Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cykel


Krug

Recommended Posts

Låter som en seriös butik som säljer cyklar som enligt dem själva skall gå sönder direkt!

I vilket fall är jag ute efter lite mer cykel än så, annars kan jag lika gärna fortsätta trampa på med min gamla MTB (och när det skall vara barnsadel och cykelkärra så lär det ju bli den fortsättningsvis i vilket fall). I samband med slösurfandet har jag stött på några bisarra skapelser som kallas för "cyklocross". Vad tusan är detta? Ser för mitt otränade öga ut som en racer med MTB-hjul. Vad skall man ha dem till?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply
I samband med slösurfandet har jag stött på några bisarra skapelser som kallas för "cyklocross". Vad tusan är detta? Ser för mitt otränade öga ut som en racer med MTB-hjul. Vad skall man ha dem till?

Cykel cross har funnits länge i Europa. Det är i grunden en racercykel som man byggde om för att köra i terrängen med. Det var en hyffsad stor sport som kördes under vinterhalvåret och många av de bästa var även riktigt duktiga landsvägsproffs på sommarhalvåret.

I USA var det några "dudes" som byggde om sina beachcrusing hojjar och började köra i terrängen med, mest utför. Som många amerikaner var de inte sena att slå mynt av "uppfinningen" och MTB´n var född. Som alltid i USA kallades man Världsmästare om man vann en tävling i MTB "over there". Ganska snart visade det sig dock att cyclecross åkarna från Europa var rejält mycket bättre när MTB blev en "riktig" sport.

 

Nåväl, har ingen riktig koll på hur stor cyclecross är idag, skulle tro att MTB tagit över mycket. Dock har cyklarna kommit i "ropet" igen och det beror nog mycket på att många som kom in i cykelsporten genom MTB började sedan med Racer cyklar och har nu upptäckt de coola cyclecross hojjarna :)

Link to comment
Share on other sites

Låter som en seriös butik som säljer cyklar som enligt dem själva skall gå sönder direkt!

Det är ju ett klassiskt trick att annonsera en väldigt billig vara för att få kunden att komma till butiken och sedan försöka kränga något dyrare. TV-reklamen för Netonnet gör en kul parodi på detta ("äh du vet de där grejerna vi annonserar är egentligen inge bra.. men om du lägger på en tusing.. "). Sportex verkar köra stenhårt på detta.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ett klassiskt trick att annonsera en väldigt billig vara för att få kunden att komma till butiken och sedan försöka kränga något dyrare. TV-reklamen för Netonnet gör en kul parodi på detta ("äh du vet de där grejerna vi annonserar är egentligen inge bra.. men om du lägger på en tusing.. "). Sportex verkar köra stenhårt på detta.

Och vi konsumenter går på det år efter år :)

 

Men jag förundras varje helg när man passerar utanför köpcentran. Hur kan det vara 500 bilar på parkeringen utanför OnOff, Siba och El-giganten varje Söndag i en stad som Södertälje med 80,000 invånare?. Jag har köpt 2 TV apparater på 20 år, vem fan köper alla andra?

Det enda jag kommit fram till är att folk har så jädra tråkigt så nöjet på Söndag är att åka till köpcentrat och shoppa eller glo. När man kan vara ute och cykla, löpa eller åka skidor :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tips är att gå till en bra cykelhandlare (en som bara säljer cyklar, och helst bara dyra cyklar..) och prova ut med hjälp av dom vilken storlek på cykel man ska ha. Det är svårt att veta om man inte cyklat mycket att veta. Sen kommer man ihåg det och letar sedan efter en begagnad racer. Det finns mycket bra hojar till salu, håller med ovan att då ska man sikta på dom allra bästa och dyraste. Cyklar sjunker otroligt i pris. Sen är det många som har spons och kan sälja sina spons cyklar efter en säsong. Kom ihåg också att det innom cykel INTE är fult att ha "för bra" grejer. Carbon och lull-lull, det är bara att ösa på!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har inte köpt nån cykel än! (har du, Krug?). Däremot har jag börjat få väldigt specifika (och dyrbara!) funderingar, och slänger ut en fråga för att se om expertisen har några synpunkter. Racet står mellan Scott CR1 Team och Nishiki Champion Carbon. Båda går för tillfället att köpa på nätet för ca 18 000 riksdaler. Då ingår pedaler på Nishikin men inte på Scotten. Jag vet så mycket som att Scottramen är en rosad och beprövad produkt. Nishikiramen tycks vara mindre världsberömd, men jag har iaf. inte sett den dissad någonstans. Tittar man på komponenterna tycks Nishikin erbjuda betydligt mer för pengarna. Ultegra spetsat med Dura Ace på bakväxeln. Scotten har genomgående 105. Hjulen är dock mitt stora frågetecken. Scotten har Mavic Aksium som tydligen är välkända bra hjul. Nishikin har sitt eget märke Linus som jag inte vet ett skvatt om.

