Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cykel


Krug

Recommended Posts

Har haft 2st Fat cyklar som jag är mycket nöjd med, en alu-ram med ultegra och i våras en road project carbon med campa chorus.

 

Schaltgruppe är 2 eller 3 klingat fram. Kör du mycket långa branta backar typ alperna så är 3delat att rekomendera om man är en normalmotionär, ska du köra 27-39( lägsta utväxling på 2klingat shimano) i alperna och hålla vettig kadens ska du vara rätt vass, På en 3klingad får du 30 fram på lägsta vilket ju är stor skillnad. För att krångla till det finns även kompaktvevar fram och då är 50/34 fram så då har du 34-27 som lägst vilket passar bra i alperna, problemet med kompaktvev är att man i långa slaka utför nästan varvar ur på 50 klingan samt att man i sverige (som inte har alpbackar) kör man väldigt mycket på 50klingan.

 

Jag köpte kompaktvev på min nya. Men det var främst för att jag cyklar en del i alperna.

I sverige klarar jag mig med normalvev 54-39.

 

Väljer man 3klingat klarar man all terräng. nackdelar: du kan bli mobbad för att ha "chicken" klingor samt att den blir lite tyngre.

 

Mavic är ju bra grejjor hur deras aksiumhjul är vet jag ej. Men det kan ofta vara värt att lägga på en slant och få bätre grejjor istället för att ångra sig sedan och börja köpa nya hjul komplett grupp mm det blir oftast dyrt.

 

kurbellänge är vevarmslängd normalt 170-175mm dom brukar ha 170 på mindre cyklar och 175 på större, har 170 på min (är 172cm) medans kompisen som är 188cm har 175. vet ej om det finns några riktlinjer, Längre borde vara att föredra eftersom man får längre hävarm men för långa blir det kanske svårare med rundtrampet.. tror jag..

 

Ångrar själv att jag inte köpte rekord-grupp på min och Zipp 404 carbonhjul...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Tack så mycket, mycket info på en gång! Jag kör 2-klingat, så slipper jag bli mobbad för att vara chicken =). Har fått för mig att bakväxlingen flyter lite bättre med 2-klingat fram också, men det kan vara nåt jag fått om bakfoten.

Ang. vevarmslängden; jag är 179 cm så då borde jag väl lägga mig mittemellan dig och din kompis och köra på 172,5. En liten fundering är dock att jag har knän av B-sortering och har fått för mig att ju längre vevarm desto mer tar knäna stryk. Men blir det löjligt kort med 170 mm?

Förresten tror jag att jag vet att Mavic Aksiumhjulen är bra grejer, men funderar mest på hur mycket sämre (300 Eur sämre?) Shimano 500 hjulen är.

Link to comment
Share on other sites

Kom på det att jag har 175vevar på min mtb, så där har man tydligen lite längre?!. Jag kan märka en skillnad om jag byter till mtb:n men inte abnorm skillnad. Har du ingen cykel du cyklat på tidigare som du vet vevarmslängd på?. skulle valt 172.5 eller 175 om jag vore dig.

vilken du än väljer så vänjer du dig nog bara du cyklar tillräckligt mycket

 

Som jag fattar det är det ingen större prisskillnad på hjulen enligt FAT,s byteslista ,50EUR

och vikten är Mavic något tyngre. så jag skulle inte betala 300 för bara hjulen, men vad är prisskilnaden och viktskillnaden mellan 105 och ultegra?

Link to comment
Share on other sites

Byteslista? Var är den? Lurigt när man inte kan tyska...- förresten skilde det ju 200 mellan cyklarna och inte 300. Men 50 är ju mindre ändå. Många påstår ju att 105 är lika bra som Ultegra, även om den förstnämnda kanske väger ett halvt gram mer eller nåt.
Link to comment
Share on other sites

Längst ner på sidan när du är på den cykel du valt. det står Aufpreisliste Road och sen kan man ladda ner den.

 

Ska du lägga mera pengar skulle jag nog lägga dom på bättre(lättare) hjul men dom 2 du väljer mellan är nog ganska jämnbördiga, däremot är ju båda 2 ganska tunga ca 1950gr. du kan lätta mer än 0.5kg i roterande massa på ett par bra hjul och det är en ruggig skillnad i accelarationer respons mm. Men smakar det så kostar det förstås,

men det går ju att kolla på aufpreislistan vad du får lägga till, det står även vikten där

Jag har american classic 420 och dom väger under 1500 och då får du lägga till endast 100Eur, dom har även lite aero formade fälgar, en del säger att dom ska ha dålig hållbarhet men jag har cyklat 250mil på mina utan problem iaf och dom är ju ruggigt lätta och fina jämför med blyklumparna du tänkt köpa :-).

