav en ex Shimano 105 som är av mycket hög kvalitet. Som JL skriver är hjulen viktiga och ska därför väljas med omsorg. Nu finns det hjul i 105 serien också!

 

Glidarn: Ont i baken får man när man inte är van. Men ett klassiskt "nybörjar fel" är att man vill ha styret för högt upp och därmed får en för upprätt sittställning = mer tryck på baken. Idealet är en viktfördelning nära 50-50, dvs 50% av vikten på framhjulen och 50% på bakjulet. Ställ på 2 badrumsvågar och testa!. Sedan kan ju sadeln du har inte vara helt kompatibel med din bakdel.

 

SKr: Det är en myt att en racercykel inte är lämpad för oljegrus och lappade vägar. Ett av vårens stora lopp i proffscirkusen är Paris-Roubaix. En klassiker som många streckor körs över kullersten. "Helvetet i norr" är smeknamnet och kullersten är verkligen KULLERSTEN. Loppet körs på racercyklar med enda skillnaden att man kanske väljer något tjockare däck, typ 25mm istället för 20mm. Möjligen har man hjul med lite fler ekrar än de extrema lättviktshjulen. Annars är modifieringarna mer för att öka komforten. En racer funkar utan problem på alla våra asfaltsvägar, oljegrusvägar och även på grusväg. Möjligen med ökad punkteringsrisk på grusväg. En "hybrid" är en hybrid, inte riktigt bra på någonting men heller inte dålig på någonting. Ska du träna och "plöja mil" ska du ha en racer! Ska du hojja till jobbet är kanske en hybrid med skärmar, packethållare mm att föredra. Vill du köra i skogen ska du ha en MTB. Men det bästa är självfallet en av varje ;)

 

Varför ska man köpa sin cykel hos en cykelhandlare i Sverige?. Tja, varför köper du din bil av återförsäljaren i Sverige när den finns billigare i Tyskland?. Det enkla svaret är att du får en service som är svår att få på annat sätt. Om du inte är mek-kunnig kommer du garanterat inte få till bromsar och växlar perfekt. Du kan också få problem med hjul som skevar efter en tid och behöver riktas. Detta ingår gratis hos en seriös handlare. Men självfallet är det väl upp till var och en att göra bedömningen om de eventuella tusenlappar du sparar är värt det hela. Hur man sedan jämför priset är väl också en sak för sig. Är det äpplen mot äpplen som jämförelsen görs? Är frakt inkluderat? Är montering inkluderat? osv. Men återigen, upp till var och en att själv bedömma vad som är smartast!

Link to comment
Share on other sites

Har du inte cyklat mycket innan så är det väl helt normalt att få ont i baken efter en timme.

Vad köpte du för cykel? Skulle nog vara riktigt dåligt om en cykel för 12000 spänn inte ens fungerade!

Nej jag har inte cyklat mycket innan. Cykelnjag köpte va en ideal stage, men det jag mena va om jag hade ställt in styre eller sadel fel. Men det är alltså bara och härda sig alltså.

Link to comment
Share on other sites

Uppskattar storligen all info, men saknar fortfarande cykel-pölders "kingarnas king" för den "kloke prylnissen" som skid-pölder uttrycker saken. 75000 är lite saftigt för mig, jag tänker nog i 12-15000 kr-klassen som de flesta verkar tycka att en hyfsad racer skall ligga på. Lite mer konkret gärna, alltså. Typ "köp den här cykeln så ångrar du dig aldrig". Vi snackar mycket om komponenter, är ramen något som inte gör så stor skillnad, eller finns det inga dåliga ramar?

Stefan: det låter helt fantastiskt att t.o.m. hjulriktning skall ingå hos en seriös handlare, som om vallning skulle ingå när man köper skidor... Hur länge ingår denna service hos seriösa handlare?

Link to comment
Share on other sites

Uppskattar storligen all info, men saknar fortfarande cykel-pölders "kingarnas king" för den "kloke prylnissen" som skid-pölder uttrycker saken. 75000 är lite saftigt för mig, jag tänker nog i 12-15000 kr-klassen som de flesta verkar tycka att en hyfsad racer skall ligga på. Lite mer konkret gärna, alltså. Typ "köp den här cykeln så ångrar du dig aldrig". Vi snackar mycket om komponenter, är ramen något som inte gör så stor skillnad, eller finns det inga dåliga ramar?

Stefan: det låter helt fantastiskt att t.o.m. hjulriktning skall ingå hos en seriös handlare, som om vallning skulle ingå när man köper skidor... Hur länge ingår denna service hos seriösa handlare?