Vilken skulle ni ha köpt?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade lagt mina slantar på Nishiki, där får du bäst/mest för slantarna. Fast är ju inte så dumt om du har möjlighet att prova dem hos någon handlare.

Men helt klart tycker jag att man ska satsa på lite dyrare komponenter än dyrt märke..

Kör själv Scott..idag hade jag inte valt Scott. Mest pga att jag tycker man får betala för mycket för märket.

 

Lycka till med cykel köpet!!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan mest om MTB hojar, men för 18' får du enormt mycket cykel samtidigt som du kan åka på en liten blåsning. för det första är carbon mycket dyrare och många är inte helt övertygade om att det är värt pengarna. för det andra skulle jag inte stirra mig blind på vad som sitter på, att uppgradera är inte svårt. när du dessutom kommit upp till en vis nivå märker du ingen skillnad i kvaliteten men enorm i prislappen (om du inte är elit och jagar gram). Det viktiga är ramen, hjulen, gaffeln. Nishiki skulle jag ev välja om du tittade på en 10' kr cykel, men inte 18. Att betala så mycket för en hoj har du antingen förmycket pengar eller är elitcyklist alt cykelnörd. kolla in häggs www.haggs.nu det sivert inte vet om cyklar är inte värt att veta. kolla även på happys hemsida www.happymtb.org om du vill in på ett kunnigt diskussionsforum
Link to comment
Share on other sites

Jag kan mest om MTB hojar, men för 18' får du enormt mycket cykel samtidigt som du kan åka på en liten blåsning. för det första är carbon mycket dyrare och många är inte helt övertygade om att det är värt pengarna. för det andra skulle jag inte stirra mig blind på vad som sitter på, att uppgradera är inte svårt. när du dessutom kommit upp till en vis nivå märker du ingen skillnad i kvaliteten men enorm i prislappen (om du inte är elit och jagar gram). Det viktiga är ramen, hjulen, gaffeln. Nishiki skulle jag ev välja om du tittade på en 10' kr cykel, men inte 18. Att betala så mycket för en hoj har du antingen förmycket pengar eller är elitcyklist alt cykelnörd. kolla in häggs www.haggs.nu det sivert inte vet om cyklar är inte värt att veta. kolla även på happys hemsida www.happymtb.org om du vill in på ett kunnigt diskussionsforum

Nej det är absolut inte svårt att uppgradera men däremot dyrt!!

Vill man ha en bra hoj som håller ett tag där man har en kombination med bra hjul, bra komponenter och en hyffsat bra ram så får man hosta upp med minst 15'.

Link to comment
Share on other sites

visst, ska du tävla håller jag med, men som nybörjare där målet är vätternrundan (som Krug skrev) så tycker i alla fall jag att det är att ta i, men det är ju inte mina pengar:) Med uppgradering menar jag bara att ex nishiki är kända för att hänga på "godis" för att cykeln ska se bättre ut än vad den är och att det har gått hysteri i gramvikt för såna som inte kan utnyttja kvaliteten.
Link to comment
Share on other sites

Att betala så mycket för en hoj har du antingen förmycket pengar eller är elitcyklist alt cykelnörd.

Då har jag väl för mycket pengar då... =). Allvarligt talat så kommer de pengarna att kännas ordentligt i min plånbok också, men jag är ute efter en cykel som inte bara är rolig i morgon eller det närmaste året utan som jag kan vara nöjd med i rätt många år framöver, och då tror jag det kan vara värt att inte snåla för mycket.

Jag är varken tävlingscyklist eller gramjägare, däremot vill jag ha kvalitet i meningen att grejerna skall hålla och göra sitt jobb utan rappel eller glapp även efter x antal mil. Dessutom vill jag såklart göra en så bra affär som möjligt. Det är mycket möjligt att jag aldrig någonsin kommer att märka någon skillnad på Dura Ace och 105, men om man kan köpa båda till samma pris köper man väl den förstnämnda om allt annat är lika? Och frågan är därför om allt annat är lika? Är Scottcykelns ram, gaffel och hjul så pass mycket bättre (och vad betyder bättre?) än Nishikin eller är det bara namnet man betalar extra för?