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen igen! Det blir nog 105-varianten fast med andra hjul. Jag har mailat dem och frågat hur man bär sig åt när man vill byta ut hjulen, men inte fått något svar än.

Ang. hjulval så har jag förstått att både Shimano 500 och Mavic Aksium anses vara blyklumpar, men Mavichjulen skall tydligen (som jag fattar det iaf.) tåla mycket stryk, vilket jag tycker låter bra såhär i början. Eftersom jag är van att trampa runt på en gammal MTB tror jag det är ganska osannolikt att jag till en början kommer att uppleva någonting som liknar blyklumpkänsla vilka hjul jag än väljer =). Min plan är alltså att köra Mavic i början tills jag har förvandlats till ett racfreak och gramjägare (och tappat lite fläsk) och då investera i ett par hjul till; det är väl knappast fel med ett par ombyteshjul? Fel eller dumt?

 

PS: Vad säger det om Scott som märke att Mavic Aksium sitter som standard på 24 000 kronors-cykeln CR1 Team?

Link to comment
Share on other sites

Att ha ett par träningshjul och ett par lättare är ju aldrig fel, bara att du vägrar cykla på den med träningshjulen när du använt dom lätta en gång....

 

Det säger väl ungefär som att bara för att det står scott på ramen kan vi slänga på va skit som helst och ändå betalar folk dyra pengar bara för märket..... Nä det är komponenterna man ska titta på och givetvis ramens vikt och styvhet

 

Att jämföra en lätt racer med en mtb på asfalt är väl som att jämföra en traktor med en ferrari i prestanda. Efter att jag börjat cykla racer sätter jag mig ogärna på mtb:n, den accelererar som en myrslok och däckena surrar och bromsar och det händer ingenting när man trampar, hur man kan cykla med mtb på annat än skogsstig är för mig en gåta.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra en lätt racer med en mtb på asfalt är väl som att jämföra en traktor med en ferrari i prestanda. Efter att jag börjat cykla racer sätter jag mig ogärna på mtb:n, den accelererar som en myrslok och däckena surrar och bromsar och det händer ingenting när man trampar, hur man kan cykla med mtb på annat än skogsstig är för mig en gåta.

Allt beror som sagt på vad man har att jämföra med =).

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag börjat cykla racer sätter jag mig ogärna på mtb:n, den accelererar som en myrslok och däckena surrar och bromsar och det händer ingenting när man trampar, hur man kan cykla med mtb på annat än skogsstig är för mig en gåta.

vad är det för fel med rötter och stenar:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu har jag jiddrat med tyskarna bra länge på mailen och det verkar iaf. som om de har satt ihop en cykel åt mig. Men de vill ha betalt i förskott! Nick, du har ju handlat en del av dem, kan man känna sig trygg med att överföra femtontusen spänn utan att ha sett röken av ngn cykel? På happy fick jag veta att det skulle gå att betala med postförskott, men det vill tyskarna inte kännas vid nu iaf.
Link to comment
Share on other sites

Jag handlade för över 25papp så det var lite "scary" att föra över dom pengarna, men mig blåste dom inte. Jag var inte så rädd pga att jag har en kompis som bor i tyskland oxå som skulle kunnat hjälpa till vid ev problem.

Och som sagt postförskott är nog mest ett svenskt påfund tror jag.

Link to comment
Share on other sites

OK, tack, verkar ju vara rätt många som har handlat av dem, så jag får väl ta risken. - Jag kanske får låna din kompis om det blir problem ;-)? Det har gått trögt och hackigt att kommunicera med dem, men det tror jag mest beror på språkproblem, de verkar inte så slängda i engelska och jag är definitivt inte slängd i tyska.

 

Angående den här kommentaren från Klas:

 

"Jag kan inte släppa din idé med en Nishiki för 18 papp, det är som att köpa Karhuskidor för 4"

 

Så tror jag faktiskt Intersport här i stan sålde sin för 20 papp - när jag ville pruta till 18 tyckte de inte jag var riktigt klok =). Enligt försäljaren var det i princip världens bästa cykel...

Link to comment
Share on other sites

OK, tack, verkar ju vara rätt många som har handlat av dem, så jag får väl ta risken. - Jag kanske får låna din kompis om det blir problem ;-)? Det har gått trögt och hackigt att kommunicera med dem, men det tror jag mest beror på språkproblem, de verkar inte så slängda i engelska och jag är definitivt inte slängd i tyska.

 

Angående den här kommentaren från Klas:

 

"Jag kan inte släppa din idé med en Nishiki för 18 papp, det är som att köpa Karhuskidor för 4"

 

Så tror jag faktiskt Intersport här i stan sålde sin för 20 papp - när jag ville pruta till 18 tyckte de inte jag var riktigt klok =). Enligt försäljaren var det i princip världens bästa cykel...

cykelringen säljer oxå cyklar för 20 papp

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...