En seriös handlare erbjuder åtminstonde en fri service inom 1:a året. Sedan finns det butiker som gått ett steg längre. Cykloteket i Stockholm lämnar livstids servicegaranti!. Kolla på deras hemsida www.cykloteket.se. Men jag kan nog säga att om du köpt en racer för 12-15 tusen hos en handlare som är intresserad av cyklar så lär det knappast kosta några pengar om du kommer in fler gånger för en liten växeljustering eller liknande. En kund som köpt en sådan cykel kommer att köpa kläder, tillbehör, Sportdryck mm mm så den vill man hålla kvar som kund. Och det beyder ju också att om man som kund återkommer med diverse småköp, är trogen med andra ord, åtnjuter man en högre service. Nu vet jag inte var du bor men det finns seriösa cykelhandlare i princip alla städer i Sverige.

 

Att ge ett direkt tips är ju inte lätt heller när man inte vet var du bor och då vilken handlare du har att välja på. Handlaren är ju lika viktig i valet som märke på cykeln. Säg att den bäste handlaren nära dig har Trek så är ju en Trek det bästa valet osv. Jag bor ju i Södertälje och här är handlarvalet Cykeltjänst. Där har jag sett en Bianchi AluCarbon c2c för 12995:- som skulle vara ett givet tips. Klassiska Bianchi i lika klassisk Celestegrön (mintgröna färgen) med en bra komponentblandning i en Alu-carbon ram ger en härlig mix av gammalt klassiskt med nytt och modernt!.

 

Själv har jag en måttbyggd Basso med Campagnolo Record utrustning. Givetvis på Mavic GP4 tubdäcksfälgar. Är traditionell i min smak................eller gammalmodig ;) Att det blev just en Basso med Campa hängde väl egentligen ihop med att jag jobbade med just de märkena då. När jag jobbade med Bianchi hade jag Bianchi och när jag var på Shimano så njöt jag av Dura Ace :)

Har alltid haft ett varmt öga till Colnago.............Pinarello känns också "rätt"........Eddy Merxc är ju en legend....... Trek har garanterat fina cyklar och har ju med Armstrong i sadeln rönt stora framgångar.

Men det är din känsla som ska avgöra i slutänden. Välj handlare i första hand, gå igenom hans/hennes utbud, provcykla och bestäm sedan. Du kommer att bli nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Tack igen.

Att jag bor i Umeå är väl ingen hemlighet. Nån som vet om det finns nån "seriös" cykelhandlare här? Jag tror väl iofs att det finns flera seriösa, men såvitt jag vet ingen som är särskilt hårt inriktad på racer. Om det står en gammal racer i ett hörn bakom 200 MTB känns det iaf för mig som att kunskaperna och engagemanget inte är de högsta på just det området... Men jag kan ha fel, så kom gärna med tips. Annars blir det väl postorder.

Link to comment
Share on other sites

Tack igen.

Att jag bor i Umeå är väl ingen hemlighet. Nån som vet om det finns nån "seriös"

Har du testat team Sportia ? jag känner Micke där (brukar ofta spöa honom i golf och skidor =) ) De är duktiga på skidor men jag vet också att de håller mycket på med cykel också.

Link to comment
Share on other sites

Tack igen.

Att jag bor i Umeå är väl ingen hemlighet. Nån som vet om det finns nån "seriös" cykelhandlare här? Jag tror väl iofs att det finns flera seriösa, men såvitt jag vet ingen som är särskilt hårt inriktad på racer. Om det står en gammal racer i ett hörn bakom 200 MTB känns det iaf för mig som att kunskaperna och engagemanget inte är de högsta på just det området... Men jag kan ha fel, så kom gärna med tips. Annars blir det väl postorder.

Jag brukar gå till Umeå Cykelsport. Det är ju en gammal racercyklist som har den. Men jag tror inte han säljer cyklar utan bara delar och repar cyklar. Möjligen kan du titta förbi och se om han känner någon som vill sälja en begagnad cykel i Umeå.

 

Om Team Sportia är bra kan jag inte svara. Jag känner en som jobbar där och han kan iaf cyklar bra. Så de kan nog sina saker. Du får fara förbi en sväng och kolla om de har något. Men måste de beställa skulle jag iaf göra det själv via postorder.

 

Personligen skulle jag köpa en cykel från Tyskland och sedan anlita Umeå Cykelsport eller Team Sportia när det blir för svårt att fixa cykeln själv.

Link to comment
Share on other sites

Tack för de tipsen också. Ngn som känner till www.bikebuster.se? Jag tyckte det såg billigt ut, men jag fattar ju inte vad det står på de tyska sidorna så jag har svårt att jämföra. Hur står den sig i konkurrensen? Var ju billig frakt och kan ju vara enklare med kommunikationen med en svensk (dansk?) firma.
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte billigaste hybridhojen på Sportex; "Carrera Basecamp" för 1900:-

Snubben i butiken sa att den skulle paja så fort jag ställde mej på pedalerna i en uppförsbacke (ville såklart att jag skulle plussa på några tusingar) men jag tycker att den verkar vara bra och då har jag piskat den ganska tufft med mina dryga 90 kg. Inte nåt att åka vättern på, men som träningsredskap och transportmedel är den kanon. Jag blåser ifrån 99,5% av alla pendlare längs Norr Mälarstrand i Stockholm, trots barnsadel som extra vindfång.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...