Link to comment
Share on other sites

Läste en annons från Nishiki i cykeltidningen Kadens. Det var en annons för deras toppcykel för landsväg. De hävdade att ramen hade fått de högsta styvhetsvärdena som den danska tidningen Cykelmagasinet någonsin uppmätt.
Link to comment
Share on other sites

Läste en annons från Nishiki i cykeltidningen Kadens. Det var en annons för deras toppcykel för landsväg. De hävdade att ramen hade fått de högsta styvhetsvärdena som den danska tidningen Cykelmagasinet någonsin uppmätt.

jag vare sig vill eller kan såga nishiki, men hur många såg du på touren som hade en, eller någon annan i eliten? Jag tycker nog fortfarande att detta är fel forum, vänd dig till de som kan. ställer du en fråga på happy så garanterar jag en massa (ofta) kunniga svar eller ngn cykeläffär du litar på. problemet med affärer är att de oftast bara har ett fåtal märken oach alla tala självklart för sitt märke. det finns en djungel om du börjar grotta ner dig, trek, scott, cannondale är några av de stora, bianchi finns, canyon är en mkt bra mtb hoj men finns även som lvg. fördelen med scott och övriga stora märken är att reservdelar alltid finns, kanske i o f inte lika viktigt för lvg som för mtb där grejerna får lite mera stryk.

Link to comment
Share on other sites

Läste en annons från Nishiki i cykeltidningen Kadens. Det var en annons för deras toppcykel för landsväg. De hävdade att ramen hade fått de högsta styvhetsvärdena som den danska tidningen Cykelmagasinet någonsin uppmätt.

jag vare sig vill eller kan såga nishiki' date=' men hur många såg du på touren som hade en, eller någon annan i eliten? Jag tycker nog fortfarande att detta är fel forum, vänd dig till de som kan. ställer du en fråga på happy så garanterar jag en massa (ofta) kunniga svar eller ngn cykeläffär du litar på. problemet med affärer är att de oftast bara har ett fåtal märken oach alla tala självklart för sitt märke. det finns en djungel om du börjar grotta ner dig, trek, scott, cannondale är några av de stora, bianchi finns, canyon är en mkt bra mtb hoj men finns även som lvg. fördelen med scott och övriga stora märken är att reservdelar alltid finns, kanske i o f inte lika viktigt för lvg som för mtb där grejerna får lite mera stryk.[/quote']

Kan inte tänka mig att något lag på touren skulle köra på nishiki men det behöver ju inte betyda att cykeln inte är bra. Nishiki är väl rätt nya på marknaden och svenskt dessutom (tillverkas i Sverige iaf) så inte konstigt att de inte e så många som kör på den. Håller med om att du bör se dig för på happymtb.org istället, ett väldigt bra forum där många landsvägsåkare håller till också.

Link to comment
Share on other sites

Nishiki är väl rätt nya på marknaden och svenskt dessutom (tillverkas i Sverige iaf) så inte konstigt att de inte e så många som kör på den.

Jag köpte själv en Nishiki i början på 80-talet, när jag ville ha en bra 18-växlad touring-cykel som tålde packning. (Före MT-bikens tidsålder...) Då var det i alla fall en japansk cykel... (Om märket fört en slumrande tillvaro efter det vet jag inte.)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Köpte själv en Champion ifjol (på rea 13 tkr). Min uppfattning är att det är självklart att föredra Nishiki. Ultegra/Dura Ace rakt igenom. Funkar helt felfritt för mig. Det är ju självklar att för Scott får du betala en stor del marknadsföringspengar som del i priset.

Link to comment
Share on other sites

Nishiki är väl rätt nya på marknaden och svenskt dessutom (tillverkas i Sverige iaf) så inte konstigt att de inte e så många som kör på den.

Jag köpte själv en Nishiki i början på 80-talet' date=' när jag ville ha en bra 18-växlad touring-cykel som tålde packning. (Före MT-bikens tidsålder...) Då var det i alla fall en japansk cykel... (Om märket fört en slumrande tillvaro efter det vet jag inte.)[/quote']

Som jag förstått det tillverkas ramen i Japan och cykeln monteras i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Nishiki är väl rätt nya på marknaden och svenskt dessutom (tillverkas i Sverige iaf) så inte konstigt att de inte e så många som kör på den.

Jag köpte själv en Nishiki i början på 80-talet' date=' när jag ville ha en bra 18-växlad touring-cykel som tålde packning. (Före MT-bikens tidsålder...) Då var det i alla fall en japansk cykel... (Om märket fört en slumrande tillvaro efter det vet jag inte.)[/quote']

Som jag förstått det tillverkas ramen i Japan och cykeln monteras i Sverige.

samma här kommer ihåg många när jag var liten som cykla nishiki till skolan. :) monteras i sverge är väl mest av transportskäl/ekonomi.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog fortfarande att detta är fel forum, vänd dig till de som kan. ställer du en fråga på happy så garanterar jag en massa (ofta) kunniga svar

Fel forum? 43 svar i den här tråden, varav många enligt min mening synnerligen informativa! Jag har ställt samma fråga på happy nu, och visst får jag svar, men det är svårt att hänga med i komponentorgierna... Blir mer nybörjarvänligt i ett skidforum liksom...

Link to comment
Share on other sites

jag lyckades tydligen med konsstycket att missa iprincip hela diskussionen genom att bara läsa sid 3 och första frågan. Ex hr Sand har ju minst sagt riktigt kloka ord, nästan bättre än skidinläggen:)))) Håller med dig att happytråden ballade ur lite. Ska bli intressant att höra vad du faller för, jag tycker att prioordningen är ram, hjul, nav, gaffel, vevlager, bakväxel, se'n kommer resten (typ styrlager, framväxel, kedja, styre). En kompromiss är ju carbongaffel och aluram. Jag kan inte släppa din idé med en Nishiki för 18 papp, det är som att köpa Karhuskidor för 4 (eller de kanske har ryckt upp sig igen:))
Link to comment
Share on other sites

Det blir nog ingen Nishiki iaf. Just nu går racet i mitt huvud mellan Scott CR 1 Team (förutsatt att den fortfarande går att köpa för 18'; rek. priset 24' kommer jag inte att betala), den där tyska FAT-cykeln för 1400 euro och någon av Columbushojarna. Synpunkter?
Link to comment
Share on other sites

Jag har bara prövat Nishikin (de jäklarna hade sålt Scotten som jag tänkte prova...) och kan väl dra slutsatsen att det, utan någon erfarenhet av racer, är omöjligt att säga om geometrin stämmer med min kropp på en provcyking. Skulle behöva pröva varje cykel ett par månader i så fall. Tyckte Nishikin (56 cm) kändes lite kort (nära till styret), men så är jag också van att ligga ner i en två storlekar för stor (22") MTB med triathlonstyre.

Min slutsats är alltså att jag lika gärna kan köpa på nätet eftersom jag inte är kompetent att dra några slutsatser av en provcykling.

Men vilken cykel skall jag köpa?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Here we go again... Ingen cykel köpt än, och jag får bara luddiga svar på happymtb, så jag prövar här igen.

För närvarande är jag rätt insnöad på FAT-cyklarna, dvs.

http://shop.cycles-4-u.de/shop/product_info.php?info=p114_Road-Project-Carbon-Ultegra-Starters.html&XTCsid=6f9b9047ebe5ebacb2c7e15dcfa9ce58

eller

http://shop.cycles-4-u.de/shop/product_info.php?info=p115_Road-Project-Carbon-105er.html&XTCsid=6f9b9047ebe5ebacb2c7e15dcfa9ce58

Jag tänker inte betala 300 euro extra för att få Ultegra i stället för 105, däremot funderar jag på hjulen. Är Shimanos 500-hjul riktigt snik, och kan det vara värt 300 euro att få Mavic Aksium i stället?

Sen måste man välja en massa grejer, bl.a. "Kurbellänge" och "Schaltgruppe" . det första betyder vevarmar tror jag. Finns det något som är standard där? Vad betyder "Schaltgruppe"? Man kan välja 2 eller 3, vilket får mig att tro att det handlar om framdrev (eller vad det nu heter på fint cykelspråk). Men 3-delat på en racercykel? Det "skall" väl vara 2-delat?

Om ni hjälper mig med det här så skall jag snart sluta plåga er med cykelfrågor =).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...